موفق‌ترین و دوست‌‌داشتنی‌ترین انسان‌هایی که می‌شناسیم، آنهایی هستند که با شکست آشنا شده‌اند، آنهایی که رنج را تجربه کرده‌اند، آنهایی که از دست دادن را تجربه کرده‌اند، آنهایی که پس از این رویدادهای دشوار، دوباره مسیر خود را به سمت زندگی پیدا کرده‌اند... این افراد، زندگی را به شکل متفاوتی می‌فهمند و می‌دانند که ارزش زندگی خیلی بالاتر از ظاهر آن است. این افراد آرام‌ترند و دوست داشتن و محبت به دغدغه‌شان تبدیل شده است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد برادرم على‌بن‌ابى‌طالب(ع) را به عنوان پرچمدار (فرمانده) امتم منصوب کنم تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند و آن روزى است که خداوند دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید.»

(الأمالی، ص 125، ح 8 )

ولایت باده غیب و شهود است

کلید مخزن سرّ وجود است

محمد با علی روز اخوت

ولایت را گره زد بر نبوت

محمد را علی آیینه‌دار است

نخستین جلوه‌اش در ذوالفقار است

به جز دست علی مشکل‌گشا کیست

کلید «کُنتُ کنزاً مخفیا» کیست

کسی دیگر توانایی ندارد

که زخم شیعه را مرهم گذارد

غدیر، ای باده‌گردان ولایت

رسولان الهی مبتلایت

ندا آمد ز محراب سماوات

به گوش گوشه‌گیران خرابات

رسولی کز غدیر خم ننوشد

ردای سبز بعثت را نپوشد

تمام انبیا ساغر گرفتند

شراب از ساقی کوثر گرفتند

علی ساقی رندان بلاکش

بده جامی که می سوزم در آتش

مرا آیینه صدق و صفا کن

تجلی‌گاه نور مصطفی کن

 

مرحوم محمدرضا آقاسی

کینوا یک دانه کامل است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این دانه فاقد گلوتن و یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی مقادیر کافی از هر 9 اسید آمینه ضروری است. سرشار از فیبر، منیزیم، ویتامین‌های گروه آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین E و انواع آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. کینوا به راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس است و انواع مختلفی دارد، ولی رایج‌ترین آنها سفید، قرمز و سیاه است. این ماده غذایی منبعی سرشار از پروتئین با اسید آمینه‌های ضروری ‌است. اسیدهای آمینه واحد ساخت پروتئین هستند و بدن قادر به ساخت اسید ‌آمینه‌های ضروری نیست؛ بنابراین حتما باید از طریق غذا وارد بدن شوند.  کینوای پخته‌شده منبعی عالی از پروتئین گیاهی است و در مقایسه با سایر غلات فیبر بالایی دارد؛ مصرف کافی فیبر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری، از جمله یبوست، کلسترول بالا، فشار خون بالا و... کمک کند و موجب کاهش وزن می‌شود.

کینوا حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی است که به مبارزه با پیری و بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان کمک می‌کند. جوانه زدن موجب افزایش بیشتر سطح آنتی‌اکسیدان آنها می‌شود. به علاوه این ماده غذایی منبعی فوق‌العاده از آهن و منیزیم است. بعضی از تحقیقات نشان داده كینوا با كاهش قند خون و تری‌گلیسیرید می‌تواند سلامت سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشد؛ البته کینوا در بعضی افراد جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای بعضی افراد دارای سنگ کلیه در محدوده زمانی معین ایجاد مشکل کند. این دانه را می‌توانید در سالاد، سوپ، فرنی صبحانه و... میل کنید.

زهرا وحیدی نیا

ذکر و یاد «حاج‌قاسم سلیمانی» از آن جهت که وصف شهید و شهادت است، کاری بس دشوار و ممتنع است و تنها کلام شاهد ازلی و ابدی است که می‌تواند این معبر دشوار را بر زمین‌گیران بگشاید؛ آنجا که می‌فرماید: «کشته‌شدگان در راه خدا را مرده می‌دارید، بلکه آنها زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره‌مندند.»

حاج‌قاسم، این رفیق دیرینه و هم‌رزم پارینه، به گواهی کلام الهی زنده است و شادمان از فضل و رحمت حق به جاماندگان از قافله عشق بشارت می‌دهد که «لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ.»حاج‌قاسم سلیمانی تازه پس از شهادتش در کالبد همه آزادگان عالم ‌زاده شده است و امروز در هر کجا که مظلومی ندای «هیهات منا الذله» سر می‌دهد، تصویری از او را در جان خود قاب گرفته است.

خونی که در تبعیت از نام و مرام قافله‌سالار آزادگان عالم، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر زمین ریخت، هرگز از جوشش نخواهد ایستاد، تا آنکه در معیت موعود امم، حضرت اباصالح المهدی(عج) زمین را برای همیشه از لوث ظالمان و مستکبران پاک نماید.»

 

سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه

عبدالمطلب با تعدادی از دوستانش به زیارت گلزار شهدا رفت. سر قبر پسرعمویش نشست، بعد با زبان اشاره سعی کرد چیزی را به رفقایش بفهماند. رفقا گفتند: «چی میگی بابا؟»مثل همیشه، زیاد توجه نکردند. وقتی دید دوستانش متوجه نمی‌شوند، کنار قبر غلامرضا، روی خاک با انگشتش قبر کشید و رویش نوشت : «شهید عبدالمطلب اکبری» با همان زبان گنگش گفت: «نگاه کنی.»همه خندیدند و گفتند: «آره بابا! نگهش داشتن واسه تو!» واقعا کسی جدیاش نگرفت. عبدالمطلب که دید همه دارند میخندند، مثل همیشه ساکت شد و رفت توی لاک خودش. سرش را انداخت پایین، نگاهی به نوشته های خاکیاش انداخت و با دست پاک‌شان کرد. فردای همان روز رفت جبهه، حدودا ده روز بعد هم جنازهاش برگشت. بعد از پایان مراسم خاکسپاری، یواش‌یواش یادشان آمد عبدالمطلب را درست همان جایی دفن کرده بودند که ده روز پیش با انگشت نشان داده بود.

به نقل از دوست شهید

 

«عبدالمطلب اکبری» در روستای «شهیدآباد» از توابع شهرستان خرم‌بید استان شیراز متولد شد. جوانی ناشنوا که در زمان جنگ در جبهه مکانیک بود. این شهید در بخشی از وصیتنامه سوزناک خود می‌نویسد: «یک عمر هرچه گفتم به من خندیدند و به شوخی گرفتند. یک عمر کسی را نداشتم که با او حرف بزنم، خیلی تنها بودم؛ اما حالا که رفتم بدانید هرروز با امام زمان(عج) حرف میزدم. آقا خودش به من گفت تو شهید می‌شوی و جای قبرم را هم به من نشان داد. جایگاه ابدی‌ام را...»

 

پوزش و تصحیح

در شماره قبل همین ستون تصویر شهید مدافع حرم مرتضی زرهرن به اشتباه به جای تصویر شهید محمد علی صفا منتشر شده است.

نکته: شاه عباس از وزیر خود پرسید: امسال اوضاع اقتصادی کشور چگونه است؟

وزیر گفت: الحمدلله به گونه‌ای است که تمام پینه‌دوزان توانستند به زیارت کعبه روند.

شاه عباس گفت: نادان اگر اوضاع مالی مردم خوب بود، کفاشان می‌بایست به مکه می‌رفتند نه پینه‌دوزان، چون‌که مردم نمی‌توانند کفش بخرند ناچار به تعمیرش می‌پردازند، بررسی کن و علت آن را پیدا نما تا کار را اصلاح کنیم.

نظر: در حال حاضر گزارش‌هایی که از سوی متصدیان معیشت مردم ارائه می‌شود، نشان از بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی، کاهش تورم و... دارد؛ با نگاهی به سفره مردم و بازار کسب‌وکار واقعیتی غیر از آن، نمایان است.

ای خوش آن وقتی که اندک آبرویی داشتیم

تابعیت با امید و آرزویی داشتیم

درس قانون و تمدن، عشق و انسان دوستی

از شما تقلید محض مو به مویی داشتیم

با دموکراسی چماق گنده‌ای می‌ساختیم

ادعای گفتمان و گفت‌وگویی داشتیم

کاش روشن‌فکر می‌خواندند ما را، مثل قبل

دوستان غرغروی فتنه‌جویی داشتیم

قدرت ارباب، ما را مست و سرخوش کرده بود

صورت شفاف و لپ‌های هلویی داشتیم

حیف با ژست جدید از روی نامش رد شدیم

روی پرچم‌ پا زده، حال مگویی داشتیم

بعد از آن استاد بازی در کلاس مدح غرب

بحث روی جای زانو بر گلویی داشتیم

تا افاضاتی کنیم از دور، ما را هو کنند

رفته ایامی که اینجا های و هویی داشتیم

سوده سلامت

«عید غدیر» از اعیاد بزرگ شیعیان است که هر عاشق اهل بیتی دوست دارد به نوعی ارادت خود را در این روز به محضر این بزرگواران نشان دهد و به فراخور حال و هنر و دانسته‌های خود، هدیه‌ای به پیشگاه پدران امت تقدیم کند. در زمینه موسیقی و ترانه، خواننده‌های بسیاری برای امام اول شیعیان آهنگ و ترانه تنظیم و روانه بازار کرده‌اند، عید غدیر هم بهانه خوبی برای بسیاری از آنها بوده است تا عشق وعلاقه‌شان را در قالب شعر و آهنگ به ولایت امیرالمؤمنین(ع) عنوان کنند.

علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی، محسن چاووشی، علیرضا عصار و چند هنرمند دیگر در این زمینه ترانه‌های بسیار جذاب و پر بازدیدی تولید کرده‌اند، که این ترانه‌ها به سبب علاقه‌مندان بسیاری که دارد، بارها از رسانه‌ها پخش شده‌اند و از آنها استقبال شده است. فریدون آسرایی، خواننده پرمخاطب کشورمان، ترانه‌ای کوتاه، اما زیبا را به این مناسبت اجرا و آن را به پیشگاه امام مظلومان تقدیم و منتشر کرده است. «خاک تشنه» که در آغاز با دکلمه‌ای زیبا شروع می‌شود، با سروده‌ای از عبدالجبار کاکائی و صدا و تنظیم فریدون آسرایی، ترانه‌ای زیبا، پرمحتوا و شنیدنی‌است که شنیدن آن در این ایام، لذت روزهای غدیری را دوچندان می‌کند.

آقاجانم، دلم گرفته است و این غمگین و ملول شدنم بی‌ارتباط به شما نیست. اگر بخواهم بی‌تعارف زبان بچرخانم، تمامش مربوط به شماست. واقعیتش چند وقتی بود با خودم می‌گفتم عاشق منم و معشوق شمایید. برای همین با این صحبت‌ها که «تا که از جانب معشوق نباشد کششی» خودم را تسکین می‌دادم که راهم درست است و دلداده‌ام، اما به خود که آمدم فهمیدم عاشق شمایید. فهمیدم عشق به روده درازی و این صحبت‌ها نیست. به قول و قرار است، به اعتماد است، به پرورش است، بعد به خودم تلنگری زدم که ما کجا و عاشقی کجا.مولاجان همین که فرمودید: «اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللأّْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَعْداءُ» از یاری رساندن به شما کوتاهی نکرده، فراموش‌تان نمی‌کنیم و اگر چنین نبود، حتماً ناگواری‌ها بر شما نازل می‌شد و دشمنان، شما را نابود می‌ساختند. عاشقی را تمام کردید. شبیه عاشقانه مادرمان حضرت زهرا(س) که پای غدیر مولای‌مان علی(ع) ایستاد.

با کمال تأسف و تأثر  مصیبت  وارده را به شما و خانواده محترم‌تان تسلیت می‌گوییم و از خداوند منان  برای آن مرحومه رحمت و مغفرت و برای شما و سایر بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنیم.

هفته‌نامه صبح صادق