بررسی نقش اروپا در پیاده‌سازی سیاست واشنگتن در برابر تهران

آمریکا پس از دو سالی که از برجام خارج شده، به دنبال فعال سازی سازوکار ماشه است. این پرسش مطرح می‌شود که چرا آمریکا در همان سال خروج از برجام بند 36 و 37 ( اسنپ بک) را فعال نکرد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان با تحلیل رفتار دولت ترامپ و کشورهای اروپایی عضو برجام داد. تصور دولت ترامپ این بود که اولاً ایران به برجام نیاز مبرم دارد و با خروج از برجام دولت روحانی همچنان تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. ثانیاً ترامپ برای کارآمد نشان دادن خود نسبت به دولت قبلی به دنبال مذاکره مجدد بود و هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد در این مسیر با شکست مواجه شود. «برایان هوک» و «جان بولتون» که چندی پیش در دولت ترامپ مسئولیت داشتند، به صراحت صحبت از رسیدن به مذاکره جدید و در نتیجه سکوت ایران را مطرح کرده بودند. ثالثاً دولت ترامپ به صورت پنهانی با اروپایی‌ها تقسیم کار کرده بود که آنها ایران را مشغول در برجام کنند و آمریکا نیز با فشار حداکثری، در نهایت ایران را مجبور به تسلیم کند؛ سیاستی که با راهبرد مقاومت فعال به شکست سنگینی برای غرب تبدیل شد و سیاستمدارانی، چون بولتون را قربانی خود کرد.

آمریکا توان فعال‌سازی سازوکار ماشه را دارد؟

فعال‌سازی سازوکار ماشه به طی مراحلی منوط است که در برجام به آن اشاره شده است. این روند ذیل بند ۳۶ و ۳۷ برجام این‌گونه تعریف شده که هر یک از طرف‌های برجام می‌توانند در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، موضوع را در کمیته حل اختلاف مطرح کنند.  بنابراین آمریکا که عضو برجام نیست و مراحل سازوکار ماشه را نیز طی نکرده، از لحاظ حقوقی امکان فعال‌سازی آن را ندارد؛ مگر اینکه آمریکا با قانون جنگل بخواهد دنبال فعال‌سازی آن باشد البته دنیا دیگر ایالات متحده را به عنوان قدرت بلامنازع نمی‌شناسد. شکست آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران، تداعی‌کننده افول جایگاه آمریکا در نظام بین‌المللی و سازمان ملل متحد بود.

اروپا در مقابل آمریکا می‌ایستد؟

برجام برای اروپا اهمیت راهبردی دارد، تروئیکای اروپایی به هیچ وجه نمی‌خواهند برجام از بین برود. این در حالی است که اولاً فعال‌سازی سازوکار ماشه با واکنش سخت ایران مواجه خواهد شد و انقضای برجام تنها یکی از واکنش‌های ایران خواهد بود. ثانیاً اروپایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با فعال‌سازی اسنپ بک اتفاق جدیدی در تحریم ایران رخ نخواهد داد؛ زیرا ایران به صورت کامل تحریم است، لذا همراهی ظاهری آنها با آمریکا در وضعیت کنونی، به ضرر خودشان و حتی آمریکایی‌هاست. اما باید مواظب خدعه جدید اروپا بود؛ چرا که ممکن است با دیپلماسی خنده خواسته‌های شوم خود را به کرسی بنشانند. به نظر می‌رسد، کشورهای اروپایی «تصویب قطعنامه ضد ایرانی اخیر در آژانس» را در راستای تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صورت دادند. آنها درصددند هزینه‌های لغو تحریم تسلیحاتی ایران را بالا نشان داده و از این طریق، مانع از رفع این تحریم‌ها شوند. به این صورت که اروپا ادعا کند آمریکا می‌خواهد تحریم‌های مورد اشاره را برای همیشه نگه دارد و پیشنهاد ما این است که تحریم را به صورت موقت تمدید کنیم، یعنی دقیقاً همان هدفی که آمریکا دنبال می‌کند! بازیگران اروپایی همچنان درصدد تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان با فعال‌سازی سازوکار ماشه هستند.

سردبیر صبح صادق در یادداشتی در صفحه شخصی خود خطاب به وزیر بهداشت با اشاره به تصمیم نابه‌جا و غیرکارشناسی وزیر آموزش و پرورش، نوشت: با توجه به حضور دانش‌آموزان در مدارس حتی به صورت پاره‌وقت و با تعداد کم و با توجه به عدم آماده‌سازی مدارس برای آموزش در شرایط کرونایی و فقدان امکانات بهداشتی مدارس و... به نظر می‌رسد به زودی شاهد اوج‌گیری چندباره ویروس کرونا در سراسر کشور باشیم.«علی حیدری» خطاب به «دکتر نمکی» خاطرنشان کرد که در جایگاه وزیر بهداشت به عنوان عضو مؤثر ستاد ملی کرونا با مدیریت موضوع مدارس جلوی فاجعه انسانی ناشی از شیوع بیشتر این ویروس را بگیرد.

آیت الله «شیخ عیسی قاسم» گفت که ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری، ولی فقیه برخوردار است و یاری و ولایت ایشان، یاری و ولایت امام حسین (ع) است. رهبر شیعیان و انقلاب بحرین: «با نزدیک شدن عاشورا فکر ما متوجه اهمیت موضوع حلقه زدن به دور رهبریت خردمند دین که مورد رضایت الهی است می‌گردد، که این رهبریت در زمان ما و در عصر غیبت در رهبری فقیه عادل، خبره و با کفایت نمود می‌یابد». «محرم امتحانی برای ماست که دست‌مان را در دست حسین)ع) می‌گذاریم یا در دست یزید؟ حسین(ع)، ولی‌الله است و یزید از اولیای شیطان.

«کاظم غریب‌آبادی» نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با موافقتنامه پادمان ان‌پی‌تی با  ایران، اظهار داشت: «این گزارش از دو بعد دارای اهمیت و قابل ارزیابی است؛ از لحاظ شکلی، این گزارش به تحولات و پیشرفت‌های روابط و همکاری بین ایران و آژانس طی سه ماه گذشته می‌پردازد و حاکی از تعامل سازنده است. از لحاظ محتوایی نیز این گزارش صریحاً با ترسیم تصویری روشن از وضعیت کنونی همکاری‌ها، دورنمای مثبت و سازنده‌ای را در روابط بین ایران و آژانس ترسیم می‌کند.»