جدا از اینکه ویروس کرونا منشأ انسانی دارد و توسط قدرت‌های جهانی ساخته شده، یا منشأ طبیعی دارد، توجه به نکاتی در این باره خالی از لطف نیست. مجله آمریکایی «آتلانتیک» نوشته است: «ویروس کرونا دست آمریکا را رو کرد!» یا «ای‌بی‌سی نیوز» و «ایپسوس» در یک نظرسنجی از مردم آمریکا اعلام کردند: «67 درصد مردم از عملکرد ترامپ در مواجهه با کرونا ناراضی هستند.» اگر اخبار سه ماه اخیر آمریکا را دنبال کرده باشید، حتما شنیده‌اید که ترامپ تا همین دیروز اعتقادی به زدن ماسک نداشت، حتی در یکی از صحبت‌هایش مصرف مواد شوینده را تجویز کرد که مورد تمسخر قرار گرفت. حال شما این مسئله را بگذارید  کنار توصیه مؤکد و استفاده رهبر معظم انقلاب از ماسک. ایشان حتی در کمال تواضع و فروتنی، نسبت به رعایت نکردن برخی افراد، از پرستاران و مدافعان سلامت احساس شرمندگی فرمودند. بر این مورد تعطیلی نماز جمعه، مساجد، اماکن متبرکه و... را که با حمایت رهبری انجام شده است، بیفزایید. دولت آمریکا شش هفته پس از انتشار ویروس کرونا با تعللی که صورت داد، موجب شد آمریکا برای مقابله با این ویروس با مشکلات زیادی روبه‌رو شود، به طوری که بیمارستان‌های آمریکا با مشکل کمبود تجهیزات، حتی ماسک و لباس مواجه شدند. آن‌قدر اوضاع بغرنج بود که پرستاران آمریکایی به دلیل نداشتن ماسک و امکانات پزشکی دست به اعتراض زدند. جالب است بدانید ترامپ در سال ۲۰۱۸، دستور به لغو تیم کنترل بیماری‌های همه‌گیر داده بود و همین امر بر مشکلات آمریکای کرونازده افزود.  این در حالی است که در ایران از همان روزهای اول، رهبری به شخص رئیس‌جمهور دستور دادند تا مدیریت ستاد کرونا را برعهده بگیرد و مدیریت مجموعه درمانی با تصمیمات این ستاد انجام شود. مسئله دیگر به ظلم و ستم نظام آمریکا در حق سیاه‌پوستان بر می‌گردد. هرچند این قشر از مردم آمریکا کمتر از سفیدپوستان هستند، اما بیشترین فوتی‌ها از این قشر بوده است. در کنار این ظلم، رسیدگی نکردن به جامعه پیران آمریکا و فوت جمعیت قابل توجه افراد مسن را هم باید اضافه کرد. این در حالی است که در ایران، رسیدگی به محرومان و افراد بی‌بضاعت با عنوان کمک مؤمنانه، از اولین اقدامات و دستورهای رهبری بود. خدمات پزشکی در آمریکا عمومی نیست و امروز بیش از ۲۷ میلیون آمریکایی بیمه ندارند و بیکاری ناشی از کرونا بر بیکاران و گرسنگان آمریکا افزوده است.  «سی‌ان‌ان» در گزارشی از وضعیت زندان‌های آمریکا و تراکم زندانیان در آن، مدعی شد رسیدگی نکردن دولت آمریکا به زندانیان موجب افزایش بیماران و فوتی‌های کرونایی شده است. این در حالی است که قوه قضائیه ایران در اقدامی بی‌سابقه در جهان، بیش از 100 هزار زندانی را به مرخصی فرستاد و چندین مرتبه نیز آن را تمدید کرد.

نکته پایانی اینکه این نوشتار درصدد توجیه ضعف و ناکارآمدی برخی مسئولان نیست و نگارنده با برخی عوامل افزاینده آمار فوتی‌های کرونا، مانند رفت وآمدهای بی‌علت، ضعف در سیستم حمل‌ونقل عمومی، توجه نداشتن به طرح دورکاری، توسعه‌نیافتگی شبکه الکترونیک و آموزشی کشور و... آشناست، اما مهم‌ترین اقدامی که این روزها می‌تواند ما را از بیماری کرونا نجات دهد، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است؛ پس برای حفظ جان آنانی که دوست‌شان داریم، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

سعید میرزایی 

عمر تقابل جبهه حق و باطل به درازای عمر بشریت بوده است و این تزاحم و رویارویی،‌ مدام در جریان خواهد بود مگر اینکه یکی از طرفین نزاع، از مواضع خود عدول کند؛ البته آیات و روایات پیروز نهایی این میدان را جبهه مؤمنان معرفی کرده و بر آن صحه گذاشته‌اند که «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». (آل‌عمران/ 139)

انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام راحل(ره) اوج این تحدی و مبارزه‌طلبی بود؛ چرا که به طور جدی و مبنایی،‌ منافع جریان باطل و جبهه استکبار را به مخاطره انداخته است؛ از این‌رو به ای نحو کان، ‌به رویارویی با این شجره طیبه مشغول شده و تمام توان خود را به آوردگاه، آورده و تمام‌قد به تخاصم و دشمنی دست زده‌اند که جنگ‌های سخت، نیمه‌سخت، نرم و در شرایط فعلی جنگ‌های ترکیبی و هوشمند با انقلاب، شاهدانی صادق بر این مدعا هستند.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین ابزار دشمن در تخاصم و رویارویی، ‌پروژه جداسازی و فاصله‌گذاری بین دو رکن اصلی انقلاب، یعنی حاکمیت و مردم بوده و خواهد بود. برای نیل به این هدف، ایجاد یأس و القای ناکارآمدی سیستم، در دستور کار دشمن بوده تا با ذره‌بین، کاستی‌ها و پلشتی‌های برخی کارگزاران را برجسته کند و آن را در سبد ناکامی‌های انقلاب قرار دهد و از این رهگذر، بین انقلاب، و مردم و جوانان، به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی انقلاب، فاصله ایجاد کند.

در این مقطع حساس و پیچ تاریخی، عمده تمرکز دشمن در به‌کارگیری تاکتیک نخ‌نماشده «انگشت گذاشتن روی نقطه ایده‌آل» است که مهم‌ترین کارکرد این تاکتیک،‌ ایجاد ناامیدی در جامعه است. توضیح آنکه آنها مدام روی نقطه ایده‌آل انگشت می‌گذارند تا ملت ندانند در چه نقطه بلندی ایستاده‌اند. در این شگرد، امپراتوری رسانه‌ای جریان استکبار با هم‌دستی خناسان داخلی،‌ مدام به اهداف بلند انقلاب (نقطه‌های ایده‌آل) اشاره می‌کنند که بنا بود با انقلاب به آن قله‌ها برسید و اکنون تا رسیدن به قله،‌ فاصله دارید؛ لذا انقلاب و حاکمیت ناکارآمد بوده که خروجی این عملیات،‌ ایجاد سرخوردگی خواهد بود.

راه مقابله با این تاکتیک و شگرد، مقایسه وضع موجود با نقطه آغاز انقلاب است؛ به عبارت دیگر باید به مخاطب و جامعه هدف این موضوع تفهیم شود که پرواضح است انقلاب، تا رسیدن به نقطه ایده‌آل با نمره 100، فاصله دارد؛ ولی امروز در بسیاری از عرصه‌ها کارنامه انقلاب، کارنامه‌ای با نمراتی قابل قبول است و معدل بالایی کسب شده است.

عبور از سرعت‌گیر‌ها و گردنه‌ها نه تنها امری ناممکن نیست، بلکه برای انقلاب با این همه ظرفیت، ‌به فضل خدا، امری سهل‌الوصول خواهد بود؛ در تأیید این مدعا، می‌توان به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در روشنی آینده کشور اشاره کرد که عالمانه و از روی حکمت، آن را بیان فرموده‌اند.

ظرفیت‌های عظیم خدادادی جمعیت جوان، جغرافیای سیاسی منحصر به فرد، اقلیم متنوع، منابع سرشار و... فقط ‌بخشی از توان بالقوه ایران اسلامی برای عبور از مسائل و مشکلاتی است که وجود دارد. و الیس الصبح بقریب.

مهدی خورشیدی