در گفت‌وگو با پژوهشگر و مؤلف حقوق و امنیت بین‌الملل مطرح شد
ستاد کل نیروهای مسلح، هفته‌های گذشته با انتشار بیانیه‌ای حق قانونی کشورمان برای مقابله با تهدیدات سایبری را به جامعه جهانی یادآور شد. این اقدام در حالی صورت گرفت که مدتی قبل خبرهای مبنی بر تلاش دشمنان ملت ایران برای هدف قراردادن زیرساخت‌های سایبری منتشر شد، حتی رژیم صهیونیستی با انتشار خبری مبنی بر ساخت سریال «تهران» در رابطه با حمله سایبری به تأسیسات انتقال برق ایران، رویاپردازی کرده است.در راستای بررسی تخصصی این موضوع با «اشکان پیرزاده» پژوهشگر و مؤلف حوزه حقوق و امنیت بین‌الملل گفت‌وگویی داشتیم، وی در رابطه با ماهیت جنگ سایبری معتقد است: اصلی‌ترین تفاوت تهاجم و تروریسم سایبری با سایر مفاهیم تهاجم، قابلیت اقدام، طرح‌ریزی و مشاهده نتیجه از راه دور است؛ زیرا برای حمله سایبری نیازی به اقدام فیزیکی همانند آنچه در سایر تهاجم‌ها استفاده می‌شود، نیست و علت آن هم تفاوت ماهیت فضای حقیقی با فضای مجازی است.

در صورت اقدام دولت‌ها در انجام حملات سایبری، حقوق بین‌الملل چه واکنشی نسبت به آنها خواهد داشت؟

مسئولیت حقوقی بین‌المللی عبارت از تکلیفی است که به موجب حقوق بین‌الملل به یک دولت تحمیل می‌شود تا خسارتی را که در اثر نقض قواعد حقوق بین‌الملل ناشی از عمل یا خودداری او از انجام تکلیف به دولت دیگری وارد شده است، جبران کند. از این‌رو با توجه به اینکه دولت‌ها تابعین اصلی حقوق بین‌الملل هستند، ملزم به رعایت تعهدات، قوانین و عرف بین‌الملل خواهند بود، پس هر دولتی که اثبات شود از این حملات علیه دیگری استفاده کرده است، طبق تعریف فوق، موظف است خسارات ناشی از این نقض قانون را در قبال زیان دیده جبران کند.

کشوری که از حملات سایبری دچار آسیب شده است، طبق حقوق بین‌الملل چه اقدامی را می‌تواند نسبت به دولت متخاصم در پیش بگیرد؟

برابر ماده 49 اصل مسئولیت بین‌المللی، کشوری که از این نوع حملات دچار آسیب شده است می‌تواند علیه دولت مسئول دست به اقدام متقابل بزند و دولت مذکور را ملزم به ایفای تعهدات خود در قانون بین‌الملل کند.این دولت‌ها هستند که مسئول هر نوع اقدامات متخاصم در حوزه سایبری هستند؛ البته باید دقت داشت فعلی را می‌توان به دولت‌ها نسبت داد که از سوی نهادهای رسمی آن کشور یا سایر پرسنل و کارمندان مرتبط و تحت حمایت و کنترل مستقیم آن دولت صورت گرفته باشد.ارائه مجوز به دولت‌ها برای اقدام به دفاع فعال در پاسخ به حملات سایبری یک کشور، می‌تواند چارچوب مناسبی برای حکومت بر حوزه نبرد سایبری تحت الگوی فعلی حقوق جنگ باشد؛ البته توسل به زور در قالب دفاع مشروع و پاسخ متقابل به حمله سایبری را می‌توان در اصل 51 منشور ملل متحد نیز دید؛ بنابراین تا زمانی که شورای امنیت، اقدامات لازم را برای اعاده و برقراری صلح و امنیت بین‌المللی در راستای تهاجم به یکی از اعضای ملل متحد اتخاذ کند، هیچ اقدامی ناقض حق ذاتی بر دفاع از خود به صورت فردی یا جمعی نخواهد بود.

بازی‌ موفق ایرانی

بازی «کابوس دشمن» از جمله بازی‌های موفق ایرانی است که تاکنون بیش از 50 هزار بار از سوی کاربران مختلف دانلود شده است و شما در قالب آن می‌توانید در شکل و شمایل مدافعان امنیت کشور به جنگ تروریست‌ها بروید. در بازی کابوس دشمن شما از بین هشت شخصیت ایرانی از پیش تعریف شده، یک فرد را با توجه به توانایی‌ها و سلاح ویژه او انتخاب و سپس در نقش وی به جنگ دشمن می‌روید. این بازی از مراحل متعددی تشکیل شده است و در هر یک از مراحل بازی می‌توانید از امکانات نظامی مختلفی مانند انواع سلاح‌ها و مهمات جنگی بهره ببرید.

مراقب بدافزارها باشید

با شروع و شدت‌گرفتن موج دوم ابتلا به ویروس کرونا، بسیاری از کاربران فضای مجازی برای بررسی وضعیت سلامت خود آن هم بدون مراجعه به مراکز درمانی از نرم افزارهای متنوعی برای تست کرونا و اطلاع از علائم بیماری استفاده می‌کند. تبهکاران فضای مجازی با سواستفاده از این مسئله بدافزارهای بسیاری را با عناوین جذاب و به ظاهر مفید،‌ به ویژه با عناوینی مانند «تست رایگان کرونا» منتشر کرده‌اند، که یکی از آنها «جاسوس‌افزار» InfoStealer  نام دارد که پس از فعال شدن در تلفن همراه کاربران، از راه دور به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات حساس افراد را می‌دهد.

دستاورد‌ بزرگ محیط زیستی

پروژه احیای دریاچه ارومیه به نتایج مطلوبی رسیده است و در کنار افزایش میزان آب این دریاچه که منجر به کاهش بادهای نمکی شده این پروژه توانسته است با ایجاد بادشکن‌ها، از بروز بادهای نمکی و گسترش آن به‌ میزان چشمگیری جلوگیری کند. بنا به گفته رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، در حال‌ حاضر کانون‌های گرد و غبار اطراف دریاچه ارومیه که ترکیبات نمکی دارد، تا ۹۰ درصد مهار شده است. این خبر از آن روی اهمیت دارد که بنا بر تجربیات جهانی طوفان‎های گرد و غبار ناشی از خشک شدن دریاچه‌ها موجب اپیدمی بیماری‌های خطرناکی می‌شود.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: می‌گویند شعارهای تند باعث بی‌اعتمادی آمریکا می‌شود. آیا در دوران پهلوی هم شعار تند علیه آنها داده می‌شد؟ چرا آمریکا در ۲۸مرداد علیه مصدق کودتا کرد؟ او که شعار ضدآمریکایی نمی‌داد. این بی‌اعتمادی توهم نیست، تجربه تاریخی است. هرگاه خواستیم‌ استقلال‌مان را حفظ کنیم با ما دشمنی کردند.

 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: عزاداری حتما به حضور در محافل شلوغ و برنامه‌های چندساعته نیست. روضه‌های کوتاه و گیرای «مرحوم کوثری» را در حسینیه جماران به یاد داریم. دقایق آسمانی که امام خمینی(ره) را به پهنای وجود می‌لرزاند و می‌گریاند. دوگانه عزاداری و سلامتی را دامن نزنیم.

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس: ۶۷ سال از کودتای آمریکا علیه دولت ملی دکتر مصدق در ایران می‌گذرد؛ انگلستان نقش مؤثری در این کودتا ایفا نمود که اسناد متعدد آن هم منتشر شده است. دولت انگلیس تا امروز، حتی از یک عذرخواهی رسمی ساده از ملت ایران نیز خودداری کرده است. آیا هنوز وقت عذرخواهی و جبران گذشته فرا نرسیده است؟

 

هادی طحان نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان: به موجب اصل ۳۶ قانون اساسی، حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها به موجب قانون باشد. ستاد ملی کرونا صلاحیت جرم‌انگاری و وضع مجازات در خصوص تخلف از دستورالعمل‌های بهداشتی ندارد و اگر تعیین مجازات جدیدی لازم باشد، صرفا در صلاحیت مجلس، با تأیید شورای نگهبان است.

 

میثم مطیعی، مداح اهل‌بیت(ع): آقای معاون وزیر، حداقل ۱۰ روز قبل اعلام کردید عزاداری در مکان سربسته با سقف بالای شش متر مصداق فضای باز است و مشکلی ندارد. امروز و تنها ۴۸ ساعت قبل از آغاز محرم گفتید برگزاری هرگونه مراسم در فضای سربسته ممنوع است. حرف قبلی‌ شما که محصول کار کارشناسی بود، عوض شد. ویروس جهش کرده؟ هیئت‌ها در این مدت تمام شرایط را طبق دستورالعمل ستاد ملی آماده کرده بودند؛ الان و ۴۸ ساعت قبل از برگزاری چطور می‌شود همه مقدمات را فراهم کرد؟ برای خیلی از هیئت‌ها راهی جز تعطیلی مراسم هست؟