در عملیات «خیبر» به هر ترتیب، خودم را به بچه‌ها رساندم. همانجا یک تیر به رانم خورد. رفتم پیش (شهید) «حمید باکری» نشستم. من را بلند کرد و جناح چپ جزیره مجنون را نشانم داد. تانک‌ها از جنوب جزیره داشتند می‌آمدند. باکری گفت به «عزیز جعفری» بگو بیاید یک خاکریز برای ما بزنند. گفتم حتما این کار را می‌کنم. اصرار کرد بروم. گفت دارد از پایت خون می‌آید! (شهید) «مرتضی سلمان‌طرقی» با چفیه‌اش پای من را بست. من لباس سپاه تنم بود. گفتم اگر بلند شوم، بسیجی‌ها هم دنبال من می‌آیند. بگذارید وضع آرام شود، بعد حرکت می‌کنم. من به عنوان معاون (شهید) «کاظم نجفی‌رستگار» به خط رفتم. برای رفتن هم کلی جر و بحث کردم. کاظم رستگار می‌گفت بگذار من بروم. گفتم من مسئول عملیاتم و باید بروم و وضعیت را ببینم؛‌ بیایم و به شما گزارش کنم.

راوی: شهید مدافع حرم،‌ سردار حاج احمد غلامی
(جانشین تیپ 10 سیدالشهدا(ع))

«امیر اسماعیلی» سال‌هاست در مطبوعات و رسانه‌ها فعال است و به تازگی کتابی را در انتشارات «پرنده» منتشر کرده است. «کوچه‌باران» روایت‌های ۶۰۰ کلمه‌ای از ۶۰ شهید و بازماندگان آنهاست. روایت‌هایی شنیدنی که با خواندن هر کدام از روایت‌ها باید لحظاتی، کتاب و چشم‌ها را با هم بست. این شهدا از شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم، شهدای عملیات‌های آتش‌نشانی، شهدای حادثه سقوط جرثقیل در حریم کعبه و... هستند. این کتاب با زبان ساده بیانگر روایت‌های جذابی است از پدران، مادران، همسران، فرزندان و دوستان شهدایی که بسیاری از آنها گمنام رفتند. نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «پسرم! علی‌رضایم! محمدم! عباسم! رشیدم! حسینم! همه‌شان با تأکیدی خاص «م» مالکیت را ادا می‌کردند و چه حظی می‌بردند. هنوز خیلی‌هاشان باور نکردند که فرزندشان رفته است. شهید رفته است. هنوز منتظرند که بیاید و زنگ خانه را بزند.»

امسال شصتمین سالگرد تولد سردار «شهید محسن وزوایی» با اولین سالگرد انتشار کتاب «یک محسن عزیز» هم‌زمان شد. «فائضه غفارحدادی» نویسنده این کتاب به همین بهانه با تأسیس صفحه‌ای مجازی برای این کتاب، اقدامات فرهنگی جالبی برای این دو سالگرد تدارک دید. طرح رساندن بسته‌های معیشتی به خانواده‌های محروم، یکی از این برنامه‌ها بود. شرکت‌کنندگان در این طرح، ثواب کمک‌های مؤمنانه‌شان را به روح شهید وزوایی هدیه کردند. برپایی ایستگاه صلواتی و فروش ویژه کتاب «یک محسن عزیز» در محوطه امامزاده قاسم شمیران، رونمایی از صفحه اینستاگرامی این کتاب، انتشار نسخه صوتی این کتاب و برگزاری گفت‌وگوهای زنده با برخی افراد مؤثر در زندگی شهید از دیگر برنامه‌‌های تدارک دیده شده برای شصتمین سالگرد ولادت این شهید بود. محسن وزوایی مرداد ماه 1339 در تهران به دنیا آمد و تا قبل از شهادتش در اردیبهشت 1361 در جریان عملیات بیت المقدس، در عملیات‌های مختلفی شرکت کرد و خوش درخشید.