خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند روسیه جزء سرسخت‌ترین مخالفان اقدام آمریکا برای احیای تحریم‌ها علیه ایران بوده است. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در توئیتر نوشت: «مثل اینکه ۲ سیاره وجود دارد. یکی سیاره‌ای افسانه‌ای و مبتنی بر قانون جنگل که آمریکا در آن مجاز است بدون مجاب کردن دیگران هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد، توافق‌ها را نقض کرده و از آنها خارج شود و باز هم به دنبال منفعت بردن از آن باشد؛ دوم، سیاره‌ای دیگر که بقیه دنیا در آن زندگی می‌کنند و در آن قانون بین‌المللی و دیپلماسی حاکم است.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد بعد از آنکه «مایک پومپئو» نامه رسمی آمریکا برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را تحویل «دیان دجانی» رئیس دوره‌ای شورای امنیت داد، دجانی رایزنی‌های تک به تک با ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت، درباره اقدام آمریکا را آغاز کرد. نتیجه این رایزنی‌ها این بود که اکثریت اعضای شورای امنیت گفتند آمریکا از حق قانونی برای بازگرداندن تحریم‌ها برخوردار نیست بر این اساس نیازی نیست رئیس شورای امنیت طی ۳۰ روز آینده قطعنامه «ادامه لغو تحریم‌ها علیه ایران» را که آمریکا آماده وتوی آن است، به رأی بگذارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با پایگاه «استوری» بار دیگر مدعی شد «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا با نقشی که در حصول برجام داشته به ایران کمک کرده است از کاهش تحریم‌ها به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار برخوردار شود. وی گفت: «جان کری و برجام، به اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار تحریم‌ها را کاهش دادند. ایران این پول را برای مردم خودش و ایجاد یک طبقه متوسط در ایران خرج نکرد. آنها آن را برای فعالیت‌های تروریستی در لبنان، سوریه، عراق و یمن مصرف کردند؛ بنابراین، برجام اصلاً توافق فوق‌العاده‌ای نبود. در واقع، بدترین توافق دیپلماتیک از زمان مماشات مونیخ در سال ۱۹۳۸ بود.»