شیخ‌عباس قمی(ره) در مفاتیح روایتی از امام حسین(ع) نقل می‌کنند مبنی بر اینکه شیعه پنج علامت دارد. از جمله زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین، زیارتی که صفوان جمال از امام صادق(ع) روایت می‌کنند و زیارت اربعین که فرازهایی دارد که علاوه برمعرفی امام حسین(ع) وارث تمام انبیاء نجات مردم از جهل و سرگردانی دلایل شهادت حضرت به دست مردم را بیان می‌کنند و می‌توان آنها را در چند بخش خلاصه کرد.

فریب‌خوردگان دنیا؛ فریب‌خوردگان دنیا چنان چشم و گوش‌شان کور و کر شده بود که ندای امام خود را درک نمی‌کردند و به همین دلیل امام(ع) در سخنرانی روز عاشورا آنها را از دنیا برحذر می‌داشت و می‌فرمود اگر دنیا ماندگار بود، پیامبران در اولویت بودند و حتی بعضی را به اسم صدا کردند یا به شخصه دعوت کردند؛ ولی مردمان گرفتار در ویرانه دنیا حاضر نشدند بندگی و بردگی دنیا را رها کنند و بالعکس ریختن خون امام را مباح دانستند.

قومی که امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رساند ؛کسانی که امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رسانده واهل بیت(علیهم السلام) او را به اسارت بردند، معامله زشت کردند. آنها برای زندگی ذلیلانه چند روز دنیا انسانیت و شرافت خود را به حراج گذاشتند و برای دست‌یابی به غنایم خیمه‌های حجت الهی را آتش زدند و حتی لباس تن آن حضرت را به غارت بردند.

هواپرستی؛ خداوند در آیه 70 سوره مائده می‌فرماید: «ما از بنی‌اسرائیل بر اطاعت از خداوند و پیروی از موسی پیمان گرفتیم و پیامبران به سوی ایشان فرستادیم.» هرگاه پیامبری احکام و قوانینی برای آنان می‌آورد که مطابق هوای نفس‌شان نبود برخی از پیامبران را تکذیب می‌کردند و برخی را می‌کشتند. همان هواپرستی که مایه هلاکت بسیاری از ملت‌ها شده، دامن کوفیان و شامیان را گرفت و آن جنایت بی‌نظیر رقم خورد و خود را مشمول غضب الهی و نفرین عالمیان کردند.

تبعیت از گمراهان و منافقان؛ در جامعه نبوی با انحرافی که پس از ارتحال رسول اکرم(ص) رخ داد و جماعت منافق و گمراهان بر مسند نشستند و کاری کردند آنهایی که آب وضوی پیامبر(ص) را تبرک می‌بردند حاضر شدند فرزند عزیزش و امام بحق را با آن وضعیت زیرپرچم منافقان به شهادت برسانند؛ منافقانی که در طول تاریخ اسلام ضربه‌های سنگینی بر جامعه دینی وارد کردند، توانستند مردمان عاشق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را زیر پرچم شخصی مانند یزید جمع کنند، در مقابل امام شمشیر بکشند. در حقیقت زیارت اربعین معیاری را ذکر می‌کند که اگر جامعه دچار چنین بلایای چهارگانه شدند، محصول‌شان شبیه عصر امام حسین(ع) خواهد شد و تلاش بی‌وقفه دشمنان انقلاب تحقق علل چهارگانه در میان ملت ایران هستند که البته ملت رشید و بابصیرت ایران با عبرت‌گیری از نهضت اباعبدالله(ع) تا به امروز اهداف آنها را ناکام گذاشتند و البته درآینده هم با هدایت رهبر حکیم و باتدبیرمان آرزوی تکرار کربلایی دیگر را با خود به جهنم خواهند برد.ان‌شاءالله

حجت‌الاسلام علی معبودی