باراک اوباما، «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. وی در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار تداوم وضعیت اضطرار ملی درباره ایران، کوبا، لیبی، زیمبابوه، ونزوئلا، اوکراین و تروریست‌های مخل فرایند صلح شده است. او در نامه خود نوشت، با وجود اینکه ایران بارها راستی‌آزمایی شده است، اما به دلیل برخی از اقدامات مغایر آن با منافع ایالات متحده در منطقه تصمیم گرفته‌ام وضعیت اضطرار ملی اعلام شده درباره ایران تداوم یابد و تحریم‌های جامع علیه ایران به منظور پاسخ‌دهی به این تهدید حفظ شوند.
 محمد رضا مرادی/ میشل عون، رئیس‌جمهور جدید لبنان اولین سفر خارجی خود را به عربستان اختصاص داد و هفته گذشته در سفری دو روزه وارد ریاض شد. این مسئله سؤالات و تحلیل‌های مختلفی را در رسانه‌ها به دنبال داشته است؛ زیرا با توجه به اینکه میشل عون گزینه مورد نظر حزب‌الله برای ریاست‌جمهوری بود، انتظار می‌رفت وی اولین سفر خود را به یکی از کشورهای هم‌پیمان حزب‌الله اختصاص دهد؛ اما وی به کشوری سفر کرد که در 30 ماه خالی ماندن پست ریاست‌جمهوری در لبنان، یکی از موانع حل شدن این مسئله بود. بررسی اهداف سفر وی شاید بتواند به روشن شدن این مسئله کمک کند.
اولین هدف سفر میشل عون را می‌توان مسائل اقتصادی و نظامی دانست. در واقع، وی به دنبال دریافت کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان است که یک سال پیش لغو شد. مقامات رژیم سعودی در آگوست سال ۲۰۱۴ وعده ارائه کمک‌های تسلیحاتی را به مقامات لبنانی دادند؛ وعده‌ای که به دلیل تحولات میدانی آن زمان در لبنان و منازعات نظامی شدید این کشور، به ویژه در شهر «طرابلس» با استقبال مقامات لبنانی روبه‌رو شد. پس از گذشت حدود یک ماه ‌و نیم از طرح این وعده، وزیر کشور رژیم سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ارائه کمک‌های نظامی به ارتش لبنان از دیدگاه این رژیم منتفی شده است. وی در بیانیه خود مدعی شده بود اقدامات حزب‌الله لبنان در منطقه موجب شده است مقامات سعودی چنین تصمیمی را اتخاذ کنند. در واقع، میشل عون قصد دارد از طریق ایجاد مراودات اقتصادی گسترده با عربستان، ضرباتی را که اقتصاد لبنان طی سال‌های گذشته متحمل شده است، اندکی جبران کند. در صورتی که لبنان نتواند تا حدودی جایگاه اقتصادی خود را که طی سال‌های گذشته مورد آسیب جدی قرار گرفته، بهبود بخشد، بدون شک نمی‌تواند به خوبی و آن‌گونه که شایسته است، به بازیابی نقش سیاسی فعال و مؤثر خود در منطقه بپردازد.
هدف دوم میشل عون می‌تواند به ممنوعیت سفر شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس به لبنان برگردد. یک سال پیش وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای، به شهروندان خود نسبت به هرگونه سفر به لبنان هشدار داد و از اتباع خود در این کشور خواست هرچه سریع‌تر به عربستان بازگردند. پس از صدور این هشدار از سوی سعودی‌ها، کشورهای دیگری نظیر امارات، قطر، کویت و بحرین نیز ضمن اتخاذ اقدامات مشابه، نسبت به سفر اتباع کشورهای خود به لبنان هشدار دادند.  این در حالی است که بیش از 250 هزار لبنانی در عربستان به کار مشغولند و ارزی که وارد چرخه اقتصادی لبنان می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
هدف سوم سفر رئیس‌جمهور لبنان می‌تواند مربوط به نوع نگاه این کشور در منطقه باشد. در واقع، میشل عون با سفر به عربستان به عنوان یک کشور مداخله‌گر در بیروت، این پیام را به دیگر کشورها مخابره کرد که اصل و اساس سیاست خارجی دولت جدید لبنان بر تعامل است و کشورهای منطقه در صورتی که از دخالت در امور داخلی لبنان عقب‌نشینی کنند، می‌توانند به منزله هم‌پیمانان مهم لبنان مطرح شوند. در جریان سفر میشل عون نیز پادشاه سعودی موافقت خود را با پرداخت کمک‌های نظامی وعده داده شده و همچنین انتخاب سفیر جدید در لبنان اعلام کرد.
گفتنی است، مقامات سعودی به دلیل دشمنی دیرینه خود با محور مقاومت از هیچ تلاشی برای شکست نامزد مورد حمایت حزب‌الله لبنان، یعنی میشل عون در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دریغ نکردند. با این حال، پس از آنکه پارلمان لبنان به ریاست‌جمهوری عون رأی داد، مقامات ریاض چاره‌ای جز تبریک‌گویی به وی به دلیل انتصاب در این پست، در مقابل خود نیافتند و حتی او را به ریاض نیز دعوت کردند. در واقع، میشل عون با علم به این مسائل به این کشور سفر کرد و این می‌تواند اقدامی برای مهار سعودی‌ها باشد. به هر حال، میشل عون در مقام رئیس‌جمهور لبنان که با مشکلات زیادی روبه‌رو مواجه است، باید با واقع‌نگری تهدیدهای احتمالی را علیه کشور کنترل کند که مهم‌ترین شرط لازم در این مورد این است که میشل عون خود را شخصیتی مستقل نشان دهد. سفر وی به عربستان به خوبی این پیام را به ارتجاع عرب صادر کرد.

   حسین عبداللهی‌فر/ «پلن بی» (plan B) یا نقشه دوم نام دیگر طرح عبور از روحانی است که به تازگی برخی نیروهای اصلاح‌طلب آن را رسانه‌ای کرده‌اند. نکته جالب این است که مطرح‌کنندگان این نقشه همچنان علت این حرکت خود را ردّ صلاحیت روحانی دانسته و حتی احتمالاتی، چون فوت وی را در لابه‌لای بهانه‌های خود بیان کرده‌اند. در این زمینه پاسخ عطریانفر به پرسش خبرنگار اعتماد (18 دی) مبنی بر آنکه آيا شما به وجود پلن بي براي شرايط بحراني قائل هستيد، کاملاً گویاست که ضمن مخالفت با آن، می‌گوید:
«آقاي روحاني اگر مانعي بر سر راه خود نبيند، بر او واجب شرعي و سياسي است كه به صحنه بيايد. تنها يكي دو اتفاق ممكن است رخ دهد كه اجازه مي‌دهد پلن بي‌ هم مطرح شود. اينكه به هر دليلي كه بيان آن چندان ضرورت ندارد، آقاي روحاني از ثبت‌نام بازداشته شود. كما اينكه آقاي هاشمي را از انتخابات بازداشت. در اين امر، اراده‌اي در سال ٩٢ وجود داشت كه آن اراده نسبت به ادامه رياست‌جمهوري آقاي روحاني نيز رأي همراهي ندارد. 
اگر اين اراده موفق شد آقاي روحاني را از حضور در صحنه باز دارد يا اينكه خداي ناخواسته تقدير، حيات ايشان را به چالش بكشد. بايد پلن بي را داشته باشيم. از اين جهت طرح عنصر جايگزين منطقي و معقول است؛ اما اگر هيچ‌كدام از اين مشكل‌ها رخ ندهد، عنصري كه به عنوان محور پلن بي‌ مطرح است از عرصه رقابت خارج مي‌شود.»
در پاسخ به چرایی طرح این نقشه که در واقع پوششی بر طرح عبور از روحانی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ـ نگرانی از حضور نیافتن روحانی
اولین پاسخ به پرسش همان چیزی است که عطریانفر به آن اشاره کرده و گفته است، باید گزینه‌هایی وجود داشته باشد تا اگر روحانی به هر دلیلی از حضور در رقابت‌ها بازماند، ائتلاف اصلاحات و اعتدال بی‌نامزد نشود. البته دلایل نامبرده از جمله ردّ صلاحیت یا قضا و قدر، همه واقعیت نیست و موارد دیگری، نظیر حضور نیافتن روحانی و انصراف وی از نام‌نویسی نیز قابل پیش‌بینی است. 
۲ـ نگرانی از شکست روحانی
دومین دلیل طرح پلن بی پس از نام‌نویسی و تأیید صلاحیت، ترس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی است. بخشی از این نگرانی به عملکرد دولت و وضعیت نابسامان اقتصادی بازمی‌گردد که سعی می‌کنند با تلاش و برخی اقدامات شتابزده به تسکین آن بپردازند؛ اما بخش دیگر این دغدغه به جریان مقابل بازمی‌گردد که از کنترل جناح حاکم خارج است و آن، بروز تشکل‌های جدید با عناوین «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، «یاران انقلاب» و... است که اصلاح‌طلبان را نگران کرده و نگرانی بیشتر از ائتلاف احتمالی آنهاست. 
مستند این نگرانی در سؤالی نهفته است که روزنامه «آرمان» (18 دی) درباره راهبرد انتخاباتی اصولگرایان از سخنگوی یاران انقلاب اسلامی پرسیده و او می‌گوید: «اگر اصولگرايان با يك استراتژي مدون و دقيق در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ حضور پيدا كنند، پتانسيل شكست آقاي روحاني را خواهند داشت و آقاي روحاني به نخستين رئيس‌جمهور چهار ساله ايران تبديل خواهد شد.»
۳ـ نگرانی از شیوه رقابتی رقبا
آنچه بر نگرانی جریان حاکم در ترس از شکست می‌افزاید، شیوه‌ها و شگردهای ناشناخته جناح رقیب است. گمانه‌زنی نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب در شیوه رقابتی اصولگرایان که با عناوین «شکار شغال» و «حمله دسته‌جمعی گرگ‌ها به یک طعمه» مطرح شده بود، به تازگی به نظریه معرفی نامزد زن از سوی اصولگراها تنزل پیدا کرده است؛ موضوعی که از آن به «تابوشکنی‌ زنانه پایداری‌ها!» یا «سورپرایز اصولگرایان» یاد می‌کنند.

 شروط اصلاح‌طلبان
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «مردم به ویژه اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور را برای یک دوره دیگر همراهی می‌کنند، به شرط آنکه اول همه مردم احساس کنند بخشی از وعده‌های معیشتی و اقتصادی‌شان عملى شده است.» شهاب‌الدین طباطبایی افزود: «شرط دوم اینکه منافع ملى براى همه گروه‌ها اولویت نخست باشد و شرط سوم نیز این است که آرامش و تدبیر بیش از پیش حاکم باشد، به این شرط‌ها البته می‌توان اگرها و شرط‌هاى دیگرى نیز اضافه کرد.»
ش
تکلیف کرسی آیت‌الله
عضو خبرگان رهبری گفت به زودی برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در تهران گفت: «به زودی و ظرف روزهای آینده این جلسه تشکیل شده و برای درخواست از وزارت کشور نسبت به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در تهران تصمیم‌گیری خواهد شد.» در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نماینده فقید مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و قائم‌مقام وزارت کشور اعلام کرد که برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در تهران منوط به درخواست مجلس خبرگان است.

شاخص نامزد نهایی 
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری اجتماع دوهزارنفری با عنوان مجمع عمومی ملی، تصریح کرد: «کمیته‌های تخصصی با مدیریت شورای مرکزی که متشکل از هیئت مؤسس و 10 نفر انتخاب شده مجمع عمومی است، بر روی شاخصه‌ها و انطباق آن بر روی کاندیداها اعلام‌نظر می‌‌کنند و نظرات به استحضار مجمع عمومی ملی نیز خواهد رسید.» مرضیه وحید دستجردی افزود: «انتخاب نامزد نهایی بر اساس شاخص‌ها صورت می‌گیرد و در حال حاضر 12 شاخص از سوی هیئت مؤسس مصوب شده است که البته ممکن است بیشتر هم بشود؛ لذا کمیته‌ها بر اساس این شاخص‌ها اظهارنظر و تصمیم‌گیری می‌کنند و در نهایت به یک نفر خواهند رسید.»

رقیب‌تراشی
«ابراهیم اصغرزاده» در مقدمه‌چینی به منظور توجیه معرفی جایگزین برای روحانی حمایت از او بدون داشتن جایگزین را نوعی ریسک سیاسی دانست و گفت: «در این شرایط ممکن است روحانی در یک میدان بی‌رقیب به خودش ببازد... اصلاح‌طلبان هم که تخم‌مرغ‌های‌شان را در سبد او گذاشته‌اند، بازنده میدان بی‌رقیب خواهند بود.»

کاندیدای احتیاطی
«الیاس حضرتی»، نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید نیز گفته است؛ «هنوز در اردوگاه اصلاح‌طلبان هیچ چیزی قطعی نشده، ولی این بحث مطرح است که برای پشتیبانی قوی‌تر و جدی‌تر و همچنین برای رعایت احتیاط بیشتر در خصوص آقای روحانی، کاندیدای دیگری هم به عنوان کاندیدای احتیاطی داشته باشند.»

اولین طرح کمیته ایکس
کمیته ایکس که مدتی است وارد مرحله عملیاتی شده، در چند روز اخیر و با همفکری برخی مشاوران بیرونی، طرح کوتاه‌مدت و میان‌مدت جدیدی را ارائه کرده است. این طرح که با محوریت پرونده بابک زنجانی کلید خورده، قرار است پرونده وی را تا انتخابات ریاست‌جمهوری مورد استفاده ابزاری قرار داده و به طور دائم موضوعات پیرامون آن‌را با نگاه منتسب کردن یک جریان سیاسی به فساد مالی و ارتباط با این دلال نفتی، در رسانه‌ها مطرح کند.

   حسن خدادی/ رهبر معظم انقلاب در تعیین راهبردها و سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی مؤلفه‌هایی را برای تصمیم‌گیری و اجرای همه مسئولان در نظر گرفتند که در ادامه با عنایت به بیانات ایشان، این مؤلفه‌ها بررسی خواهد شد. معظم‌له با اشاره به سه مؤلفه کلان «آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی»، «راهبردهای عمومی و کلی» و «واقعیات»، وظیفه همه مسئولان و دولت جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار دادن این سه مؤلفه در نظام تصمیم‌گیری و اجرا می‌دانند. «آنچه ما تصوّر می‌كنیم كه وظیفه ما است، وظیفه مجموعه مسئولان كشور است،... این است كه این سه مؤلّفه بزرگ را برای همه تصمیم‌گیری‌ها و همه اقدام‌ها در نظر داشته باشد: مؤلّفه اوّل عبارت است از آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی... مؤلّفه دوّم عبارت است از راه‌هایی كه ما را به این اهداف می‌رساند؛ راهبردهای عمومی و كلّی.... و سوّم واقعیّات، واقعیّات را هم باید دید.» (۱۴/۶/۱۳۹۲)
الف‌ـ آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران
رهبر معظم انقلاب مؤلفه آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد «تمدن اسلامی» دانسته و می‌فرمایند: «مؤلّفه اوّل عبارت است از آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی... که... می‌شود [آن را] در جمله کوتاهِ «ایجاد تمدّن اسلامی» خلاصه کرد.» (۱۴/۶/۱۳۹۲)
«شاخصه‌ اصلی و عمومی این تمدن، بهره‌‌مندی انسان‌ها از همه‌ ظرفیت‌های مادی و معنوی‌‌ای است كه خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه كرده است. آرایش ظاهری این تمدن را در حكومت مردمی، در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوبه‌‌نوی بشر، در پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، در ایجاد رفاه و ثروت عمومی، در استقرار عدالت، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌‌خواری و ربا و تكاثر، در گسترش اخلاق انسانی، در دفاع از مظلومان عالم و در تلاش و كار و ابتكار، می‌توان و باید مشاهده كرد.» (۹/۲/۱۳۹۲)
در ادامه به برخی از آرمان‌ها و اهداف نظام اشاره خواهد شد.
۱ـ خودشکوفایی؛ برآوردن نیازهای مادی و معنوی (اخلاقی) بشر مسئله‌ای است که اندیشمندان مختلف در تمدن غرب و شرق درباره آن بحث کرده‌اند. تمدن غربی مسئولیت خود را صرفاً رفع نیازهای مادی بشر می‌داند؛ اما رهبر معظم انقلاب خودشکوفایی را یکی از وظایف تمدن اسلامی شمرده‌اند. به عبارتی، شاخصه ممیزه تمدن اسلامی در بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی‌شان است. «شاخصه‌ اصلی و عمومی این تمدن، بهره‌‌مندی انسان‌ها از همه‌ ظرفیت‌های مادی و معنوی‌‌ای است كه خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه كرده است.»(۹/۲/۱۳۹۲)
۲ـ حكومت مردمی؛ یکی از نقاط تاریک قرون وسطی سیطره کشیشان مسیحی بر تمام زندگی بشر غربی با ابزار دین تحریف شده مسیحیت بوده است. در مقابل این تندروی گروهی به ضدیت با نقش اجتماعی دین برخاستند و لذا خواهان جدایی دین از سیاست شدند. اما دین اسلام از آغاز هرگز نقش مردم را در زندگی اجتماعی نفی نکرده است که نمونه بارز آن بیعت‌‌النساء است. از سویی هم اسلام مردم را تابع شارع مقدس می‌داند؛ لذا مردم در مقابل شرع برای ایجاد شرعی جدید، حقانیت و مشروعیتی ندارند... «یكی دیگر از خطوط اصلی خط امام، نقش مردم است؛ هم در انتخابات كه امام در این كار واقعاً یك حركت عظیمی انجام داد، هم در غیر انتخابات، در مسائل گوناگون اجتماعی.» (۱۴/۳/۱۳۸۹)
۳ـ حاکمیت اسلام و قرآن؛ این امکان وجود دارد که به صورت اسمی جامعه مسلمین دارای حکومت اسلامی باشد؛ اما در آن قوانین برگرفته از قرآن (اسلام) نباشد. «آنچه دیده می‌شود در دنیاى اسلام این است که به نام اسلام، دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام مقابله می‌کنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما فرمود؛ اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى.» (۸/۴/۱۳۹۳)    

هراس صهیونیست‌ها از وعده نابودی اسرائیل
پایگاه آمریکایی گیت‌استون در گزارشی با عنوان «افزایش تهدیدات ایران علیه آمریکا و اسرائیل»، نوشت: «باید گفت تهدیدات ایران علیه آمریکا و اسرائیل گسترده‌تر و آشکارتر شده است. رهبر عالی ایران دائم تکرار می‌کند که اسرائیل به زودی نابود خواهد شد.»
این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «در ادامه سیاست‌های ضد اسرائیلی ایران، رهبر عالی ایران از فلسطینیان و مسلمانان جهان خواسته است تا صدای خود را علیه اسرائیل بلندتر کنند. همچنین رهبران ایران دائم آمریکا را شیطان بزرگ می‌خوانند. رهبران سپاه ایران نیز دائم اسرائیل را تهدید می‌کنند و در سال 2016 معاون فرمانده سپاه ایران با صراحت بیان کرد که ایران ده‌ها هزار موشک در خارج از ایران دارد تا هر وقت اراده کرد به اسرائیل حمله کند.» این پایگاه نوشت: «برای ایران، توافقات و سکوت آمریکا در مقابل تهدیدات ایران، به معنای ضعف و ترس است. ایران با عملکرد ضعیف آمریکا دائم صدای خود را بلندتر می‌کند. همچنین باید پذیرفت تا زماتی که رهبر ایران زنده است و تا زمانی که روحانیون ایران حافظ نظام سیاسی خود هستند، جمهوری اسلامی ایران به اصول اصلی خود در سیاست خارجه و اصول انقلابی خود در زمینه سیاست‌های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی پایبند است. نکته مهم نیز اینجاست که سیاستمداران ایرانی در سراسر طیف سیاسی در ایران به این اصول پایبند هستند.»

دیپلماسی اثرگذارتر از شاخ و شانه کشیدن 
در حالی که برخی از مسئولان دولتی تلاش دارند برجام را راهی برای فرار از جنگ معرفی کنند، مسئولان آمریکایی معتقدند، تهدیدات نظامی بر اراده ایران بی‌اثر بوده است. «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی به میزبانی اندیشکده «کارنگی» گفت: «چند دهه مخاصمه و شاخ و شانه کشیدن نتوانست برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.» وی افزود: «اما توانستیم با تحریم‌های بین‌المللی و دیپلماسی سرسختانه، این کار را انجام دهیم.» معاون رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران مبتنی بر اعتماد نیست، گفت: «این توافق با ایجاد «قرص و محکم‌ترین سازوکارهای نظارتی تاریخ»، تمام مسیرهای دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده است.» وی ادامه داد: «اگر اجرای کامل ادامه یابد، این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده و تهدید استفاده ایران از سلاح هسته‌ای علیه ما یا متحدان‌مان را رفع می‌کند.» وی همچنین افزود: «و ما بدون آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه، به این دستاورد رسیدیم. زمانی که ما کار خود را آغاز کردیم، ایران در حال نزدیک شدن به ظرفیت سلاح هسته‌ای بود.» جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در آخرین توصیه خود گفت: «تحریم‌ها به ‌تنهایی نمی‌تواند به «تهدید» برنامه هسته‌ای ایران پایان بدهد، باید فشار را بر ایران حفظ کرده و به مقابله با برنامه موشکی این کشور ادامه بدهیم.»

بیزینس اینسایدر: نیروی دریایی سپاه ورزیده و چابک است
نگارنده گزارش «بیزینس اینسایدر» قدرت‌نمایی نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج‌فارس را از نظر سیاسی و نظامی تحلیل می‌کند و ضمن اشاره به توانمندی‌های نظامی نیروی دریایی ایران در عین حال مدعی است که رویکرد سیاسی و نظامی دولت اوباما نیز موجب شده که ایران با ساده‌ترین تجهیزات نظامی برای کشورهای غربی و به ویژه آمریکا دردسرهای فراوانی ایجاد کند. وی با ارجاع به گفته کارشناسان سیاسی آمریکایی معتقد است که اگرچه اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران ضروری است؛ اما اذعان می‌کند تحریم‌های چند دهه اخیر علیه ایران کارآمدی خود را نشان نداده و از لحاظ نظامی نتوانسته مانع پیشرفت نظامی ایران شود؛ بنابراین باید رویکرد تهاجمی‌تری علیه این کشور اعمال کرد که دولت اوباما به علت توافق هسته‌ای با ایران از آن هراس داشته‌ است. در زمینه توانمندی‌های داخلی و ماهیت نیروی نظامی ایران، «بیزینس اینسایدر» معتقد است که ورزیدگی و چابکی نیروی نظامی ایران در جنگ‌های نامتقارن عامل مهم دیگری است که موجب می‌شود برای نیروی نظامی آمریکا در منطقه مزاحمت‌های جدی ایجاد کند. همچنین نیروی دریایی ایران با قایق‌های کوچک تندروی خود ناوشکن‌های مدرن آمریکا را نگران کرده است. ایران نشان داده که دشمنی باکفایت و توانمند است.

امیدها و انتظارات ارتجاع عربی از ترامپ
یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که بسیاری از کشورهای عربی خلیج‌فارس، انتخاب «دونالد ترامپ» برای مقام ریاست‌جمهوری آمریکا را مثبت ارزیابی می‌کنند و امید دارند که سیاست‌های سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند. نشریه آمریکایی «فوربس» در گزارشی نوشت: «از نظر بسیاری از رژیم‌های عربی منطقه خلیج‌فارس، انتخاب «دونالد ترامپ» در مقام رئیس‌جمهور جدید آمریکا، یک پدیده مثبت تلقی می‌شود و یکی از دلایل آن، این است که دولت جدید آمریکا احتمالاً سیاست‌های سخت‌تری را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد.» این گزارش در ادامه نوشت: «کشورهای عربی خلیج‌فارس، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را نه تنها مقصر رشد هژمونیک ایران می‌دانند؛ بلکه معتقدند خروج شتاب‌زده آمریکا از عراق به پیدایش تکفیری‌های «داعش» منجر شد.» فوربس نوشت: رژیم‌های عربی امیدوارند که دونالد ترامپ با فعالیت‌های ایران در خاورمیانه مقابله کند و حتی تهدید کند که به دلیل حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و حزب‌الله، علیه ایران از نیروی نظامی استفاده می‌کند. این نشریه در پایان اینگونه نوشت که ترامپ احتمالاً بیش از اوباما بر موضوعات داخلی آمریکا متمرکز خواهد بود. فوربس با اشاره به این موارد ادامه داد: «برخی از رهبران کشورهای عربی در حال حاضر امیدوارند که ترامپ تأکید کمتری بر حقوق بشر داشته باشد و آزادی عمل بیشتری در سرکوب مخالفان حقیقی و خیالی با حکومت‌شان به آنها بدهد.»

 دکتر یدالله جوانی/  ترامپ که در جایگاه رئیس‌جمهور جدید آمریکا وارد کاخ سفید شده، همان کسی است که در اوایل سال جاری، با صراحت از پاره کردن برجام در صورت ریاست‌جمهوری سخن گفت. واکنش صریح و قاطع رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه، اگر آنان برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم، باب هر نوع سخن از پاره کردن برجام را در جبهه استکبار بست. در واقع، غربی‌ها و آمریکایی‌ها، این تهدید رهبری را جدی گرفته، با توجه به تجارب پیشین و از جمله، فک پلمپ‌ها از تأسیسات هسته‌ای از سوی ایران در سال ۱۳۸۴، به این جمع‌بندی رسیدند که عبور از برجام و کنار نهادن آن به صورت کامل، نه تنها به نفع آنان نخواهد بود؛ بلکه با ورود ایران به فضای جدید متضرر خواهند شد. براساس همین برآوردها، ترامپ و گروه وی، اکنون سخن از «بازنگری در برجام» را به شکل‌های مختلف تکرار می‌کنند. 
اظهارات «رکس تیلرسون» گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. استناد وی به نگاه ترامپ در موضوع برجام مبنی بر ضرورت بازنگری در این توافق بین‌المللی، نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا، قصد دارد بازی جدیدی را در این زمینه شروع کند. هر چند تمرکز دولت ترامپ بر «بازنگری» به جای «پاره کردن»، یک عقب‌نشینی کامل از موضع پیشین به شمار می‌آید؛ لکن این رویکرد و سیاست هم، یک نیرنگ و فریب بیش نیست. حال سؤال این است که دولت جمهوری اسلامی ایران، در راستای حفظ و تأمین منافع ملی و عزت ایرانیان در مقابل رفتارهای آمریکا در قبال برجام، چه باید بکنند؟ ماهیت برجام به معنای «برنامه جامع اقدام مشترک»، یک معامله بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ است؛ معامله‌ای که اگر دولت یازدهم با اهداف سیاسی که داشت در انجام و انعقاد آن عجله نمی‌کرد، بهتر از این امکان انجام آن وجود داشت. اما در برابر تعهدات انجام شده، تعهد اصلی طرف مقابل، برداشتن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران است. تمامی شواهد و قرائن، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها، قصد عمل به تعهدات خود طبق برجام را ندارند. از زمان اجرای برجام تاکنون، بارها برجام از سوی دولت امضاءکننده در آمریکا، نقض شده و اکنون دولت جدید آمریکا، بر روی گزینه «بازنگری» تمرکز پیدا کرده است. در قبال این نیرنگ آمریکایی‌ها، دولت جمهوری اسلامی باید سیاست صریح، شفاف و قاطعی را، در راستای تأمین حقوق ملت ایران، دنبال کند. مبانی و کلیات این سیاست، از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، مشخص شده است. برای پیشبرد این سیاست، دو گام اساسی به ترتیب عبارت است از:
۱ـ دولت جمهوری اسلامی، باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود، دولت آمریکا را به عنوان نقض‌کننده برجام، تحت فشار قرار دهد. اروپایی‌ها که از قِبَل برجام به دنبال تسخیر بازار پرمصرف ایران هستند، برخورداری آنان از این بازار، باید مشروط به واداشتن آمریکا به انجام تعهداتش شود. و به موازات آن دولت جمهوری اسلامی، باید در این راستا فعال شده، آمریکا را به عنوان «عهدشکن» و «ناقض برجام» در تمامی محافل بین‌المللی معرفی کند و از هر ابزاری برای واداشتن این کشور به انجام تعهداتش بهره گیرد. 
۲ـ در صورت  امتداد بدعهدی آمریکا،  ایران باید اقدامات متقابل را به صورت جدی دنبال کند. هیچ دلیل عقلی، شرعی و عرفی وجود ندارد که ایران طبق برجام، سال‌ها محدودیت‌هایی را بپذیرد، در حالی که طرف مقابل از انجام تعهداتش، شانه خالی می‌کند.
نتیجه اینکه در موضوع خدعه «بازنگری در برجام»، دولت ایران، باید صریح و قاطع با این خدعه برخورد کرده، راه هر نوع بازنگری در برجام را ببندد. معنای این سخن، آن نیست که برجام یک معامله بسیار خوب به نفع ایران بوده، بلکه مهم این است که بدانیم، آمریکایی‌ها با این نیرنگ می‌خواهند، از عمل به تعهدات‌شان شانه خالی کرده، عملاً برجام را پاره کنند.