سرعت پیشرفت هوش مصنوعی به حدی بالاست که احتمالا در آینده نزدیک، هوش مصنوعی به هوشیاری و خودآگاهی و ساخت ربات‌‌‌‌‌‌هایی که از وجود خود و قرار گرفتن در محیط اطراف اطلاع دارند، خواهد رسید، اما اگر یک ربات خودآگاه روزی علیه سازندگانش شورش کند، چه آینده‌ای برای بشر می‌توان تصور کرد؟ یا اگر هک شدن تجهیزات وابسته به هوش مصنوعی مرتبط به کشورهای رقیب هم در نظر بگیریم، هر فرد یا گروهی می‌‌‌‌‌‌تواند سیستم‌‌‌‌‌‌های کنترل‌‌‌‌‌‌کننده تسلیحاتی کشورها را مورد حمله سایبری قرار دهد، حتی بدون دخالت عمدی ابرقدرت‌‌‌‌‌‌ها، فرایند نابودی نسل بشر را کلید بزند. به همین دلیل است که دانشمندانی مانند «ایلان ماسک»‌‌‌‌‌‌ مدیر تسلا و «بیل گیتس» مؤسس مایکروسافت، همواره درباره خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌‌‌‌‌‌دهند. ایلان ماسک معتقد است: «انسان‌‌‌‌‌‌های دیکتاتور پس از پایان عمرشان دیگر خطری برای بشریت به حساب نمی‌‌‌‌‌‌آیند، اما در صورت به وجود آمدن دیکتاتوری هوش مصنوعی و پیدایش رباتی خودکامه، نسل ما در خطر بردگی بی‌‌‌‌‌‌انتهایی تحت حکومت یک فناوری نمردنی قرار خواهد گرفت.» ماسک توسعه خارج از کنترل AI را بیش از حد نگران‌‌‌‌‌‌کننده می‌داند و معتقد است: «اگر گروهی از محققان توانایی ساخت هوش ماشینی خداگونه‌‌‌‌‌‌ای را پیدا کنند، این محصول خطرناک احتمالا تمامی نسل بشر را به حکومت خود درمی‌‌‌‌‌‌آورد به طور کلی کارشناسان معتقد هستند با سبقت گرفتن هوش مصنوعی از توانایی‌‌‌‌‌‌های انسان، احتمال از کنترل خارج شدن AI وجود دارد و اگر ابر هوش ساخته‌‌‌‌‌‌شده هدف خاصی را برای خودش تعیین کند، ممکن است برای رسیدن به این هدف از روش‌‌‌‌‌‌ها و تکنیک‌‌‌‌‌‌هایی استفاده کند که ما قبول نداریم؛ برای نمونه تصور کنیم دیکتاتوری هوش مصنوعی متوقف کردن آسیب‌‌‌‌‌‌های زیست‌‌‌‌‌‌محیطی را هدف خود قرار دهد و برای رسیدن به خواسته‌‌‌‌‌‌اش تنها راه ممکن را نابودی نسل بشر بداند؛ در این حال اگر AI موردنظر قادر به از بین بردن انسان‌‌‌‌‌‌ها باشد، دیگر هیچ‌‌‌‌‌‌چیز جلودارش نخواهد بود

محمدصالح نادری

سیستم عامل ویندوز از بدو ارائه خود قابلیتی ویژه تحت عنوان سطل زباله یا Recycle Bin  را دارا بوده است و قطعا شما با عملکرد آن آشنا هستید.  هنگامی که فایل به سطل زباله(Recycle Bin) منتقل می‌شود و فایل‌های پاک‌شده در آنجا می‌مانند تا اینکه کاربر شخصاً اقدام به حذف اطلاعات ذخیره‌شده در سطل زباله کند. اگر شما از جمله کاربرانی هستید که مایل به ذخیره اطلاعات خود در سطل زباله نیستید، می‌توانید برای حذف مستقیم فایل‌های خود از دو راهکار زیر استفاده کنید:

وقتی تصمیم به حذف فایلی گرفتید با فشردن هم‌زمان دکمهShift  و Delete آن فایل را به صورت مستقیم از حافظه دستگاه خود حذف کنید؛ فراموش نکنید که نزدن دکمه shift منجر به انتقال فایل حذف‌شده به سطل زباله می‌شود و شما باید مجددا برای حذف فایل به سطل زباله مراجعه کنید.

از سیستم عامل خود بخواهید از سطل زباله برای نگهداری فایل‌های پاک‌شده استفاده نکند. برای این کار، روی آیکون سطل زباله کلیک ‌راست کنید و در منوی باز شده روی «Properties» کلیک کنید، در این قسمت گزینه‌ عدم ورود فایل‌های پاک‌شده به سطل زباله یعنی «Don’t move files to» را فعال کنید. پس از فعال شدن این تنظیم دیگر فایل‌های حذف‌شده به سطل زباله منتقل نخواهند شد.حالا که با راه‌های حذف مستقیم فایل‌ها از حافظه رایانه خود آشنا شدید، ضروری است به این نکته مهم توجه داشته باشید که حافظه‌های مکانیکی از جنس هارد دیسک رایانه شخصی شما از قابلیت بازیابی اطلاعات پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از ترفندها و نرم‌افزارهای خاص امکان بازیابی اطلاعات شما وجود دارد که در آموزش‌های بعدی راهکارهای جلوگیری از آنها را توضیح خواهیم داد.

محمدصادق برهانی

طی ماه‌های گذشته شیوع ویروس کرونا در جهان موجی از مرگ و میر انسان‌ها را رقم زده است، به طوری که برخی، از ویروس کرونا به عنوان طاعون قرن یاد می‌کنند، اما برخی دیگر این ویروس را نژادپرست‌ترین ویروس تاریخ می‌خوانند. دلیل این نام‌گذاری نیز مشخص است، داده‌های مربوط به بیش از 3/5 میلیون مورد تأییدشده کرونا در ایالات متحده، نشان‌دهنده یک واقعیت است که در سرتاسر این کشور اقلیت نژادی، از جمله جوامع سیاه‌پوستان، لاتین و سرخ‌پوستان شدیدترین مشکلات را تجربه کردند. براساس گزارش اخیر نیویورک تایمز و داده‌های CDC منتشرشده از سوی این نشریه افراد سیاه‌پوست و لاتین سه برابر بیشتر از افراد سفیدپوست به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و تقریباً دو برابر بیشتر از سایرین جان خود را از دست می‌دهند. بررسی‌ها حکایت از این واقعیت تلخ دارد که سرخ‌پوستان آمریکایی پس از سیاه‌پوستان، بیشترین آمار مرگ و میر را در ایالات متحده به خود اختصاص داده‌اند.  «آن لیو»، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه استنفورد در این باره گفته است: «این اعداد نگران‌کننده نشان‌دهنده نژادپرستی سیستماتیک در مراقبت‌های بهداشتی است. عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند.» این متخصص آمریکایی افزود: «بعد از گذشت چندین دهه، فرصت‌های مساوی برای سیاه‌پوستان فراهم نشده است. افراد رنگین‌پوست احتمالاً در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. همچنین ممکن است آنها به عنوان کارگرانی که گزینه دورکاری را ندارند یا در مشاغلی که تجهیزات محافظ شخصی به اندازه گسترده‌ای ارائه نشده باشد، فعال و در نتیجه از بهداشت کمتری نیز برخوردار هستند. در آمریکا مواد غذایی بی ارزش و فراوری شده بیشتر به سیاه‌پوستان اختصاص داده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که اغلب در محلات سیاه‌پوستان و لاتین تبار‌ها مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت دیده شده است. همه این‌ها از جمله شرایط سلامتی ذکر شده از سوی CDC به عنوان عوامل خطر کروناست.»

اطلاعاتی که هر شهروند و کاربر به نوبه خود در طول روز تولید می‌کند پایه و اساس اطلاعات بشری هستند، اما این داده‌های جزئی درباره موضوعات و حوزه‌های مختلف، عمدتاً به تنهایی دارای ارزش نیستند؛ چیزی که موجب اهمیت یافتن این اطلاعات می‌شود تجمیع، سازمان‌دهی و تجزیه و تحلیل آنهاست؛ اگر هنوز به ماهیت این اطلاعات و اهمیت آن پی نبرده‌اید بد نیست بدانید حجم اطلاعاتی که تا سال ۲۰۰۳ از سوی انسان ایجاد شد، فقط پنج اگزابایت است، اما امروزه این حجم از اطلاعات، فقط در عرض دو روز ایجاد می‌شود.  در واقع همین حجم غیر قابل تصور داده‌هاست که به کلان داده ها، داده‌های حجیم یا بزرگ‌داده‌ها (Big Data) معروف شده است و هم اکنون کشورهای مختلف جهان در حال سرمایه‌گذاری روی توسعه زیرساخت‌های تجزیه و تحلیل آنی این دست اطلاعات هستند تا از طریق آن حکمرانی بهتر و دقیق‌تری بر جامعه خود داشته باشند. در کشور ما نیز استارت‌آپ «مدرسه بیگ دیتا» در سال 1397 با عنوان «پلتفرم» آموزش‌های تخصصی در زمینه علم مهندسی داده، فعالیت خود را با هدف آماده‌سازی نسل جوان و تازه‌نفس به منظور ورود به بازار کار تخصصی توسعه محصولات داده محور آغاز کرده است.  این استارت‌آپ با ارائه دوره‌های تخصصی آنلاین و حضوری در زمینه علم داده، مهندسی بیگ دیتا، پردازش زبان طبیعی و پردازش گراف به منظور تقویت مهارت‌ها و بُنیه فنی مخاطبان خود است. کاربران با ورود به وب‌سایت این استارت‌آپ ایرانی می‌توانند علاوه بر کسب اطلاع از برنامه‌های آموزشی آن از مقالات مرتبط با این حوزه نیز بهره ببرند و دانش خود را در رابطه با دانش بیگ دیتا افزایش دهند.

محسن رضایی: تصمیمات و سیاست‌های دولت می‌بایست به صورت یک منظومه جامع و با در نظر گرفتن همه تبعات و پیامدها اتخاذ گردد. قابل پذیرش نیست که اقشار آسیب‌پذیر جامعه هزینه تورم افسار گسیخته، فشارهای اقتصادی و تصمیمات بخشی را بپردازند.

 

سیدنظام‌الدین موسوی: من خود زاده دیار فقرم، اما حقیقتاً از فقر انباشته در سیستان و بلوچستان شرمنده شدم. به رغم همه تلاش‌ها و کارهای خوبی که انجام شده، هنوز هم فقر و تنگدستی، چهره نمایان زابلستان است. خوشبختانه در سفر دیروز تصمیمات خوبی در حوزه‌های عمرانی و آموزشی و نیز کم آبی برای این منطقه گرفته شد.

 

کیانوش جهان‌پور: خدا رو چه دیدید! چه بسا محرم و صفر امسال بیشتر عاشورا بخوانیم، بیشتر جامعه بخوانیم، از حماسه حسینی بخوانیم و بیش از هر وقت ذکر مصائب ذریه رسول بشنویم و از زینب و صبرش بگوییم و بگرییم! «لا یوم کیومک یا أبا عبدالله»، شاید محرم هیچ سالی هم محرم امسال نشود،
یا حسین!

برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان، به ویژه پژوهشگران، ‌تابستان بهترین زمان برای یادگیری زبان‌های خارجی پرکاربرد است؛ اما بر کسی پوشیده نیست در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا و افزایش تورم، نه فقط امکان شرکت در کلاس‌های حضوری زبان ممکن نیست، بلکه هزینه شرکت در این کلاس‌ها نیز به شکل قابل توجهی افزایش‌یافته است و بخش قابل توجهی از خانواده‌ها دیگر توان ثبت نام فرزندان خود را در کلاس‌های حضوری آموزش زبان ندارند.

از این‌رو، بهترین راهکار برای یادگیری زبان‌های خارجی کاربردی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و محصولات آموزشی فناورانه موجود در این بستر است که یکی از نمونه‌های ایرانی موفق آن اپلیکیشن آموزش زبان «لِرنیت» است.

این نرم‌افزار ایرانی ویژه تلفن‌های همراه هوشمند ساخته‌شده و تاکنون 200 هزار نصب فعال داشته است.