درنگی بر ایجاد تشویش‌ در اذهان مردم از سوی برخی سلبریتی‌ها

«پدر رومینا را اعدام کنید»، «آن سه جوان را اعدام نکنید»؛ این دو مهم‌ترین واکنش احساسی برخی سلبریتی‌ها، مردم و البته عمده افراد ضد انقلاب و منافق در طول یک ماه گذشته بوده است؛ دو پرونده سنگین قضائی با ابعاد حقوقی گسترده که مردم بدون اطلاع از ابعادشان،‌ فقط بر اساس برانگیختگی احساسی، به آن واکنش نشان داده‌اند؛ اما سؤال اینجاست که آیا سلبریتی‌ها علاوه بر بازیگری، خوانندگی یا برخی فعالیت‌های هنری دیگر، در علم حقوق هم تبحر و تخصصی دارند که این‌چنین در موضوعات قضائی اظهار نظر و حکم صادر می‌کنند؟

مسئله فقط اعدام کنید یا اعدام نکنید روزهای اخیر نیست؛ برانگیختن احساس عمومی نسبت به پرونده‌های قضائی یکی از شگردهای جریان‌های رسانه‌ای خاص برای تأثیرگذاری بر روند رسیدگی حتی ماهی گرفتن سیاسی از آب گل‌آلود این‌گونه پرونده‌هاست، روشی که در طول دو دهه گذشته به کرات شاهد آن بوده‌ایم؛ اما گسترش فضای مجازی در سال‌های اخیر و ضریب نفوذ بالای این فضا میان عامه مردم، موجب شده است ضد انقلابی که می‌خواهد از این فضا علیه نظام استفاده کند، ابتدا سلبریتی‌ها سپس برخی مردم ناآگاه را هم با خود همراه ‌کند تا حداکثر بهره‌برداری برای فشار بر دستگاه قضائی و انحراف در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها ایجاد شود؛ برای نمونه، در روزهای پس از قتل دختر تالشی به دست پدرش، در حالی‌که عمده مردم، در بهت این اقدام جنایت‌کارانه بودند، برخی سلبریتی‌ها خواستار اعدام پدر قاتل بودند.

اندکی پس از این موج «اعدام کنید»، با انتشار خبر تأیید حکم سه نفر زورگیر مسلح که در حوادث آبان‌ماه گذشته نیز نقش داشتند، ناگهان، هشتگ «اعدام نکنید» به ترند برتر شبکه‌های اجتماعی بدل شد.

سلبریتی‌ها و عامه مردم به عنوان افکار عمومی جامعه حق دارند درباره موضوعات مختلف سؤال کنند و در همین پرونده اخیر می‌توانند از دستگاه قضائی بخواهند شفاف‌سازی صورت بگیرد؛ اما همگان باید بدانند رسیدگی حقوقی به پرونده و صدور حکم قضائی، کار افراد عادی نیست و قاضی است که حکم نهایی را صادر می‌کند.

شاهرخ صالحی‌

فصل جدید سریال دوست‌داشتنی

فصل جدید سریال «روزگار جوانی» به قلم «حمید طاهری» و «نوید ایزدیار» این روزها در حال نگارش است. این سریال در ۳۰ قسمت برای شبکه پنج سیما تهیه و تولید می‌شود و تاکنون نزدیک به نیمی از آن نوشته شده است. هنوز تهیه‌کننده و کارگردانی برای این سریال انتخاب نشده‌است و به محض انتخاب، وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. داستان فصل جدید ادامه داستان همان شخصیت‌های قبلی نیست؛ چراکه دیگر ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد، اما با نسخه فصل‌های قبلی قرابت‌هایی دارد.

شاهنامه فردوسی برای بچه‌ها

مجموعه «نامه نامور» سال ۱۳۹۲، برای نخستین بار برای علاقه‌مندان داستان‌های حماسی از سوی کانون فکری و پرورشی کودک و نوجوان به چاپ رسید. «نامه‌ ‌نامور»، داستان‌های شاهنامه‌ حکیم «ابوالقاسم فردوسی» شاعر و حماسه‌سرای قرن چهارم را با نثری ساده و امروزی برای نوجوانان و کودکان ایران‌زمین روایت می‌کند. هر یک از کتاب‌های این مجموعه با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تا ۲۰هزار تومان در دسترس نوجوانان علاقه‌مند قرار دارد.

روایت جان‌فشانی مدافعان سلامت

نخستین کتاب عکس با موضوع مدافعان سلامت کاری از« هاشم عرفان‌منش» مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان شیراز، در هفته جاری از سوی انتشارات نسل روشن منتشر می‌شود. هدف از تهیه و انتشار این کتاب عمل به بیانات رهبری مبنی بر بازتاب فداکاری‌های مدافعان سلامت است. این کتاب سه فصل دارد که در فصل اول عکس پزشکان و پرستاران به نمایش گذاشته می‌شود؛ در فصل دوم تصاویر پرتره از کادر درمان قرار داده شده است، فصل سوم به سپاسگزاری مردم از فداکاری‌ها و مجاهدت‌های کادر درمانی کشور توجه کرده است.