حال و هوای تئاتر در روزهای کرونایی

تئاتر بیش از هر کسب‌وکار دیگری در معرض آسیب‌های کرونا قرار گرفته است؛ تعطیلی سالن‌های نمایش به ششمین ماه خود وارد شده است و بازیگران و فعالان این عرصه ماه‌هاست که درآمد و فعالیتی ندارند. در شرایط فعلی، دورنمای مشخصی هم برای باز شدن دوباره سالن‌های نمایش وجود ندارد. دستورالعمل‌های بهداشتی جمع شدن افراد در یک مکان سربسته و محدود را ممنوع کرده‌اند و تقریبا همه سالن‌های نمایش دارای چنین شرایطی هستند؛ اما همه مشکل تئأتر از کرونا نیست و حال و روز بد فعالان این حرفه هنری تحت تأثیر روندی است که در دو سه سال گذشته روی این صنعت نمایشی سایه انداخته و حالا کرونا، تیر آخر را بر پیکر نحیف این هنرمندان روانه کرده است. اگرچه برخی زمزمه‌ها از راه‌اندازی سالن‌های روباز تئاتر در  تهران خبر می‌دهند، اما بعید است در بلندمدت این حرکت کمک شایانی به جریان نمایش در کشور کند.

تئاتر یک محصول هنری در سبد همه خانوارها نیست و به طور طبیعی، قشر کمتری به تماشای این آثار مشغول می‌شوند؛ اما در دو سال گذشته، جریان جدیدی در تئاتر آغاز شده که در بخش‌هایی آن را عمومی‌تر و در بخش‌هایی بیش از گذشته به یک محصول خاص و لاکچری بدل کرده است.

اگر در سال‌های گذشته اجرای یک نمایش 500 نفره در سالن اصلی تئاتر شهر نمادی برای یک نمایش موفق روی صحنه به حساب می‌آمد؛ اجرای نمایش‌هایی مثل بینوایان در سالن 2500 نفری یک هتل معروف تهران در سال گذشته در هر اجرا، موجب شد رکوردهای جدیدی در تئاتر کشور به جا گذاشته شود. اگرچه استقبال خوب از این نمایش‌ها نوید فرهنگی خوبی به حساب می‌آید، اما قیمت گزاف بلیت این نمایش‌ها از یک‌سو و دستمزدهای کلان برخی بازیگران چهره در این نمایش‌ها از سوی دیگر موجب شده است روند تئاتر در کشور با تغییری جدی در مسیر خود مواجه شود. حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر اگرچه امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما ورود دستمزدهای کلان سینمایی و سوپراستاری به تئاتر به طور قطع لطمات جدی به فعالان جوان این عرصه وارد می‌کند.

جریان تئاتر به عنوان هنر اصیل نمایش، باید دوباره به مسیر خود باز گردد تا هم روندهای اقتصادی در آن متعادل شود و هم تئاتر به سبد اقتصادی خانوارها وارد شود.

شاهرخ صالحی‌

سریال تلویزیون برای محرم

در خلاصه داستان سریال «بوم و بانو» آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود، اما در واپسین لحظات، چون پرنده‌ای افسانه‌ای از میان خاکستر برمی‌خیزد... مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و... از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌ هستند. سعید سلطانی کارگردان و آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده «بوم و بانو» هستند.

اثر برادران محمودی درباره کرونا

«بهرنگ ملک‌محمدی» مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم با اعلام خبر ساخت سریالی با موضوع کرونا گفت: «این سریال که نگارش آن از اسفندماه آغاز شده است، توسط برادران محمودی (جمشید و محمود) ساخته خواهد شد که پیش از این سریال‌های مخاطب ‌پسندی مانند «سایه‌بان» را ساخته‌اند.» ماجرای سریال «همدل» که در دوران شـیوع ویروس کرونا روی می‌دهد، روایت سه داستان موازی مربوط به یک پرستار، پسر یک تاجر و یک گروه جوان محقق است که خط سیر داستانی مربوط به کرونا را دنبال می‌کند.

جدیدترین‭ ‬اثر‭ ‬داوود‭ ‬امیریان‭ ‬

‮«‬گردان‭ ‬قاطرچی‌ها‮»‬‭ ‬کتابی‭ ‬برای‭ ‬نوجوانان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬روایتی‭ ‬طنز‭ ‬از‭ ‬روزهای‭ ‬جنگ‭ ‬و‭ ‬نوجوانان‭ ‬کم‌سن‭ ‬و‭ ‬سالی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬جنگ‭ ‬می‌رفتند،‭ ‬سخن‭ ‬می‌گوید‭. ‬درباره‭ ‬روایت‭ ‬و‭ ‬مسیر‭ ‬قصه‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬خلاصه‭ ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬داستان‭ ‬‌گردانی‭ ‬که‭ ‬وظیفه‌اش‭ ‬نگهداری‭ ‬از‭ ‬قاطرهایی‭ ‬برای‭ ‬حمل‭ ‬آذوقه‭ ‬و‭ ‬مهمات‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬رزمندگان‭ ‬به‭ ‬ارتفاعات‭ ‬کردستان‭ ‬است‭. ‬افراد‭ ‬گردان‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬این‭ ‬قاطرها‭ ‬داستان‌های‭ ‬خنده‌داری‭ ‬می‌سازند‭ ‬و‭ ‬طی‭ ‬مانورها‭ ‬و‭ ‬عملیات‌های‭ ‬مختلف،‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬تجربیات‭ ‬و‭ ‬سختی‌های‭ ‬مختلفی‭ ‬را‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬می‌گذارند‭. ‬