جایگاه فضای مجازی در نشر پیام انقلاب در  گفت‌وگو با پژوهشگر عرصه فناوری اطلاعات

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نوین در اقصی نقاط جهان موجب فراگیری استفاده از فضای مجازی و ارتباطات مبتنی بر آن در بین ملت‌های جهان شده است و دیگر کمتر کشوری را می‌توان یافت که ضریب نفوذ فضای مجازی در آن کمتر از 50 درصد باشد.

برای نمونه، با نگاهی به آمار دسترسی کاربران کشورهای جنگ‌زده و حتی گرفتار بحران نیز شاهد هستیم که ضریب دسترسی آنها به فضای مجازی بیش از 50 تا 60 درصد است که این خود بر وابستگی قابل توجه ملت‌های جهان به فضای مجازی و ارتباطات مبتنی بر آن گواهی می‌دهد؛ به همین دلیل در عصر حاضر فضای مجازی می‌تواند برای انتقال پیام انقلاب اسلامی ایران به دیگر ملت‌های جهان مؤثر و کارآمد باشد.

از این‌ رو برای بررسی دقیق‌تر این موضوع پای صحبت‌های «حامد مظلومی» پژوهشگر عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشستیم. وی درباره کاربرد فضای مجازی در عرصه روشنگری جهانی و نشر جهانی پیام انقلاب اسلامی ایران معتقد است: «امروزه فضای مجازی به دلیل فراگیری و همه‌گیری آن در سطح جهان، یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای نشر بیش از پیش پیام انقلاب اسلامی در سطح افکار عمومی جهان است؛ چرا که به دلیل فشارها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی استکبار جهانی، جز در فضای مجازی امکان دسترسی آسان، کم هزینه و روزآمد به افکار عمومی برخی ملت‌های تحت سلطه وجود ندارد؛ از این رو با توجه به سطح بالای توانمندی متخصصان ایرانی باید فرصت را غنیمت شمرده و با حداکثر توان در جهت بهره‌برداری از فضای مجازی به منظور نشر انقلاب اسلامی و همراه‌سازی افکار عمومی جهان با نوای امیدبخش رهایی آنها از ذیل چتر نفوذ نظام سلطه تلاش کنیم.»

وی درباره چگونگی بهره‌برداری حداکثری از فضای مجازی در عرصه انتقال پیام روح‌بخش انقلاب اسلامی به دیگر ملت‌های جهان می‌گوید: «باید به این نکته توجه داشت که فعالیت در فضای مجازی بین‌المللی متفاوت از فعالیت در فضای مجازی داخلی است. به عبارت دقیق‌تر نمی‌توان با همان راهبردهای فعالیت در فضای مجازی داخل انتظار داشت پیام مدنظر ما به مخاطب بین‌المللی منتقل شود؛ چرا که مخاطب جهانی از بسترهای مطلوب و ایده‌آل داخلی ما استفاده نمی‌کند؛ از این رو برای ارتباط با افکار عمومی جهان باید از بسترهای نرم‌افزاری رایج و محبوب در جهان بهره برد.

از سوی دیگر، برای تأثیرگذاری مؤثر بر مخاطب باید پیام‌ها را متناسب با ذائقه مخاطب بین‌المللی تنظیم کرد که تحقق این مسئله جز با تدوین اطلاعات دقیق جامعه‌شناختی میسر نیست.

برای نمونه، نمی‌توان انتظار داشت یک پیام واحد تأثیر مشترکی بر مخاطب اروپایی و آفریقایی داشته باشد؛ به این ترتیب باید برای هر قاره، هر کشور و حتی هر قومیت پیام‌های مشخصی را تهیه کرد که این مهم جز با تدوین اطلاعات جامعه‌شناختی میسر نیست و در این زمینه باید از نخبگان دانشگاهی آشنا با علوم حوزه ارتباطات بهره برد و علم آنها را در خدمت صدور انقلاب اسلامی قرار داد.»

مرجع آموزش و سرگرمی

در سال‌های اخیر بازار فعالیت رسانه‌های تعاملی در کشور ما بیش از هر زمانی گرم شده است و هر روز سرویس‌های جدید و متنوع‌تری در این حوزه عرضه می‌شوند. یکی از جدیدترین رسانه‌های تعاملی یا همان VODها، استارتاپ "طوتی" است. طوتی مجموعه‌ای از بهترین دوره‌های آموزشی را که محصول تدریس مشهورترین اساتید دنیاست گردآوری و در بستر اپلیکیشن اختصاصی خود به مخاطبان ارائه می‌دهد، برای نمونه شما هم اکنون می‌توانید با مراجعه به این اپلیکیشن، از ویدئوهای آموزشی به همراه زیرنویس فارسی استفاده‌کنید.

بازی تکراری ترامپ

طی ماه‌های گذشته هم‌زمان با تشدید تقلای حداکثری آمریکا علیه ملت ایران، شاهد افزایش قابل توجه تلاش برای حمله سایبری به زیرساخت‌های کشورمان بوده ایم که پدافند سایبری کشورمان دفع و پاسخ متناسب به متجاوزان داده شده است. شرکت آمریکایی مایکروسافت مدعی شده است یک گروه هکری ایرانی به نام "فسفروس" به حساب‌های کاربری مقامات کاخ سفید و ستاد کمپین انتخاباتی ترامپ نفوذ کرده است. نا گفته پیداست هدف از طرح این ادعا متهم‌کردن کشورمان به دست‌کاری انتخابات آمریکاست.

درخشش دانشگاه‌های ایران

ایران براساس رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، رتبه نخست را از نظر تعداد دانشگاه‌ها در منطقه و کشورهای اسلامی کسب‌کرد. این خبر را "محمدجواد دهقانی" سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اعلام کرده است، وی همچنین در این رابطه اظهار داشت: "رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌هاست." بر اساس اظهارات این مقام مسئول طی سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از ایران فقط یک دانشگاه در لیست پایگاه رتبه‌بندی تایمز حضور داشت، اما در سال ۲۰۲۰ به ۴۰ دانشگاه افزایش یافته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک در خلیج فارس، دومینوی سرنگونی پهپادهای مجازی آمریکا شامل پشتیبانی از اغتشاشات داخلی، تداوم محدودیت‌های تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی را رقم زد. با مقاومت فعال ملت ایران، سقوط پهپادهای ترامپ ادامه دارد.

 

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:  رهبر معظم انقلاب فرمودند وقتی بعضی از جاذبه‌های دنیایی بر مسئولان غلبه کند، یکباره آن آدم دیگر تغییر می‌کند و تمام دغدغه‌اش این می‌شود که مثلاً ماشین فلان مدل را داشته باشد. مسلماً چنین آدمی دیگر نمی‌تواند آن تأثیرگذاری لازم برای پیشرفت کشور را داشته باشد.

 

نمکی، وزیر بهداشت:  حدود هشت ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی‌فایده است هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند. پاییز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟

 

احمد امیرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی: مجلس از چگونگی واگذاری و هزینه‌کرد یک میلیارد یورویی خط اعتبار مربوط به مبارزه با بیماری کرونا تحقیق و تفحص می‌کند.

 

تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل: تصمیم امروز آمریکا به منظور اعمال تحریم‌ها علیه ایران هیچ تأثیر عملی ندارد، جز اینکه، نشانه روشنی از ناامیدی پس از ناکامی‌های اخیر این کشور در سازمان ملل است که فقط بر انزوای ایالات متحده آمریکا افزود.آمریکا هرگز بازگشت قطعنامه‌های منقضی شده را نخواهد دید، چرا که آنها برطبق حقوق بین‌الملل دیگر وجود ندارند.

 

حمید بعیدی‌‌‌نژاد، سفیر ایران در لندن: با گذشت ۳۰ روز از درخواست اولیه آمریکا برای بازگشت شش قطعنامه تحریم علیه ایران، شورای امنیت بدون هیچگونه اقدامی، مخالفت خود را با آمریکا اعلام و آن درخواست را بایگانی نمود. آمریکا با یک انزوای بی‌سابقه روبه‌رو شده و سیاست ضدبرجامی‌اش با شکست کامل روبه‌رو شده است.