مدتی است که شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های همراه، برای جذب مشتری، روز به روز به عدد پیکسل‌های دوربین خود اضافه می‌کنند و در آخرین تلاش، شاهد دوربین‌های 108مگاپیکسلی در بازار تلفن‌های همراه هستیم؛ اما سؤالی که با آن مواجه هستیم این است که آیا همیشه مگاپیسکل بیشتر به معنی کیفیت بالاتر عکس است؟ آیا واقعا باید گوشی‌های 100 مگاپیکسلی بخریم؟جواب در قدم اول منفی است؛ مگاپیکسل بیشتر به معنی تراکم پیکسل بیشتر در یک تصویر است، یا به عبارتی هرچه مگاپیکسل بیشتر شود، اندازه عکس بزرگ‌تر می‌شود. در کنار مگاپیکسل، کیفیت سنسور و سخت‌افزار تلفن ‌همراه هم مهم است. استفاده از پردازنده ضعیف برای تلفن ‌همراهی که از دوربین 108 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، موجب می‌شود پردازش تصاویر کند شود و در نهایت تصاویر ثبت‌شده بی‌کیفیت شوند و از حداکثر توان دوربین استفاده نشود.شاید تجربه کرده باشید که وقتی دوربین 20 مگاپیکسلی خود را با دوربین 12 مگاپیکسلی دیگران مقایسه کرده‌اید، در نهایت متوجه شده‌اید که آن دوربین 12 مگاپیکسلی از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ تجربه‌ای که در مقایسه با دوربین‌های شرکت آیفون بسیار اتفاق می‌افتد؛ این شرکت در محصولات خود، تمرکز را بر کیفیت سنسور و موارد جانبی گذاشته است به جای اینکه سایز عکس را بزرگ‌تر کند؛ همچنین سخت‌افزار مناسب، پردازش تصویر بهتری را ایجاد می‌کند.نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کنیم، این است که عکس‌هایی که با دوربین 100 مگاپیکسلی گرفته می‌شوند، میانگین 30 مگابایت حجم دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، در حالی که دوربین‌های 12 مگاپیکسلی عکس‌ها را با میانگین 6 مگابایت ذخیره می‌کنند.با توجه به موارد گفته شده، باید در هنگام خرید توجه کنیم که نیاز ما چیست و از این به بعد به نوع سنسورهای دوربین توجه کنیم.

محمد صالح نادری

استفاده از مودم بی‌سیم موجب می‌شود شما به راحتی در هر جای منزل یا محل کار خود امکان اتصال به اینترنت را داشته باشید؛ البته مشکل اینجاست که افراد سودجو یا همان هکرها در صورت بی‌دقتی شما، امکان اتصال به مودم بی‌سیم و استفاده از بسته اینترنتی شما را خواهند داشت؛ زیرا ابزار زیادی برای کشف رمز مودم‌های بی‌سیم وجود دارد و در صورت بی‌توجهی به نکات امنیتی، قطعاً افراد سودجو قادر به اتصال به شبکه شما خواهند بود که تبعات این نوع دسترسی‌ها بعضاً جبران‌ناپذیر است؛ از این رو همواره به کاربران توصیه می‌شود برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به شبکه اینترنت بی‌سیم خود، به هیچ وجه از رمزهای ساده و قابل حدس زدن استفاده نکنند و به صورت متناوب رمز اتصال به شبکه خود را تغییر دهند.برای این کار کافی است از طریق رایانه یا تلفن همراه هوشمند متصل به شبکه وای‌فای خود، وارد آدرس اینترنتی 192.168.1.1 شوید و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور که معمولاً عبارت admin است.

به صفحه مدیریت تنظیمات مودم بی‌سیم خود وارد شوید. حال بخش و صفحه پیکربندی بی‌سیم (Wireless) را پیدا کنید. توجه داشته باشید که نام این بخش ممکن است در مدل‌های مختلف، متفاوت باشد؛ اما به‌ طور کلی باید به‌دنبال بخشی با عنوان Wireless یاWireless Settings/Setup باشید. در صورتی که بخش Wireless دارای چندین زیربخش است، صفحه امنیت بی‌سیم را باز کنید.هم‌اکنون برای تغییر رمز وای‌فای، باید دنبال یک کادر با عنوان Password ، Passphrase یا Shared Key باشید. در ادامه می‌توانید رمز عبور خود را در این کادر وارد کنید.سعی کنید یک رمز عبور بلند و قوی ایجاد کنید که حدس زدن آن، غیرممکن یا دشوار باشد؛ البته بهترین راهکار برای انتخاب رمز مناسب استفاده از اعداد، نمادها و حروف بزرگ و کوچک است.

محمدصادق برهانی

فضای مجازی هر چند مواهب و فرصت‌های فراوانی را برای جامعه بشری به همراه آورده است، اما حجم بالای معضلات ناشی از این فضای ارتباطی مبهم و پیچیده را نمی‌توان انکار کرد و نادیده گرفت؛ به ویژه مسائل روان‌شناختی که درمان و جبران آسیب‌های ناشی از آن اغلب به راحتی ممکن نیست و قربانیان گرفتار این دست آسیب‌ها بعضاً برای سال‌ها محکوم به تحمل آثار سوء این آسیب‌ها هستند.

برای نمونه «آزار سایبری» یکی از خطرات و تهدیدات مهم فضای مجازی است؛ زیرا بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، این تهدید می‌تواند موجب ایجاد اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) در افراد قربانی شود که سطح آن برای یک‌سوم از قربانیان، مشابه حملات تروریستی است. بر اساس گزارش اخیر نشریه «دیلی‌میل»، قربانیان آزار سایبری با افکار مزاحم و تکراری مواجه می‌شوند، همچنین از صحبت با دیگران درباره یک تجربه خاص امتناع می‌‌کنند، حتی امکان فرار از افراد و گوشه‌گیری نیز وجود دارد.

این تحقیق  به چاپ رسیده  در مجله «Archives of Disease in Childhood» و در آن پژوهشگران پرسش‌نامه‌ای را در اختیار ۲۲۱۸ دانش‌آموز ۱۱ تا ۱۹ ساله قرار داد‌ه‌اند. در این پرسش‌نامه سؤالاتی مانند نوع آزار سایبری، تعداد دفعاتی که با این موضوع مواجه شده‌اند و همچنین مدت زمان آن وجود داشته است.

این تحقیق نشان می‌دهد قلدری و آزار دادن دیگران در دنیای واقعی نیز رواج بالایی دارد؛ به گونه‌ای که ۱۶ درصد مشارکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند در گذشته دیگران را آزار داده‌اند، ۱۲ درصد به ادامه چنین رفتاری اعتراف کرده‌اند و ۶/۵ درصد نیز خبر از این داده‌اند که در گذشته قربانی بوده‌اند یا برای دیگران دردسر ایجاد کرده‌اند.

امروزه  تمام خانواده‌ها از بنیه اقتصادی یکسان و مناسبی برای تأمین نیازمندی‌های تربیتی و آموزشی فرزندان خود برخوردار نیستند، آن هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور که اکثریت جامعه با چالش‌های اقتصادی کوچک و بزرگ روبه‌رو هستند و دسترسی خانواده‌ها به خدمات گران‌قیمت و پرهزینه آموزشی و تربیتی خواهی نخواهی محدود شده است. در این شرایط بیش از هر زمانی خانواده‌ها نیازمند دسترسی به محصولاتی هستند که امکان استفاده آنها از خدمات باکیفیت و قیمت مناسب را فراهم کند. خوشبختانه، این نیاز را استارت‌آپ «نینوپیا»، که با همت چند دختر جوان ایرانی علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی ایجاد شده، تا حدود زیادی رفع کرده است. استارت‌آپ «نینوپیا» یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه کودکان کشورمان است و سابقه شروع فعالیت آن به سال ۱۳۹۴ باز می‌گردد؛ در آن زمان فعالیت این استارت‌آپ بر حوزه ثبت و اطلاع‌رسانی رویدادهای ویژه کودکان متمرکز بود که با توجه به بکر بودن این حوزه، این استارت‌آپ در سال ۱۳۹۶ یکی از ۱۰ تیم برترحوزه کارآفرینی در نظر گرفته شد. هم اکنون نیز تیم این استارت‌آپ ایرانی ضمن همکاری با مجموعه‌های مختلف کودک و نوجوان در نقاط مختلف تهران و کرج، تلاش خود را به هرچه بهتر کردن خدمات قابل ارائه در حوزه تعلیم، تربیت، رشد و بالا بردن سطح کیفی زندگی کودکان ایرانی معطوف کرده است؛ از این رو می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که نینوپیا با مهیا کردن بستر فروش آنلاین خدمات تربیتی و آموزشی ویژه کودکان، راه را برای انتخاب و تصمیم‌گیری والدین در جامعه پرمشغله امروز فراهم آورده است.

سردار سلامی: راهی جز قوی شدن نداریم. ما در شرایط تحریم و مشکلاتی که دشمنان برای ما ایجاد کردند، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را شکست دادیم؛ امروز که آنان دچار مشکلات اساسی هستند، می‌توانیم آنها را با شکست‌های سریالی بیشتری مواجه کنیم.

 

 

محمدجواد ظریف: دستور کار شورای امنیت: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت. راه‌‌حل ایران: حاکمیت قانون، چندجانبه‌گرایی، پاسخ‌گو بودن. فشارهای آمریکا چه از طریق طرح اتهامات یا جنگ و چه تحریم یا ترور، از جمله ترور بزدلانه قهرمان ضدتروریسم منطقه ما، سردار «قاسم سلیمانی» نتوانسته است ایرانیان را به زانو درآورد.

 

 

عباسعلی کدخدایی: برخی، انتخابات ریاست‌جمهوری را خیلی زود شروع کرده‌اند و هر از گاهی با اخبار خودساخته، ملاقات‌های فرضی افراد را با شورای نگهبان مطرح می‌کنند. شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیر رسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.

 

 

سیدامیرحسین قاضی‌زاده: رفتار موسوی‌ خوئینی‌ها و هم‌فکرانش در عرصه سیاست و در مناصب کلیدی از ابتدای انقلاب، از اقدامات‌شان در تسخیر لانه جاسوسی گرفته تا حمایت از مذاکره با آمریکا، بسترسازی آشوب ۱۸ تیر، حمایت‌شان از فتنه ۸۸ و...، نشانگر تناقضات عمیق فکری و عملی آنهاست؛ حال چطور مدعی پیروی از خط امام(ره) هستند؟

هاشور اپلیکیشن آموزش نقاشی است که کودکان با آن می‌توانند به راحتی نقاشی کردن را فرا بگیرند. دروس موجود در این اپلیکیشن روش نقاشی هر سوژه را به همراه صدای گوینده توضیح می‌دهد و با این روش، یادگیری و سپردن در ذهن را برای کودک آسان می‌کند. درس‌های نقاشی این اپلیکیشن در سطوح ساده، متوسط، پیشرفته و حرفه‌ای است که می‌تواند یادگیری را برای علاقه‌مندان تسهیل و جذاب کند.