یک فعال فرهنگی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

موج دوم شیوع کرونا در کشورمان و همزمانی آن با ماه محرم هر چند موجب تشدید محدودیت‌های اجتماعی در جهت مقابله با این ویروس منحوس شد؛ اما این محدودیت‌ها نه تنها شکوه عزاداری‌های حسینی را کاهش نداد، بلکه بر رونق مسئولانه عزاداری‌های کشورمان نیز افزود. یکی از جلوه‌های خاص محرم امسال رونق گرفتن هیئت‌های آنلاین(برخط) و عزاداری‌های مجازی در کشور ما بود؛ به گونه‌ای که برخی کارشناسان و فعالان فرهنگی معتقدند این سبک از عزاداری و هیئت‌داری را با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان در سال‌های آتی نیز بسط و توسعه داد. در راستای بررسی تخصصی این موضوع، با «علی گلشن» فعال فرهنگی و کارشناس‌ارشد مطالعات بین‌الملل گفت‌وگویی داشتیم، وی درباره هیئت‌های آنلاین می‌گوید، دامنه شیوع ویروس منحوس و مرگبار کرونا، مراسم‌های عزای حضرت امام حسین(ع) را نیز مانند همه شئونات زندگی، تحت‌الشعاع قرار داد و سبب شد مردم برای ماتم فرزند پیامبر اعظم(ص) به نوعی متفاوت از سال‌های گذشته ابراز ارادت و عزاداری کنند؛ زیرا برگزاری تجمعات به شکل گذشته می‌توانست به ادامه‌دار شدن زنجیره این ویروس کمک کند. به همین منظور رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان در ابتدای سال 1399 فرمودند: «فرصت فضای مجازی را باید دریافت، ما می‌توانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتباط با محیط‌های معنوی استفاده کنیم.»

 

سابقه برگزاری هیئت‌های آنلاین مربوط به چه زمانی است؟

برگزاری هیئت به صورت آنلاین، مولود ایام کرونا نیست و عمری حداقل 10 ساله دارد. در گذشته هیئت‌ها به صورت زنده تصاویر و فیلم‌های خود را در برخی پایگاه‌های اینترنتی، مانند «آپارات» بارگذاری می‌کردند تا کسانی که موفق نشده‌اند در مراسم‌ها حضور پیدا کنند، از این فیض بی‌بهره نمانند؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و اضافه شدن ویژگی «پخش زنده» در شبکه‌های اجتماعی، مانند اینستاگرام این کار با سرعت بالاتر و به صورت راحت‌تر در اختیار کاربران قرار ‌گرفت.

 

آیا این سبک عزاداری با اقبال جهانی هم مواجه شده است؟

شیوع ویروس کرونا و تشدید محدودیت‌های اجتماعی به ما اثبات کرد که فضای مجازی فرصت بسیار مغتنمی برای افزایش ارتباط فعالان مذهبی، مداحان و منبری‌ها با مخاطبان خود در فرای محدوده جغرافیایی هیئت‌ها و حتی فرای مرزهای کشورمان است؛ زیرا در این ایام شاهد بودیم عزاداران زیادی از دیگر کشورها در هیئت‌های آنلاین شرکت می‌کردند و از فضای معنوی و محتوایی هیئت‌های عزاداری ملت ایران بهره می‌بردند؛ از این رو به نظر می‌رسد هیئت‌های مجازی یا آنلاین در چارچوب «دیپلماسی مجازی انقلاب اسلامی» می‌تواند ابزاری در جهت بسط و گسترش مفاهیم انقلابی شیعه در جهان اسلام باشد.

البته پیشنهاد می‌شود مجموعه‌های متخصص حوزه رسانه، فضای مجازی و فناوری اطلاعات با طراحی و توسعه اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری مناسب و مخاطب جهانی‌پسند در این حوزه یاری‌گر هیئت‌های مذهبی کشور باشند.

حل مشکل شارژ ساختمان

با اینکه بیش از پنجاه سال از ورود آپارتمان به ایران می‌گذرد فرهنگ آپارتمان‌نشینی آن‌طور که باید در کشور ما جا نیفتاده است. یکی از مسائلی که معمولاً در مجتمع‌های آپارتمانی مشکل‌ساز می‌شود، پرداخت حق شارژ ساختمان یا هزینه‌های مشترک ساختمان است. یکی از راهکارهای حل این مشکل استفاده از سامانه‌ «آپارتمانا»ست، این نرم‌افزار کاربردی به مدیران ساختمان کمک می‌کند تا بتوانند بر پایه آن بسیار ساده و کاملا شفاف امور مرتبط با مدیریت ساختمان را مدیریت کنند.

مجوز خرید اف۳۵ به امارات

پس از اعلام خبر عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس، تحلیلگران بین‌المللی اعلام کردند آمریکا برای ترغیب امارات به اعلام این توافق، امتیازاتی را در نظر گرفته است. حالا با گذشت زمان مشخص شد که این تحلیل درست بوده است، مجوز خرید هواپیمای اف‌ـ 35  به امارات اعطا شد. در این رابطه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد کشورش با وجود نارضایتی ضمنی رژیم صهیونیستی، هواپیماهای جنگی پیشرفته اف‌ـ ۳۵ را به امارات متحده عربی خواهد فروخت.

مسکن وارد بورس می‌شود

یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان تأمین مسکن است که با تغییرات قیمتی شدید تبدیل به آرزو شده بود اما خوشبختانه مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در این رابطه خبر خوشی را اعلام کرده است، بنا بر اظهارات این مقام مسئول و تصمیم اتخاذ شده «تا یک ماه آینده با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، مسکن در بورس کالا پیش‌فروش می‌شود.»وی در این رابطه افزوده است: «عرضه این اوراق به افراد امکان می‌دهد تا براساس پولی که در اختیار دارند، اقدام به پیش‌خرید مسکن کنند.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: آمریکا می‌داند که قادر به بازگرداندن تحریم‌های سازمان‌ملل و تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیست. مکانیزم ماشه تنها نمایشی تبلیغاتی برای نجات ترامپ است و خاصیت دیگری ندارد. جنگ‌طلبان کاخ سفید برای کاهش تنفر مردم آمریکا از ترامپ در اندیشه راه دیگری باشند.

 

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش: به منظور ارزیابی میزان آمادگی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید، معاونان را مأمور حضور در کلیه استان‌ها کردم، گزارشات دریافتی، امیدوارکننده و اطمینان‌بخش بود. مصمم هستیم سال تحصیلی جدید را با مراقبت از سلامت و آموزش دانش‌آموزان در ۱۵ شهریور آغاز کنیم.

 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: از آقایان روحانی‌ و جهانگیری می‌خواهم که اجازه دهند روابط شهرداری‌ و دولت ترمیم و کدورت‌ها کنار برود. بهبود وضعیت شهرداری و دولت جزء وظایف رئیس شوراست که قطعا در یک سال باقیمانده سعی می‌کنم این رابطه را که کمی خدشه‌دار شده مجدد برقرار کنم و شهردار مجدد به جلسات هیئت دولت برود.

 

محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس: دادستان کل کشور اعلام کرده، تغییر ناگهانی پروتکل‌های عزاداری مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم در هر مکان مسقف حتی با رعایت پروتکل‌ها، در ستاد کرونا گرفته نشده. آیا کسی هست توضیح دهد تا بفهمیم این‌بار چه شخصی سلیقه خودش را با نام ستاد کرونا به جامعه تحمیل کرده است؟

 

سعید بیابانکی، شاعر: یکی از هیئت‌های مشهور سال پیش از من خواست تا شعری برای نوحه‌خوانی برای‌شان آماده کنم... شعر را برای‌شان فرستادم گفتند، خیلی تند است و قابل اجرا نیست. گفتم همه ابیات نوحه دقیقا سخنان امام‌ حسین(ع) است.

 

وحید یامین‌پور، فعال رسانه‌ای: اگر تا به حال به کار بی‌نظم و درهم و برهم می‌گفتند «کار هیئتی»، حالا هیئت مثال و نماد نظم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. حقا که هیئت، دانشگاه تربیت شیعه برای ظهور است.