سیدعزالدین موسوی، جانشین ستاد عتبات عالیات زنجان از ساخت نیم‌ضریح سرداب حرم مطهر امامین عسگریین(ع) با هزینه سه میلیارد تومان در استان زنجان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان فروردین ماه سال 96 کار ساخت آن تمام شود. وی افزود: این نیم ضریح چهار در هفت متری در سرداب مقدس، طبقه زیر زمین در سمت چپ محل غیبت حضرت ولی‌عصر(عج)، رو به طرف روضه مطهره و رو به طرف قبور ائمه در بقیع نصب می‌شود و همه هزینه آن را مردم ولایتمدار زنجان و مردم مملکت علوی پرداخته‌اند.


نگاهی به سازوکار اقتصادی شبکه‌های اجتماعی-۱
   امیر بهشتی/ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجازی، پدیده‌های نوظهوری هستند که با فراگیر شدن اینترنت، به سرعت بر تعداد آنها افزوده شد. همچنین با توجه با جذابیت‌های خاص این فضا و امکانات مختلفی که این شبکه‌ها ارائه می‌دهند، توانست مخاطبان بسیاری را هم به خود جذب کند. در حال حاضر از میان صدها شبکه اجتماعی که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، 52 شبکه در ایران کاربران بسیاری دارد. فیس‌بوک، توئیتر، تلگرام، لاین، واتس‌آپ، اینستاگرام از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین نرم‌افزارهای فضای مجازی است که در ایران مورد توجه قرار گرفته است و در بین این نرم‌افزارها نیز تلگرام با حدود 24 میلیون کاربر ایرانی، محبوب‌ترین پیام‌رسان اجتماعی در ایران است. اما سؤال اساسی این است که مؤسسان و طراحان این نرم‌افزارها به چه دلیلی آنها را به صورت رایگان عرضه کرده‌اند و به کاربران‌شان، خدمات می‌دهند؟ منبع درآمد اصلی این شبکه‌ها از کجاست؟ در این گزارش سعی شده است که با اشاره به جزئیات برخی شبکه‌های پرطرفدار در ایران به  این پرسش پاسخ داده شود.

* وایبر
نرم‌افزار وایبر، یکی از اولین نرم‌افزارهایی بود که علاوه بر ارائه خدمات چت رایگان، گفت‌وگوی رایگان اینترنتی و گفت‌وگوی تصویری را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌داد. همچنین می‌توان گفت که از میان دیگر پیام‌رسان‌ها اولین نرم‌افزاری بود که به دلیل امکاناتش و همچنین قابلیت ساخت گروه، استقبال بالایی از آن شد.
این شرکت در سال 2013، به یک شرکت ژاپنی به نامRakuten  فروخته شد. در واقع شرکت Rakuten چیزی شبیه به آمازون اما برای بازار ژاپن است. این شرکت، وایبر را با پرداخت ۹۰۰ میلیون‌ دلار به تصاحب خود درآورد.
 کاربران وایبر در 7 مه 2014 به 360 میلیون کاربر رسیدند و جالب‌تر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون گفت‌وگو با میانگین دو میلیارد دقیقه انجام می‌دهند و بیش از شش میلیارد پیامک در ماه ارسال می‌کنند. این در حالی است که کاربران وایبر در ماه دسامبر 2016 به 800 میلیون نفر رسیده است. در سال 93، حدود 9 میلیون و500 هزار کاربر ایرانی عضو این نرم‌افزار بوده‌اند که در آن زمان بیش 11 درصد از کل کاربران وایبر را شامل می‌شود. این نرم‌افزار برای اینکه کاربر بتواند با افرادی که این پیام‌رسان را در گوشی خود نصب نکرده‌اند هم تماس بگیرند، سرویسی به نام viber out  را طراحی کرده است. اما برای استفاده از آن کاربران باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. 
* فروش استیکر و بازی
با فراگیر شدن شبکه‌های مجازی، مفهوم استیکرز یا شکلک‌های مجازی به طور کلی تغییر کرد و انواع مختلفی از این شکلک‌ها طراحی و عرضه شد که کاربران در جای مناسب از آنها استفاده می‌کنند. در نرم‌افزار پیام‌رسان وایبر، برخی از این شکلک‌ها رایگان و برخی دیگر هم پولی هستند و برای استفاده از آنها کاربران باید، هزینه پرداخت کنند. بنابراین فروش استیکر هم یکی دیگر منابع درآمدزایی وایبر محسوب می‌شود. همچنین درون نرم‌افزار، تعدادی بازی آنلاین طراحی شده است که بسیاری از آنها پولی است و‌ شرکت وایبر از این طریق هم درآمد‌زایی می‌کند. گفتنی است شرکت وایبر در سال 2014، ششصد و ۵۶ میلیون دلار از طریق فروش بازی و استیکر درآمد داشته است.

* درآمدزایی از طریق محدودیت
وایبر به دلیل ارائه خدمات ارسال پیام و تماس رایگان، ضرر بسیاری را به شرکت‌های مخابراتی کشورهای مختلف وارد کرد. به همین دلیل برخی از کشورها با پرداخت هزینه به شرکت وایبر ارسال پیام و تماس را از این کشورها محدود کرده‌اند و تنها پیام‌ها یا تماس‌های ورودی محدود نیست؛ یعنی اگر در یکی از این کشورها از طریق سیم کارت شرکت‌های مخابراتی آنها، وایبر فعال شود، فقط می‌توان پیام را از دیگر مخاطبان دریافت کرد، ولی برای ارسال پیام و تماس تصویری، محدودیت وجود دارد.

* واتس‌آپ
در سال 2009 ژان کوم (Jan Koum)  و برایان آکتون (Brian Acton)  که پیش از آن در شرکت یاهو فعالیت داشتند، شرکت واتس‌آپ را تأسیس کردند. پس از اینکه این نرم‌افزار توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و هنگامی که در سال 2014 دارای 450 میلیون عضو شد، با پیشنهاد ۳/۱۹ میلیارد دلاری رئیس فیس‌بوک، مارک زاکربرگ روبه‌رو شد و مدیران این شرکت، واتس‌آپ را با این مبلغ افسانه‌ای به فیس‌بوک واگذار کردند. 
واتس‌آپ کاربران زیادی دارد، به طوری که در اوایل فوریه ۲۰۱۶ این پیام‌رسان اعلام کرد تعداد مشترکان شبکه از مرز یک میلیارد نفر گذشت، در حالی که کاربران ایرانی این شبکه حدود 12 میلیون نفر در سال 93 تخمین‌زده می‌شود.

* تلگرام
پیام‌رسان تلگرام در سال 2013 از طریق دو برادر با نام‌های «پاول دورف» و «نیکلای دورف» به بازار آمد. به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «قلعه دیجیتال» که در ایالات‌متحده مستقر است، پشتیبانی مالی و زیرساختی پیام‌رسان تلگرام را بر عهده دارد. مدیریت «قلعه دیجیتال» بر عهده «پاول دروف»، «اکسل نف» و خانواده «لاشویلی» است، ضمن آنکه سرمایه‌گذار اصلی آن، «میخائیل میری لاشویلی»،  فرمانده عالی‌رتبه نظامی ـ امنیتی یگان «سایرت متکل» رژیم صهیونیستی و عضو هیئت رئیسه کنگره جهانی یهود می‌باشد.
این نرم‌افزار در سال 2013، حدود 100 هزار کاربر داشت و طبق آخرین آمار در فوریه 2016، تعداد کاربرانش به بالای 100 میلیون نفر رسیده است. این نرم‌افزار بیشتر در بخش آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که ایران، بیشترین کاربر را در این نرم‌افزار دارد و اکنون حدود 24 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند.

 دکتر علی‌اصغر زارعی/مؤسسه پژوهشی رند یکی از مؤثرترین مراکز تحقیقاتی در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کاخ سفید و حتی مافیای تجارت جهانی (صهیونیسم بین‌الملل) است. این مؤسسه سندی را با عنوان «قدرت اعمال فشار» برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده که به تازگی دسترسی به آن امکان‌پذیر شده است. در این سند که 10 سال پیش نگارش شد، اما در سال 2016 انتشار یافت، ایران به همراه روسیه و چین مهم‌ترین دشمنان ایالات‌متحده محسوب شده‌اند. قابل توجه‌ترین گزینه‌های P2C آمریکا؛ تحریم‌های مالی، حمایت از نیروهای سیاسی غیر خشونت‌طلب در برابر حکومت‌های متخاصم و انجام عملیات‌های سایبری تهاجمی هستند. قطع دسترسی به نظام بانکی جهانی می‌تواند باعث اعمال فشارهای اقتصادی شدیدی شود و این فشارها را می‌توان بر اساس واکنش کشور هدف، تنظیم کرد.
اهداف این راهبرد: 
1ـ وادارسازی کشورها به اجرای امیال آمریکا؛ ۲ـ ممانعت از تهدید منافع آمریکا و متحدان آمریکا و تضعیف نظام جهانی مطلوب آمریکا؛ 3ـ تضعیف دشمنان کلیدی آمریکا؛ 4ـ تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا برای تغییر جهت به سمت آن.
علل حمایت آمریکا از این طرح: ۱ـ مزیت‌های خاص آمریکا نسبت به کشورهای متخاصم؛
 2ـ وابستگی کشورها به نظام جهانی سرمایه‌گذاری که ابزار قدرت آمریکاست؛ ۳ـ قدرت نرم آمریکا برای متقاعدسازی کشورها و زمانبر بودن قدرت نرم؛ ۴ـ توان اجماع‌سازی آمریکا؛ 5ـ اقتصاد آمریکا توانایی مداخله را به این کشور می‌دهد و 6ـ افکار عمومی آمریکا را نمی‌توان درباره جنگ نظامی توجیه کرد.
ابزارهای آمریکا: 1ـ تحریم‌های مالی و عدم دستیابی به نظام مالی جهانی؛ 2ـ حمایت از نیروهای اپوزیسیون در کشورهای هدف؛
3ـ انجام عملیات سایبری؛ 
4ـ تهدید به استفاده از نیروی نظامی؛ ۵ـ تأثیرگذاری بر رسانه‌ها با هدف تغییر ادراکات؛ 6ـ دیپلماسی و مذاکره؛ 7ـ شروع روابط دیپلماتیک.(صاحب‌نظران آمریکایی گفته‌اند در شوروی با ماهواره و شبکه‌های اجتماعی نظام را ساقط کردیم؛ اما چون در ایران سفارت نداریم نتوانسته‌ایم، چرا که نیروهای رابط اطلاعات درستی ندارند)؛
 ۸ـ عملیات اطلاعاتی مخفیانه؛
 ۹ـ بهره‌گیری از منابع انرژی؛ 10ـ نظارت بر حمل ‌ونقل دریایی و هوایی؛ 11ـ حمایت از عملیات نظامی مخالفان، مانند گروهک تروریستی داعش که عملاً خودشان وارد نشدند.
موانع: ۱ـ دارای بازدهی بالا و ریسک پایین؛ 2ـ بدون تولید خشونت برای آمریکا؛ 3ـ جایگزین قدرت نظامی.
راهکارهای مقابله با این طرح
راهکار ما برای مقابله با تحریم‌ها اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حذف دلار از مبادلات جهانی است. راهبرد دیگر تداوم نهضت علمی و تقویت دانشگاه‌ها در جهت نیازهای کشور است. راهبرد دیگر تقویت مدیریت اعتقادی نخبگان و رشد و تربیت مدیران با تفکر انقلابی است. راهبرد مقابله با تهدیدات سایبری حفظ پدافند غیرعامل است.
آمریکا به دنبال محدود کردن انقلاب اسلامی در مرزهای ایران است؛ اما امروزه نفوذ راهبردی ما در کشورهای منطقه انکارناپذیر است. برای نمونه در اول انقلاب اندونزی 11 نفر شیعه داشت؛ اما امروز 5/2 میلیون شیعه با افتخار آنجا سکونت دارد و فقط شش حوزه علمیه در جاکارتا دایر است، در حالی که سفارت آمریکا در جاکارتا سه هزار کارمند دارد که عمدتاً برای مقابله با تهدید ایران هستند. 
در واقع فتنه 88 جلوه‌ای از سناریوی آمریکایی‌ها بود. جهان اسلام ابزار انرژی را در اختیار دارد؛ اما با سوء مدیریت و بی‌کفایتی حکام اسلامی این فرصت از دست رفته و در جمهوری اسلامی ایران هم متأسفانه دیپلماسی نفتی صحیحی به کار گرفته نشده است.

 ابوذر احمدی/در تازه‌ترین عملیات استشهادی در قدس اشغالی، یک جوان فلسطینی هفته گذشته با کامیون خود گروهی از شهرک‌نشینان مسلح صهیونیستی را در شهرک یهودی «ارمون هنتسیف» واقع در مجاورت محله «جبل المکبر» شهر بیت‌المقدس زیر گرفت. در پی این اقدام دلیرانه پنج نفر به هلاکت رسیدند و دست‌کم ۱۵ نفر زخمی شدند که بنابر اعلام منابع عبری‌زبان صهیونیستی، حال هشت نفر از آنها وخیم است.جالب توجه آنجا بود که این عملیات شهادت‌طلبانه در نزدیکی «کنست»(پارلمان) رژیم صهیونیستی انجام شد که بیش از پیش ضعف امنیتی دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. نظامیان صهیونیستی به سوی «فادی القنبر» مجری این عملیات آتش گشودند و او را به شهادت رساندند. به دنبال این عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی، نتانیاهو، رئیس دولت جعلی صهیونیستی به سرعت کابینه امنیتی تشکیل داد و در آن تصمیم گرفته شد ضمن ویرانی منزل مجری عملیات و بازپس ندادن پیکر وی به خانواده‌اش، مادر این شهید فلسطینی به همراه 12 نفر دیگر از اعضای خانواده وی سلب تابعیت و اقامت شوند. نتانیاهو که این روزها به شدت مورد انتقاد جامعه صهیونیستی قرار گرفته است، در ادعایی مضحک و بی‌اساس اعلام کرد، شهید «فادی القنبر»، مجری عملیات شهادت‌طلبانه قدس از اعضای گروه تروریستی «داعش» بوده است؛ ادعایی باطل که حتی واکنش تحلیلگران صهیونیستی را هم به دنبال داشت. در همین راستا، «دان کوهین»، خبرنگار و پژوهشگر صهیونیست اظهار داشت ادعای ارتباط مجری عملیات قدس با گروه «داعش»، یک دروغ آشکار است که صرفاً با اهداف تبلیغاتی بیان می‌شود. «کوهین» در اظهاراتی در صفحه شخصی خود در توئیتر تصریح کرد، نتانیاهو با هدف توجیه سرکوبگری و اقدامات خود علیه فلسطینیان چنین دروغ‌هایی را مطرح می‌کند. همچنین، «آوی سیخاروف» تحلیلگر مسائل فلسطین در پایگاه خبری عبری‌زبان «والا» ضمن ردّ ادعاهای نتانیاهو، عنوان کرد هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که ارتباط شهید قنبر با داعش را ثابت کند و نتانیاهو با این کار در واقع به داعش خدمت کرد؛ زیرا عملیاتی را به آن نسبت داد که نه در آن دست داشته و نه حتی برای آن طرح‌ریزی کرده است. به هر حال، این عملیات شهادت‌طلبانه که همه کشته‌شدگان آن از نظامیان صهیونیست بوده‌اند، ضربه بزرگی به کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو زد؛ زیرا مقامات امنیتی صهیونیستی تا چندی پیش ادعای مهار این حرکت خودجوش مردمی را داشتند که این عملیات بر تمامی ادعاهای آنان خط بطلان کشید؛ اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، این است که این حرکت استشهادی فلسطینی در چه شرایطی انجام شد و چه پیامدهایی را برای رژیم مستأصل صهیونیستی به دنبال خواهد داشت؟ در ادامه با ذکر چند نکته مهم به این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد.
نخست، پیش از هر چیزی باید گفت چنین عملیات‌هایی آن هم از سوی جوانان شهادت‌طلب فلسطینی در بیت‌المقدس در واقع پاسخی محکم و قاطع به تلاش‌هایی است که غرب در نظر دارد با تصویب قطعنامه ۲۲۳۴ طرح دو دولتی را بر فلسطینی‌های مخالف این طرح تحمیل کند. 
دوم، مقامات جانی صهیونیستی نباید فراموش کنند «انتفاضه قدس» در واکنش به تشدید تعرضات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به مقدسات اسلامی فلسطین و در رأس آنها مسجد مبارک الاقصی کلید خورد، در نتیجه با اقدامات سرکوبگرایانه نتانیاهو نه تنها مقاومت ملت فلسطین گسترده‌تر خواهد شد؛ بلکه از سویی جبهه داخلی رژیم غاصب صهیونیستی را شکننده‌تر و به تبع آن امنیت ساکنان غاصب یهودی را هم به چالش می‌کشاند. 
نکته پایانی، سری عملیات‌های شهادت‌طلبانه در قدس اشغالی که ضربات سنگینی به ماهیت وجودی دستگاه‌های امنیتی نتانیاهو وارد کرده است، افزون بر اینکه هیمنه آنها را برای جامعه صهیونیستی فرو ریخته است، ماهیت اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی را هم برای ساکنان غاصب یهودی برملا کرده است. تحلیل منابع متعدد خبری صهیونیستی مبنی بر ماهیت اشغالگری به عنوان تنها عامل وجود چنین اقداماتی از سوی فلسطینیان دلیل متقنی بر این ادعاست.

بانوی فعال کرمانشاهی در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/طلاسازی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های هنر دستی است. امروزه ساخت طلا و جواهر به دو شیوه دستی و ماشینی‌(مکانیزه) انجام می‌شود و وجود پاساژهای مختلف با انبوه مغازه‌های طلافروشی نشان از رونق مناسب این صنعت و تولید و فروش آن در کشورمان دارد.
خانم فریده مردان‌پور یکی از فعالان عرصه طلاسازی است. وی که از دوران کودکی علاقه فراوانی به رشته‌های مختلف هنری داشته و بافتنی، گل‌سازی و هنرهای دیگر را تجربه کرده است؛ پس از دو سال کار کردن در کارگاه طلاسازی، کارگاه و آموزشگاهی در این رشته راه اندازی کرده است. او هم اکنون با بیش از شش سال سابقه در زمینه ساخت جواهر و تراش سنگ‌های زینتی، در آموزشگاه خود به کارآموزان رشته‌های مختلف، طلاسازی و جواهرسازی، تراش سنگ، قلم‌زنی و فروش طلا را آموزش می‌دهد.
مراحل یادگیری
 رشته طلاسازی
آموزشگاه خانم مردان‌پور تحت نظر سازمان فنی حرفه‌ای استان کرمانشاه فعالیت می‌کند. هزینه دوره عمومی طلاسازی مطابق نرم اعلامی فنی حرفه‌ای، حدود دو میلیون تومان می‌باشد. اولین مرحله برای آموزش طلاسازی، شرکت در کلاس‌های تئوری است، سپس کارآموزان باید دوره عملی چهار، پنج ماهه‌ای را بگذرانند. کارآموز در دوره عملی حدود 500 ساعت آموزش می‌بیند. وزن‌کشی و تشخیص نوع فلز و درصد خلوص آن، ذوب فلز، ساختن آلیاژ، تهیه شمش آلیاژ، نَوَردکشی، حَدیده‌کشی، جوشکاری و... از جمله مراحل مختلف آموزشی است که کارآموز در دوره عملی یاد می‌گیرد. در پایان هر دوره از کارآموزان آزمون عملی گرفته می‌شود و سازمان فنی حرفه‌ای برای کسانی که نمره قبولی کسب کنند گواهینامه الکترونیکی با کد شناسایی بین‌المللی صادر می‌کند. خانم مردان‌پور برای یادگیری کارآموزان خود تنها به این دوره پنج ماه اکتفا نکرده و می‌گوید: درِ آموزشگاه ما بر روی همه کارآموزان باز است و اگر کارآموزی علاقه‌مند به گذراندن دوره آموزشی طولانی‌تر و تثبیت بیشتر آموزش‌هایش باشد، می‌تواند به صورت رایگان در کلاس‌های آموزشگاه شرکت کند.
این بانوی 50 ساله کرمانشاهی می‌گوید: کارآموزان آموزشگاه ما از طیف‌های مختلف و عموماً از قشر جوان هستند که به دنبال ایجاد شغل دائمی و کسب درآمد هستند. در کنار آنها، افراد میانسالی نیز به آموزشگاه مراجعه می‌کنند که غالباً از بازنشستگان دولتی هستند و قصد دارند برای دوران پس از بازنشستگی خود طلافروشی راه بیندازند. ما به این افراد نیز یک سری آموزش‌ها در حوزه فروشندگی طلا و جواهر ارائه می‌دهیم.»
راه‌اندازی کارگاه طلاسازی
 با 15 میلیون تومان
برای راه‌اندازی کارگاه طلاسازی علاوه بر میزان آورده اولیه، مکان کارگاهی و دستگاه‌ها و ابزار مورد نیاز، عوامل مهمی نیاز است که تأثیر مستقیمی بر میزان بازاریابی و درآمد افراد می‌گذارد. صاحب این حرفه در درجه اول باید بتواند اعتماد مردم را به خود و حرفه‌اش جلب کند. اکثر مشتریان کارگاه‌های طلاسازی خانم‌ها یا صاحبان طلافروشی‌ها هستند که طلای کهنه یا شکسته به کارگاه داده و سفارش‌های جدید می‌دهند. کسی که در پی راه‌اندازی کارگاه تولیدی است باید حسن شهرت و اخلاق حسنه داشته، امین و امانت‌دار مردم بوده و فردی خوش‌قول باشد. طلاساز با داشتن این شرایط می‌تواند اعتبار لازم را در بازار کسب کند و به سرمایه اولیه زیادی برای خرید شمش طلا و شروع تولید نیاز ندارد.
برای راه‌اندازی کارگاه از هر مکانی می‌توان استفاده کرد، از انباری بلااستفاده منزل یا قسمتی از محیط خانه گرفته تا اجاره مغازه در بازار طلافروشان با هدف برقراری ارتباط بیشتر با مشتری و طلافروش. مردان‌پور می‌گوید:‌ کارآموزی دارم که در زیر راه‌پله منزل شخصی اقدام به راه‌اندازی کارگاه کرده و با اعتماد و اعتباری که در بازار طلا کسب کرده، ماهانه حدود پنج میلیون تومان درآمد دارد. برای اینکه فرد بتواند راحت‌تر کار کند مکان حدود سه تا چهار متر مربعی برای شروع کار کفایت می‌کند. مهم‌ترین ویژگی مکان کارگاه، امن و مطمئن بودن آن از سرقت، آتش‌سوزی و... است؛ چون در کارگاه‌های طلاسازی دائم با فلزات گرانبها و با ارزش ریالی بالا سر و کار داریم.
وی می‌گوید: در طلاسازی از دستگاه‌هایی چون دستگاه ذوب، نورد، حدیده و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود. تمامی دستگاه‌ها و ابزار این حرفه تولید داخل بوده و به راحتی قابل تهیه است. برای راه‌اندازی کارگاه کوچک و خرید این دستگاه‌ها و ابزار مورد نیاز مبلغ 15 میلیون مناسب می‌باشد.مردان‌پور با اشاره به طلاسازی به دو شیوه دستی و مکانیزه می‌افزاید: اجرت طلاسازی دستی به مراتب بالاتر از شیوه مکانیزه است. اکثر طلاهای موجود در بازار با طراحی رایانه‌ای، ریخته‌گری و ماشین‌های طلاسازی انجام می‌شود و ارزان‌تر از جواهرآلات دستی به فروش می‌رسد، با این وجود، هنر دستی طلاسازی مشتریان خاص خود را داشته و در این حوزه همچنان تقاضای نسبتاً بالایی وجود دارد.کارآموزان می‌توانند هر دو دوره آموزش ریخته‌گری و طلاسازی دستی را یاد بگیرند و به تناسب علاقه‌مندی‌شان یکی از روش‌های تولیدی را انتخاب و دنبال کنند.
آموزش‌های مورد نیاز
 برای فروشندگی
آشنایی با اتحادیه طلافروشان و شرایط و نحوه دریافت سند، شرایط مکان فروش جواهر، تشخیص طلا از غیر آن، وزن کردن، محک زدن طلا و به دست آوردن عیار خالصی آن، تبدیل عیار خارجی به ایرانی و برعکس، تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی، نحوه خرید و فروش کار نگین‌دار، نحوه تحویل طلای شکسته به کارگاه تولیدی و محاسبه اجرت کار سازنده طلا، فاکتورنویسی و.... برخی از آموزش‌های مورد نیازی است که فروشنده طلا باید آنها را یاد بگیرد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۲۶
 شهریار اقتصاد/ رسیدگی در شعب دیوان؛ رسیدگی در شعب دیوان با تقدیم دادخواست میسر است که باید به زبان فارسی بر روی برگه‌های چاپی مخصوص دادخواست به تعداد طرف دعوی به اضافه یک نسخه نوشته شود و به امضا و اثر انگشت شاکی یا نماینده قانونی او برسد. در فرم دادخواست گزینه‌هایی چون؛ نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، شغل، اقامتگاه شاکی، نام مؤسسه یا وزارتخانه یا واحد طرف شکایت و یا نام و نام‌خانوادگی، شغل و اقامتگاه مأمور مربوطه، موضوع شکایت و خواسته، ذکر مدارک و دلایل مورد استناد قید شده است. دادخواست وارده در دفتر ثبت دادخواست کل دیوان ثبت و سپس از طرف رئیس دیوان یا معاون وی به یکی از شعب دیوان ارجاع می‌شود. دفتر شعبه یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن را به طرف شکایت ابلاغ می‌کند، طرف شکایت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به ارسال پاسخ اقدام کند. عدم وصول پاسخ مانع رسیدگی نبوده و شعبه با توجه به مدارک موجود به پرونده رسیدگی و به صدور رأی مبادرت می‌کند، با این توصیف به طور کلی رسیدگی در دیوان غیر حضوری است؛ اما شعبه دیوان می‌تواند هر یک از طرفین دعوی را برای اخذ توضیح دعوت کند. رئیس دیوان یا هر یک از شعب دیوان می‌توانند اسناد و پرونده‌هایی که نزد کلیه واحدهای دولتی، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی است، مطالبه کنند و واحدهای مذکور مکلّفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به ارسال اسناد و پرونده‌های مورد مطالبه اقدام کنند و در صورتی که ارسال اسناد ممکن نباشد دلایل آن را به دیوان اعلام کنند، قضات شعب دیوان باید پس از رسیدگی و تکمیل تحقیقات و انجام مشاوره و ملاحظه نظر مشاور، ختم دادرسی را اعلام کرده و ظرف یک هفته به صدور حکم مبادرت ورزند.
رسیدگی در شعب تجدیدنظر ؛ کلیه آرای شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم‌مقام و یا نماینده قانونی آنها، قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر است، مهلت تجدیدنظرخواهی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ است. تجدیدنظرخواهی با تقدیم دادخواست به دفتر شعبه صادرکننده رأی یا دبیرخانه یا دفاتر اداری دیوان انجام می‌گیرد، دادخواست تجدیدنظر را رئیس دیوان به یکی از شعب تجدیدنظر ارجاع می‌دهد. دادخواست تجدیدنظر باید روی برگه‌های مخصوصی نوشته شود که حاوی گزینه‌های زیر باشد:  الف‌ـ مشخصات و اقامتگاه تجدیدنظرخواه؛  ب‌ـ شماره و تاریخ رأی تجدیدنظرخواسته؛  ج‌ـ تاریخ ابلاغ رأی تجدیدنظرخواسته؛ د‌ـ دلایل و جهات تجدیدنظرخواهی؛ ه‌ـ شعبه صادرکننده رأی تجدیدنظرخواسته.
در صورت استنکاف شخص یا مرجع محکوم‌علیه از اجرای حکم قطعی، واحد اجرای احکام دیوان، مراتب را به رئیس دیوان گزارش می‌کند و رئیس دیوان پرونده را به شعبه صادرکننده رأی قطعی ارجاع می‌دهد. شعبه مذکور موظف است خارج از نوبت به موضوع استنکاف رسیدگی کرده و با صدور رأی مقتضی، پرونده را برای اقدامات بعدی به واحد اجرای احکام دیوان ارسال کند. شعبه رسیدگی‌کننده به استنکاف ابتدا شخص یا اشخاص مستنکف را احضار و موضوع را به آنها تفهیم می‌کند، چنانچه مستنکف استمهال کند، حداکثر یک هفته برای اجرای حکم و اعلام به دیوان به وی مهلت داده می‌شود، در غیر این صورت یا پس از انقضای مهلت در صورتی که محکوم‌علیه از اجرای رأی استنکاف کند با رأی شعبه صادرکننده حکم به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارات وارده محکوم می‌شود.
منبع: قانون دیوان عدالت اداری