امام صادق(ع) فرمودند پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) این جملات را در دعا انشا میفرمودند: «رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَيَّ». خیال نکنید اولیای خاصّ خدا یعنی معصومین (علیهمالسلام) وقتی میگویند «اصلاح نفْس»، مثل اصلاحِ نفْسِ من و شما است! یک وقت اشتباه نشود!
در ادعیه مأثوره یعنی آنهایی که از معصومین (علیهمالسلام) در قالب خاصّ خودش برای ما رسیده، جملاتی هست که انسان تعجب میکند. به عنوان مثال، طلب عفو کردن معصومین (علیهمالسلام) از خداوند یعنی چه؟ خودِ این بحث یک سؤال مهم است که چنین عباراتی که در ادعیه معصومین (علیهمالسلام) وارد شده یعنی چه؟ به یک وجه اشاره کنم و آن، این است که این جملات و عبارات، اشاره است به مقامات عالیهای که ایشان دارند و ربطی به من و تو ندارد.
وظیفه ما؛ طلب اصلاح نفْس
ما از خداوند اصلاح نفْسِ خود از رذایل را میخواهیم. یعنی مثلاً اگر ـ نعوذباللهـ مبتلا به حسد یا بخل یا کبر یا سایر رذایل اخلاقی هستیم که مانع بر سر راه سیر معنوی انسان برای اهل سلوک إلیاللهتعالی هستند، درخواستِ ما برای اصلاحِ نفْس، در حقیقت درخواستِ برطرف شدن این رذایل و موانع است. یا مربوط به آن آثار زشتی است که بر اثر معاصی آمده و بر روی روح ما سایه افکنده و ظلمت و تاریکی درونی را برای ما ایجاد کرده است. اما ـ نعوذباللهـ این چیزها نسبت به معصومین (علیهمالسلام) تصویر ندارد؛ لذا یک وقت این به ذهن کسی نیاید که مثلاً این تعبیری که حضرت فرمود «رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي»، مرادشان این حرفها باشد. نخیر، اینطور نیست.
آنچه پیش ما اهمّ است، عبارت از آن اموری است که در تمام نشئات مایحتاج ما است که آن هم مسائل معنوی است؛ لذا تقاضای آن هم در بین حوایج، اهمّ از سایر تقاضاها است. انسان اگر خودش مبتلا به رذیلهای نفسانی است، خودش مقدم بر دیگران است؛ یعنی باید اول برای خودم دعا کنم. انسان باید اوّل خودش را درست کند؛ لذا در باب مسئله رذایل نفسانی اگر خودمان مبتلا به حسد یا بخل یا کبر یا حرص و امثال این رذایلیم، باید برویم سراغ ساختن خودمان، که یکی از راههایش دعا کردن و استمداد از عالم غیب برای اصلاح نفس است.
این مسئله جزء امور درونی است. این غیر مسئله امور بیرونی است. این را اشتباه نکنید! نهی از منکر کردن نسبت به اعمال بیرونی دیگران حسابش از این بحث جدا است. کسی اگر خودش ـ نعوذباللهـ در پنهان روزهاش را خورد، اگر ببیند کسی در عَلَن دارد روزهخواری میکند باید نهی از منکر کند؛ واجب است که او را نهی کند. نمیتواند بگوید خودم روزهام را خوردهام، من دیگر به او چه بگویم! این بحثها را از هم تفکیک کنید. آن روایتی که از امام صادق(ع) بود، بحث «اصلاحِ نفْس» بود؛ یعنی انسان اگر خودش مبتلا به یک رذیلهای است، ظاهراً معنا ندارد که بخواهد دیگری را اصلاح کند. اوّل برو سراغ خودت!
اول خودت را اصلاح کن!
از علی(ع) روایت است: «عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَصَدِّى لِإصْلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أشَدُّ شَيءٍ فَسَاداً». میفرماید در شگفتم از کسی که میخواهد دیگری را اصلاح کند، در حالی که نفْس خودش بیشترین فساد را دارد. دقّت کنید که حضرت تعبیر به «اصلاح» و «نفْس» کردند؛ یعنی اینجا هم بحث «اصلاحِ نفْس» مطرح است و ربطی به «نهی از منکر» ندارد. این روایت آنجایی را میگوید که شخص خودش مبتلا به رذیلهای مثل بخل است، آنوقت به دیگری بگوید چرا بخل میورزی!
بنابراین در باب سازندگی، انسان اول باید خودش را بسازد و بعد دیگری را. این یک بحث مستقلّ است. وقتی میخواهی دعا کنی، این بحث کاربرد دارد. مثلاً فرض کنید کسی مبتلا به حسد است؛ من موقع دعا میگویم خدایا! حسد را از او دور کن؛ در حالی که خودم مبتلا به همان رذیله هستم. اینجا اگر تو به همان رذیله گرفتار هستی، خودت برای دعا کردن بر او مقدّمی. به خودت مشغول شو و درصدد اصلاحِ نفْس خودت بربیا. یکی از راههای آن هم استمداد است که استمداد از راه دعا و از خدا خواستن است.
طلب مغفرت برای غیر
ما در دعاهایمان برای غیر این را داریم که آنچه تقریباً به ذهن میآید که در دعا برای برادران ایمانی اهمّ باشد، «طلب مغفرت» برای ایشان است؛ یعنی وقتی میخواهیم به صورت کلّی برای مؤمنان و مؤمنات دعا کنیم، به عنوان اولین دعا برای آنها از خدا چه بخواهیم؟ کدام دعا مقدم است؟ ما در روایات متعدده داریم که نسبت به مغفرت آنها دعا کنید.
در یک روایت داریم: «مَنْ اسْتَغْفَرَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کُلَّ یَومٍ سَبْعاً وَ عِشْرِینَ مَرّةً کَانَ مِنَ الَّذِینَ یُسْتَجَابُ لَهُم وَ یُرْزَقُ بِهِم أهْلَ الأرْضِ»؛ هر کس روزی بیستوهفت مرتبه برای مؤمنان و مؤمنات طلب غفران و آمرزش کند، از کسانی خواهد بود که دعایشان مستجاب است و اهل زمین به واسطه ایشان روزی داده میشوند. این اثری است که طلب مغفرت برای مؤمنان دارد. من روایات متعددی دیدهام که در دعاها اول این عبارت هست؛ «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات»؛ گویا این نوع دعا کردن الآن برای ما یک روش شده است که وقتی میخواهیم دعا کنیم، اول میگوییم: «اللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَات»؛ از این دعا شروع میکنیم و جلو میرویم. این روش از معارف ما گرفته شده است.
معصیت؛ مانع اجابت دعا
یکی از موانع دعا برای اجابت، مسئله «معصیت» است؛ یعنی انسان که مرتکب معصیت میشود، آن معصیت موجب میشود دعایی که انسان میکند به اجابت نرسد. اهل معرفت از آن تعبیر به «حجاب» میکنند. معاصی از آن حُجُبی است که اسم آن را میگذارند «حُجُب ظلمانی»؛ یعنی حجابهای سیاه و تاریک. از علی(ع) روایت است که فرمود: «لَا تَسْتَبْطِئْ إجَابَةَ دُعَائِكَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِيقَهُ بِالذُّنُوبِ»؛ یعنی تو که راه دعا را با گناه بستهای، دیگر بعید ندان که دعایت به اجابت نرسد. این جملات دعایی هم از خودِ علی(ع) است که همه شما غالباً بلدید: «اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ»؛ یا «أَعُوذُ بِكَ مِنْ ذَنْبٍ يَمْنَعُ الدُّعَاءَ» و امثال این دعاها که زیاد داریم.
من این را برای نمونه گفتم؛ اما مطلب چیست؟ مطلب این است که هم خودِ داعی که دارد دعا میکند، باید رعایت کند که مانعی بر سر اجابت دعایش نباشد و هم برای دیگری طلب مغفرت کند تا موانع اجابت دعاهای او را برطرف کرده باشد. لذا میگویند کسی که میخواهد دعا کند، اوّل استغفار کند و خودش این مانع را برطرف کند و بعد شروع کند به دعا کردن. یکی از بهترین دعاها برای غیر هم این است که تو دعا کنی که مانع دعای او برطرف شود. ببینید که معارف ما چقدر دقیق است! برای هر کسی میخواهی دعا کنی، اوّلین دعایت این باشد: «أللَّهُمَّ اغْفِرْ لَه»، یعنی خدایا گناهانش را بیامرز؛ تا این دعا را کردی، دعاهای او مستجاب میشود.
شیوه استغفار این است که اوّل صلوات بفرست، بعد استغفار کن، بعد دوباره صلوات بفرست تا خدا گناهانت را بیامرزد. تو با این دعایت، مانع اجابت دعای او را بردار. اینطوری بهترین خدمت را داری به او میکنی! لذا این جزء معارف ما است که برای دیگران که میخواهی دعا کنی، اوّل این را بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات». این بهترین خدمت به او است.
این دعا مقدّم بر همه آن دعاها است. چهبسا او حاجتی داشته باشد که من ندانم. شما که همه حاجتهای مرا نمیدانید؛ من آن حاجتی را دارم از خدا برای خودم میخواهم که من میدانم و تو نمیدانی. اگر مانع را از سر راه دعای من رفع کردی، آن حاجت به اجابت میرسد.