دو یا سه هفته قبل بود که تصمیم عده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم برای تشکیل «کمیسیون ویژه خانواده» رسانه‌ای شد. این نمایندگان به اهمیت نهاد «خانواده»، نیازهای متنوع آن و لزوم توجه قوه قانون‌گذاری کشور به این نیازها اشاره و اعلام کردند با تشکیل این کمیسیون ویژه، تأمین این نیازها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. هرچند دقیقا مشخص نشد بالأخره این کمیسیون ویژه تشکیل می‌شود یا نه، اما این خبر بهانه‌ای شد تا به یک نکته مغفول در قوه مقننه کشور اشاره کنیم و آن را به همه مسئولان کشور در مجلس و دولت و نیز به همه فعالان فرهنگی یادآوری کنیم.

یکی از مهم‌ترین اجزا و ارکان مجلس شورای اسلامی، «کمیسیون فرهنگی» است که به عنوان یکی از کمیسیون‌های سیزده‌گانه دائمی مجلس، مسئولیت تهیه طرح‌های کارآمد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، از قبیل زنان و خانواده، جوانان، رسانه، کتاب، عمومی، فعالیت‌های دینی و مواردی از این دست و البته نظارت مؤثر بر این بخش‌ها را برعهده دارد؛ اما مشکل اصلی در هر دوره مجلس، این است که نه تنها کار مفید و مؤثری از سوی این کمیسیون انجام نمی‌شود، بلکه در ابتدای تشکیل مجلس، باید به زور و التماس، عده‌ای از نمایندگان را متقاعد کرد که این کمیسیون را برای عضویت انتخاب کنند تا عدد اعضای آن به حد نصاب برسد!

واقعیت این است که عرصه‌های مختلف فرهنگی در کشورمان، از جمله حوزه زنان، خانواده و جوانان، مسائل بر زمین مانده کمی ندارد که در تمام این سال‌ها، ظرفیت‌های ساختاری مختلفی، از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و بالأخره «کمیسیون فرهنگی» مجلس می‌توانسته‌اند با هم‌افزایی و هماهنگی آنها را رفع کنند؛ بنابراین مشکل کلان کشور یا مجلس، تشکیل کمیسیون ویژه خانواده نیست؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های کم‌نظیر کمیسیون فرهنگی و فراکسیون‌های مرتبط، مثل فراکسیون زنان و خانواده یا جوانان و امثال آنها، به موازات کار کارشناسی و مطالعاتی، اگر مؤثرتر از نهادسازی‌ها و ساختارسازی‌های جدید نباشد، قطعا تأثیرش کمتر نخواهد بود. مسئله اصلی امروز در حوزه «فرهنگ» کشور، باور داشتن به «اولویت بودن فرهنگ» است، نه صرفا ایجاد ساختارهای جدید.

حامد حسین عسکری

برنامه‌ای ویژه سبک زندگی اسلامی

برنامه گفت‌وگومحور تلویزیونی «ما خانوما» به تهیه‌کنندگی «میثم دانش» با رویکردی نو و خلاقانه برای دختران و زنان ایران زمین به زودی از رسانه ملی، در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. «ما خانوما» یک برنامه هویت‌بخش و گفت‌وگومحور(تاک شو) است که با استفاده از یافته‌های پژوهشی مباحث مربوط به سبک زندگی ایرانی اسلامی را بررسی می‌کند و در روایتگری آن سعی شده است علاوه بر رویکردهای سرگرم‌محورانه و جذاب، به صورت غیر مستقیم و مخاطب‌پسند مباحث و مسائل دختران و زنان بازنمایی ‌شود.

سریال جدید تلویزیون

نگارش سریال «پهلوان پهلوانان» درباره زندگی حسین گلزار، پهلوان نام‌آور و نامی ایران در استان کرمانشاه به نویسندگی «محسن حقیقت‌جو» و «علیرضا کمال‌پور» در ژانر تاریخی در مرکز امور استان‌های سازمان صداوسیما ادامه دارد و تاکنون نیمی از متن‌ها به نگارش درآمده است. داستان در دوره ناصرالدین شاه اتفاق می‌افتد و قصه‌های مذهبی و عاشقانه‌ای را در دل خود گنجانده است. «نعمت چگینی» که تاکنون تهیه‌کنندگی سریال‌های برادر، هاتف، کوله‌پشتی و... را به عهده داشته است، این سریال تاریخی را تهیه خواهد کرد.

اثر جدید محمدرضا شمس

«قصه‌های سَر و تَه» نوشته «محمدرضا شمس»، ۱۴ داستان آشنا و قدیمی کوتاه است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار کتاب شده است. در این اثر داستان‌های «خاله قابلمه»، «آینه پری»، «درخت غرغرو»، «به دنبال ماه‌پیشونی»، «گرگ و هندوانه»، «جارو»، «زنگوله»، «پسر و گرگ»، «آلوچه»، «خاله سوسکه»، «سال نو، خانه‌ی نو»، «لوبیای سَر و تَه»، «کدو قلقله زن» و «فیل اومد آب بخوره» روایت شده است. کتاب «قصه‌های سَر و تَه» با تصویرگری «الهام کاظمی» برای مخاطبان بالای چهار سال (خردسال) تهیه شده است.