گفت‌وگو با مریم ژاله‌چین درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت روان

طی ماه‌های گذشته، کارزارهای مجازی به یکی از خبرسازترین حوزه‌های خبری کشورمان بدل شده‌اند و هر روز خبری درباره راه‌اندازی یک کارزار جدید در فضای مجازی کشورمان به گوش می‌رسد؛ به گونه‌ای که برخی کارشناسان این اقدامات را یکی از جدیدترین گونه‌های تهدید علیه امنیت اجتماعی و سیاسی کشورمان برمی‌شمارند.

با این حال به نظر می‌رسد، افزایش اقبال کاربران فضای مجازی به کارزارهای مجازی فارغ از جنبه‌های سیاسی و اجتماعی آن ریشه‌های روانی و ادراکی نیز دارد که پی بردن به این مسئله می‌تواند راهگشای تحلیل بهتر این پدیده اجتماعی نوظهور باشد.

از این رو برای بررسی دقیق تر این موضوع با «مریم ژاله‌چین» فعال اجتماعی و کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی گفت‌وگویی داشتیم. وی درباره چرایی استقبال و گرایش کاربران فضای مجازی به عضویت در کارزارهای مجازی می‌گوید، با توجه به برخی رخدادهای سیاسی و اجتماعی اخیر کشور که از کمپین‌های مجازی نشئت می‌گیرند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اقبال و استقبال کاربران از این عرصه‌ها، چالش‌برانگیز بودن بیشتر این کارزارهاست، از این رو با توجه به این نکته که بخشی از کاربران فضای مجازی متمایل به تأثیرپذیری از قدرت چالش‌گر هستند، مشتاقانه به کمپین‌های چالش‌ساز که یک قدرت جمعی را تداعی می‌کنند، می‌پیوندند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که بخشی از افراد نیز با هدف مشارکت در یک اقدام که از دید آنها مثبت ارزیابی می‌شود به عضویت کمپین‌ها درمی‌آیند و حتی آنها را تبلیغ می‌کنند که این مسئله خود ریشه‌ای روان‌شناختی دارد و چرایی آن از ادراک‌سازی صورت گرفته بر روی اذهان آنها نشئت گرفته است.

در واقع رسانه‌‌های جریان بدخواه، از طریق ادراک‌سازی زمینه حرکت افراد به سوی کنش‌های تهدیدآفرین را فراهم می‌کنند که در حوزه علم روان‌شناسی این اقدامات در قالب جنگ شناختی بررسی می‌شود.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان مانع تبدیل شدن این بستر به یک تهدید علیه منافع و امنیت ملی و اجتماعی کشورمان شد، می‌گوید، طبیعتاً برای مقابله با تبدیل شدن یک حرکت اجتماعی که در قالب کارزارهای مجازی جلوه می‌کند، نیازمند سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه فرهنگ‌سازی، آموزش سبک زندگی و همچنین ارتقای سواد رسانه‌ای و مجازی کاربران فضای سایبر کشورمان هستیم که در این حوزه نهادهای آموزشی و فرهنگی با محوریت آموزش و پرورش باید به مسئولیت خود عمل کرده و از ابتدای دوره تحصیل دانش‌آموزان مهارت‌های لازم را به آنها آموزش دهند.

از نظر کارشناسان حوزه تربیت کودک و نوجوان و با نگاهی به تجربیات جامعه جهانی، رها کردن دانش‌آموزان و کودکان در سنین خردسالی، حتی نوجوانان و بی‌توجهی به آموزش مناسب آنها در حوزه سواد رسانه‌ای موجب آسیب‌پذیر شدن آنها در بزرگسالی می‌شود؛ از این رو مهارت‌های ضروری زندگی به ویژه سواد رسانه‌ای باید از همان سنین خردسالی به آنها آموزش داده شود.

مراقبت از دانش آموزان

دولت برای کاهش نرخ ابتلا به کرونا در بین دانش‌آموزان، سهم ویژه‌ای از آموزش را به e-Learning مبتنی بر نرم‌افزار «شاد» اختصاص داده،‌ اما همین مسئله هم برخی والدین را نگران کرده است.

حال اگر شما هم از جمله این والدین هستید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن ایرانی قفل کودک (قفل برنامه‌ها و زمان‌بندی) نحوه فعالیت فرزند خود هنگام استفاده از تلفن همراه و تبلت را مدیریت کنید و مانع از دسترسی به دیگر نرم‌افزارها به جز نرم‌افزار شاد
شوید.

اعتراف به ظاهر خیرخواهانه

برای نخستین بار دولت انگلیس بدهی چند صد میلیون پوندی این کشور به ملت ایران را پذیرفت و اعلام کرد.

دلیل این اعتراف اصلاح رفتار آنها در قبال ملت ایران نیست، بلکه آنها تلاش می‌کنند با طرح این وعده جاسوسی به نام «نازنین زاغری» را آزاد کنند.

ماجرا از این قرار است که در زمان رژیم پهلوی، محمدرضا شاه برای خرید 1500 تانک «چیفتن» پیش‌قدم می‌شود و مبلغ خرید آنها را به حساب انگلیسی‌ها واریز می‌کند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی انگلیسی‌ها از تحویل تانک‌ها امتناع کردند.

همراهی‭ ‬برای‭ ‬آموزش‭ ‬انلاین‭ ‬

با‭ ‬شروع‭ ‬سال‭ ‬تحصیلی،‭ ‬دغدغه‭ ‬خرید‭ ‬بسته‌های‭ ‬گران‭ ‬قیمت‭ ‬اینترنت‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نگرانی‌های‭ ‬عمده‭ ‬خانواده‌ها‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

خوشبختانه‭ ‬مسئولان‭ ‬با‭ ‬درک‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬طرح‭ ‬تخصیص‭ ‬بسته‭ ‬اینترنت‭ ‬رایگان‭ ‬برای‭ ‬آموزش‭ ‬مجازی‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬هفته‭ ‬گذشته‭ ‬آغاز‭ ‬کرده‌اند‭ ‬و‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬وزارت‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬برای‭ ‬دانش‌آموزان،‭ ‬بسته‌های‭ ‬اینترنت‭ ‬ماهانه‌‭ ‬ویژه‌ای‭ ‬تحت‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬اینترنت‭ ‬شاد‮»‬‭ ‬تعریف‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬بتوانند‭ ‬از‭ ‬ظرفیت‭ ‬آموزش‭ ‬مجازی‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬رایگان‭ ‬استفاده‭ ‬کنند‭.‬

مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس: آزادگی برخی از فعالین عرصه فرهنگ و هنر از بسیاری از سیاسیون مدعی انقلابی‌گری که با نادیده گرفتن دشمنی‌های آمریکا با مردم ایران، آمریکا و اقداماتش را بزک و حقایق را تحریف می‌کنند، خیلی بیشتر است. دست‌مریزاد آقای مجید مجیدی

 

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل نود: نمی‌توان فرزندان‌مان را به خصوص در زمان کرونا از فضای مجازی محروم کنیم، ولی باید با ارائه اینترنت پاک، فضایی سالم برای آنها مهیا کرد. اینترنت کودک فرزند شبکه ملی اطلاعات است، ولی وزارت ارتباطات بیشتر معطل مذاکرات حمایتی با مدیران تلگرام و... بوده تا تمرکز بر اجرای تکالیف قانونی.

 

علی خضریان، نماینده مجلس: صبح امروز هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان درخواست کردم کنار همه درس‌ها، درس تاریخ را بهتر بخوانند تا آینده آن را گران نفروشد. ضمن اینکه حل مسائل پیرامونی خود را تمرین کنند تا بعدها منتظر حل مشکلات کشور از بیرون مرزها نباشند.

 

عنابستانی، نماینده مجلس: مؤثرترین وزارتخانه در تحقق جهش تولید وزارت صمت است که با لج‌بازی دولت مدت‌هاست رهاشده، اخیرا هم شنیده می‌شود قرار است گزینه‌هایی برای تصدی این وزارت معرفی شوند که احتمال جلب رأی اعتماد از مجلس ندارند. رئیس‌جمهور و رفقا از سیاسی کاری دست بردارند و فورا گزینه‌ای متخصص و کارآمد معرفی کنند.

 

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد: بسیار متأسفم که امسال به دلیل کرونا زوار ایران نمی‌توانند در مراسم اربعین حضور یابند. از تمام زوار عزیز عراقی خالصانه می‌خواهم نایب‌الزیاره ملت ایران باشند.

 

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل سیاسی: ترامپ برای جلب نظر رأی‌دهندگان آمریکایی منتقد جنگ، از خروج نیروهای آمریکایی از عراق سخن می‌گوید، در حالی که قرار است این نیروها از 5200 به 3000 تن کاهش یابد. با این حال، خروج حتی یک سرباز آمریکایی از منطقه غرب آسیا، کمک‌کننده به برقراری امنیت در منطقه به شمار می‌آید.