هوش مصنوعی چیست؟ آیا ربات‌ها همان هوش مصنوعی هستند که همه درباره‌شان صحبت می‌کنند؟ آیا آینده نسل بشر در خطر است؟ هوش مصنوعی چگونه فکر می‌کند؟ هوش مصنوعی که امروزه از آن یاد می‌شود، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد؛ البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت، سعی دارد از آن تقلید کند. امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود نداشته باشد، اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جست‌وجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و، همه متأثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می‌کنیم و بهتر است به جای نگران بودن درباره هوش مصنوعی یاد بگیریم چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعات‌مان را در این زمینه بیشتر کنیم. هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی‌اش تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی‌شان انجام وظایفی است که نیاز به هوش انسانی دارد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می‌تواند به تمامی ماشین‌هایی اطلاق شود که به‌گونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی را که بر آن محول می‌شود، به درستی اجرا کند. هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری، استدلال و درک. در شماره آینده بیشتر هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

محمدصالح نادری

دستیار دیجیتال تلفن‌های اندرویدی که غالباً محصول گوگل هستند، می‌توانید به جای تایپ کردن عبارت «قیمت روز طلا» در موتور جست‌وجوگر، فقط با گفتن عبارت «قیمت روز طلا چند است؟» به سرعت پاسخ خود را دریافت کنید.البته مشکل اینجاست که صدای شما برای پردازش به سرورهای شرکت ارائه‌دهنده خدمات دستیار هوشمند منتقل و همانجا ذخیره می‌شود و در صورت هک شدن حساب شما یا دسترسی افراد غیرمجاز، این صداها می‌توانند برای شما مشکل‌ساز باشند، خصوصاً اگر در محل کار یا منزل خود از این فرامین صوتی به وفور استفاده کرده‌اید؛ از این رو برای حفاظت از حریم خصوصی خود ضرورت دارد با فرایند حذف صدای خود از سرورهای ارائه‌دهنده این دست خدمات آشنا شوید تا احتمال سوءاستفاده از صدای شما به حداقل ممکن برسد. برای پاک کردن صدای خود از حافظه گوگل کافی است از طریق مرورگر خود به صفحه Google Activity بروید سپس روی Delete activity by  کلیک کنید. در این مرحله شما باید بازه زمانی را که تمایل دارید تاریخچه اطلاعات مربوط به شما پاک شود، انتخاب کنید و در گام بعدی هم گزینه Assistant را انتخاب و در نهایت روی Delete کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به شما از دستیار دیجیتال گوگل پاک شود. حالا که مراحل حذف اطلاعات صوتی خود را به خوبی انجام دادید، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که گوگل هر چند رسماً اطلاعات شما را پاک می‌کند، اما هیچ تضمینی مبنی بر حذف قطعی اطلاعات شما ارائه نمی‌دهد؛ از این رو هنگام استفاده از خدماتی مانند دستیارهای دیجیتال همواره به این نکته دقت کنید.

حامد مظلومی

هفته گذشته، دولت هند بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی و به صورت کاملاً غیرمنتظره، مسدود شدن ۵۹ اپلیکیشن چینی پرمخاطب، از جمله تیک‌تاک،  Shareitرا اعلام کرد و از این پس این نرم‌افزارهای محبوب در بازار هند در دسترس نخواهند بود. بر اساس اطلاعیه اخیر دولت هند، ۵۹ اپلیکیشن توسعه‌ داده‌ شده از سوی شرکت‌های چینی به دلیل وجود برخی نگرانی‌ها در زمینه‌ تهدید امنیت و دفاع ملی هند مسدود شده‌اند و تا این نگرانی‌ها برطرف نشوند، فعالیت این اپلیکیشن‌ها به عنوان ناقض حق حاکمیت هند در نظر گرفته خواهد شد. در واقع به نظر می‌رسد هند با این سیاست‌گذاری خود در تلاش است سرورهای این اپلیکیشن‌ها را به داخل این کشور منتقل کند تا امکان نظارت و حکمروایی بر داده‌های رد و بدل شده در آنها ممکن شود و به تبع آن، مجرمان از این بسترها سوءاستفاده نکنند. برای نمونه اپلیکیشن تیک‌تاک یکی از برجسته‌ترین نام‌های قرارگرفته در فهرست مسدودی‌هاست، آن هم در حالی که بر اساس آمارهای منتشرشده، هند بزرگ‌ترین بازار مصرف اپلیکیشن چینی تیک‌تاک است؛ با این حال دولت هند بدون هیچ‌گونه تعارف یا ملاحظه‌ای این اپلیکیشن را مسدود کرد. این نخستین بار در تاریخ است که هند به‌ منظور مسدود کردن این حجم از اپلیکیشن‌های خارجی، فرمان حکومتی صادر می‌کند؛ زیرا بر اساس اظهارات مقامات هندی، اپلیکیشن‌های پرمخاطب چینی که اخیراً مسدود شده‌اند، موجب ایجاد تهدید علیه امنیت ملی این کشور می‌شوند و تا مشخص نشدن یک سازوکار معین برای ادامه فعالیت آنها، این اپلیکیشن‌های معروف و محبوب در سرزمین هندوستان مسدود باقی خواهند ماند. ناگفته مشخص است که مسئولان هندی در تلاشند با کاهش وابستگی کاربران هندی به محصولات و خدمات خارجی، اعم از چینی و آمریکایی، زمینه توسعه محصولات مشابه هندی را در کشورشان فراهم کنند و این دقیقاً همان راهی است که کشور ما در راستای کاهش وابستگی به سرویس‌دهندگان خارجی فضای مجازی طی کرده و در برخی حوزه‌های فناوری اطلاعات به دستاوردهای قابل قبولی دست یافته است.

خوشبختانه، دنیای فناوری به کمک صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها آمده است و با استفاده از خدمات استارت‌آپ «شغل نشان»، کاربران می‌توانند به راحتی شغل و کسب‌وکار خود را به دیگران معرفی کنند و مشتریان بالقوه خود را شناسایی و به سمت استفاده از خدمات و محصولات خود جذب کنند.

استارت‌آپ «شغل نشان» با هدف ثبت نشانی مشاغل در کشور آغاز به کار کرده است و در صفحه اول این سایت و اپلیکیشن آن این شعار ثبت شده است: «با چند کلیک ساده، نشانی شغل‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید و همیشه در دسترس مشتریان‌تان باشید». خوشبختانه، این استارت‌آپ به شعار خود پایبند بوده است و هر ایرانی می‌تواند در عرض چند دقیقه یک حساب کاربری در سایت و یا اپلیکیشن آن ایجاد کند و مشخصات شغلی خود را به همراه عکس، متن، نقشه محل کسب‌وکار حتی ویدئو و تیزر تبلیغاتی ثبت کند و آن را در کنار سایر هم‌صنف‌های خود به نمایش بگذارد. به عبارت دیگر، «شغل نشان» یک سایت و اپلیکیشن اشتراک نشانی مشاغل در کشور است که نه تنها می‌تواند در دسترسی آدرس مشاغل به هم‌وطنان کمک کند، بلکه صاحبان مشاغل و کسب‌وکار نیز می‌توانند از مزایای دیگری، همچون تبلیغ محصولات و خدمات خود با عضویت در آن بهره‌مند شوند. «شغل نشان» دارای مزایای زیادی است که مهم‌ترین آن پر کردن خلأ بزرگ نداشتن وب‌سایت برای صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کار به منظور معرفی کالا و خدمات‌شان در اینترنت است.

محسن رضایی: اقتصاد امری تک‌بعدی نیست. از بانک مرکزی تا وزارت اقتصاد تا خارجه و صمت و جهاد کشاورزی و نفت و... در موضوع تورم و وضعیت اقتصادی دخیل هستند. رهبر انقلاب دستور تشکیل «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را برای هماهنگی چنین اموری دادند، اما این ستاد عملا بی‌خاصیت شده است.

 

 

عبدالله گنجی: اکنون که تاجگردون حذف شد توقع از اکثریت مجلس، مبارزه با سیستم تاجگردون پرور است، در غیر این صورت حذف یک نفر (که می‌تواند کارهای خود را اکنون هم دنبال کند) مسئله‌ای را حل نمی‌کند. اکثر مخالفان رد اعتبارنامه وی، اصولگرایان بودند (۱۰۲نفر) که نشان می‌دهد مبارزه با فساد تفسیربردار هم هست.

 

 

عباسعلی کدخدایی: ترور «شهید سلیمانی» از سوی گزارشگر ملل متحد به عنوان نقض حقوق بین‌الملل شناخته شد. اقدامی جنایت‌کارانه که متأسفانه با سکوت برخی مجامع بین‌المللی همراه بود، آیا جامعه بین‌المللی قادر است که مانع توسعه‌طلبی و یک‌جانبه‌گرایی رژیم آمریکا باشد؟

 

 

احسان خاندوزی: رهبر انقلاب در اوج فشار اقتصادی تحریم‌های سال ۱۳۹۱: مجلس جای گفت‌وگوی حكیمانه و خردمندانه است و این مسئله با هیاهو هنگام حرف زدن دیگران كاملاً منافات دارد و این عادت بسیار بد و حیرت‌انگیز باید در مجلس شورای اسلامی ریشه كن شود.

شروع ترویج ارسال کارت‌پستال تبریک در کشور ما به دوران «ناصرالدین‌ شاه» و سفرهای او به خارج از کشور بر می‌گردد؛ در آن دوره شاه قاجار تحت تأثیر مراسم غربی تصمیم گرفت برای «انیس‌الدوله» هدیه‌ای به ایران بفرستد و به همین دلیل کارت‌پستال و تصویری از بلیت یک نمایش را، که به دلیل علاقه انیس‌الدوله به هنر تئاتر صرفاً برای رؤیت او چاپ شده بود، به ایران فرستاد تا با فرستادن این کارت علاقه‌اش را به انیس‌الدوله نشان دهد و با این کار به او بفهماند با اینکه کیلومترها از هم دور هستند، اما همچنان به یاد اوست. از آن زمان تاکنون کارت‌پستال‌های فراوانی در کشورمان به چاپ رسیده و ارسال و دریافت شده‌اند؛ اما امروز به لطف فناوری اطلاعات و اپلیکیشنی مانند «کارت تبریک آنلاین»، امکان ارسال کارت‌پستال‌های الکترونیکی را برای دوستان و عزیزان خود دارید.