امروزه رایانه‌ها به کمک «یادگیری ماشین» و «یادگیری عمیق» هوشمند می‌شوند و می‌توانند یاد بگیرند و آموزش ببینند. در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم.

یادگیری ماشین: یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی است که به سیستم‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار یادگیری و پیشرفت داشته باشند، بدون اینکه نیاز باشد یک برنامه‌نویس آن سیستم را ارتقا دهد. تمرکز اصلی یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه‌هایی است که بتوانند با دسترسی به داده‌ها، به طور خودکار از آنها برای یادگیری خود سیستم استفاده کنند. در اینجا فرایند یادگیری با مشاهدات یا داده‌ها آغاز می‌شود و سیستم از مثال‌ها، تجارب مستقیم، دستورالعمل‌ها و... استفاده می‌کند تا به یک الگوی مشخص برسد و بر اساس آن الگو شروع به تصمیم‌گیری و حل مسئله کند. هدف اصلی یادگیری ماشین این است که به کامپیوترها اجازه بدهیم بدون دخالت و کمک انسان، به طور خودکار یادگیری داشته باشند و بتوانند بر اساس مشاهدات و داده‌ها رفتار کنند.

یادگیری عمیق: یادگیری عمیق نوعی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که درواقع از روشی که ذهن انسان برای یادگیری موضوع خاصی به کار می‌گیرد، تقلید می‌کند. یادگیری عمیق برای دانشمندان داده که وظیفه جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر مقادیر زیادی از داده‌ها را دارند، بسیار کاربردی است و روند تحلیل و تفسیر داده‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. این یادگیری به گونه‌ای است که در سطح کارهای پیچیده، نمایش یا انتزاع، عمل یادگیری را برای یک سیستم هوش مصنوعی انجام می‌دهد و به این صورت ماشین، درک بهتری از واقعیت‌های وجودی پیدا می‌کند و می‌تواند الگوهای مختلف را شناسایی کند. در ساده‌ترین سطح، یادگیری عمیق را می‌توان راهی برای خودکارسازی تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ها دانست.

محمدصالح نادری

طی چند سال اخیر، یکی از جرائم رو به رشد فضای مجازی، گسترش باج‌افزارها (Ransomware) بوده است؛ زیرا این نوع از جرائم سایبری درآمدزایی بالایی برای هکرها دارند و به همین دلیل نیز طی دو سال گذشته تولید و انتشار باج‌افزارها در جهان افزایش یافته است. مدل فعالیت باج‌افزارها نیز به این صورت است که باج‌افزار داده‌های موجود روی رایانه شخصی کاربر را رمزنگاری می‌کند و به محض اینکه عملیات رمزنگاری داده‌ها تمام شد، پیامی برای قربانی ارسال می‌شود و به وی اطلاع می‌دهد که برای دریافت کلید رمزگشایی، هزینه‌ای را به حساب فرد تبهکار واریز کند؛ البته مشکل اینجاست که تبهکارها عمدتاً به دنبال رمز ارز هستند و ردیابی حساب آنها به راحتی ممکن نیست. خوشبختانه ویندوز ۱۰ در مقابل آلوده شدن به باج‌افزارها تقویت شده است؛  البته بخش حفاظت باج‌افزار یا Ransomware Protection  به ‌صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ فعال نیست و کاربر برای فعال‌سازی آن نیازمند طی کردن مراحل خاصی است که اغلب کاربران اطلاعی از آن ندارند. برای فعال کردن این قابلیت رایگان در ویندوز ۱۰ کافی است مراحل زیر را انجام دهید: ابتدا در منوی شروع ویندوز عبارت Windows Security را جست‌و‌جو کنید. از فهرست نتایج نمایش داده شده گزینه Security را اجرا کنید. در گام بعدی با کلیک روی Virus & Threat Protection به پایین صفحه بروید تا گزینه‌ Ransomware Protection  را مشاهده کنید. حالا روی Manage Ransomware Protection کلیک و گزینه‌ Controlled Folder Access  را فعال کنید و پس از انجام این کار رایانه خود را ری‌استارت کنید. پس از فعال شدن مجدد سیستم عامل، لایه امنیتی ضد باج‌افزار در حالت آماده به کار خواهد بود.

حامد مظلومی

طی هفته‌های گذشته، به سریال صهیونیستی «تهران» به دلیل داستان‌پردازی متفاوت آن و روایت ماجرای خیالی تلاش یک افسر ایرانی موساد برای نفوذ به تأسیسات انتقال برق کشورمان با هدف مهیاسازی زمینه حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای توجه بسیار شده است. این سریال تخیلی که حاصل رؤیاپردازی داستان‌نویسان موساد است، در واقع تلاشی است در جهت برجسته‌سازی قدرت فنی و سایبری رژیم صهیونیستی، تا این رژیم پوشالی را توانمند جلوه دهد و ترس از نابودی رژیم را در اذهان صهیونیست‌ها تا حدودی کم کند؛ اما برخلاف آنچه سران رژیم انتظار داشتند، هم‌زمان با پخش این سریال بخش قابل توجهی از تأسیسات حیاتی و زیرساختی اراضی اشغالی هدف حملات سایبری قرار گرفت؛ برای نمونه روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، هفته گذشته مدعی شد تأسیسات آبی رژیم صهیونیستی هدف حمله سایبری قرار گرفته است. به گزارش این روزنامه یکی از این حملات، یک پمپ آب در منطقه «الجلیل الاعلی» و دیگری یک تأسیسات در منطقه جنوبی قدس اشغالی را هدف قرار داده است. دلیل اهمیت این حملات ناشی از اهمیت راهبردی تأسیسات تأمین آب شرب در اراضی اشغالی است و با توجه به تداوم یافتن اعتراضات خیابانی در رژیم، این دست حملات می‌توانند منجر به شدت بخشیدن به اعتراضات ضد دولتی شوند و زمینه فروپاشی زودهنگام کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» را فراهم کنند؛ البته حدود سه ماه پیش نیز منابع صهیونیستی در اقدامی مشابه از حمله سایبری به زیرساخت‌های تأمین آب شرب فلسطین اشغالی خبر داده بودند. ذکر این نکته نیز ضروری است که جنگ‌های سایبری اولین بار در سال ۲۰۰۸، پس از حمله ویروس استاکس‌نت رژیم صهیونیستی و آمریکا به سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای کشورمان آغاز شد و از آن زمان تاکنون کشورهای زیادی به جای درگیری‌های سخت نظامی، از حملات سایبری برای ضربه زدن به یکدیگر بهره می‌برند.

امروزه داشتن مدرک دانشگاهی به تنهایی تضمین‌کننده دست‌یابی به شغل مناسب نیست؛ زیرا خروجی برخی مراکز آموزش عالی کشور ما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، به طوری که برخی سازمان‌ها، شرکت‌ها حتی نهادها از جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها امتناع می‌کنند؛ از این رو در عمل شاهدیم که بازار کار کشور به جای چرخیدن بر محور مدرک‌گرایی، در حال حرکت به سمت تخصص‌گرایی است. در چند سال اخیر، یکی از تخصص‌های پردرآمد، مهارت برنامه‌نویسی و تولید محصولات نرم‌افزاری بوده است؛ اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این حوزه، از جمله مهندسی نرم‌افزار و آی‌تی مهارت چندانی در این زمینه ندارند؛ البته دلیلش هم مشخص است؛ زیرا رشته‌های مهندسی بیش از اینکه متمرکز بر مهارت‌افزایی تخصص دانشجویان باشند، متمرکز بر حوزه‌های نظری، هستند و بخش قابل توجهی از زمان تحصیل دانشجویان به دروس این‌چنینی اختصاص دارد؛ خوشبختانه استارت‌آپ ایرانی «کوئرا» به کمک این دست افراد آمده است و با عضویت در آن می‌توان پیش از شرکت در یک مصاحبه استخدامی، مهارت برنامه‌نویسی خود را سنجید. هدف این استارت‌آپ کمک به فرایند جذب نیروی فنی در شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است. برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی عمومی و اختصاصی برای شرکت‌ها، پلت‌فرم ایجاد کلاس‌های آموزش برنامه‌نویسی در دانشگاه‌ها و مدارس، پلت‌فرم جذب نیروی فنی و معرفی نیروی‌ برنامه‌نویس از جمله فعالیت‌های کوئرا در جهت تشکیل جامعه برنامه‌نویسان است. یکی دیگر از اهداف کوئرا، آموزش برنامه‌نویسی به‌ صورت آنلاین و تعاملی است.

محمدباقر قالیباف: در دیدار با آقای الکاظمی تأکید کردم ترور جنایت‌کارانه سردار شهید سلیمانی، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم، لکه ننگی همیشگی بر چهره دولتمردان کاخ سفید و نقض گستاخانه حاکمیت عراق است. ثبات سیاسی و رشد اقتصادی پایدار، بی‌شک در گروی اخراج جنایت‌کاران کت‌‌وشلواری آمریکا از منطقه است.

 

سعید جلیلی: ‏تعامل گسترده با جهان یعنی معطل چند کشور اروپایی نباشیم! کشورهای زیادی وجود دارند که باید حرکت کرد و با آنها تعامل داشت. کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا کمتر از صادرات ما به افغانستان است. افغانستانی که به تنهایی ظرفیت ارتقای ۱۰۰ درصدی صادرات را دارد.

 

علی حیدری: ‏رهبری مجلس یازدهم را از انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب دانستند. ‎مجلس انقلابی همان‌قدر که باید پیشتاز مبارزه با فساد باشد، باید جلوی رانت را که برخلاف شایسته‌سالاری است، بگیرد. بعضی‌ها بیشتر از اینکه از راه شایسته‌سالاری به جایگاهی برسند، از رانت و رابطه بهره‌منده بوده‌اند!

 

علی نیکزاد: ‏آقای رئیس‌جمهور از اینکه در آخر دولت یاد ‎مسکن افتادید، بسیار متأثر شدم. کاش به قانون عمل کرده و شورای عالی مسکن را به‌صورت مستمر تشکیل می‌دادید. گفتم به شما اطلاعات غلط می‌دهند، اما... از فرصت باقی‌مانده استفاده کنیم. امروز مردم بسیار بسیار خوب‌مان منتظر اقدام سریع دولت و مجلس هستند.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات سالم، مطالعه کتاب است؛ زیرا هر کتاب به نوبه خود دنیایی جدید و متفاوت را به روی مخاطب می‌گشاید و به او کمک می‌کند با دید و نگاهی نو به مسائل مختلف علمی و فرهنگی نگاه کند. اگر شما هم به کتاب‌خوانی علاقه دارید، می‌توانید با اپلیکیشن «طاقچه» به هزاران کتاب الکترونیکی و صوتی، مجله و روزنامه دسترسی پیدا کنید. این استارت‌آپ ایرانی با صدها ناشر همکاری می‌کند و می‌توانید کتاب‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی و صوتی را به‌ صورت قانونی دانلود کنید. طاقچه تجربه‌ متفاوتی از خواندن و شنیدن کتاب را برای شما ایجاد می‌کند. می‌توانید روی متن‌ها علامت‌‌‌گذاری کنید، اندازه و نوع قلم را تغییر دهید و در هر قسمتی که دوست داشتید یادداشت بنویسید. همچنین با استفاده از «طاقچه بی‌نهایت» می‌توانید در کتابخانه‌ طاقچه عضو شوید و با پرداخت هزینه‌ یک کتاب، بی‌نهایت کتاب بخوانید.