کانال تلگرامی رهبر معظم انقلاب درباره آرزوی برآورده شده ایشان نوشت: مي‌بينم آنچه ما در دل داريم و آرزو مي‌کنيم الحمدلله در دل شما جوان‌ها رويش پيدا کرده است. اينکه من اين همه اصرار مي‌کنم آموزش بدهيد، بپرورانید، تربیت کنید، به وجود بیاورید براي خاطر اين است؛ يعني دائماً جوان پشت سر جوان، مثل نیروهایی که در جنگ نظامی به عنوان ذخیره می‌آیند، یک نیرو می‌رود صف‌شکنی می‌کند، بعد راه را باز می‌کند و موقعیت را تصرف می‌کند... جنگ فرهنگي هم همين‌جور است، البته با ظرافت‌هاي خيلي بيشتر.
  مهدي سعيدي/ خبر درگذشت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مراسم تشییع و تدفين وی، مهم‌ترين خبري بود که هفته گذشته توجه افکار عمومي را به خود جلب کرد و اکثريت، اخبار آن را دنبال کردند. در اين بين طيفي از جريان‌هاي فرصت‌طلب که يک سر آن را بخشي از باقي‌ماندگان فتنه 88 و سر ديگر آن را ضد انقلاب خارج‌نشين و رسانه‌هاي بيگانه تشکيل می‌دادند، تلاش کردند با گل‌آلود کردن افکار عمومي، ماهي خود را صيد کرده و آن را به فرصتي براي تضعيف نظام بدل کنند.
اولين اقدام ايجاد ترديد در علت فوت آقاي هاشمي بود که تلاش شد با شايعه‌پراکني آن را غير طبيعي جلوه دهند. انواع و اقسام اخبار درباره چگونگي اين اتفاق در همان ساعات اوليه منتشر شد و اين در حالي است که اتفاقاتي که به فوت ايشان منجر شده، کاملاًً آشکار بوده و خانواده ايشان به طور کامل در جريان جزئيات آن قرار داشته و کمترین کوتاهي براي جلوگيري از مرگ ايشان را تأييد نکرده‌اند. اين شایعه‌پراکنی همچنان دنبال مي‌شود، اما بحمدلله و با آگاهي اکثريت جامعه اين شايعات خريداري در افکار عمومي نداشته است. متأسفانه، در اين بين برخي اظهارنظرهاي ناشيانه نيز بي‌تأثير نبود و بر رواج شايعات افزود، هر چند نادرستي آن بلافاصله آشکار شد.
تلاش براي مصادره هاشمي به نفع جريان مخالف نظام و معرفي وي به عنوان رهبر مخالفان نيز از ديگر اقدامات فکاهي بود که بدخواهان انقلاب و ملت آن را دنبال کردند. اين جريان تلاش کرد با بزرگنمايي بخشي از اختلاف نظرات طبيعي بين مسئولان کشور، هاشمي را در تقابل با رهبري نشان دهد؛ اما پيام ارزشمند و حکيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت درگذشت ايشان و حضور معظم‌له براي خواندن نماز بر پیکر آقاي هاشمي، همه اين فضاسازي‌ها را بي‌اثر کرد. برنامه‌هاي رسانه ملي نيز هر چند با انتقاداتي همراه بود؛ اما در شکست سناريو رسانه‌هاي بيگانه تأثیر داشت؛ البته خناسان که براي موفقيت مجبورند به هر ابزاري متمسک شوند، از پيام و نماز رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز چشم‌پوشي نکرده و کوشيدند از آن براي اهداف خود بهره‌برداري کنند که تلاش‌شان همچون هميشه بي‌اثر ماند.
در گام بعدي نوبت به مراسم تشييع رسيد و فرصت‌طلبان تلاش کردند با حاشيه‌سازي براي مراسم، آن را به فرصتي براي ايجاد اختلاف و درگيري و تنش در جامعه تبديل کنند. فضاسازي در رسانه‌هاي مجازي و بيگانه براي حضور در تشییع با نمادهاي سبز، سردادن شعارهايي به نفع سران فتنه و ديگر شعارهاي تحريک‌کننده، بالا بردن دست‌نوشته‌ها و تابلوهايي که در آن متن‌هاي تحريک‌کننده عليه نظام و باورهاي مردم نوشته شده بود، تصويربرداري و ارسال آن براي رسانه‌هاي فتنه‌گر و...، از جمله اقداماتي بود که همان شب تشييع در دستور کار اين جريان قرار گرفت و خبررساني و تهييج و ترغيب کوته‌فکران همسو با سطح گسترده‌اي در فضاي مجازي دنبال شد. همچنين، مصادره و بهره‌برداري از ميزان جمعيتي که به مراسم تشييع آمده بودند تا با ايستادن در پشت امام‌شان بر پیکر رفيق ديرين ایشان نماز گزارند و براي او طلب مغفرت کنند، نيز از جمله  اقداماتي بود که اين جريان با هيجان زياد آن را دنبال کرد و اين در حالي است که خيل توده‌هاي ملت که هاشمي را يار و همراه انقلاب و امام‌شان می‌دیدند، آنچنان گسترده بود که جمع بسيار معدود و انگشت‌شمار فتنه‌گران به چشم نيامد و گم شد! 
آخرين سناريوي رسانه‌اي که پس از برگزاري مراسم تشييع و خالي ماندن دست فتنه‌گران از سوی برخي کانال‌هاي مختلف ضد انقلاب در شبکه مجا‌زي و رسانه‌هاي بیگانه‌ای، همچون بي‌بي‌سي فارسي کليد خورد، طراحي داستاني خيالي و شيوع شايعه‌اي با عنوان «آزار جنسي» بود. اين جريان مدعي شد، در اين مراسم، گروهي سازمان‌يافته تلاش داشته‌اند خانم‌هايي را که براي حمايت از فتنه سبز آمده بودند، مورد آزار و اذيت جنسي قرار دهند! اين دروغ بزرگ نشان مي‌دهد، ضد انقلاب از هر ابزاري براي دستيابي به اهداف خود و ايجاد تنش و اختلاف استفاده مي‌کند که بايد در برابر اين ترفندها هوشيار و آگاه باشيم.

واکاوی منابع قدرت در دیپلماسی و سیاست خارجی
 سعید چهرآزاد/ «حفظ عزّت ملّی در مذاکرات بین‌المللی، در رفت‌وآمدها، زیر بار زور نرفتن، عزّت ملّی را حفظ کردن، یکی از عوامل اقتدار کشور است. در آن جلسه‌ای که ما نشسته‌ایم و داریم با طرف مقابل‌مان حرف می‌زنیم، او نگاه می‌کند ببیند روحیّه‌ ما چه جوری است، انگیزه‌ ما چقدر است، همّت ما چقدر است‌‌؛ بر اساس آن برآوردی که می‌کند، با ما رفتار خواهد کرد. باید عزّت ملّت را، عزّت کشور را حفظ کنیم؛ [آن‌وقت] مردم هم احساس عزّت می‌کنند؛ این می‌شود توانمندی و مایه‌ اقتدار کشور.»(۱۹/۱۰/۱۳۹۵)
آداب دیپلماسی و فنون مذاکره در قالب مجموعه‌ای از روش‌ها، فنون، تدابیر و اعمالی که متولیان سیاست خارجی از آنها به منظور پیشبرد منافع اسلامی و ملی استفاده می‌کنند، جدای از هر رویکردی باید دو مؤلفه «اقتدار» و «عزت» را به عنوان دال محوری خویش قرار دهند. همان‌طور که در اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت مسئله «دیپلماسی عزتمندانه» را این‌گونه مشاهده می‌کنیم: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری... و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر... استوار است.» مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان وزارت خارجه(18/4/1370) اساس عزت سه‌گانه توصیف می‌شود: 1- عزت توحیدی؛ 2- عزت اسلامی و 3- عزت ملت. «کنش اقتدارمندانه» در چهارچوب سه‌گانه مذکور، راهنمای رفتار و عمل در عرصه بین‌المللی را برای دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان کشورمان مهیا می‌کند. فهم صحیح و عملیاتی کردن عزت، حکمت و مصلحت از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است(6/6/1392) این دغدغه به واقع پایه و بنیان روش‌ها، راهبردها و سازوکار مذاکره و چانه‌زنی را تبیین می‌گرداند. اسلام و جامعه مسلمین از بالاترین منزلت، کرامت و شئون نزد پروردگار برخوردارند، به گونه‌ای که خداوند در قرآن کریم عزت مسلمانان را در ردیف عزت خویش و پیامبر اکرم(ص) قرار داده است. چنانکه در آیه 8 سوره منافقون تأکید می‌کند: «و لله العزه و لرسوله و للمومنین». چهارچوب نظری و عملیاتی شده «دیپلماسی عزت» را از دو زاویه می‌توانیم نظاره‌گر باشیم، دیدگاه اول را «تئوری بنیادین» در نظر می‌گیریم؛ همان که پایه سیاست‌ورزی در محیط بین‌الملل را شکل می‌دهد و مؤلفه‌های سیاست خارجی اسلامی/توحیدی را تکوین و تدوین می‌کند؛ اما دیدگاه دوم را رویه عملیاتی می‌دانیم که در «فنون چانه‌زنی» تعریف و تأویل می‌شود. در ادبیات دیپلماسی و سیاست خارجی با مفهومی روبه‌رو می‌شویم که از آن به بستر مذاکرات دیپلماتیک یاد می‌شود. بستر مذاکرات دیپلماتیک در واقع فضای روحی و روانی حاکم بر مذاکرات دوجانبه و چندجانبه را در برمی‌گیرد، این فضا و جو به گونه‌ای است که طرف‌های مذاکره‌کننده به صورت مستمر و متوالی سعی در درک تمایلات دو طرف دارند، این تمایلات و روحیات مهم‌ترین عامل روان‌شناختی در چانه‌زنی‌های بین‌المللی هستند. تحلیل محتوای بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مؤید و مؤکد چنین دیدگاهی است: «حفظ عزت ملی در مذاکرات بین‌المللی، در رفت‌وآمدها، زیر بار زور نرفتن، عزّت ملّی را حفظ کردن، یکی از عوامل اقتدار کشور است. در آن جلسه‌ای که ما نشسته‌ایم و داریم با طرف مقابل‌مان حرف میزنیم، او نگاه می‌کند ببیند روحیّه‌ ما چه‌ جوری است، انگیزه‌ ما چقدر است، همّت ما چقدر است؛ بر اساس آن برآوردی که می‌کند، با ما رفتار خواهد کرد. باید عزّت ملّت را، عزّت کشور را حفظ کنیم؛ [آن‌وقت] مردم هم احساس عزّت می‌کنند؛ این می‌شود توانمندی و مایه‌ اقتدار کشور.»(19/10/1395)
مبانی و چهارچوب‌های چنین روشی در دیپلماسی و مذاکره را می‌توانیم در کتاب و سنت جست‌وجو کنیم. اولین اصل و بنیاد قرآنی قاعده «نفی سبیل» است به معنای انسداد و مسدود کردن کلیه مسیرهای تسلط کفار(بازیگران و کنشگران محیط بین‌المللی) بر مسلمانان. خداوند در سوره نسا، آیه 141 می‌فرماید: «لن یجعل‌الله للکافرین علی‌المومنین سبیلا»، خداوند هرگز و به هیچ‌وجه برای کافران نسبت به مؤمنان راه سلطه و تفوق را باز نگذاشته است. بر اساس این آیه، تسلط و استیلای کافران بر مسلمانان به صورت همیشگی و ابدی نفی و نهی شده و متعلق به عصر، زمان و شرایط خاصی نیست؛ اما باید توجه داشت که بسته بودن راه تسلط کفار بر مسلمانان تکوینی(ایجابی) نبوده، بلکه تشریعی(سلبی) است؛ یعنی این‌گونه نیست که در قانون هستی و خلقت امکان سلطه کفار وجود ندارد؛ بلکه این امر کاملاً ممکن و محتمل است؛ ولی مؤمنان و مسلمانان باید در تشریع، قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و به ویژه سیاست خارجی و «امر دیپلماتیک» به گونه‌ای کنش‌ورزی کنند که سبیل بر «غیر» مذاکرات دچار انسداد شود. گزاره‌های فوق را در ادبیات چانه‌زنی بین‌المللی(البته مبتنی بر رفتار عزتمندانه) این‌گونه واکاوی و تبیین می‌کنیم؛ در خلال مذاکرات، مرحله ایجاد فضا و جو مناسب یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی در ثمربخش کردن شرافتمندانه گفت‌وگوهاست. اگر دو عامل ساختار بازیگر(structure-player) را دو انگاره هر مذاکره و چانه‌زنی بین‌المللی قلمداد کنیم، هر بازیگر به منزله مذاکره‌کننده کشورهای مزبور در فضای «ساختار» و «فرآیند» بهترین آلترناتیو را اتخاذ می‌کند. در صورتی که مذاکره‌کننده بتواند «اعتمادبه‌نفس»(عزت) خود را در فرآیند مذاکره به اثبات برساند، توانایی وی برای اعمال سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کشورش بر دیگری افزایش پیدا می‌کند و متقاعد کردن طرف مقابل آسان‌تر خواهد بود. ماهیت دیپلماسی حکم می‌کند متولیان این امر خطیر و پیچیده برای فراهم کردن موجبات مذاکره شرافتمندانه، «منابع قدرت در مذاکره» را به صورت واضح، صریح و عینیت‌یافته در گفت‌وگوها لحاظ کنند. در ادامه با اشاره به گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه سعی می‌کنیم منابع قدرت در دیپلماسی و سیاست خارجی را به منظور عمل مبتنی بر عزت تأویل و تفسیر کنیم.
«تجربه‌ ۳۷ ساله‌ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ما باید خودمان را تقویت کنیم، قوی کنیم؛ از لحاظ فکری قوی کنیم، از لحاظ سیاسی قوی کنیم، از لحاظ اقتصادی قوی کنیم، از لحاظ فرهنگی قوی کنیم، از لحاظ علمی قوی کنیم. وقتی قوی شدیم، طبعاً عزّت پیدا خواهیم کرد؛ امروز عزّت یک ملّت در دنیا به اینها است.»(20/12/1394) 
اگر منابع قدرت در محیط و نظام آشوبناک بین‌الملل را به دو سنخ و گونه ماکروپلیتیک قدرت و میکروپلیتیک قدرت تقسیم کنیم و آنگاه از هر یک از این جایگاه‌ها و موقعیت‌ها به مسئله قدرت ملی بنگریم، آنچه مشاهده می‌شود، مزیت و مؤلفه‌های مهم قدرت است. موقعیت سوق‌الجیشی و راهبردی کشورمان شرایطی منحصر به فرد و برجسته‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است که با در نظر گرفتن مزیت‌های ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک بی‌تردید نگاهی عزتمندانه و توأم با اعتمادبه‌نفس به دیپلمات‌ها در نشست‌های چانه‌زنی و مذاکره می‌دهد. کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب جمهوری اسلامی ایران طلیعه‌ای برای افزایش اقناع در حیطه‌های راهبردی خواهد بود. این طلیعه را مزیت‌های نسبی ایران در حوزه انرژی (نفت و گاز طبیعی) به صورت ایضاح‌محور برجسته می‌کند. تمدن اسلامی و ایرانی، خصوصیات و ارزش‌های ملی در کنار متغیرهای تطور تاریخی محیط روانی و ادراکی(به معنای تصورات و برداشت‌های مذاکره‌کنندگان طرف مقابل) لازم به منظور افزایش کنش عزت‌مدار را تشکیل می‌دهد. قدرت دفاعی و بهره‌مندی از برترین فناوری‌های تسلیحاتی مهم‌ترین مؤلفه «قدرت سخت» در کنار موقعیت راهبردی برای کشورمان است. تعدد و تنوع منابع ثروت(طبیعی و غیر طبیعی) در زیست - جهان جمهوری اسلامی ایران عامل دوم قدرت سخت است. فرهنگ، هویت واحد جامعه، روحیات منبعث از فرهنگ شیعی، شامل شهادت‌طلبی و ایثار، نفی سلطه‌گری، استکبارستیزی و... به همراه متغیرهای اجتماعی صرفاً تعداد اندک‌شماری از مؤلفه‌های قدرت نرم هستند. همه این موارد چنان منابعی بسیط و غنی از قدرت ایجاد می‌کنند که رفتار توأم با اعتمادبه‌نفس و آکنده از عزت را در محیط‌های مذاکره فراهم کند. اگر متغیرهای مؤثر در مذاکرات دیپلماتیک را به کنکاش بگذاریم و مرکز ثقل مذاکرات را رفتار مبتنی بر «کرامت» در نظر بگیریم، نتایج چنین «عزت» را به خوبی در یکی از گزاره‌های بیانات رهبر فرزانه انقلاب مشاهده می‌کنیم: «اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او و همه چیز او.»(19/11/1393)
شاخصه کانونی هر ملتی کرامت انسانی آن ملت است، کرامت و عزت تجلی گاه اعتبار ملی را شکل می‌دهد. همه ملت‌ها که در فرآیند و تطور تاریخی قله‌های پیشرفت را تسخیر کردند، شاخص پایه‌ای و بنیادین آن را کنش عزتمندانه و شرافتمندانه تشکیل داده است. مواجهه بین عزت و امنیت، دیالکتیک و دوسویه است؛ به گونه‌ای که با افزایش کرامت و عزت به صورت تصاعدی امنیت نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر در مذاکرات آلترناتیوها مبتنی بر عزت ترسیم شود، قدرت اقناع و مهیاسازی گزینه‌های مطلوب مسجل و بالتبع حسنات پیرو آن نیز تکمیل می‌شود. 
ماحصل کلام و فصل‌الخطاب موضوع این خواهد بود که آنچه مذاکره‌کنندگان در یک محیط و فرآیند بین‌المللی و دیپلماتیک برای کنش و بازیگری مطلوب نیاز دارند، در قالب منابع سخت و نرم قدرت فراهم شده است و آنها صرفاً و ایجاباً با تکیه بر این مؤلفه‌ها می‌توانند «عزت» و «کرامت» را برای ملت خویش به ارمغان آورند. 

 قرارداد مخابرات
 فسخ ‌نمی‌شود؟
مصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه شرکت مخابرات تاکنون موفق به پرداخت ۱۳ قسط خرید این شرکت شده است، گفت: «هر قسط مخابرات مبلغ ۴۹۸ میلیارد تومان است که تاکنون مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت اقساط به دولت پرداخت شده است.» وی با اشاره به اینکه در زمان خرید مخابرات مبلغ یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان را به عنوان پیش‌پرداخت داده‌ایم، ادامه داد: «با مبالغ تفاوت کارمزد در مجموع تا به امروز برای خرید سهام مدیریتی مخابرات (۵۰ درصد به علاوه یک سهم)، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبلغ ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است.» عضو هیئت مدیره اعتماد مبین افزود: «هم‌اکنون ۱۰ درصد از قسط چهاردهم را از مبلغ ۴۹۸ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم و مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان باقی‌مانده را نیز تا روز دوشنبه هفته آینده پرداخت خواهیم کرد و دیگر اقساط معوقه نخواهیم داشت.» وی تأکید کرد: «تا سال آینده تنها دو قسط باقی می‌ماند و اقساط خرید شرکت مخابرات ایران نیمه دوم سال آینده به اتمام می‌رسد.»

تفحص 
از شهرداری تهران 
صدیف ‌بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جلسه این کمیسیون به ‌منظور ادامه بررسی تفحص از شهرداری تهران گفت: «قرار است بلافاصله پس از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس، جلسه کمیسیون عمران برای تصمیم‌گیری درباره پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برگزار شود.»

ورود شرکت‌های خارجی به پروژه‌‌های نفتی 
مهدی شریفی ‌نیک‌نفس، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ما در دوران انقلاب، جنگ و تحریم ظرفیت و توانمندی بالایی در بخش پتروشیمی حاصل کردیم، گفت: «ما در حال حاضر حدود ۷۰۰ شرکت فعال و توانمند در بخش تجهیزات نفت و پتروشیمی داریم و بابت حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌ها نگرانی وجود ندارد.» شریفی نیک‌نفس ورود شرکت‌های خارجی به پروژه‌های نفتی به صورت تکی را تهدید دانست و اظهار داشت: «اگر شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی جوینت شوند، سبب ارتقای سطح مدیریت، اقتصاد و تکنولوژی ما می‌شوند.»

غول‌های نفت روسیه
 ردّ صلاحیت نشده‌اند
غلامرضا منوچهری درباره ردّ صلاحیت برخی از شرکت‌های نفتی روسی از سوی شرکت ملی نفت ایران، گفت: «به تازگی فهرستی متشکل از ۲۹ شرکت خارجی، تأیید صلاحیت شده خارجی شامل شرکت‌هایی از اسپانیا، آلمان، ایتالیا، اتریش، ژاپن، چین، کره جنوبی و... منتشر شده است.» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه در این فهرست نام دو شرکت روسی لوک اویل و گازپروم وجود داشت، تصریح کرد: «به زودی شرکت ملی نفت فهرست دوم شرکت‌های تأیید صلاحیت شده خارجی را منتشر می‌کند.» این عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت افزود: «پیش‌بینی می‌شود نام تعدادی از شرکت‌های روسی که در فهرست اول قرار نداشتند، در این فهرست وجود داشته باشد.»
 
بار سنگین دستمزد کارکنان دولت بر بودجه
بررسی‌ها نشان می‌دهد، هر کارمند دولت در ماه به طور متوسط اندکی بیش از یک میلیون و 823 هزار تومان از محل بودجه عمومی دریافت می‌کند. در حال حاضر، شمار کارکنان دولت ایران 3 میلیون و 985 هزار و 488 نفر است. همچنین، شمار شاغلان در نهادهای نظامی و انتظامی 600 هزار نفر و تعداد کارکنان شرکت‌های دولتی 436 هزار و 488 نفر برآورد شده‌ است. نهادهای عمومی غیر دولتی نیز 603 هزار نفر را در خود جای داده‌اند. گفتنی است، 312 هزار نفر نیز حقوق حالت اشتغال ایثارگران و مستمری والدین را دریافت می‌کنند.

  امیر حسامی/ پس از چند روز بحث و بررسی، سرانجام پارلمان ترکیه، لایحه افزایش اختیارات رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور را به تصویب رساند. قانون جدید که اردوغان و طرفدارانش، آن را اقدامی در راستای جلوگیری از بی‌ثباتی کشور در نتیجه تروریسم و دیگر تهدیدات می‌دانند، مورد انتقادات زیادی قرار گرفته و بسیاری معتقدند گام دیگری در راستای حرکت ترکیه به سوی یک نظام اقتدارگرا است.
 پارلمان ترکیه، تعدادی اصلاحیه بر قانون اساسی این کشور را به تصویب رساند که به رئیس‌جمهور اجازه صدور فرامین اجرایی و همچنین عضویت در یک حزب سیاسی را می‌دهد. بر اساس اخبار منتشر شده، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه توانست با جلب حمایت حزب جنبش ملی‌گرا، این اصلاحات را که مدنظر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بود، به تصویب برساند. با این حال، احزاب مخالف حاضر در پارلمان، از جمله حزب جمهوریخواه خلق و حزب کردی دموکراتیک خلق، ابراز نگرانی کرده‌اند که این تمرکزگرایی قدرت در دست رئیس‌جمهور، به شکل‎گیری اقتدارگرایی در ترکیه منجر شود. لایحه 18 ماده‌ای اصلاحات قانون اساسی ترکیه، پس از تصویب در پارلمان باید به همه‌پرسی عمومی گذاشته شود. بر اساس اصلاحات جدید، رئیس‌جمهور خواهد توانست دو دوره پیاپی پنج ساله در سمت خود بماند. گفتنی است، پست ریاست‌جمهوری در ترکیه، پستی نمادین است و در صورتی که این اصلاحات در مجلس ترکیه تصویب شوند، نظام حکومتی در این کشور تغییر می‌کند. این اصلاحات در طرحی که از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه به مجلس ترکیه ارائه شده، بررسی شده و به رأی گذاشته می‌شود. در این میان، احزاب مخالف دولت معتقدند انجام این اصلاحات کشور ترکیه را به سمت دیکتاتوری پیش می‌برد. پارلمان ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد و برای تصویب این اصلاحات، باید دست‌کم ۳۳۰ نماینده به آن رأی مثبت دهند و این در حالی است که تعداد کرسی‌های حزب حاکم در مجلس ترکیه ۳۱۶ کرسی است. گفتنی است، با رأی ۳۳۰ نفر هم باز نیاز به همه‌پرسی وجود دارد و تنها با رأی ۳۶۷ نفر از اعضای پارلمان است که تغییر مستقیم نظام صورت می‌گیرد.

در حالی که آمریکا به روش‌های مختلف سعی دارد بانک‌های جهانی را جریمه کند، این بار وزارت خزانه‌داری آمریکا با یک بانک کانادایی مصالحه کرده تا در ازای دریافت 500 هزار دلار از پیگیری قضایی نقض تحریم‌های ایران از سوی این بانک صرف‌نظر کند.
خبرگزاری رویترز، با اعلام این خبر گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با بانک تورنتو دومنیکن مصالحه کرده است تا در قبال دریافت 516 هزار و 105 دلار از پیگیری قضایی اتهامات وارد شده به این بانک در زمینه نقض تحریم‌های ایران و کوبا صرف‌نظر کند. 
این نخستین بانکی نیست که از سوی آمریکا به لغو تحریم‌های ایران متهم شده و از ‌آن جریمه‌های سنگینی دریافت می‌شود، به گونه‌ای که پیشتر بانک فرانسوی BNP پاریباس فرانسه به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کوبا و سودان به پرداخت جریمه ۹/۸ میلیارد دلاری به آمریکا متهم شد. 
در سال 2012 نیز بانک استاندارد چارترد انگلیس به دلیل نقل‌وانتقال پول به ایران به پرداخت 340 میلیون دلار جریمه محکوم شد.
 با وجود امضای توافق هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست و بانک‌های غربی همچنان به بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا جریمه می‌شوند.

نکته: «حاجی واشنگتن» نام مجازی و طنزگونه حسینقلی‌خان صدرالسلطنه، اولین سفیر ایران در آمریکا است که ظریف در کتاب خود به او اشاره فراوان دارد. حاجی واشنگتن نخستین نماینده سیاسی ایران در زمان قاجاریه در حالی به آمریکا (١٨٨۹ـ١٨٨۸) می‌رود که هیچ ایرانی در واشنگتن وجود ندارد و به دلیل بلد نبودن زبان انگلیسی یک مترجم او را همراهی می‌کند. او در یک جشن بزرگ با رئیس‌جمهور برکنار شده آمریکا دیدار می‌کند و به علت ناآگاهی از رویدادها و با این تصور که او هنوز رئیس‌جمهور است، او را به ضیافتی از غذاهای ایرانی دعوت می‌کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا با لباس غیررسمی و با هدف گرفتن مقداری پسته نزد او می‌رود. این داستان با تنهایی حاجی واشنگتن و سخنان زیر لب او درباره نگرانی‌هایش از عقب‌ماندگی حکومت قاجار و بازگشت خفت‌بار او از این مأموریت دشوار به شکلی فاجعه‌بار در حالی که او مسئول شکستی سیاسی شناخته می‌شود، به پایان می‌رسد. ظریف با لحن تند انتقادی درباره این الگوی روابط بین‌المللی می‌گوید: زندگینامه حاجی واشنگتن شبیه به زندگینامه بسیاری از دیپلمات‌های ما است و تنها تفاوت آن، این است که دیپلمات‌ها پس از پیروزی انقلاب، غرور خاصی داشتند که حاجی واشنگتن نداشت.
نظر: در روزهای آینده دوره اوباما که تعهدات بسیاری در زمینه برجام به ایران داده بود، به پایان می‌رسد. امیدواریم که برخی از مسئولان مانند حاجی واشنگتن منتظر نباشند که رئیس‌جمهور پیشین به عهدهای خود در مقابل ایران عمل کند. اگرچه ممکن است که هنوز آنها به دلیل گرفتن هدایای ایرانی نیز مترصد رایزنی با ایرانی‌ها باشند.

 نقشه شیطان برای سوریه و عراق
روزنامه «رأی الیوم» در گزارشی به قلم زهیر أندراوس، از اهداف شوم رژیم صهیونیستی پرده برداشت و نوشت، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل معتقد است جهان باید از درگیری‌های جاری در خاورمیانه سه نتیجه بگیرد که مهم‌ترین آن، لزوم تقسیم عراق و سوریه است.
 این تفکرات لیبرمن در مقاله‌ای در پایگاه «دیفنس نیوز» آمریکا منتشر شد. بر پایه این گزارش، لیبرمن گفته است، راه حل مشکلات منطقه در ترسیم مرزهای جدید برخی کشورها نهفته است؛ زیرا به اعتقاد او، تغییر مرزهای کنونی و به طور مشخص در عراق و سوریه و وضع خطوط فاصله بین مناطق شیعه‌نشین و سنی‌نشین می‌تواند فتنه طائفه‌ای را از بین ببرد و راه را به روی برپایی کشورهای برخوردار از مشروعیت داخلی باز کند. نکته جالب توجه اینکه دیدگاه لیبرمن با دیدگاه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درباره مورد خاورمیانه که خواهان تقسیم عراق به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین است، همخوانی دارد!

بی‌اعتقادی به کنترل، منشأ حقوق‌های نجومی
رئیس دیوان محاسبات منشأ پرداخت‌های نجومی را ضعف کنترل‌های داخلی یا بی‌اعتقادی برخی مدیران به این کنترل دانست.
 عادل آذر هماهنگی دستگاه‌ها برای بهبود استانداردسازی حسابرسی‌ها را الزامی دانست و بیان داشت: «کنترل‌های داخلی به طور کامل اجرایی نشده یا مدیران آنها به این موضوع باور ندارند.» رئیس کل دیوان محاسبات کشور تأکید کرد:‌ «بسیار مطلوب بود که گزارش مشترک با امضای سه قوه برای پرونده حقوق‌های نامتعارف ارائه می‌شد.»

وضعیت اشتغال در کشور فاجعه است
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، رئیس هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: «طی این سال‌ها شاهد آن هستیم که دولت‌هایی آمده‌اند، اما برخلاف ادعای خود در عمل مطالبات رهبر معظم انقلاب بر زمین مانده و کشور با مشکلاتی جدی روبه‌روست.
 در چنین شرایطی وظیفه سنگینی بر دوش ماست تا به شعار محوری نظام اسلامی که همانا خدمت است، به طور کامل عمل کرده و غفلت‌های صورت گرفته را جبران کنیم.» رئیس هیئت مؤسس جبهه مردمی انقلاب اسلامی درباره وضعیت نامناسب معیشت مردم نیز گفت: «وضعیت اشتغال در کشور فاجعه است، آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته و در عین حال دشمن در عرصه فرهنگ می‌تازد. در چنین شرایطی جبهه مردمی نیروهای انقلاب ایجاد شده و مهم‌ترین مسئله را خدمت بر اساس عقلانیت، معنویت و اخلاص می‌داند. این جبهه یک حرکت فراگیر است تا مسیر نظام در جهت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به حل مشکلات مردم و خدمت منتهی شود.»