نماینده ولی‌فقیه در سپاه درباره نقش بسیج طلاب عنوان کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی با اشاره به نقش بسیج طلاب  گفت: «بسیج طلاب امام همه بسیجی‎هاست و رسالتش فقط این نیست که طلاب را سازماندهی کند؛ بلکه باید بسیجیان دیگر را هم تغذیه کند.»

به گزارش خبرنگار صبح صادق حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم راه‌اندازی «مرکز بسیج اساتید و نخبگان خواهر حوزه علمیه» که با حضور علما و فضلای حوزه در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) قم برگزار شد، با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس و ایام محرم و صفر، عنوان کرد: «حضرت امام(ره) فرمودند، دفاع مقدس ما پرتویی از نهضت امام حسین(ع) بود و می‌توان سه وجه شباهت بین اینها یافت؛ یعنی بین نهضت امام حسین(ع) و دفاع مقدس سه وجه شباهت وجود دارد که شامل تقدس، ماندگاری و اثرگذاری است.» حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی تصریح کرد: «عاشورا طلوعی بی‌فروغ و آغازی بی‌پایان بود. تنها یک حادثه نبود که سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد، بلکه عاشورای هر سال برای همان سال نقش‌آفرینی می‌کند و ماندگار است. در طول این سال‌ها تلاش شد که این ماندگاری از بین برود، اما همچنان ماندگار است.» وی یادآور شد: «سومین وجه شباهت نهضت عاشورا و دفاع مقدس، اثرگذاری است؛ اثرگذاری نهضت عاشورا، ماندگاری دین خدا در پرتو نهضت امام حسین(ع) است؛ اگر عاشورا نبود، دین اسلام هم باقی نمانده بود.»وی با بیان اینکه دفاع مقدس سبب تربیت نیروهای انقلابی شد، عنوان کرد: «مردم و شاگردان مکتب امام حسین(ع) کاری کردند که جنگ عامل بقای انقلاب شد، اگر دفاع مقدس نبود خیلی از خطرها از مسیر انقلاب برداشته نمی‌شد و استحاله ترویجی صورت می‌گرفت.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی هم صدور انقلاب را داشت و هم بقای انقلاب را به همراه داشت، اظهار داشت: «آنچه این سه ویژگی را از نهضت امام حسین(ع) به دفاع مقدس آورد، در یک جمله فی سبیل‌الله بودن و قیام‌لله بودن بود. هر امری اگر خدایی شود، هم تقدس پیدا می‌کند و هم ماندگار و اثرگذار می‌شود.» وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید به بسیجیان ما بینش، بصیرت و توانمندی و دین‌شناسی بدهند، عنوان کرد: «به لحاظ محتوایی و فکری دست نیاز به سوی استادان بسیجی دراز می‌کنیم؛ ما شرمنده‎ایم که دیر اقدام می‌کنیم و پس از چهل سال بسیج اساتید را در حوزه علمیه خواهران راه‌اندازی می‌کنیم، امروز استاد بسیجی باید تولیدکننده محتوا برای تمام جامعه انقلابی باشد.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: «وظیفه استادان این نیست که فقط تدریس کنند، استادان خواهر بسیجی امروز در خط مقدم جنگ هستند و به خدا قسم قیامت حق است، سؤال حق است و از ما سؤال خواهد شد، برای اینکه دین جوانان را نبرند چه کردید؟ امروز در برخی مدارس و دانشگاه‌ها و بازارها نقشه‌های دشمن در حال اجراست و ما معتقدیم ظرفیت بسیج اساتید برای این مسئله به لحاظ محتوایی و فکری و حل سؤالات فکری و شبهات عقیدتی قابل اهمیت است.»

گردهمایی تجلیل از جانبازان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، هفتم مهرماه در ستاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار«حسن نقی‌زاده» جانشین معاونت نیروی انسانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اعلام این خبر به خبرنگار صبح صادق گفت: «در اجرای تدابیر نماینده ولی‌فقیه در سپاه مبنی بر تقویت روحیه جهاد، ایثار، مقاومت و نیز تکریم افتخارآفرینانی که با جان‌فشانی خود حماسه‎ای عظیم در دفاع مقدس خلق نمودند، این گردهمایی برگزار خواهد شد که در آن جانبازان عزیز و بزرگوار با درصد بالا شرکت خواهند کرد.» وی افزود: «قرار است این مراسم با رعایت کامل و دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شده و در این مراسم تفقد و تکریم از این عزیزان صورت پذیرد. با توجه به حساسیت قشری که در این مراسم شرکت می‌کنند سازوکارهای اجرایی این برنامه در اختیار مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه رده‌ها قرار گرفته است.» نقی‌زاده در ادامه گفت: «اگرچه معتقدیم که چنین برنامه‎هایی نمی‏تواند ذره‎ای از تلاش و مجاهدت این عزیزان را جبران کند، اما می‏خواهیم بناگر ارادت مجموعه نمایندگی ولی‌فقیه نسبت به کسانی باشیم که پیام‏آور امنیت امروز کشور هستند.»

شاید یکی از پرسش‌های مهم برای جوان و جامعه امروز ایرانی این باشد که چگونه یک کشور متأثر از فروپاشی یک نظام 2500 ساله، دسیسه‌های گوناگون داخلی و خارجی، بحران ناشی از حرکات جدایی‌طلبانه و همچنین اختلافات وسیع داخلی و خارجی در مقابل یک قدرت نظامی، همچون عراق دوام بیاورد؟ باید این نکته را یادآوری کرد که رژیم بعث عراق همواره از پشتیبانی مالی تمام‌عیار داخلی و خارجی برخوردار بوده است. برای نمونه، کشور امارات یک قرارداد انحصاری با سریلانکا امضا کرده بود که همه محصول گونی‌های سنگری این کشور را برای عراق و برای نبرد با ایران پیش‌خرید کرده بود. این حمایت‌ها از این مورد کوچک آغاز می‌شود و در بزرگ‌ترین مورد به خط هوایی تسلیحاتی اتحاد جماهیر شوروی به بغداد می‌رسد که در طول تاریخ بی‌سابقه است. این در حالی است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشت.

شاید مهم‌ترین الگوی این نبرد برای ایران امروز این باشد که اتکا به توان داخلی مهم‌ترین راه مقابله با مشکلات است و در طول جنگ همین راهبرد توانست ایران را پیروز میدان کند. یکی از زیباترین مثال‌ها در این باره به دست آوردن توانمندی شلیک موشک‌های اسکاد در سال 1365 است؛ زمانی که مستشاران لیبیایی ناگهان همه تجهیزات را رها کرده و سپس با ناقص کردن برخی قطعات سکوهای پرتاب موشک ایران را ترک می‌کنند. تیم «شهید تهرانی‌مقدم» بااستفاده از توان فنی جوانان ایران اسلامی نه تنها بار دیگر شلیک موشک‌ها را به بغداد از سرمی‌گیرند؛ بلکه آغازگر حرکت وسیعی می‌شوند که ثمره آن خودکفایی ایران در بسیاری از صنایع مهم و حساس موشکی است و نقطه اوج آن شلیک ماهواره نور به فضاست. در وضعیت فعلی همان گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند، تکیه بر توان داخلی و قوی شدن مهم‌ترین راهبرد مقابله با تهدید دشمن است. خودکفایی در تولید محصولات صنعتی و کشاورزی و تلاش برای فتح بازارهای کشورهای منطقه راهبردی است که کارشناسان مدت‌هاست برای مقابله با تحریم‌های فعلی توصیه می‌کنند. از سوی دیگر نباید از یاد برد که راه مقابله با تحریم نفتی دشمن دور زدن تحریم‌ها یا قاچاق محصولات و فرآورده‌های نفتی نیست؛ بلکه باید از طریق مقابله با خام‌فروشی و استفاده از شبکه مویرگی برای فروش محصولات جلوی تحریم‌های آمریکا ایستاد. طبیعی است که دشمن به همراهی جریان تحریف تلاش می‌کند مهم‌ترین راه حل مشکلات کشور را تسلیم نشان دهد. در چنین وضعیتی، معارف دفاع مقدس و همچنین آرمان این دوره مهم از تاریخ ایران می‌تواند جهت صحیح را به جامعه نشان دهد. بهترین راه حل برای مقابله با مشکلات تکیه بر توان داخلی است؛ همان گونه که در طول دوران جنگ هشت ساله توانست ماشین جنگی صدام را با چنان انهدام نیرویی مواجه کند که چاره‌ای جز منجلاب بدهی به شیخ‌نشین‌های کشورهای عربی در مقابل وی باقی نماند. این مهم‌ترین درسی است که امروز جامعه ما از دوران دفاع مقدس به آن نیاز دارد.

 

سعید پورملائی هریس