سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: در آغاز جنگ، رهبری(رهبر معظم انقلاب) به این نکته اشاره داشتند، من نیز الآن به این نکته اشاره می‌کنم؛ در مرزهای عربستان، در پادگان‌ها، در کوهستان‌ها و در تپه ماهورها نظامیان عربستان در حال فرارند، واقعیت این است که مجاهدان مبارز یمنی پوزه‌ آل‌سعود را در خاک عربستان به خاک مالیده‌اند.
استادان و کارشناسان در گفت‌و‌گو با صبح‌صادق تبیین کردند
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ امام خامنه‌ای فرمودند:« حادثه‌ عظیم عاشورا از دو نظر قابل‌تأمل و تدبّر است. ۱ـ درس‌های عاشورا است؛۲‌ـ «عبرت‌های عاشورا». عاشورا درس‌ها و پیامی دارد و یک صحنه‌ عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند تا عبرت بگیرد؛ یعنی چه؟ یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتی است...» در راستای تبیین درس‌های مکتب عاشورا، خبرنگار صبح‌صادق گفت‌وگویی را با سه نفر از استادان دانشگاه و مدیران حوزه‌های علمیه ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
عاشورا درس بازگشت به دین را دارد
حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه*
درس‌های عاشورا در هر موقعیتی که به شرایط و موقعیت دوران امام حسین(ع) شبیه باشد، عبرت‌آموز است. چنین شرایطی نیز باید در میان امت پیامبر(ص) فراگیر باشد؛ چرا که امام حسین(ع) فرمودند: «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَه جَدّى، ما نیز باید شرایط زمان خود را با شرایط دوران امام حسین(ع) مقایسه کنیم. شباهت‌های این زمان با زمان امام حسین(ع) کم نیست. امروز ظلم گسترده‌ای به امت‌های اسلامی می‌شود؛ ظلمی که یکی از اهداف و انگیزه‌های امام حسین(ع) مبارزه با آن بوده است.
 شرایط زمان ما شباهت بسیار زیادی به زمان امام حسین(ع) دارد؛ از این رو حسین‌بن‌علی(ع) برای امروز ما درس بازگشت به دین، مقاومت در برابر ستمگران، ایجاد امنیت برای امت اسلامی و درس نصب علایم و شاخصه‌های اصلی دین را دارد.
امروز راهی جز راه امام حسین(ع) در برابر امت اسلامی وجود ندارد؛ همان‌گونه که امت اسلامی ایران در جنگ تحمیلی از این راه استفاده کرد و در نهایت پیروز شد.
عبرت‌های عاشورا بیش از آنکه برای امت اسلامی مطرح باشد، برای ایران اسلامی مطرح است. ایران اسلامی که انقلاب کرد و انقلاب را با مقاومت و پایمردی به پیروزی رساند، امروز باید مراقب باشد که دچار همان انحرافاتی نشود که امت اسلامی پس از پیامبر(ص) به آن دچار شدند. خواص امت اسلامی وظیفه دارند امامت اسلامی را بشناسند، از امامت اسلامی حمایت کنند، در صف اول امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باشند و محرومان را مدنظر داشته باشند. خواص امت اسلامی در دوره پس از رحلت پیامبر(ص) از وظایف خود غفلت کردند؛ این همان عبرتی است که حضرت آقا بر آن تأکید دارند که ما باید از عبرت‌های عاشورا درس بگیریم.
درس‌ها و عبرت‌های عاشورا نه تنها برای ایران اسلامی، بلکه برای تمام جهان اسلام پندآموز و چراغ راه است، ما که امروز در برابر قدرت استکباری ایستاده‌ایم، مقاومت می‌کنیم و هزینه آن را می‌پردازیم، باید مراقب مقاومت‌مان هم باشیم. باید هر روز مقاومت‌مان را بیشتر کنیم؛ امروز اگر ما در برابر آمریکا نایستیم، اسلام سیلی خواهد خورد. امت اسلامی راهی جز ایستادن و مقاومت در برابر جبهه ظلم و استکبار ندارد.
امت اسلامی اگر بخواهند از شرّ شرایطی که آل‌سعود، آل‌خلیفه، داعش و گروه‌های تروریستی دیگر برای‌شان ایجاد کرده، نجات پیدا کنند، راهی جز مقاومت ندارند.
انقلاب؛ ارزش‌ها، آرمان‌ها و اصول مشخصی دارد؛ این اصول و آرمان‌ها را امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) به خوبی تبیین کرده‌اند؛ از این نظر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب کاملاً روشن و آشکار است و هیچ ابهامی ندارد. این دقیقاً همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب امروز از آن به انقلابی‌گری و انقلابی ماندن یاد می‌کنند. به عبارت دیگر، اصول انقلاب را پذیرفتن، به آن پایبند بودن و آن را در زندگی تجسم دادن، انقلابی‌گری است که بقای انقلاب را تضمین می‌کند.
*دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان

آمادگی فدا شدن را داشته باشیم
حجت‌الاسلام اکبر فرجام* 
همان‌طور که در روایات آمده است، عاشورا و کربلا یک حادثه واقع شده در مقطعی از زمان نیست؛ بلکه  جریانی پیوسته و مستمر است. در عبرت‌های عاشورا سه نکته برجسته وجود دارد: نکته اول، گرچه در طرف مقابل انبوهی از نیروهای حاضر در صحنه را می‌بینیم؛ اما مطابق تعبیر قرآن که می‌فرماید شما اینها را تصور می‌کنید که مجتمع هستند، در حالی که دل‌های‌شان هیچ پیوندی با یکدیگر ندارد، در جبهه امام حسین(ع) و یاران‌شان همدلی، صمیمیت، صفا و دوستی وجود دارد. 
در تاریخ می‌خوانید، شب عاشورا امام حسین(ع) به یاران‌شان فرمودند، هر کسی می‌خواهد برود؛ اما هیچ‌کس حاضر نشد صحنه را ترک کند و در همان شب عاشورا یاران امام حسین(ع) آمدند و با امام بیعت کردند. در گفت‌وگوهای آنها مطرح است که حبیب‌بن‌مظاهر به اصحاب می‌گفت، مبادا بگذارید فردا بنی‌هاشم زودتر از شما به میدان بروند. 
از آن سو ابوالفضل عباس(ع) به بنی‌هاشم می‌فرمود، اصحاب مهمان ما هستند؛ مبادا اینها فردا جلوتر از ما فدایی بشوند. همگی اینها نشان‌دهنده یکپارچگی و همدلی یاران امام حسین(ع) بود.
بنابراین، درس اول این میدان این است که اگر امروز در جهان ائتلاف‌هایی وجود دارد؛ مانند ائتلافی که عربستان علیه یمن از نظر خودش بین کشورهای عربی ایجاد کرده یا ائتلاف امروز در سوریه، هیچ‌ یک از اینها در درون خودشان همدیگر را باور ندارند؛ ولی در جبهه حق، یعنی همان جبهه مقاومت همه یکدیگر را باور دارند.
 نکته دوم، بحث ثبات و ایستادگی در راه آرمان‌ها، هدف، تبعیت از امام و رهبر جامعه است، فرمان‌پذیری که اصحاب از امام حسین(ع) داشتند، برخاسته از این سفارش حضرت است که در شب عاشورا فرمودند: «فَمَن کانَ مِنکُم یَصبِرُ علی حَدِّ السَّیفِ و طَعنِ الاسِنَّه فَلیَقُم مَعَنا و اِلا فَلیَنصَرِف عَنّا» یا تعبیر دیگری که فرمودند: «صَبراً بَنیِ الکِرام»، ای بزرگوارها ایستادگی و مقاومت کنید. این پایداری و ثبات قدم در راه هدف و پشت سر امام جامعه درس دیگری است که عاشورا به ما
 می‌آموزد. 
نکته سوم در زمینه عاشورا که باید پیش روی همه ما باشد، این است که اگر انسان بخواهد، پرچم حق را برافراشته نگه دارد، باید آمادگی فدا شدن، ریخته شدن خونش بر زمین و رویارویی با دشمن سفّاکی را که به هیچ اصلی از اصول اخلاقی پایبند نیست، در خود ایجاد کند. دشمن همواره تلاش می‌کند در جبهه حق تفرقه ایجاد بکند. 
* مدرس حوزه و دانشگاه

خداشناسی از درس‌های مهم مکتب عاشوراست
آیت‌الله دکتر روح‌الله قرهی*
عاشورا منشأ درس‌های تاریخی، آزادگی، جوانمردی و بیشتر از همه شناخت ولایت است. در کربلا تعاریف دیگری نیز معنا پیدا می‌کند؛ همچون اقامه عدل، اقامه احکام دین و از جمله احیای امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، ادب و بزرگواری که ما می‌بینیم، در تمام سپاه ابی‌عبدالله‌(ع) وجود دارد. حتی از نزدیکان ابا‌عبدالله(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) والاترین نشان ادب است. در واقع، در این قیام کاملاً مشاهده می‌شود که امام برای خدا قیام کرده و تمام عاشورا درس خداشناسی است. وقتی در شب عاشورا ابی‌عبدالله(ع) درباره برداشتن بیعت خود از اهل حرم سخن می‌گویند، می‌بینید که همه اینها یک جمله را دارند و آن، این است که فردا جواب خدا را چه بدهیم، یعنی خداشناس و موحد بودند و این یکی از درس‌های بسیار مهم این مکتب است. به دلیل همین که موحد بودند، در راه توحید، مکتب آسمانی و وجود ابی‌عبدالله‌(ع) به عنوان امام  و حجت خدا بر روی زمین فداکاری کردند؛ چرا که دیدند زمام جامعه به دست فرد شرابخوار و فاسقی افتاده است و امام حسین(ع) می‌فرمایند، من برای اصلاح امت جدم قیام کردم. امروز هم بحث ما باید بر سر دین باشد؛ همان‌طور که امام راحل در یکی از سخنرانی‌های‌شان فرمودند: «اسلام رفت، بدین معنا که نجف، قم، اصفهان، تهران و حوزه‌های علمیه به داد اسلام برسید و در راه دین فداکاری کنید. در عاشورا صحابه اباعبدالله(ع) هرگز از شهادت واهمه‌ای نداشتند؛ بلکه شهادت را افتخار می‌دانستند و بیان کردند که اگر قرار است هزار بار زنده و باز کشته شویم، باز هم ما در راه امام و دین خدا جان می‌دهیم. همه اینها نشانه بحث فداکاری در راه دین است که امروزه امام مسلمین همین مطالب را بیان می‌فرمایند که ما باید در راه دین فداکاری کنیم. مسئله بسیار مهم دیگر این امنیت ماست که الحمدالله  جنگی با کشوری نداریم. دیده می‌شود به واسطه همین محرم و صفری که امام راحل فرمودند اسلام را زنده نگه داشته، جوانان عزیز ما برای دفاع از حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌روند و جان خود را در راه مکتب و دین خود می‌دهند که این فداکاری‌ها خود از درس‌های عاشورا نشئت گرفته است. مسئله دیگری که بسیار مهم است، موضوع آزاده بودن است که می‌بینیم ابی‌عبدالله‌(ع) بارها فرموده‌اند: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاه فی ذُلٍّ» به این معنا که مرگ با عزت بهتر از زندگی ذلیلانه است. زندگی که بناست در رأس آن شراب‌خواران عالم همچون یزید باشند و مردم را به سوی فسق و فجور ببرند معنای زندگی کردن را برای انسان‌ها عوض می‌کند. در حالی که ابی‌عبدالله(ع) می‌فرمایند: مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است و این یکی از درس‌های بسیار مهم عاشوراست که امامین این انقلاب نیز بارها و بارها تأکید کرده‌اند. حضرت آقا درباره  مذاکرات فرمودند، این مذاکرات به جایی نمی‌رسد و امروزه شاهد هستیم که همان‌گونه شد؛ اما توهمی در ذهن برخی از مسئولان و عده‌ای از روی غفلت وجود دارد که متأسفانه نمی‌خواهند بپذیرند. همین نفوذی که آقا می‌فرمایند و با بررسی دقیق‌تر می‌بینیم که تا چه جاهایی دشمن نفوذ کرده است. اینها همه نشان‌دهنده این است که دشمن علیه ما کار می‌کند و امامین مسلمین نیز این هشدار را داده‌اند. 
* مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج)


  محمدرضا فرهادی/  با آزادسازی مناطق اطراف موصل و آمادگی کامل وزارت دفاع و نیروهای مردمی برای آزادسازی موصل، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور این عملیات صورت گیرد؛ اما در بحث عملیات موصل، دو مسئله بازیگران دخیل و چالش‌های پیش رو برای شروع این عملیات وجود دارد: 
۱ـ بازیگران دخیل
به طور کلی، می‌توان بازیگران دخیل در این عملیات را به دو دسته بازیگران داخلی و خارجی تقسیم کرد:
الف‌ـ بازیگران داخلی: در بحث مشارکت بازیگران داخلی می‌توان به نقش ارتش و نیروهای امنیتی اشاره کرد؛ اما آنچه بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، شرکت حشد الشعبی در این عملیات است. رسانه‌‌های داخلی و خارجی معاند محور مقاومت به طرق مختلف سعی در عدم مشارکت نیروهای مردمی و به ویژه حشد الشعبی دارند. «اسامه النجیفی» ایران، حشد الشعبی و حکومت بغداد را به کمک به پ.ک.ک متهم کرد و گفت: «ما نخواهیم گذاشت این گروه در موصل حضور داشته باشد.» در طرف دیگر فرماندهان حشد الشعبی از حضور نیروهای مردمی و حشد الشعبی در این عملیات خبر دادند.
حشد الشعبی یک گروه زیرمجموعه نیروهای مسلح عراق است که نقش تعیین‌کننده‌ای در عملیات بزرگ آزادسازی موصل ایفا خواهد کرد. «عباس البیاتی» عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق اعلام کرد، موصل برای ما بسیار مهم است و آخرین پایگاه داعش در عراق به شمار می‌آید. طبق اظهارات این مقام عراقی، تمامی گروه‌ها باید در عملیات موصل مشارکت داشته باشند و ما نمی‌پذیریم حشد الشعبی در آن سهیم نباشد.  در کنار نیروهای مردمی، گروه‌های دیگری نیز برای آزادسازی موصل مطرح هستند. کردها شاید مهم‎ترین گروه پس از حشد الشعبی هستند. عده‌ای از تحلیلگران هدف اصلی از شرکت نیروهای پیشمرگه را گسترش محدوده جغرافیایی کردها می‌دانند و یکی از عواملی که دولت عراق تا حدودی با آن مخالفت دارد، حضور نیروهای پیشمرگه است. به‌گونه‌ای که مسعود بارزانی به‌تازگی اعلام کرد: «نیروهای پیشمرگه از مناطقی که تصرف می‌کنند، عقب‌نشینی نخواهند کرد.» 
همین موضع سبب واکنش مقامات عراقی شد و آینده مشارکت کردها را در عملیات آزادسازی موصل با شک و تردید روبه‌رو کرد.
ب ـ بازیگران خارجی: در میان بازیگران خارجی می‌توان به ایران، آمریکا، عربستان و ترکیه اشاره کرد.
جمهوری اسلامی یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای است که سیاستی مبنی‌بر عدم ورود بازیگران خارجی به مسائل داخلی یک کشور دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است، باید دولت عراق با استفاده از گروه‌های امنیتی داخلی و حمایت‌های داخلی به مبارزه با تروریسم بپردازد. آمریکا نیز به دنبال بازیابی روحیه از دست رفته گروه‌های تروریستی پس از شکست‌های‌شان در فلوجه است. به هر حال، آمریکا از کارت بازی این گروه‌ها برای پیشبرد منافع خود بهره می‌برد و به هیچ وجه حاضر به متلاشی شدن و از بین رفتن این گروه‌ها نیست. مسئله دوم برای آمریکا، توجیه حضور آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش است. بنابراین، آنچه برای آمریکا اهمیت دارد، تأمین منافع این کشور است؛ آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد داعش ضعیف شده در عراق وجود داشته باشد؛ چون در این صورت بهانه‌ای برای حضور آمریکا در عراق وجود نخواهد داشت. عربستان و ترکیه نیز به نوعی دنباله‌رو آمریکا و تابعی از سیاست‌های واشنگتن هستند. تفاوت این دو بازیگر با آمریکا صرفاًً در کسب حوزه نفوذ نیست؛ بلکه مباحث اعتقادی و مهم‌تر از همه امنیتی نیز مطرح است. عربستان به دنبال محدودیت نفوذ ایران و مهم‌تر از همه روی کار آمدن دولتی وابسته به ریاض، همچون مصر است. ترکیه به طور کامل مخالف شرکت کردها در عملیات آزادسازی موصل است. دلیل اصلی نیز گسترده شدن حوزه نفوذ کردها در شمال عراق و تأثیرگذاری آن بر مناطق ترکیه است که امروزه نیز در سوریه موجب ورود نیروهای نظامی ترک به شمال سوریه شده است. 
۲- چالش‌های موجود در آزادسازی موصل
در آزادسازی موصل و مراحل عملیاتی آن، چند چالش اساسی وجود دارد:
۱-۲- اختلاف و چنددستگی بین نیروهای شرکت‌کننده: متأسفانه، انسجام خاصی در بین نیروهای مشارکت‌کننده در عملیات وجود ندارد. بازیگران فرامنطقه‌ای با تحریک بازیگران داخلی درصدد به شکست کشاندن این عملیات در لوای تفرقه بین گروه‌های عراقی هستند. از یک سو، نیروهای اهل سنت خواهان مشارکت نیروهای شیعی نیستند و جنگ موصل را جنگی متعلق به اهل سنت و حوزه نفوذ خود می‎دانند و از سوی دیگر نبود عزم جدی بین نیروهای اهل سنت و کردها، عملیات آزادسازی موصل را به تأخیر انداخته است.
۲-۲-  دخالت بازیگران فرامنطقه‌ای: آمریکا به منزله مهم‌ترین بازیگر درصدد ایجاد چالش و به نتیجه نرسیدن عملیات‌های اخیر عراق حتی در فلوجه و القیاره بوده است. آمریکا شمال عراق را حوزه نفوذ خود می‌داند و از همین مناطق درصدد مهار بازیگران مهم منطقه‌ای، همچون ایران و ترکیه است.
۳-۲- سهم‌خواهی بازیگران داخلی: کردها و جریان‌های اهل سنت مهم‌ترین بازیگرانی هستند که به دنبال منافع خود در موصل هستند. موصل بخشی از مناطق مورد مناقشه در اصل 140 قانون اساسی عراق است. بنابراین، کردها به این استان به‌مثابه یکی از استان‌های مورد ادعای کردستان خود نگاه می‌کنند که می‎تواند در آینده حلقه ارتباطی بین کردستان عراق و کردستان سوریه باشد. از سوی دیگر، موصل می‌تواند اهرم فشار کردستان عراق برای دولت مرکزی در آینده تحولات خودمختاری باشد؛ یعنی کردستان عراق از موصل به عنوان اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از دولت مرکزی، همچون بحث کرکوک استفاده می‌کند.
گفتنی است، از آنجا که آزادسازی موصل به معنای پایان کار داعش در عراق خواهد بود، همین امر به درگیری‌های سیاسی متعددی میان بازیگران مختلف منجر شده است. 


 خیانت به کشور
محمد پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: «مطابق قوانین کنونی، تملک خارجی‌ها در کشور ممنوع است و دولت در نظر دارد این روند را اصلاح کند.» 
دکتر عبدالمجید شیخی نیز در این باره اظهار داشت: «با فروش و واگذاری این زمین‌ها، مالکیت از دست ایرانی‌ها خارج شده و متعلق به کسانی می‌شود که قانون اساسی ما را قبول ندارند و دیگر هیچ‌گونه توانی برای جلوگیری از سوءاستفاده بیگانگان نخواهیم داشت.»

هشدار قاچاقچی‌ها
با اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی عزمی جدی در جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح بازار داشتند، اما به ناگاه چند روز مانده به مهلت نیمه مهرماه، رئیس اتاق اصناف ایران از واگذاری اجرای طرح کالای قاچاق از سطح عرضه به اتاق‌های اصناف و اتحادیه خبر داد. مشرق نوشت؛ مسئولان صنفی به اسحاق جهانگیری هشدار داده بودند که اگر طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح بازار از ۱۵ مهرماه شروع شود، به علت مشکلاتی که برای واحدهای صنفی فروشنده کالای قاچاق ایجاد خواهد کرد، موجب نارضایتی اصناف از دولت یازدهم خواهد شد و این مسئله می‌تواند بر آرای اصناف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، تأثیر بگذارد.

استناد به نامه عمر سعد
مدافعان گفتمان مذاکره به تازگی، مدعی درخواست و پیشنهاد مذاکره امام حسین(ع) با یزید، نیز شدند. موضوعی که در طول تاریخ اسلام، بی‌سابقه است و هدف قیام امام حسین(ع) را لغو و چنین وانمود می‌کند که گویی امام پس از سر باز زدن از بیعت با یزید، در میانه راه، به اشتباه خویش آگاه شده و از این‌رو، موضوع مذاکره با یزید را در آخرین مرحله و در کربلا، مطرح
 فرمودند.
 این در حالی است که امام حسین(ع) می‌فرمایند: حال اگر معاويه از دنيا رفته و به عهد خود با من و برادرم حسن، وفا نكرده، ـ به خدا سوگند ـ با ما كارى كرده كه ما را توان تحمّلش نيست. اى ابوبكر! من با يزيد، كه فسق و فجورش آشكار است، شراب مى‌خورد، سگباز و بوزينه باز است و با خاندان پيامبر، دشمنى مى‌كند، بيعت كنم؟! به خدا سوگند، هرگز بيعت نمى‌كنم. حال چگونه است که امام با قطعیت می‌فرمایند هرگز با یزید بیعت نمی‌کنم اما آقای سروش محلاتی، با استناد به نامه دروغین عمر سعد، مدعی می‌شوند که امام درصدد این بود که با یزید نیز مذاکره 
کند؟!

افتخار انتخاباتی اصلاح‌طلبان
مهدی آیتی، عضو جبهه اصلاحات گفت: «اصلاح‌طلبان در استان‌ها پیروز نشدند. شما می‌بینید افرادی که از طریق لیست اصلاح‌طلبان به مجلس آمدند، به‌عنوان یک نماینده اصلاح‌طلب اعلام موضع نکردند. حتی بعضی از آنها باوجود اینکه نام‌شان در لیست امید بود گفتند ما اصلاح‌طلب نیستیم.
 امروز تمام افتخار جبهه اصلاحات این است که در انتخابات خبرگان آقای شیخ‌محمد یزدی را حذف کرده و به‌جای وی آقایان ری‌شهری و دری نجف‌آبادی را به خبرگان فرستاده است. به نظر شما این افتخار است؟ این پیروزی است؟ آقای خاتمی در مقام رهبر یک جریان سیاسی می‌گوید: «به‌تمامی لیست ۴۶ نفره رأی بدهید، یعنی از تک‌‌تک شهروندان ایرانی سلب اختیار می‌کند و به‌عنوان یک قیم و پدرخوانده به همه مردم ایران می‌گوید که به‌تمامی لیستی که ما آماده کرده‌ایم رأی بدهید، این بدترین نوع فعالیت سیاسی و حزبی و خلاف دموکراسی، مردم‌سالاری و خرد جمعی است.»


 محمد حسین مصطفایی/  در حالی که حدود 9 ماه از اجرای برجام می‌گذرد و قرار بود تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شود، بررسی میدانی و سخنان مسئولان ایرانی نشان می‌دهد، هنوز وضعیت عادی نشده است و آثار تحریم‌ها بر روابط کشورها، مؤسسات و بانک‌ها در تجارت و تبادلات اقتصادی دیده می‌شود. در این زمینه ولی‌الله سیف در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به کشورهای جنوب شرق آسیا در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت سوئیفت و همکاری بانک‌های کشورهای غربی با بانک‌های ایرانی گفته است: «شرایط موجود نسبت به انتظاراتی که قبل از برجام وجود داشت، رضایت‌بخش نیست.» رئیس کل بانک مرکزی در عین حال تأکید کرد: «نمی‌توان این شرایط را به عنوان عادی‌سازی روابط بانکی تلقی کرد.»
در این وضعیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری می‌کند و مسئولان اجرای برجام از وزارتخانه‌های مختلف در این کمیسیون حاضر شده‌اند و گفته‌اند دستاوردی از برجام حاصل نشده است. عباس عراقچی در این کمیسیون نیز حاضر شده و حتی بخشی از مشکلات را داخلی و آمادگی نداشتن و به‌روز نشدن بانک‌های داخلی دانسته است.
عباس عراقچی همچنین گفته است، مشکل اصلی تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ملت ماست که البته با مذاکرات هسته‌ای ارتباط ندارد؛ برخی دیگر از تحریم‌ها که مربوط به حقوق بشر و تروریسم می‌شود نیز از مشکلات دیگر اجرای برجام است. این در حالی است که در الزامات و شرایط رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام از دولت خواسته شده بود، «در سراسر دوره‌ هشت ساله وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.» اگر دولت این شرایط را به کار می‌بست، اکنون شاهد بخش‌بندی تحریم‌ها نبودیم. البته افزون بر این، شاهد هستیم که هر روز تحریم‌های جدیدتری تصویب می‌شود. روز شنبه ۲۴ مهر ماه خبرگزاری‌ها نوشتند: «دادگاهی در اتحادیه اروپایی حکم تحریم سنگینی علیه شرکت ملی نفتکش کشورمان وضع کرده که تا ۳۰ سال غیر قابل لغو است و حتی شامل سهامداران این شرکت، از جمله شستا و صندوق بازنشستگی نفت نیز می‌شود.»


 حراج از جیب مردم
گازوئیل شیرین پالایشگاه لاوان از فرآورده‌هایی است که قرار است برای یک دوره یک‌ساله با تخفیف قیمت ۱ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه از طریق دلال سوئیسی به شرکت ویتول فروخته شود.
 از آنجا که سهام عمده پالایشگاه لاوان متعلق به تأمین اجتماعی و سهام عدالت استانی است، عملاً هزینه وام شرکت ملی نفت ایران، به صورت پنهانی به این دو سهامدار عمده پالایشگاه لاوان بازمی‌گردد. بنابراین، باید گفت بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی و خیل کثیر صاحبان سهام عدالت که عمدتاً از کم‌‌درآمد‌ترین اقشار جامعه هستند، بدون آنکه از ماجرا خبری داشته باشند، متحمل این زیان خواهند شد.


آمارهای عجیب
بیان آمارهای مختلف از مشکلات جامعه ایران برای فردی که در بیرون از مرزها نشسته است، چه ذهنیتی را ایجاد می‌کند؟! هنگامی که گفته می‌شود، ۲۱ درصد از جامعه ایرانی به اختلالات روانپزشکی مبتلا بوده که به ارائه خدمات لازم نیاز دارند یا اینکه رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید، ما امروز دیگر نگران ۵/۲ درصد جامعه معتاد نیستیم؛ بلکه نگران ۵/۹۷ درصد افراد پاک جامعه هستیم! آیا مشکل حل می‌شود؟

هدف از طرح گزینه نظامی
مقامات دولتی آمریکا در چند روز گذشته و پس از شکست توافق آتش‌بس بین روسیه و آمریکا، چندین بار از احتمال مطرح شدن گزینه نظامی سخن گفتند؛ اما اکنون افزون بر اینکه بار دیگر پشت میز مذاکره می‌نشینند؛ از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت می‌کنند و منتظر پاسخ می‌مانند.
 آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که دیگر گزینه نظامی به بلوف
تبلیغاتی تاریخ گذشته تبدیل شده است؛ از این رو در سوریه بیش از هر 
چیزنیازمند پایان آبرومندانه بحران هستند تا پس از پنج 
سال بحران‌آفرینی و خرج هزینه‌های بالا، پاسخی برای
افکارعمومی و حس هژمون‌پنداری خود داشته
 باشند.


نکته: تاكسي‌ای بدون مسافر، شب‌هنگام در حال حركت بود؛ ناگهان مرد خوش‌چهره‌ای دست تكان مي‌دهد و راننده كنار مي‌زند و او را سوار مي‌كند. مرد در بين راه چند باري از راننده مي‌پرسد شما من را نمي‌شناسيد؟ راننده مي‌گويد نه. 
بعد از مدتي يک مسافر خانم را نيز سوار مي‌كند. دوباره آن مرد از راننده مي‌پرسد ببخشيد آقا شما من رو نمي‌شناسيد؟ راننده دوباره مي‌گويد نه، شايد اشتباه گرفته‌ايد.
مرد اين بار مي‌گويد: من عزرائيلم، آمده‌ام جانت را بگيرم.
راننده با خنده مي‌گويد آقا ما را مسخره گير آورده‌ايد؟! كه ناگهان مسافر خانم از عقب مي‌گويد: ببخشيد آقاي راننده با كي حرف مي‌زنيد؟
راننده با شنیدن این حرف از ترس جان، ترمز ناگهاني گرفته و ماشين را رها كرده و با سرعت فرار مي‌كند.
بعد زن و مرد با هم ماشين را مي‌دزدند.
نظر: پس از برجام کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس که نقش پلیس بد را در توافقنامه بازی کرده‌اند اکنون یک به یک به صورت هدفمند و در قالب یک برنامه به مدیران ما نزدیک شده‌اند و با ایجاد هراس از عواقب برگشت تحریم‌ها به دنبال امتیازگیری از ایران و سرقت منابع مختلف کشور هستند و در عین حال دولت که همه اهدافش را به برجام گره زده است و از شرایط پس از لغو برجام هراس دارد، حاضر نیست در مقابل زیاده‌خواهی‌ها یا کوتاهی‌های طرف‌های خارجی ایستادگی کند و فرمان را رها کرده است و تهدیدکنندگان خارجی در حال به دست گرفتن اداره اقتصادی کشور هستند.