بررسی نگرانی جریان‌ خاص از ساماندهی اینترنت در گفت‌وگو با سعید باقری

طرح نمایندگان مجلس در جهت ساماندهی هر چه سریع‌تر فضای مجازی کشورمان، به یکی از مهم‌ترین ترندهای رسانه‌ای کشور بدل شده است؛ به گونه‌ای که با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به حجم انبوهی از اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای دست یافت که ماحصل بیشتر آنها چیزی جز تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی کاربران نسبت به احتمال اعمال محدودیت‌های جدید در زمینه فضای مجازی نیست. در راستای بررسی دقیق‌تر این موضوع با «سعید باقری» مدرس دانشگاه و دانش‌آموخته دکترای مهندسی برق گفت‌وگویی داشتیم. وی درباره چرایی هجمه‌های صورت گرفته علیه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی معتقد است: «طرح اخیر مجلس در واقع سبب شکل‌گیری یک سازوکار منسجم و کارآمد در حوزه نظارت و ساماندهی فضای مجازی می‌شود و عملاً به رهاشدگی فضای مجازی کشورمان پایان می‌دهد؛ به همین دلیل این طرح مطلوب دشمنان و حتی برخی جریان‌های داخلی نیست.»

رابطه طرح اخیر مجلس با شبکه ملی اطلاعات چیست؟

شبکه ملی اطلاعات به منزله زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی به شمار می‌آید که تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی، همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره‌مندی از مزایای زیست بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی»، در اسناد بالادستی نظام الزام شده است. مطابق با الزامات تعریف شده برای شبکه ملی اطلاعات، این شبکه باید در شش محور مشخص، از جمله زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، استقلال، مدیریت، خدمات، سالم‌سازی و امنیت و تعرفه و مدل اقتصادی راه‌اندازی شود.

نمایندگان مجلس چرا این طرح را پیشنهاد دادند؟

پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب و بیان دغدغه‌های مؤکد ایشان درباره مسائلی، همچون عقب‌ماندگی در حوزه ایجاد شبکه ملی اطلاعات و رها شدگی فضای مجازی، نمایندگان مجلس طرح اخیر را پیشنهاد دادند تا روند تحقق زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تسریع شود؛ اما جنگ روانی و فضاسازی‌های صورت گرفته در سطح رسانه‌های زاویه‌دار با انقلاب نگرشی منفی نسبت به این طرح ایجاد کرده است.

چگونه می‌توان اقبال کاربران نسبت به شبکه ملی اطلاعات را افزایش داد؟

با بررسی تطبیقی تجربیات بین‌المللی و داخلی به این نتیجه می‌رسیم که بهترین و مهم‌ترین رویکرد در راستای تشویق و ترغیب کاربران به استفاده از بسترهای داخلی ارتباطات مجازی، ارتقای سطح خدمات سایبری و کیفیت‌بخشی به شبکه‌های ارتباطی داخلی است که این مهم نیز بدون سیاست‌گذاری مناسب در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات محقق نمی‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که ارتقای سطح سواد سایبری و رسانه‌ای کاربران کشورمان نقشی کلیدی در افزایش اقبال و اعتماد آنها به شبکه ملی اطلاعات دارد؛ زیرا یک کاربر بدون درک درست از چرایی لزوم استفاده از بسترها و سامانه‌های داخلی همچنان به فعالیت خود در بسترهای خارجی و غیر بومی ادامه خواهد داد که تداوم حضور برخی کاربران در پیام‌رسان تلگرام خود مؤید این مسئله است.

تربیت حافظان کلام وحی

حفظ قرآن کریم همواره در منابع دینی ما مورد تأکید قرارگرفته است، چرا که قرائت و حفظ قرآن کریم می‌تواند به حفظ و توسعه ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه بدون ابتلا به آسیب‌های اجتماعی رایج در عصر حاضر کمک کند.

اگر شما نیز به حفظ قرآن علاقه‌مند هستید می‌توانید به راحتی با دریافت و نصب اپلیکیشن «مدرسه حفظ قرآن کریم» از خدمات آموزشی این نرم افزار ایرانی بهره برده و به سرعت به مهارت حفظ آیات دست پیدا کنید.

تقلای صهیونیستی در اینترنت

رژیم صهیونیستی در طول یک دهه گذشته به صورت جدی در حوزه دیپلماسی مجازی فعال شده است، به طوری که اکنون اداره دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی، مسئولیت نظارت و هدایت صدها حساب مجازی در رسانه‌های اجتماعی پر مخاطب از جمله فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب را بر عهده گرفته است. هدف رژیم صهیونیستی از ورود به این عرصه ارتباط‌گیری آسان و بدون محدودیت با افکار عمومی جهان، به ویژه کشورهای اسلامی برای زمینه سازی پذیرش روابط با رژیم صهیونیستی است.

بازگشت رونق به صنعت نفت

آمارهای بین‌المللی از افزایش تقاضای کشورهای جهان برای خرید نفت خبر می‌دهد که این مسئله برای کشورهای صادرکننده نفت از جمله کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما هم اکنون بنا بر آمارهای اوپک، اعضای این سازمان نفتی به‌طور میانگین ۲۴ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته‌اند که این به معنای افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت نسبت به ماه گذشته میلادی است. از این‌رو کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با افزایش تقاضای جهانی، صادرات نفت کشورمان بیش از پیش رونق خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه: ایالات متحده آمریکا اقدام به تحریم دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری کرده است. این رویه‌ای بود که از (تحریم) افراد آغاز شد، سپس با تسری به قدرت‌های کوچک، متوسط و بزرگ تشدید شد و هم اکنون شخصیت‌های بین‌المللی را شامل شده‌است. تنها راه برای توقف این جنون بی‌پایان، توقف تن دادن به خواست (آمریکا)ست. تسلیم شدن به خاطر ترس از خشم آمریکا صرفا اشتهای آن را زیاد می‌کند.

 

سیدعزت‌الله ضرغامی، عضو شورای‌عالی فضای مجازی: عدالت و مواسات، دو بال پروازند. قطبی‌سازی میان این دو مفهوم هم صحیح نیست. عدالت، عمدتا معطوف به حاکمیت و مواسات مربوط به اخلاق فردی است. دوره هیچ‌کدام، هیچ وقت تمام نمی‌شود.

 

مالک شریعتی، نماینده مجلس: برای جلسات کاری متعدد به مراکز مختلف نظام تردد دارم، محترمانه‌ترین رفتار در پرسنل یگان حفاظت را ضمن رعایت بالاترین اصول حفاظت در مجموعه دفتر رهبری و بدترین رفتار با مراجعان را در مجمع تشخیص مصلحت دیدم؛ ظاهرا خوی کاخ‌نشینی از زمان «مرحوم» حتی در اداره حفاظت مجمع باقی مانده است.

 

مجتبی توانگر، نماینده مجلس: ‏روحانی از ترس ‎کرونا مجلس نیامد، مجلس رفت وسط مردم تا مشکلات‌شان را از نزدیک ببیند، بشنود و پیگیری کند. مگر خون ما از خون کادر درمان و جهادی‌ها و خبرنگاران رنگین‌تر است؟

 

حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان: فعالان عزیز تازه‌وارد به بورس توجه داشته باشند، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس) حتما سودآور است، به دو شرط: ۱ـ داشتن نگاه بلندمدت، ۲ـ فعالیت آگاهانه. پیش‌تر درباره رفتار هیجانی خیل عظیمی که برای سود نجومی و آنی به بورس هجوم آورده بودند، هشدار داده بودیم.

 

کیانوش جهان‌‌پور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت: به عنوان یکی از عوام شیعه معتقدم زیارت عاشورا جامع اصول دین است، مانیفست اعتقادی شیعه است، مصداق بارز تولی و تبری است، مخالفت برخی با آن بی‌جهت نیست، سطر سطر آن حساب و کتاب دارد، چه بسا سبک شمارندگان آن اهل تقصیر باشند. اگر این روزها توفیق آن را داشتید، ما را هم فراموش نکنید.