همه‌ ما این پیغام را روی گوشی خود دیده‌ایم: «به روزرسانی برای نصب آماده است». آیا از این پیغام ساده رد شده‌اید یا فوراً آپدیت جدید را نصب کرده‌اید؟ تابه حال از خود پرسیده‌اید چرا باید به روزرسانی جدید را نصب کنید؟ آپدیت‌های اصلی یا به روزرسانی‌های سیستم‌عامل، که اغلب اوقات فقط یک بار در سال ارائه‌ می‌شوند، تغییرات اساسی در سیستم عامل و در قالب رابط کاربری ایجاد می‌کنند؛ این تغییرات در تنظیمات گوشی، اپلیکیشن‌ها و... ایجاد می‌شود. بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که آپدیت سیستم‌عامل به ۷۰۰ مگابایت تا ۱ گیگابایت حجم نیاز دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از دانلود، از داشتن حجم کافی اینترنت مطمئن شوید. آپدیت‌های امنیتی که با نام پچ امنیتی نیز شناخته می‌شوند، حجم زیادی ندارند و با تعداد بیشتری در سال نیز عرضه می‌شوند. پچ‌های امنیتی مشکلات سیستم‌‌عامل را برطرف و از موبایل در مقابل هرگونه حملات مخرب محافظت می‌کنند. زمانی‌که به روزرسانی گوشی‌های اندروید و ios در دسترس باشد، موبایل با ارسال نوتیفیکیشن، شما را مطلع می‌کند . نصب به روزرسانی به چند دقیقه‌ زمان نیاز دارد؛ در نتیجه از داشتن شارژ کافی اطمینان داشته باشید. پیشنهاد می‌شود موبایل برای نصب این فایل حداکثر ۷۰ درصد شارژ داشته باشد؛ اگر هم شارژ کافی نداشتید، در تمام مدت به روزرسانی موبایل را به شارژر وصل کنید. در آخر حتی اگر نصب به روزرسانی بیشتر از مدتی که انتظار داشتید، طول کشید، به هیچ عنوان موبایل را حین نصب آن خاموش نکنید. توصیه می‌شود به روزرسانی موبایل را زمانی انجام دهید که وقت آزاد زیادی دارید و به موبایل‌تان نیاز ندارید؛ زیرا این فرایند ممکن است تا ۳۰ دقیقه حتی یک ساعت طول بکشد.

محمدصالح نادری

هنوز کاربران زیادی را می‌توان یافت که با شیوه شماره‌گذاری صفحات نرم‌افزار ورد آشنا نیستند و مطالب تایپ و ویرایش‌شده خود را بدون شماره‌گذاری، چاپ و منتشر می‌کنند. شاید در نگاه اول مشکل شماره‌گذاری نکردن صفحات جدی نباشد؛ اما این مشکل اهمیت خود را وقتی به خوبی نشان می‌دهد که ترتیب صفحات به هر دلیلی به هم خورده باشد و نبودن شماره در هر صفحه، مرتب‌سازی سریع صفحات را با مشکل روبه‌رو کند؛ از این‌رو در این بخش شیوه شماره‌گذاری صفحات در نرم‌افزار محبوب Word را آموزش می‌دهیم. در گام اول، فایل مورد نظر خود را در نرم‌افزار Word باز کنید، سپس از نوار بالای صفحه گزینه «Insert» را انتخاب کنید. در قدم بعدی گزینه Page Number را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه، منویی با چند حالت پیشنهادی برای شما باز خواهد شد که معنای هر یک از آنها عبارت است از:

Top of Page :با انتخاب این گزینه، شماره‌گذاری صفحات در بالای صفحه قرار خواهد گرفت.

Bottom of Page: با انتخاب این گزینه شماره‌گذاری صفحات در پایین صفحه خواهد بود.

Page Margins: شماره‌گذاری صفحات در سمت راست یا چپ صفحه را انتخاب می‌کنید.

Current Position: شماره‌گذاری صفحات در قسمت حاشیه صفحات خواهد بود که در این صورت شما نیاز به چاپگرهای دقیقی دارید که حاشیه فایل را نیز با دقت چاپ می‌کنند و هیچ میزان از حاشیه دچار مشکل چاپ نشدن نخواهد شد.

حالا که با شیوه شماره‌گذاری صفحات در نرم‌افزار Word آشنا شدید، ذکر این نکته هم خالی از فایده نیست که این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های متعددی است که برای یادگیری سریع آنها می‌توانید از نسخه‌های فارسی‌ساز Word استفاده کنید.

حامد مظلومی

«فلزها به مرور زمان و در برابر هوا اکسید می‌شوند و از بین می‌روند» این جمله برداشت عمومی تمام شیمی‌دان‌های جهان از روند تخریب فلزات است؛ اما اخیرا پژوهشگران مؤسسه‌ فناوری کالیفرنیا نوعی باکتری را کشف کرده‌اند که از فلز به‌عنوان منبع انرژی خود استفاده می‌کند و به مرور موجب اکسید شدن آن فلز می‌شود. دانشمندان مؤسسه‌ فناوری کالیفرنیا موسوم به Caltec نوعی باکتری کشف کرده‌اند که از منگنز تغذیه و از آن به‌عنوان منبع کالری خود استفاده می‌کند. بیش از یک قرن پیش، پیش‌بینی شده بود که چنین میکروب‌هایی وجود داشته باشند؛ اما تاکنون هیچ نوعی از آن‌ها کشف یا توصیف نشده بود.  اما بالأخره دو پژوهشگر به نام «جرد لیدبتر» استاد میکروبیولوژی محیط‌زیست و «هانگ یو» پژوهشگر فوق‌دکتری در مقاله جدید خود در مجله Nature از کشف باکتری فلزخوار خبر داده‌اند. اینها نخستین باکتری‌های کشف‌‌شده هستند که از منگنز به ‌عنوان منبع سوخت خود استفاده می‌کنند. جنبه‌ای شگفت‌انگیز از میکروب‌ها در طبیعت این است که آنها می‌‌توانند مواد به‌ظاهر بعیدی مانند فلزات را متابولیزه و انرژی قابل‌استفاده برای سلول را تولید کنند. همچنین، مطالعه جدید نشان می‌دهد این باکتری می‌تواند از منگنز برای تبدیل کربن‌دی‌اکسید به زیست‌توده استفاده کند؛ این فرایند «شیمیوسنتز» نامیده می‌شود.  پیش ‌از این، پژوهشگران از باکتری‌ها و قارچ‌هایی مطلع بودند که می‌توانند منگنز را اکسید کنند یا الکترون‌های آن را بگیرند؛ اما فقط حدس می‌زدند میکروب‌های ناشناخته‌ای وجود داشته باشند که بتوانند از این فرایند برای رشد خود بهره‌برداری کنند. کشف این باکتری کاملاً تصادفی بوده است.جالب آنکه منشأ این باکتری‌ها شیر آب بود و آن‌گونه که پژوهش‌های این دانشمند حکایت دارد، آب‌های زیرزمینی دارای این باکتری فلزخوار هستند و احتمالا این کشف بزرگ سرآغاز حل یکی از مهم‌ترین معضلات بشر، یعنی زباله‌های فلزی خواهد بود.

اکثر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه آموزش به ویژه آموزش مهارت‌های تخصصی، در این ایام توانستند کسب‌وکار خود را رونق و جامعه مخاطب خود را گسترش دهند؛ زیرا در سایه شیوع کرونا و از دست رفتن بسیاری از کسب‌وکارها، افراد برای حفظ معیشت خود به سمت یادگیری مهارت‌های درآمدزا متمایل شده‌اند که از جمله این دست مهارت‌ها می‌توان به مهارت‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین مهارت‌های زبانی اشاره کرد. استارت‌آپ ایرانی «داناپ» از جمله پلتفرم‌های آموزشی موفقی است که طی ماه‌های اخیر توانسته است به خوبی از پس تأمین نیازهای کاربران ایرانی برآید. این پلتفرم دوره‌های آموزش آنلاین ویدئویی است که در آن دانشجویان می‌توانند با خرید دوره‌های آموزشی به راحتی فایل ویدئوهای دوره مربوطه را دانلود و روی دستگاه دلخواه خود مشاهده کنند. علاوه بر این داناپ به سیستم ارسال تیکت پیشرفته‌ای مجهز است که دانشجو به راحتی می‌تواند پرسش‌های خود درباره دوره را به شکل کاملا خصوصی از مدرس دوره بپرسد و پاسخ خود را دریافت کند که این موضوع قطعا در یادگیری کامل دوره آموزشی مربوطه بسیار مؤثر خواهد بود. این استارت‌آپ ایرانی با هدف آسان‌سازی فرایند یادگیری همچنین ایجاد سهولت در ورود به بازار کار، شروع به فعالیت کرده است و با توجه به حوزه فعالیت خود می‌تواند نقش قابل توجهی در رشد سطح دانش و مهارت‌های تخصصی و به تبع آن افزایش میزان اشتغال‌زایی در ایران داشته باشد.

محسن رضایی: انفجار کم‌سابقه بیروت کاملا مشکوک است و با رفتارهای آمریکایی اسرائیلی سال‌های اخیر هماهنگی و سنخیت دارد. می‌توان سیاست اسرائیل و آمریکا را هیروشیمای معیشت یا گندم نامید؛ زیرا بیشترین مسئله‌ای که به عنوان پیش‌نیاز افزایش فشار بر مردم مورد تهدید و آسیب واقع شده، معیشت و قوت مردم بوده است.

 

عباسعلی کدخدایی: ترامپ، رئیس‌ جمهوری دروغگو و بدون شرم! برای او فقط پیروزی خودش مهم است، به هر قیمتی که بتواند! حقیقت هر آن چیزی است که او را برنده کند! آیا مردم آمریکا می‌توانند به او اعتماد کنند و آیا او می‌تواند نماینده خوبی برای آمریکایی‌ها باشد؟

 

رضا سراج: ‏برکناری برایان هوک از ریاست «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا و جایگزینی الیوت آبرامز حاوی دو پیام مهم است؛ اول، شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و دوم، گرایش آمریکا به رویکرد نیمه‌سخت بی‌ثبات‌ساز که البته از سر استیصال و محکوم به شکست است!

 

سیدعطاءالله مهاجرانی: برایان هوک برکنار شد. ظاهرا چاهی که برای ترامپ و پمپئو می‌کند، به آب نرسید. حالا وقت آن است که کتابی درباره ایران بنویسد و مثل بولتون به جیب بزند؛ بگوید چرا نتوانست ایران را به مذاکره وادار کند و ناکام از سیاست رفت.

شیوع کرونا در جهان و محدود شدن ارتباطات فیزیکی مردم، موجب رونق گرفتن ارتباطات مجازی شده است، به طوری که بر اساس آمارها بخش عمده‌ای از اینترنت مصرفی کاربران صرف استفاده از پیام‌رسان‌ها و ارتباطات تصویری مبتنی بر آن می‌شود. البته در این بین سهم استفاده دانشجویان و کارکنان شرکت‌ها از ارتباطات تصویری بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه است؛ زیرا حفظ فعالیت علمی و حرفه‌ای آنها عمدتاً نیازمند ارتباط با دیگر همگروهان و همکاران‌شان است. با این حال تاکنون توسعه‌دهندگان پیام‌رسان‌های داخلی، توجه جدی به ایجاد و توسعه قابلیت برقراری تماس‌های تصویری با کیفیت و البته گروهی نداشته‌اند؛ به همین دلیل نیز عمده بازار تأمین نیاز ارتباطات تصویری کاربران ایرانی در دست پیام‌رسان‌های خارجی و عمدتاً آمریکایی است؛ اما خبر خوب اینکه بالأخره اپلیکیشن ایرانی «قرار» با کیفیت HD آماده ارائه خدمات برای کنفرانس‌های گروهی به شماست.