امیر سلطان‌احمدی سریال می‌سازد

تصویربرداری سریال تلویزیونی «شبکه کوچک» به کارگردانی «امیر سلطان‌احمدی» مهرماه آغاز خواهد شد.

طراحی عروسک‌ها توسط «محمد خیراندیش» و «هدیه هاشمی» انجام شده و تاکنون نیمی از عروسک‌های این اثر ساخته شده است و مابقی در دست ساخت هستند و تا اواسط شهریور ماه به پایان می‌رسند. این مجموعه تلویزیونی تلفیق انیمیشن رئال و عروسکی است و عروسک‌هایی که در آن حضور دارند برخی شبیه به انسان و برخی شبیه به حیوان هستند.

تازه‌ترین نوشته امیر برادران

سریال تلویزیونی «باخانمان» به کارگردانی «برزو نیک‌نژاد» و تهیه‌کنندگی «زینب تقوایی» پس از انجام تست‌های لازم برای اطمینان از سلامت تک‌تک اعضای گروه و رعایت تمام موارد پروتکل‌های بهداشتی، تصویربرداری را در شمال تهران هم‌زمان با عید غدیرخم آغاز کردند.

حسن پورشیرازی، افسانه بایگان، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، امیر آتشانی هستند و به زودی بازیگران دیگر پروژه معرفی می‌شوند. فیلم‌نامه سریال را نیز «امیر برادران» می‌نویسد.

زندگی یک بانوی رزمنده

سرگذشت رزمنده دوران دفاع مقدس خانم «نصرت بسیطی» که از رزمندگان و امدادگران گیلانغرب است و با خدمات ارزنده خود در دوران دفاع مقدس، نام خود را در میان مردم کرمانشاه جاودانه کرده با دوربین «مهدی عبدالباقی» روایت می‌شود. به گفته مهدی عبدالباقی کارگردان این مستند، تحقیقات این مجموعه طی سه ماه به پایان رسیده و مراحل پایانی پیش تولید در حال طی شدن هست و به زودی مرحله تولید آغاز خواهد شد. بازنمایی و روایت مستند زندگی و خاطرات مدافعان کشور و رزمندگان دوران دفاع یکی از اقدام مبارکی است.

انتخابات پانزدهمین دوره هیئت مدیره «خانه سینما» 20 مرداد درحالی برگزار شد که این نهاد صنفی بیش از هر زمان دیگری دچار بحران هویت و تنش داخلی است. این انتخابات هم تحت‌الشعاع این مشکلات قرار گرفت. همه اعضای جامعه سینمایی از هر صنفی، صاحب این خانه محسوب می‌شوند، اما در انتخابات مذکور، اکثریت اصناف غایب بودند؛ دلیل این غیبت نیز، فقدان شناسه ملی اعلام شد که آن هم ناشی از ثبت نشدن این صنف‌ها در وزارت کار است. این هم به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی خاص مدیریت خانه سینما برمی‌گردد که تدبیری بهتر برای قانونی شدن این اصناف اتخاذ نکردند.با این اوصاف، جای سؤال است که اساسا هیئت مدیره منتخب را چگونه می‌توان نماینده سینماگران برای مدیریت تنها نهاد صنفی این سینما به حساب آورد؟ این هم از اتفاقات عجیب این انتخابات بود که برای انتخاب دو بازرس خانه سینما فقط دو نامزد وجود داشت و به طور طبیعی هر دو نفر برگزیده شدند، فقط یکی بازرس اصلی و دیگری علی البدل است. همچنین در خبرها خواندیم که یکی از امضاکنندگان نامه حمایت از یک سرمایه‌گذار سینما که به اتهام اختلاس و فساد اقتصادی در زندان است هم به عنوان نماینده صنف فیلمنامه نویسان در این انتخابات حضور داشت؛ فردی که البته بیشتر به عنوان یک منتقد و روزنامه‌نگار شناخته می‌شود و هنوز در فیلمنامه‌نویسی، جا نیفتاده است؛ به همین دلیل هم در این انتخابات، دو رأی بیشتر نیاورد. هر چند که مسئله این شخص نیست، بلکه مسئله سیر نزول خانه سینما به حدی است که از صنف مهم فیلمنامه‌نویسان، فردی با شهرت و کسوت حضور نیافته است. نکته مهم این است که اغلب برگزیدگان نیز، چهره شاخص و شناخته شده‌ای نیستند، غیر از «آتیلا پسیانی» که به عنوان نماینده صنف بازیگرها حضور یافت. این انتخابات اعتراضات گسترده صنف‌های غایب را برانگیخت؛ برای نمونه کانون آهنگسازان سینمای ایران در بخشی از بیانیه اعتراضی خود آورده است: «خانه سینما یک شرکت خصوصی و موروثی نیست، بلکه متعلق به تمامی صنوف و اهالی سینماست و هرگونه تصمیم فردی، نقل قول‌های بی‌اعتبار و غیر قانونی خلاف اساسنامه از طرف هر فرد، مقام یا مسئولی باشد، قابل پیگرد قانونی است.» سایت «سینماپرس» هم به نقل از مدیر یکی اصناف سینمایی نوشت که دلیل برگزاری انتخابات هیئت مدیره به این شکل، فرار از ارائه گزارش مالی و شفاف‌سازی از سوی مدیران خانه سینماست.به این ترتیب به نظر می رسد که بحران خانه سینما همچنان ادامه دارد و اهالی هنر هفتم در ایران هنوز هم باید نگران برخورداری از خانه‌ای امن برای خودشان باشند، ریشه اصلی مشکل به عدم ساماندهی قانونی و تشکیلاتی خانه سینما بر می‌گردد؛ در سال 1391 خانه سینما به دلیل این مشکلات منحل شد، اما مدیران دولت یازدهم برای برپا کردن نمایش تبلیغاتی بدون اینکه مشکلات قانونی خانه سینما را حل کنند، اقدام به بازگشایی آن کردند و... حرکت کژتابانه این خانه به همین منوال ادامه دارد.

آرش فهیم