ماجرای حضور منافقین در شمال کشور

مجموعه تلویزیونی 30 قسمتی «جنگل سرخ» به تهیه‌کنندگی «ابوالفضل صفری» که ماجرای حضور منافقین را در سال 1360 در جنگل‌های شمال کشور بررسی می‌کند. قرار است برای پخش از رسانه ملی تولید شود. «حسین تراب‌نژاد» نویسندگی متن‌های این سریال را به عهده دارد و این روزها مشغول بازنویسی متن‌هاست، همچنین به دلیل حساسیت‌هایی که روی موضوع سریال وجود دارد، گروهی از مشاوران تاریخی بر روایت دقیق و بی‌کم و کاست آن نظارت دارند. گفتنی است، ابوالفضل صفری پیش از این، مجموعه «سارق روح» را تولید کرده است.

روایت شعیبی از امام موسی صدر

«بهروز شعیبی» کارگردان سینما و تلویزیون در برنامه «کتاب باز» از ساخت مستند سینمایی درباره «امام موسی صدر» خبر داد. شعیبی عنوان کرد: «امام موسی صدر یک عالم بزرگ ایرانی است که نقطه مهمی در تاریخ لبنان به وجود آورده و به عنوان شخص ایرانی بسیار برای‌مان قابل افتخار است.» وی در ادامه با اشاره به ساخت مستند سینمایی امام موسی صدر گفت: «کار تحقیقات خود را در خصوص این شخصیت مهم تاریخی آغاز کردم و امیدوارم به‌زودی بتوانم مستند سینمایی خود را با موضوع امام‌موسی صدر شروع کنم.»

انتشار شعر محتشم با دستخط رهبری

ترکیب‌بند «محتشم کاشانی» با دستخط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب منتشر شد. محتشم کاشانی شاعر مشهور ایرانی، در کاشان متولد شد. نام اصلی وی «کمال‌الدین علی محتشم‌کاشانی» بود و لقب شمس‌الشعرای کاشانی را داشت. او در ربیع‌الاول سال ۹۹۶ هجری در شهر کاشان از دنیا رفت. محتشم از مهم‌ترین شاعران مرثیه سرای مذهب شیعه به شمار می‌آید که از پیروان مکتب وقوع بود. معروف‌ترین مرثیه‌ای که محتشم برای شهدای کربلا سروده است.

در حالی مراسم عزاداری‌های دهه اول ماه محرم در سراسر ایران با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد که بسیاری از معاندان داخلی و خارجی تلاش کردند تا هر طور شده جلوی برگزاری آن را بگیرند و از هر دری وارد شدند تا شاید محرم امسال به محاق برود؛ آرزویی که البته با حضور پر شور و پر شعور مردم ناکام ماند و ثابت شد نور حسین(ع) خاموش‌شدنی نیست.  شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و برخی همنوایان داخلی از مدت‌ها قبل با زمینه‌چینی و بهانه‌جویی درباره شیوع کرونا، خواستار لغو برگزاری هرگونه عزاداری ماه محرم بودند. در این میان، تنها چند روز مانده به آغاز ماه محرم، ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مراسم‌های عزاداری را در محیط‌های مسقف ممنوع اعلام کرد تا هیئت‌های مذهبی بیش از گذشته در تدارک برای برپا داشتن مراسم‌های ماه محرم با چالش روبه‌رو شوند؛ اما با وجود این، بسیاری از هیئت‌های مذهبی با تغییر شیوه برگزاری، همه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و با حضور باشکوه مردم هم در این مراسم‌ها مواجه شدند.  با توجه به محدودیت‌های اعلامی برخی مداحان بزرگ که در هر سال، هیئت‌های بسیار پرجمعیت و بزرگ را در حسینیه‌های شهر سامان می‌دادند، امسال با ابتکار عمل به کوچه‌گردی و مداحی سیار رو آوردند که از قضا با استقبال بسیاری هم روبه‌رو شد. برخی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با راه انداختن هیئت سیار یا گذاشتن چهارپایه در محلات و برگزاری روضه، به‌جای اینکه پذیرای مردم در هیئت‌های معروف باشند، خودشان به پذیرایی از مردم رفتند. مجموع ابتکارهای انجام شده سبب شد تا ضمن رعایت همه تذکرهای بهداشتی، مراسم‌های عزاداری حتی با شکوه بیشتری برگزار شود و جلوه خوبی از نظم و اهتمام عزاداران حسینی را به سراسر دنیا مخابره کند. البته برخی رسانه‌ها نه تنها مایل به انتشار این شور و شعور گسترده عزاداران نبودند؛ بلکه با تمسخر و انتقاد به استقبال این عزاداری‌ها رفتند. در آخرین نمونه آن، شبکه تلویزیونی «من و تو» در برنامه طنز آخر هفته خود، کوچه‌گردی و هیئت سیار محمود کریمی در مناطق جنوبی و کم‌برخوردار تهران را به سخره گرفت.  واقعیت این است که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور که به صورت علنی خود را معاند جمهوری اسلامی نشان می‌دهند، در حالی ادعای همراهی با مردم ایران را دارند که از درک ساده‌ترین اعتقادات مردم نیز عاجزند. تمسخر عزاداری‌های مردم نشان می‌دهد، ادعای آنها برای حمایت و همراهی با مردم ایران، پوچ‌تر از هر اظهارنظری است که این شبکه‌ها در مخالفت با حکومت و نظام اسلامی بیان می‌‌کنند. در واقع، مسئله اصلی این شبکه‌ها سلامت مردم یا پیشگیری از شیوع کرونا نیست که اگر بود، باید مسافرت مردم در تعطیلات را مورد انتقاد قرار می‌دادند نه کوچه‌گردی‌های صادقانه‌ای که با رعایت همه جوانب بهداشتی و سلامتی برگزار شده و هیچ خطری برای آحاد ملت نداشته است. مسئله اصلی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، جداکردن مردم از دین و باورهای مذهبی و سپس ورود از این ناحیه برای ضربه زدن به نظام اسلامی است.

شاهرخ صالحی‌