در شماره پیش هوش مصنوعی را تعریف کردیم و در این شماره، سطوح آن را بیان خواهیم کرد. یک سیستم هوش مصنوعی بر اساس آنچه از دنیای بیرون درک می‌کند و می‌تواند به آن پاسخ دهد، دارای سه سطح است؛ هوش مصنوعی محدود، عمومی و سوپر هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی محدود: سیستم‌های هوشمندی هستند که در انجام دادن یک وظیفه به خصوص بهتر از انسان عمل می‌کنند؛ برای نمونه سیستم هوشمندی که می‌تواند به صورت خودکار گفتار را به نوشتار تبدیل کند، سیستم‌های تشخیص چهره که قادرند هویت یک فرد را حتی در شلوغی و سیل عظیمی از جمعیت تشخیص دهند یا اتومبیل‌های خودران که به کمک هوش مصنوعی یاد می‌گیرند چگونه رانندگی کنند.

هوش مصنوعی عمومی: ماشینی است که می‌تواند دنیای اطراف خود را همانند یک انسان درک کند و وظایفی را که یک انسان به طور معمول انجام می‌دهد، انجام دهد. با این سطح از آگاهی و دانش، یک ماشین می‌تواند تمام کارهایی را که زمانی بر انسان محول می‌شد، بدون نیاز به وجود انسان انجام دهد و با گذشت زمان، بیشتر ماشین‌های دارای هوش مصنوعی عمومی می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها جای انسان را پر کنند.

سوپر هوش مصنوعی: ماشینی که سطح هوش و درک انسانی را پشت سر گذاشته باشد که به نوعی دارای هوش فرابشری خواهد شد. تا به حال هیچ جامعه‌ای نتوانسته است به سوپر هوش مصنوعی دست پیدا کند؛ در حقیقت رسیدن یا نرسیدن، حتی زمان رسیدن به آن در حاله‌ای از ابهام است، همچنین این مسئله که چنین نوعی از هوش مصنوعی چه کارهایی انجام می‌دهد یا اینکه آیا قرار است تهدیدی برای بشر باشد یا فرصتی برای او، مبهم است و بسیاری از صاحب‌نظران نظرهای بسیار متفاوتی در این زمینه دارند.

محمدصالح نادری

کاربران برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های مضاعف به اپراتورها نیازمند مدیریت سخت‌گیرانه‌تر ترافیک مصرفی خود هستند؛ اما مشکل اینجاست که عمدتاً کاربران از این موضوع بی‌خبرند و نمی‌دانند بسیاری از نرم‌افزارهای فعال در پس‌زمینه سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار به اینترنت متصل می‌شوند و خود را به‌روزرسانی می‌کنند؛ آن هم حتی در صورتی که شما هیچ نیازی به آنها نداشته باشید. البته مصرف پهنای باند اینترنت برخی برنامه‌ها صرفاً موجب مصرف سریع حجم خریداری شده شما نمی‌شود، بلکه سرعت اینترنت را نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و عملاً لذت کاربری آسان و سریع را از شما سلب می‌کند. در ویندوز ۱۰ برای جلوگیری از به‌روزرسانی‌های خودکار ویندوز، قابلیت محدودسازی مصرف ترافیک در نظر گرفته شده است که برای دسترسی به تنظیمات مربوط به آن می‌توانید به مسیر زیر مراجعه کنید:

Settings > Update & Security > Windows Update > Advanced Options > Delivery Optimization > Advanced Options پس از ورود به قسمت تنظیمات پیشرفته، گزینه Limit how much bandwidth is used for downloading updates in the background را فعال کنید. البته اگر انجام این تنظیمات برای شما سخت است، می‌توانید از نرم‌افزار NetLimiter استفاده کنید. این نرم افزار از جمله نرم‌افزارهای قدرتمند مدیریت ترافیک شبکه است که خوشبختانه رابط کاربری ساده‌ای دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن به شکل نامحدود، محدودیت دسترسی به اینترنت را روی نرم‌افزارهای مختلف اعمال کنید. برای اعمال محدودیت استفاده از پهنای باند اینترنت در این نرم‌افزار قدرتمند، فقط باید از کادری که در پایین بخش DL Limit یا UL Limit قرار دارد، استفاده کنید و این‌گونه مصرف اینترنت منزل خود را بهینه کنید.

حامد مظلومی

مرز بین لایه عمومی و خصوصی فضای مجازی فقط یک کلمه عبور یا Password است و هر فرد مهاجم یا سودجویی در صورت عبور از این سد می‌تواند به حریم خصوصی کاربران نفوذ و از اطلاعات آنها سوءاستفاده کند؛ به همین دلیل نیز در طول تاریخ فناوری اطلاعات، همواره بین دانشمندان حوزه رمزنگاری و افراد رمزشکن رقابت در جریان بوده است و هر چند وقت یک بار خبرهایی از سرقت یا افشای رمز کاربران سرویس‌های محبوب اینترنتی منتشر می‌شود؛ برای نمونه اخیراً محققان امنیتی اعلام کردند بیش از ۱۵ میلیارد نام کاربری و رمز عبور کاربران فضای مجازی در شبکه‌های غیر مجاز اینترنتی موسوم به «دارک وب» به فروش گذاشته شده است. این حجم قابل توجه از اطلاعات در حالی در اینترنت به فروش می‌رسد که بخش عمده‌ای از کاربران نسبت به این موضوع بی‌اطلاع هستند و همچنان از رمزهای قدیمی خود استفاده می‌کنند؛ آن هم در حالی که در صورت دسترسی هکرها به رمز عبور این دست کاربران، امکان نفوذ به حساب کاربری آنها یا سرقت هویت و سوءاستفاده از سرویس‌های مجاز تعریف شده برای آنها وجود دارد.  به طور مثال در صورت دسترسی یک هکر به پست الکترونیک شما، وی می‌تواند با آدرس شما، پیام‌های مجرمانه‌ای را به افراد مختلف ارسال و شما را درگیر یک پرونده قضائی کند. بر اساس بیانیه‌ای که متخصصان حوزه امنیت اطلاعات منتشر کرده‌اند، این حجم انبوه از رمزهای کاربران، طی ۱۰۰ هزار حمله سایبری به شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی و خاصه شبکه‌های اجتماعی به دست آمده‌ است.جالب اینکه در میان اطلاعات افشاشده، ارزان‌ترین قیمت‌ها مربوط به سرویس‌های غیرمالی است که البته قیمت میانگین این دست اطلاعات هم ۴۳/۱۵ دلار است.

همراه با سیر تکامل تمدن بشری، ابزارآلات مورد استفاده بشر نیز تکامل و ارتقا پیدا کرده‌اند؛ به طوری که دیگر امروز به لطف توسعه هوش مصنوعی، می‌توان بدون دخالت نیروی انسانی کلیه نیازمندی‌های بشر را از طریق ابزارآلات هوشمند رفع کرد و آن را با بهترین کیفیت به دست خریدار رساند.  اما جدا از نقطه اوج ابداع ابزارآلات به دست انسان، هر یک از ما در خانه خود نیاز به یک جعبه ابزار ساده داریم؛ زیرا با ابزارهای ساده، کوچک و بزرگ آن می‌توانیم نیازهای اولیه منزل خود را نیز برطرف کنیم و از پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری وسایل اولیه محل سکونت خود راحت شویم. البته با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت ارز، دیگر اغلب خانواده‌ها توان خرید ابزارآلات باکیفیت را ندارند و لاجرم برای انجام کارهای اولیه‌ای، مانند تعمیرات ساده منزل و تأسیسات آن از جمله نصب جاپریزی، نیازمند مراجعه به تعمیرکاران مختلف هستند که طبیعتاً دستمزد دریافتی این افراد هم قابل توجه است. خوشبختانه، فعالان استارت‌آپی به این حوزه هم نظری داشته‌اند و چند سالی است که استارت‌آپ «ایران ابزار» در راستای تسهیل فرایند اجاره و فروش ابزارآلات مورد نیاز آحاد جامعه راه‌اندازی شده است؛ به طوری که استارت‌آپ «ایران ابزار» امروزه یکی از بزرگ‌ترین مراکز اجاره و فروش ابزار در کشور ماست. از جمله ویژگی‌های این استارت‌آپ می‌توان به تلاش مستمر به منظور رعایت سه اصل مهم «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» اشاره کرد که به تبع آن، اعتماد کاربران به استفاده از خدمات این استارت‌آپ جلب شده است و هم اکنون از کسب‌وکارهای موفق این حوزه شمرده می‌شود.

سیدابراهیم رئیسی: آن کسانی که ایجاد ناامنی کردند، دل زن و بچه مردم را لرزاندند، خلاف ارزش‌ها حرکت کردند، به اموال عمومی خسارت زدند، اغتشاش و شرارت کردند، برابر آنچه قانون تعیین کرده با همه آنها برخورد خواهد شد و ان‌شاءالله به مجازات خواهند رسید.

 

محسن رضایی: اقتصاد امری تک‌بعدی نیست. از بانک مرکزی تا وزارت اقتصاد تا خارجه و صمت و جهاد کشاورزی و نفت و... در موضوع تورم و وضعیت اقتصادی دخیل هستند. رهبر انقلاب دستور تشکیل «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را برای هماهنگی چنین اموری دادند، اما این ستاد عملا بی‌خاصیت شده است.

 

عبدالله گنجی: کسانی که نخوانده به قرارداد با چین حمله کردند، اگر آن را ببینند و کفه سنگین هم از ما باشد راضی می‌شوند؟ خیر، چون چین ما را متهم به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم و قدرت موشکی نمی‌کند، قدرت منطقه‌ای ما را محترم می‌شمارد، با ماهیت انقلاب ما درگیر نیست. خب، این چین به چه درد روشنفکران می‌خورد؟

 

احمد نادری: آنهایی که تابستان داغ را برای ایران پیش‌بینی و البته برنامه‌ریزی کرده‌اند، فعلا بایستی انفجارهای زنجیره‌ای و ناکامی‌های داخلی‌شان را مدیریت کنند. در دنیای به هم پیوسته امروز، هیچ چیز در درون مرزها باقی نمی‌ماند، مخصوصا ناامنی، بدانند که هنوز انتقام خون حاج‌ قاسم عزیزمان باقی است.

طی ماه‌های اخیر، بازار بورس به یکی از پرطرف‌دارترین بازارهای جذب سرمایه‌گذاران کشورمان بدل شده است؛ اما مشکل اینجاست که بخش قابل توجهی از افراد وارد شده به بورس، فاقد دانش و اطلاعات کافی در حوزه مدیریت سهام هستند و به همین دلیل نیز ریسک سرمایه‌گذاری این دست افراد بسیار بالاست و هر آن ممکن است با سقوط ارزش سهام خود روبه‌رو شوند و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهند.«فست بورس» اپلیکیشنی کاربردی است که به ‌منظور ارائه اطلاعات به‌روز و دقیق بازار سرمایه طراحی شده است و به وسیله آن می‌توانید اطلاعات کاربردی و پراهمیت بازار سرمایه را به دست بیاورید و استفاده کنید.