پروردگارا!
تو را سپاس می‌گویم برای آرامشی که در هر گام بر من پدیدار می‌شود.
خداوندا! یاری‌‌ام کن بر کلامم مسلط باشم و با نارضایتی سکوت نکنم.
حرفی را که بر زبان می‌رانم ناحق و خارج از عدل نباشد.
آبرویی را بر آب و کاشانه‌ای بر باد ندهم.
بارالها! تو یاری‌‌ام کن تا با کنایه، غبار ناراحتی بر روابطم پخش نکنم.
و با بی‌حرمتی چراغ دلی را خاموش نگردانم.
ایزدا! عشق سرمایه هر انسان است؛ مرا سرمایه‌دار خوبی‌ها قرار ده...
آمین یا رب‌‌العالمین

حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌فرمایند: «لا یَأمَنُ یوم الْقِیامَةِ إلاّ مَنْ قَدْ خافَ اللهَ فی الدُّنْیا؛ کسى در روز قیامت از شداید و احوال آن در امان نمى‌باشد، مگر آنکه در دنیا از خداوند متعال ترس داشته باشد و اهل گناه و معصیت نگردد.»
(بحارالأنوار: ج ۴۴، ص۱۹۲، ح۵)
به بهانه اکران نشدن فیلم «رستاخیز» در محرم امسال
 مهدی امیدی/ امسال نیز با فرا رسیدن ایام ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، باز هم بحث درباره فیلم «رستاخیز» داغ شد؛ زیرا این فیلم از یک سو، یکی از گران‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران است و از سوی دیگر به واقعه مهم بزرگ و سترگ عاشورا می‌پردازد؛ اما در عین حال، به دلیل حواشی خاص خود و به ویژه نمایش چهره برخی از اسوه‌های کربلا و تحریف‌های تاریخی، هنوز امکان نمایش عمومی نیافته است.
نکته مهم این است که تلاقی فرهنگ و معارف دینی با عرصه هنر و سینما، بسیار حساس و پیچیده است. به همین دلیل باید نوعی تعادل بین حقیقت دینی و نمایش هنری برقرار شود. در واقع، نمی‌توان به بهانه هنر، حقیقت را مخدوش کرد و نباید برای نمایش حقیقت، هنر را به فراموشی سپرد. این مسئله در تصویرگری بزرگان و اسوه‌های مذهبی و به ویژه معصومین(علیهم‌السلام)، اهمیت افزون‌تری می‌یابد. مشکل اصلی فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، در این است که این تعادل برقرار نشده است؛ یعنی ما با فیلمی روبه‌رو هستیم که در زمانی بسیار طولانی حدود سه ساعت نمی‌تواند مخاطب را از تماشای یک اثر هنری گران‌سنگ و بدیع، به وجد بیاورد و محظوظ کند. همچنین این فیلم، فاقد جنبه‌ها و نگاه عمیق دینی و معنوی، به ویژه در حوزه حماسه حسینی است. 
به گونه‌ای که این فیلم هم از سوی اهل هنر و سینما و هم از سوی علما و مراجع تقلید با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد. برای نمونه، آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به استفتای جمعی از متدینان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) در فیلم سینمایی «رستاخیز»، این اقدام را جایز ندانست. این مرجع تقلید در این استفتا گفته است: «چهره هر کدام از این شخصیت‌های بزرگ نباید پخش شود و باید قداست این جایگاه‌ها و شخصیت‌ها حفظ شود.»
اما استادان سینما نیز نظر چندان مثبتی درباره فیلم «رستاخیز» ندارند. سیدناصر هاشم‌زاده، فیلمنامه‌نویس و مدرس دانشگاه درباره فیلم «رستاخیز» می‌گوید: «در فیلم رستاخیز هنرمند سعی کرده که از تاریخ صحبت کند، اما در همین هم موفق نبوده و به بیان هنری اصلاً نرسیده؛ ما هیچ نکته و یا صحنه زیبا که ما را به حقیقت عاشورا نزدیک کند، در فیلم نمی‌بینیم؛ حتی از حقیقت ماجرا  هم دور می‌شویم. مانند صحنه تیر خوردن حضرت علی اصغر(ع) یا صحنه‌های نظیر آن همه ما را می‌خواهد به واقعیت و رئال توجه دهد که کارگردان در همین صحنه‌ها موفق نیست.»
نویسنده فیلمنامه فیلم‌های «آواز گنجشک‌ها» و «بید مجنون» نیز درباره نوع روایت در «رستاخیز» معتقد است: «من به رستاخیز دو نگاه دارم؛ اول یک برخورد اسنادی که نوع روایت غلط است و این بسیار قابل بحث است که راوی چگونه در داستان آمده و چه چیزی را روایت می‌کند؟ مسئله دوم زمان مورد انتخاب هنرمند و کارگردان است. فضایی که ما در فیلم رستاخیز می‌بینیم، فضای واقع‌گرایی تاریخی است و فیلمساز سعی کرده تاریخ و حادثه عاشورا را واقع‌گرایانه نشان دهد که البته به نظر من این واقع‌گرایی در موضوعی چون واقعه کربلا به درستی انجام نشده و فیلمساز در جایگاه یک مورخ محض قرار گرفته و در این مسیر از زبان هنری غافل شده است. فراموش نکنیم که زبان هنر برای بیان چنین ماجراهایی نباید تاریخی باشد.»
سعید مستغاثی، رئیس اسبق انجمن منتقدان نیز در این‌باره چنین می‌گوید: «مسائل شرعی مربوط به فیلم به عهده صاحبان فتواست، اما سلیقه شخصی‌ام این است که در آثار نمایشی، چهره بزرگانی همچون حضرت ابوالفضل(ع) یا فرزندان حضرت اباعبدالله(ع) به تصویر کشیده نشود. این یک مسئله معنوی است و قاب تصویر برای نمایش چهره چنین شخصیت‌هایی بسیار کوچک و ضعیف است. به نظر من بزرگ‌ترین نقطه ضعف این فیلم، نحوه به تصویر کشیدن اصحاب امام حسین(ع) است؛ یعنی موضوعی که باید نقطه قوت این فیلم می‌شد، تبدیل به نقطه ضعف آن شده است.»
به نظر می‌رسد، بیش از کارگردان فیلم «رستاخیز» ریشه اصلی مشکل این فیلم را باید نزد مدیران فرهنگی و سینمایی جست‌وجو کرد؛ چون مشخص است که نظارت کیفی، ساختاری و محتوایی لازم روی این فیلم صورت نگرفته است. متأسفانه، ساخت فیلم رستاخیز و معضلاتی که برای آن پیش آمده، افزون بر صرف میلیاردها تومان هزینه و سال‌ها وقت گروهی از هنرمندان و اهالی سینما، تأثیر روانی هم داشته است که نباید آن را نادیده گرفت؛ چون این مشکلات سبب می‌شوند سایر فیلمسازان کمتر سراغ مضامین تاریخی ـ مذهبی بروند. بنابراین، با تجربه رستاخیز باید از اتفاقات مشابه در آینده پیشگیری کرد. در این زمینه باید تعامل میان هنرمندان و حوزویان تقویت شود. در واقع، اگر این تعامل افزایش یابد، محتوای آثار مذهبی نیز اعتلا خواهد یافت.


زين‌العابدين(ع) اين زيباترين اسير نيايش دوشادوش زبان شهادت ـ زينب ـ از قتل‌عام قبيله عاشورا باز مي‌آيد:
كربلا كربلا، در واژه‌ها، ريخته
و عاشورا عاشورا، به لهجه دعا، درآويخته...
تولّد عاشورا در برابر چشمانش بود كه اتفاق اُفتاد 
و «ذبح عظيم»، از همان نقطه‌اي كه او نيز ايستاده بود، جريان يافت.
دردا كه درد نيست!
و گرنه «زبور آل محمّد(ص)» اين همه، خاك نمي‌خورد.... 
اگر «فهميده» بودم صحيفه سجاديه ـ اين زبان زين‌العابدين(ع) ـ را، مي‌توانستم فهميد ...
همان كه در زيباترين طرز سعادت، فراگرفتن «نظم شهادت» را، دست به دعا برمي‌دارد:
«حَمْداً نَسْعَدُ بهِ في السّعَداءِ مِنْ اَوْليائهِ وَ نَصيرُ بهِ في نَظم الشُهَداءِ بسُيُوفِ اَعْدائهِ»
و دلش را براي خدا، چندان مي‌گويد كه خاك نيز بشنود.
اما، پنهان نبايد كرد كه راز و نياز عاشورا ـ قرآن صاعد و زبور آل‌محمّد(ص) ـ در ميانه ما هنوز هم تنهاست...

 حسین کارگر/   محرم امسال نیز یکی از ضعف‌های صداوسیما خودنمایی کرد؛ عدم پاسخگویی به نیاز مخاطب در مناسبت‌های مذهبی، یکی از کاستی‌های آشکار رسانه ملی است. به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر در مناسبت‌های مهمی، چون نیمه‌شعبان، ولادت امام علی(ع)، دهه فاطمیه و تاسوعا و عاشورای حسینی، شاهد نوعی خلأ در برنامه‌های تلویزیون هستیم. در حالی که این مناسبت‌ها فرصت‌های ویژه‌ای برای کار فرهنگی و رسانه‌ای درباره موضوع محوری آن مناسبت هستند، اما صداوسیما به سادگی این فرصت‌ها را از دست می‌دهد. آنچه در مناسبت‌های مذهبی از تلویزیون پخش می‌شود، صرفاً به چند فیلم سینمایی و برنامه‌های گفت‌وگومحور خلاصه می‌شود. در دهه اول محرم سال جاری نیز رسانه ملی، همچون دو، سه سال گذشته بدون برنامه و محصول جدیدی، باز هم به «مختارنامه» و تصاویر زنده و زیبای سوگواری در شهرهای مختلف پناه برد! یعنی تلویزیون در مهم‌ترین اوقات مردم ایران از نظر فرهنگی ـ اجتماعی، تقریباً هیچ کاری نکرد! در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا مسئولان تلویزیون در تمام طول سال هیچ فکر و برنامه‌ریزی برای چنین موقعیتی نمی‌کنند؟
شایان ذکر است، بی‌برنامگی صداوسیما برای دهه اول محرم نسبت به سایر مناسبت‌ها خسارت‌آمیزتر است؛ چون اولاً، این مناسبت، حدود دو هفته را دربر می‌گیرد و زمان زیادی به شمار می‌آید. ثانیاً، هیچ مناسبت مذهبی دیگری همچون محرم، همه مردم ایران را مجذوب خود نمی‌کند. در این موقعیت زمانی، همه طیف‌های جامعه ایران از هر طبقه و هر قومیتی و با هر گرایش و سلیقه سیاسی، یک‌صدا و همانند می‌شوند. حتی اقلیت‌های مذهبی نیز در این ایام، سوگوار سیدالشهداء(ع) هستند. به همین دلیل ملت ایران در روزها و شب‌های عزاداری محرم، به وحدت بی‌نظیری می‌رسند. این وضعیت، فرصتی استثنایی برای رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی است تا تأثیرگذاری خود را افزایش دهند؛ به ویژه صداوسیما که می‌تواند هم از فضای خاص جامعه بهره لازم را ببرد و بر بینندگان خودش بیفزاید و هم فرهنگ عاشورایی را در قالب برنامه‌های خلاقانه و پرجاذبه در جامعه منتشر کند. 
هر چند که کمبود بودجه اصلی‌ترین معضل صداوسیما طی این سال‌ها بوده و مانع تولید سریال‌های فاخر تاریخی ـ مذهبی شده است، اما می‌توان این کمبود را به گونه دیگری جبران کرد؛ چرا که فرهنگ و تاریخ عاشورا، به قدری وسیع و عظیم است که می‌توان از جنبه‌های گوناگون به آن پرداخت. برای نمونه، می‌توان با الهام از قیام کربلا سریال‌های کم‌خرج و با موضوعات روز ساخت. به ویژه اینکه این روزها نیز بسیاری از حوادث اطراف ما متأثر از عاشورا هستند؛ مانند ماجراهای مربوط به دفاع از حرم، وقایع یمن و نیجریه، لشکر فاطمیون و... همه می‌توانند سوژه‌های جذاب و کم‌خرجی برای تولید فیلم و سریال به مناسبت محرم باشند. از این رو مسئولان صداوسیما از هم‌اکنون باید برای محرم سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

تأثیر کتاب «انسان 250 ساله» بر انقلاب یمن
سیدحسن علی‌العماد، دبیرکل جنبش تنظیم مستقبل‌العداله یمن از تأثیر کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» در انقلاب یمن و تغییر ذهنیت مردم سخن گفت. او به اعضای جنبش گفته است، باید پس از قرآن این کتاب را به‌صورت گسترده میان مردم توزیع کرد.
به گزارش پایگاه خبری «تسنیم»، سیدحسن علی‌العماد افزود: «ما گفتیم این کتاب باید به‌صورت گسترده در یمن چاپ و توزیع شود؛ چون «انسان 250 ساله» تصویری خلاصه و جامع از زندگی ائمه اطهار(ع) است که همه شئونات آن در تضاد با تبلیغاتی است که در یمن انجام می‌شود.»  وی تصریح کرد: «این کتاب را همان ابتدای انتشارش به فارسی خواندم. پس از آنکه نسخه عربی آن را جمعیت معارف لبنان چاپ کرد، نسخه دیجیتال کتاب را از جمعیت معارف گرفتیم و خودمان در یمن اقدام به چاپ و توزیع گسترده آن بین مردم کردیم.»
گفتنی است، کتاب «انسان 250 ساله» سخنرانی‌ها و مطالب دست‌نویس رهبر معظم انقلاب درباره زندگی سیاسی ـ مبارزاتی ائمه(ع) از پیش از انقلاب تا سال 1389 است که انتشارات صهبا منتشر کرده است.

«معمای شاه» 
دوباره پخش می‌شود
مجموعه تلویزیونی و تاریخی «معمای شاه» از شنبه، 24 مهر بار دیگر از قسمت اول به روی آنتن رفت.
مرتضی میرباقری، معاون سیما گفت: «معمای شاه در 75 قسمت تنظیم شده که ۴۱ قسمت آن پخش شده و یک سوم آن باقی مانده است؛ اما برای اینکه سریال از بینندگان بیشتری برخوردار شود و هفتگی بودن سریال سبب ریزش مخاطب نشود، تصمیم گرفتیم که از 13 محرم دوباره و از ابتدا این سریال را از شبکه یک پخش کنیم.»
لدنی، تهیه‌کننده «معمای شاه» تأکید کرد: «مخاطبان این سریال می‌توانند پنج روز در هفته (به جز پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها) حوالی ساعت 22:15 شاهد پخش این سریال باشند.»


معمای وزارت ارشاد
شایعات درباره استعفا یا برکناری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد، برخی از افراد پیرامون رئیس‌جمهور و حتی شخص وزیر ارشاد تمایل دارند که جای علی جنتی را در این وزارتخانه بگیرند!
از جمله افرادی که زمزمه‌هایی درباره جایگزین شدن وی با جنتی می‌شد، حسام‌الدین آشنا بود. وی در شرایطی که سخنگوی وزارت ارشاد استعفای وزیر ارشاد را به طور رسمی تکذیب کرده بود، گفت: «این استعفا را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب!»
همچنین سردبیر پایگاه «انتخاب» در یادداشت تأمل‌برانگیزی در این رسانه نوشت: «نكته عجيب در اين ميان، ماهيگیری برخي معاونان ارشاد از آب گل‌آلود است. چهره‌هایی كه به جاي حمايت از وزير در چنين زمانه‌اي، با فشار واسطه‌وار به رسانه‌ها، در پي معرفي خود به عنوان وزير آتی ارشاد هستند؛ آن هم معاوناني كه نه تنها در ميان مديران مطلوب و مؤثر اين وزارتخانه نيستند، بلكه در شمار ضعيف‌ترين و ناکارآمدترین‌ها هستند؛ ناکارآمدی و کم‌تدبیری‌هایی که شاید، خود پشت دیوار چنین حوادثی پنهان شده باشد!» 

رونمایی از جلد سی‌ویکم «تقویم تاریخ دفاع مقدس»
مجلد سی‌و‌یکم از کتاب تقویم تاریخ دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد. 
مجموعه کتاب تقویم تاریخ دفاع‌ مقدس که تاکنون در 30 مجلد منتشر شده است، در جلد سی‌ویکم به بررسی رویدادهای مرتبط با یکی از ماه‌های جنگ تحمیلی 
می‌پردازد.
 این مراسم با سخنرانی امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام‌ روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روز شنبه ۲۴ مهر در فرهنگسرای اندیشه 
برگزار شد.


نوبل ادبیات به یک موسیقی‌دان تعلق گرفت!
نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به «باب دیلن» موسیقی‌دان و ترانه‌سرا تعلق گرفت؛ این انتخاب واکنش‌های متفاوتی را در میان چهره‌های مشهور حوزه‌های مختلف در پی داشت.
به گزارش ایسنا، همه از انتخاب امسال آکادمی نوبل راضی نیستند؛ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این موج نارضایتی بیشتر در میان نویسندگان به چشم می‌خورد. «هاری کونزرو» داستان‌نویس و روزنامه‌نگار هندی ـ انگلیسی نوشت: «از زمانی که به «اوباما» به دلیل «بوش» نبودن جایزه دادند،‌ این ضعیف‌ترین جایزه نوبل بود.»«ایروین ولش» داستان‌نویس اسکاتلندی نیز نوشت: «اگر شما از هواداران موسیقی هستید، این کلمه را در فرهنگ لغت پیدا کنید. بعد به دنبال کلمه ادبیات بگردید، حالا این دو را با هم مقایسه کنید.»


ردّ پای نگاه نژادپرستانه
 در سینمای انگلیس
یک مرکز تحقیقاتی در انگلیس، سینمای این کشور را نژادپرستانه معرفی کرد.
تحقیقات انستیتو فیلم بریتانیا نشان می‌دهد، در ۵۹ درصد از فیلم‌های سینمای بریتانیا که در ۱۰ سال اخیر ساخته ‌شده‌اند، هیچ شخصیت تعریف شده سیاه‌پوستی در فیلم‌نامه نداشته‌اند. در عین حال تنها ۱۳ درصد از فیلم‌های بلند در نقش اصلی شخصیت سیاه‌پوست داشته‌اند.
در این میان نوئل کلارک، ستاره فیلم «کودک-بزرگانه» بازیگر سیاهپوست بریتانیایی با بازی در هشت فیلم از سال ۲۰۰۶ تاکنون فعال‌ترین بازیگر سیاه‌پوست بوده و اشلی والترز، نائومی هریس، تاندین نیوتون، ادریس البا و چیوتل اجیوفور در رده‌های بعدی جای داشته‌اند.

پروانه می‌ماند به جا
از دهِ آباد ما ویرانه می‌ماند به جا
آخرش از نام ما افسانه می‌ماند به جا
هر کسی فانی نشد در عشق، باقی هم نشد
در میان سوختن پروانه می‌ماند به جا
فیض ما از روضه‌ات از روضه‌خانه کمتر است
ما نمی‌مانیم، اما خانه می‌ماند به جا
آنقدرها آمدند و آنقدرها می‌روند
سال‌های سال این میخانه می‌ماند به جا
خانه قبر من این ویرانه را آباد کن
ور نه از این خانه‌ها ویرانه می‌ماند به جا
بعد مردن خاک ما را وقف این میخانه کن
لااقل از خاک ما پیمانه می‌ماند به جا
نام نه، تصویر نه، هر آنچه که داریم نه
از من و تو ناله مستانه می‌ماند به جا
هر کجا رفتیم صحبت از رسول ترک شد
بیشتر از عاقلان، دیوانه می‌ماند به جا
نیستم سرگرم سجاده خودم فهمیده‌ام
آخرش خدمت درِ این خانه می‌ماند به جا
آنکه می‌ماند در این خانه در آخر فاطمه‌ست
می‌رود مهمان و صاحبخانه می‌ماند به جا
علی‌اکبر لطیفیان

كشتي نجات حسين(ع)
سلام ما به تو و قبر باصفات حسين
درود حق به تو اي مظهر صفات حسين
فداي تو همه خلق جهان ز پير و جوان
تويي به هر دو جهان كشتي نجات حسين
تويي مروج احكام دين پيغمبر
تويي خلاصه ایجاد كائنات حسين
چه حكمتي است به ايثار و جانفشاني تو
كه گشته ذات خداوند خون‌بهات حسين
چه كرده‌اي تو به درگاه حق كه خلق جهان
كنند آرزوي طواف كربلات حسين
ز داغ ماتم جانسوزت اي عزيز خدا
كنند جـن و بشر گريه در عزات حسين
سلام ما به تن چاك چاك بي‌كـفنت
فداي پيكر پرخون سر جدات حسين
سلام ما به تو و شيرخواره اصغر تو
فداي اكبر و عباس بـاوفات حسين
سلام ما به سر انورت كه شد بر نِي
فداي خواندن قرآن دلربات حسين
زهي به همت مردانگي و ايثارت
فداي دست سخيِّ گره‌گشات حسين
ز راه لطف نظر كن بـه حال خسـته‌دلان
بـرس به داد «حياتي» گه ممات حسين
محمد حیاتی
در غمت سهیمیم آقا...
حدیث تازیانه
گرای تیغ‌های سه‌شعبه
التهاب شریعه فرات
خجلت رمل‌های تفتیده
بیقراری ذوالجناح
عطش و آتش
بی‌کرانه جور...
دست‌ها و سرهای بریده
اسارت و خطابه
زلف‌های پریشان
ضجه مُفلقان
هجو یزیدیان
حدیث حماسه
روایت زخم
حکایت مظلمه کربلا
طنین فریاد تاریخ
وامصیبتا...
یابن‌الحسن(عج) بی‌تردید همه را به تکرار از نظر گذرانده‌ای؛ می‌دانم
و هر بار قلبت به حزن جگرگوشگان فاطمه(س) به اندوه غریبی‌شان نشسته است
آقا جان تسلیت...
در غمت سهیمیم
و هنوز هم با تو و سلاله فاطمه(س) سالار شهیدان هم قسمیم که:
«انی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم
و ولیٌ لمن والاکم و عدوٌ لمن عاداکم»