شرط اول برای تحقق ایران بدون نفت یا به بیان بهتر اداره کشور بدون نیاز به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیر نفتی و اداره کشور از طریق این درآمدهاست. برای این کار باید میان صادرات و واردات کشور موازنه‌ای ایجاد شود تا بر این اساس اجازه واردات کالا به کشور فقط به اندازه میزان صادرات غیر نفتی، آن هم واردات کالاهای اساسی باشد؛ در این صورت افراد جامعه برای به حداکثر رساندن رفاه و کیفیت زندگی خود دنبال افزایش صادرات غیر نفتی و ارزآوری به کشور خواهند بود.

قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته به بالاترین سطح خود از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ رسیده است. تشدید شیوع کووید ۱۹ و امید به افزایش اقدامات حمایتی از سوی دولت‌ها، تقاضا برای طلا را بالا برده است؛ به طوری که قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس فلزات لندن، در روزهای گذشته از ۱۸۱۸ دلار نیز عبور کرد که بالاترین رقم از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ است. هم‌زمان با تشدید شیوع ویروس کرونا، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه بانک‌های مرکزی جهان بسته‌های حمایتی جدیدی ارائه کنند، قیمت جهانی طلا را تقویت کرده است.

بازار اولیه در بورس زمانی شکل می‌گیرد که دارایی برای اولین بار، معامله شود؛ بنابراین بازاری که در آن اوراق بهادار شرکت‌ها برای اولین بار عرضه و فروخته می‌شود، «بازار اولیه» نام دارد. در این بازار شرکت‌ها به طور مستقیم سرمایه‌ای را که نیاز دارند از طریق فروش سهام به مردم، تأمین می‌کنند که این کار در قالب پذیره‌نویسی صورت می‌گیرد. پذیره‌نویسی از طریق بانکی که نماینده شرکت است یا سایر مؤسسات مجاز انجام می‌شود. در این بازار فروشنده اوراق، همواره خود شرکتی است که سهامش در حال عرضه است.