«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود پس از انقضای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ۱۸ اکتبر امسال، چین قصد فروش تسلیحات به ایران را دارد و برای این کار نیز تدارک لازم را دیده است، گفت: «اظهارات وزیر خارجه آمریکا بهانه‌سازی آشکار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل است که هیچ پایه‌ای ندارد. این اظهارات بار دیگر تعهدناپذیری آمریکا در برخورد با برجام که با بی‌اعتنایی به قطعنامه ۲۲۳۱ به طور یک‌جانبه از آن خارج شده بود را افشا کرده است.»

نشست امسال منافقین با هدف ایجاد کانون‌های شورشی و فضاسازی علیه نظام اسلامی در فضای مجازی با حمایت‌های مالی آمریکایی، صهیونیستی و سعودی برگزار شد، این رویکرد این گروهک تروریستی را می‌توان نوعی آمادگی برای وارد شدن به این فاز جدید از مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران تعبیر کرد. اجلاس امسال گروهک منافقین را به جرئت می‌توان آخرین تقلای منفورترین تشکل تروریستی تاریخ معاصر ایران دانست؛ بدون شک در صورت شکست در این مسیر نه تنها جایگاه فعلی منافقین به شدت ضربه خواهد دید، بلکه حمایت‌های مالی نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، تصریح کرد هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای این توافق هسته‌ای ارائه دهد. «جوزپ بورل» در پیامی توئیتری بار دیگر با تأکید بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد که به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به وظیفه خود ادامه خواهد داد.

این اظهارات در حالی است که واشنگتن با وجود پایبندی ایران به برجام به صورت یک‌جانبه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و اروپایی‌ها نیز با پیروی از واشنگتن به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند.