وزارت اطلاعات طي بيانيه‌اي اعلام کرد در روزهاي اخير برخي درگاه‌هاي اطلاع‌رساني دستگاه‌هاي اجرايي تلاش دارند موضوع قاچاق 1128 کانتينري را در حد يک تخلف گمرکي تقليل دهند. بايد اين نکته را در نظر داشت که وزارت اطلاعات چشم بيدار نظام جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با قاچاق و فساد سازمان‌يافته است و برخی نمي‌توانند براي تبرئه خود گزارش‌هاي اين دستگاه فعال را زير سؤال ببرند.


  احمدرضا هدایتی/ اگرچه بخش قابل توجهی از ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی در جامعه ناشی از تلاش رسانه‌های خارجی برای فاصله گرفتن مردم از اصول و ارزش‌های اسلامی و تغییر سبک و سلوک زندگی آنهاست و اگرچه منطقاً نهاد خانواده، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش را در رفع یا گسترش این معضلات برعهده دارد؛ اما معمولاً انگشت اتهام، نظام آموزشی کشور را نشانه می‌رود.
این نگاه شاید خیلی هم بی‌ربط نباشد؛ چرا که تجارب دیگر کشورها نشان می‌دهد، در جریان تعاملات زندگی اجتماعی، نظام آموزشی و فرهنگی کشورها، از جمله دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌های جمعی، نقش اساسی را در این زمینه بر عهده دارند؛ اما در کشور ما افزون بر نظام آموزشی و فرهنگی، این انتظار وجود دارد که حوزه‌های علمیه و هیئت‌های مذهبی و مساجد نیز با به‌روزرسانی مباحث و فعالیت‌های خود، نقش پررنگ‌تری را در این زمینه ایفا کنند.
برای نمونه، درس رفتارهای اجتماعی در مدارس و توصیه‌های اخلاقی و رفتاری علمای بزرگوار در مساجد و مباحث علمی و تحقیقی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، می‌تواند دربرگیرنده آموزش برخورد عقلانی و شرعی با انبوه معضلات و مشکلات جدید و نوظهوری باشد که به علل مختلف، از جمله اقدامات مخرب دشمن در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، به‌ تدریج در جامعه رسوخ یافته و در حال نهادینه شدن است.
رسانه‌های مورداشاره، معمولاً در جریان تقابل با انقلاب اسلامی، در گام نخست و در یک اقدام هماهنگ و فراگیر برای فرهنگ‌سازی غلط، تلاش می‌کنند ابتدا با بزرگنمایی و غلو درباره وجود ناهنجاری‌های اجتماعی، بروز این رفتارها را عادی و ناشی از ضعف فرهنگی و ناکارآمدی نظام اسلامی جلوه دهند و سپس با تعمیم و گسترش آن در جامعه، بروز و پذیرش این رفتارها را اجتناب‌ناپذیر اعلام کنند.
این در حالی است که اولاً، بیشتر ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری موجود در جامعه، به افراد خاصی محدود می‌شود و فراگیر بودن آن به هیچ‌وجه صحت ندارد، ثانیاً، فرهنگ ایرانی و اصول و ارزش‌های اسلامی سرشار از مفاهیم ارزشی و آموزه‌های اخلاقی ارزشمندی است که چنانچه مانعی در مسیر ارائه و اجرای آنها ایجاد نشود، به راحتی قادرند الگویی نمونه و در تراز اهداف عالیه انقلاب را به تصویر بکشند.
با این ‌حال، برخی از مهم‌ترین موضوعات قابل طرح و بررسی در موضوع «رفتارها و هنجارهای اجتماعی» در مدارس، مساجد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها عبارتند از: 
1‌ـ از آنجا که یک انسان دیندار واقعی، خود را متعهد و ملزم به رعایت همه اصول عقلی، شرعی و قانونی می‌داند، معرفی اصولی و اجمالی دین اسلام با تأکید بر خودشناسی و خداشناسی و بیان منطقی اصول و ارزش‌های اسلامی، از جمله اهمیت راستگویی، رعایت احترام به دیگران (پدر و مادر، استادان و معلمان، دانشمندان، علما و...) و دیگر موضوعات مشابه و همچنین بیان ضرورت و چگونگی مشارکت در اجرای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، به منزله مهم‌ترین عامل هدایت انسان‌ها به‌ سوی تعالی و رشد همه‌جانبه و بازدارنده جامعه از انحراف اخلاقی و رفتاری، مهم‌ترین نیاز تربیتی جوانان و نوجوانان به شمار می‌آید و باید در اولویت نظام آموزشی باشد.
2ـ بدیهی است رشد و پیشرفت هر کشور، مستلزم برخورداری از وجود افراد مؤثر و کارآمد است، بنابراین تربیت جوانان و نوجوانان باید با تأکید بر پرورش افراد متدین، آرمانگرا، دوراندیش و آینده‌نگر، خودباور و خوداتکا، اهل مطالعه و تحقیق، اهل تعقل و تفکر، اهل قلم و کتابت، اهل خلاقیت و نوآوری، اهل برنامه‌ریزی و مستندسازی و در نهایت، اهل کارآفرینی و سازندگی صورت بپذیرد.
3‌ـ بی‌شک، آگاهی عمومی از ارزش‌ها، یافته‌ها‌ و دستاوردهای کشور و دانشمندان و نخبگان و دیگر مفاخر جامعه به‌ مثابه یک عامل برانگیزاننده در ایجاد خودباوری و اجرای موفق طرح‌ها و برنامه‌های ملی نقش اساسی دارد؛ از این رو ایران‌شناسی، شناخت مفاخر ایران و اسلام، شناخت تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، شناخت نظام اداری و امثال آن نیز موضوعاتی هستند که باید در فرهنگ‌سازی و آموزش افراد جامعه، مورد توجه و تأکید قرار گیرند.
4‌ـ دستیابی به تمدن نوین اسلامی با همه شاخصه‌های پیشرفت مادی و معنوی آن، نیازمند تعمیم و نهادینه‌سازی روحیه‌ جهادی و عمل ‌انقلابی و نیز ترویج و حفظ ارزش‌های اسلامی و ایرانی برای الگوسازی و الگوپروری تراز انقلاب اسلامی است؛ از این رو این مهم باید به ‌گونه‌ای عملیاتی شود که جوانان و نوجوانان ما، به‌جای الگوپذیری کورکورانه، به آن حد از بلوغ فکری، عقلی و معرفتی برسند که با عملکرد خود، شاخص طراحی و گسترش فرهنگ اسلامی و ایرانی معرفی شوند.
5‌ـ هیچ جامعه‌ای در انجام امور خود موفق نخواهد بود، مگر اینکه مردم آن بر اهمیت و ضرورت مؤلفه‌هایی، مانند مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، وجدان‌کاری و دلسوزی، کار تیمی و هم‌افزایی، کسب‌وکار سالم و رزق و روزی حلال در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف واقف باشند و دستیابی به این هدف نیز ممکن نیست مگر اینکه این مهم به شکل علمی و در چارچوب ارزش‌های اسلامی و اجتماعی، از سنین اولیه در ذهن و فکر جوانان و نوجوانان نهادینه شود.
6‌ـ  همدلی و همکاری افراد جامعه به ‌ویژه در بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی، راز موفقیت جوامع به‌شمار می‌رود و تعلیم و آموزشِ اصولی و منطقی نحوه رفتار اجتماعی در شرایط مختلف، به‌ ویژه در جریان مواجهه با بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی، در زمینه‌ها و موضوعات گوناگون، مانند نوعدوستی و پرچمداری در کار خیر، مددیاری و امدادرسانی، حفظ آرامش و پرهیز از غارتگری و اجتناب از ایجاد اختلال در کارِ امداد و نجات، از نکات دیگری هستند که در نظام آموزشی و در فرایند فرهنگ‌سازی نباید مورد غفلت واقع شوند. 
افزون بر نکات اشاره شده، بیان نکات آموزشی و تربیتی مورد نیاز درباره قانون‌مداری و نظم اجتماعی و شخصی در امور مختلف، از جمله رعایت حقوق شهروندی، رفتارهای ترافیکی و رفت‌وآمد شهری یا رفتار آپارتمان‌نشینی و همسایه‌مداری، رفتار با ارباب‌رجوع و امثال آن نیز، از دیگر مواردی هستند که باید در متون درسی و مباحث آموزشی و تربیتی مساجد و مدارس گنجانده شوند.
حفاظت از اموال عمومی و بیت‌المال، حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، ساده‌زیستی و صرفه‌جویی، دشمن‌شناسی (درونی و بیرونی) و واکنش نسبت به تحرکات امنیتی و اقدامات خصمانه و هدفمند فرهنگی و غیر فرهنگی بیگانگان و ایادی داخلی آنها و ده‌ها مورد مشابه دیگر نیز وجود دارد که آموزش اصولی آنها می‌تواند هم در منابر و مساجد و هم در مدارس و دانشگاه‌ها، در دستور کار نظام فرهنگی و تربیتی کشور قرار گیرد.

 ابوذر احمدی/ طی هفته گذشته، منابع صهیونیستی از ورود هیئتی از نمایندگان شورای امنیت ملی آمریکا به اراضی اشغالی خبر دادند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» طی گزارشی در این باره اعلام داشت: «هیئت آمریکایی با  مقامات شورای امنیت ملی اسرائیل دیدار و درباره ایران و وضعیت جنوب سوریه بحث و مذاکره کردند.» در این دیدار که رئیس معاونت طرح‌ریزی استراتژی ستاد کل ارتش اسرائیل، سرتیپ «رم یَونه» و رئیس معاونت روابط خارجی، سرتیپ «ارز مِیزل» نیز شرکت داشته‌اند، بیشتر زمان جلسه به فرایندهای ایرانی در خاورمیانه، با تأکید بر سوریه اختصاص داشته است.
این در حالی است که دو روز پیش از آن، منابع رسمی صهیونیستی گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه «گادی آیزنکوت»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم غاصب صهیونیستی به صورت محرمانه به «بروکسل» سفر کرده و در آنجا با فرمانده ارتش آمریکا در منطقه اروپا ژنرال «کارتیس اسکاپاروتی» ملاقات کرده است. گفته می‌شد محور گفت‌وگو بین این دو درباره نقش رو به رشد ایران در منطقه و برنامه‌ریزی برای تشکیل پایگاه هوایی و زمینی در خاک سوریه متمرکز بود.
در همین ارتباط، «رانی دانیل» کارشناس مسائل نظامی در شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت، به نظر می‌رسد در دو هفته اخیر رخدادهای جدیدی در منطقه به وقوع پیوست و در پی آن این نشست به طور غیرمنتظره بین «دانفورد» که عملاً فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و «آیزنکوت» برگزار شد.
گفته می‌شود، این دیدارها در پی نارضایتی مقامات صهیونیستی از توافق سه‌جانبه‌ای که به تازگی میان روسیه، آمریکا و اردن درباره آتش‌بس در جنوب سوریه به امضا رسید، صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که نتانیاهو در مواضعی صریح در قبال این توافق، خطاب به ایالات‌متحده و روسیه گفت، با وجود تلاش‌‎های این دو کشور برای برقراری آتش‌بس در سوریه، اسرائیل به فعالیت در این کشور براساس منابع امنیتی خود ادامه می‌دهد.
اما آنچه در این میان حائز اهمیت است و این سطح از دیدارهای امنیتی میان مقامات آمریکایی و صهیونیستی را مهم و برجسته می‌کند، نگرانی و هراس مقامات صهیونیستی از استمرار حضور مقاومت در سوریه و استقرار نیروهای مقاومت در جوار مرزهای بلندی‌های جولان است که تلاش می‌شود با فرافکنی در زمینه ایجاد پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه، به نوعی تحت‌الشعاع قرار گیرد. این در حالی است که مقامات صهیونیستی در مواضعی هماهنگ با شروع دور جدیدی از ایران‌هراسی، در تلاشند با فرافکنی و جنجال‌سازی سیاسی از وسعت نگرانی‌های امنیتی خود بکاهند. حتی برخی از منابع سیاسی منطقه، معتقدند اقدام جنجالی محمدبن‌سلطان در ربودن «سعد حریری» و استعفای اجباری او از دولت لبنان، سناریوی ضرب‌الاجلی در این راستا بوده که با طراحی و مدیریت مقامات صهیونیستی صورت گرفته است. 
به هر حال سراسیمگی مقامات صهیونیستی در دیدارهای فشرده با مقامات امنیتی و نظامی آمریکا و جابه‌جایی در مقامات نظامی ارتش که مهم‌ترین آن، انتصاب سرلشکر «هرتصی هالوی»، رئیس سرویس اطلاعات نظامی «امان» به فرماندهی منطقه جنوبی بود، همگی نشان از وضعیت‌ شکننده امنیتی رژیم صهیونیستی دارد که سناریوهای منطقه‌ای آن در راستای ایجاد حائل امنیتی بیشتر برای این رژیم یکی پس از دیگری به شکست منتهی شده است. این مسئله را می‌توان به خوبی در اظهارات اخیر ‌«یسرائیل کاتص»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی فهمید که گفته بود حضور ایران در سوریه تهدیدی برای اسرائیل در طولانی‌مدت است.

درآمدزایی با ایجاد ارزش‌افزوده در فرآورده‌های جانبی شترمرغ
 اکبر کریمی/  شترمرغ پرنده‌ای آفریقایی است که یکی از کم‌چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشت قرمز است. این پرنده طی سال‌های اخیر جای پایی هر چند محدود، اما رو به گسترش در سفره ما ایرانی‌ها باز کرده است. با گذشت بیش از یک دهه از راه‌اندازی مزارع پرورش این پرنده در کشور، امروزه شاهد پرورش آن در جای جای سرزمین‌مان هستیم.
محمدعلی رعیت یکی از کسانی است که از سال 88 پرواربندی شترمرغ در مکان دامداری بدون استفاده پدری را در شهر کاشان راه‌اندازی کرده و در حال حاضر سالیانه بیش از 300 شترمرغ را پرواربندی و روانه بازار مصرف می‌کند. 
او که اکنون مزرعه پرورش شترمرغ 3500 متری دارد، می‌گوید: «پس از تحقیق و علاقه‌مندی به این حوزه، فعالیتم را با پرورش پنج جوجه شترمرغ شروع کردم. چند دوره به صورت آزمایشی این کار را ادامه دادم و پس از گرفتن نتایج مثبت، آرام آرام تعداد جوجه شترمرغ‌ها را افزایش دادم.»
شترمرغ به صورت گله‌ای نگهداری می‌شود و دوره پرواربندی آن بین هشت تا نه ماه است و پس از این مدت کشتار می‌شود. شترمرغ بسیار حساس است و در جابه‌جایی‌ها نیز معمولاً استرس گرفته و کیفیت گوشت آن پایین می‌آید. برای همین محمدعلی در نزدیک‌ترین مکان بهداشتی اقدام به ذبح پرنده‌های پروار شده می‌کند تا باکیفیت‌ترین گوشت را در مغازه گوشت‌فروشی‌اش عرضه کند.
فعال 44 ساله ما نه فقط به دلیل پرورش شترمرغ، بلکه به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده در فرآورده‌های جانبی این پرنده، سوژه گزارشی این شماره هفته‌نامه شده است.
آقای رعیت از سال 90 در کنار پرواربندی شترمرغ تولیدات جانبی این حرفه را که از چرم، پر و روغن شترمرغ تهیه می‌شود، دنبال ‌کرده و از دو سال پیش فعالیتش را در این زمینه توسعه داده است. او برای تولید و تهیه محصول از فرآورده‌های جانبی شترمرغ با 10 نفر فعال و هنرمند کاشانی ارتباط مستقیم کاری ایجاد کرده است.
تحویل مواد خام اولیه شترمرغ‌‌های کشتار شده‌ و سفارش کار به افراد مختلف و با تخصص‌های گوناگون، خروجی‌اش انواع محصولات چرمی، بهداشتی، درمانی و تزئینی می‌شود که هر یک به نوبه خود اهمیت و ارزش اقتصادی بالایی دارد. محمدعلی این محصولات تولید شده را با عنوان و نشان تجاری «شترمرغ کویر ایران» در نمایشگاه دائمی که در محله توریست‌پذیر کاشان و در نزدیکی «خانه طباطبایی‌ها» قرار دارد، به معرض نمایش توریست‌های داخلی و خارجی گذاشته و به فروش می‌رساند.

فرآورده‌های جانبی شترمرغ
چرم یا پوست یکی از فرآورده‌های خام شترمرغ به شمار می‌آید. محمدعلی درباره چرم این پرنده می‌گوید:‌ «چرم شترمرغ بسیار نرم است و به دلیل همین انعطاف و نرمی بالا، چندین برابر مقاوم‌تر از چرم گاوی است. علاوه بر این انعطاف بالای چرم این پرنده، امکان تهیه محصولات متنوع در ابعاد و شکل‌های مختلف را به تولیدکنندگان می‌دهد.»
در تولیدات چرمی از دو نوع چرم شترمرغ استفاده می‌شود؛ نوع اول آن، که مرغوب‌ترین نیز به شمار می‌رود، چرم بدن پرنده است که جای پرها روی آن مشخص است. نوع دیگر، چرم ساق پا تا روی پنجه پای پرنده است که از این نوع چرم نیز در چرم‌دوزی استفاده می‌شود.
محمدعلی پس از کشتار شترمرغ‌ها، پوست آنها را به شرکت چرم‌سازی تحویل می‌دهد تا کار دباغی و رنگ‌رزی روی پوست پرنده انجام شود. او چرم‌های رنگ شده را تحویل هنرمندان و فعالان چرم‌دوز می‌دهد. این افراد در تولید کفش‌های زنانه و مردانه، کمربند، کیف‌های مجلسی و اداری و کیف‌های پول فعالیت دارند و انواع متنوعی از محصولات در این حوزه‌ها را طراحی و تولید می‌کنند.
پر شترمرغ به دلیل داشتن الکتریسته ساکن، بهترین وسیله برای گردگیری است. گردگیر تهیه شده از پر شترمرغ بهترین وسیله برای گردگیری منازل، فروشگاه‌ها، سوپر مارکتی‌ها و حتی داشبورد ماشین است. این محصول نیز یکی از تولیدات پر‌‌فروش مغازه محمدعلی است.
چربی شترمرغ نیز برای تهیه روغن استفاده می‌شود. روغن استحصال شده سرشار از امگا 3، 6 و 9 بوده و به آسانی جذب پوست شده و شروع به ترمیم آن می‌کند. این روغن برای ناراحتی‌های پوستی مانند زخم، سوختگی، ترک پاشنه پا، زبری و خشکی پوست و اگزما بسیار مفید است. افزون بر این، یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی در کاشان از روغن شترمرغ برای نمایشگاه محمدعلی، کرم، صابون و شامپوی طبیعی تولید می‌کند.
در چرخه خلاقیت‌های محمدعلی حتی پوسته‌های تخم شترمرغ نیز دور انداخته نمی‌شود. او روی این پوسته‌ها نیز انواع طراحی، نقاشی و حکاکی انجام می‌دهد.
او می‌گوید: «هر کاری سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. شغل پرورش شترمرغ و تولید و فروش محصولات جانبی این پرنده نیز به سادگی و بدون تحمل سختی و تلاش انجام نمی‌شود. قطعاً اگر کسی در کنار علاقه به این کار یا هر فعالیت دیگر تحمل سختی‌ها و ریسک‌های کار را داشته باشد، می‌تواند آینده روشن و موفق در شغلش را تجربه کند.»
با وجود جا افتادن گوشت شترمرغ و افزایش علاقه‌مندی به مصرف گوشت آن، هنوز چرم این حیوان ناشناخته است و باید تلاش بیشتری برای معرفی آن صورت گیرد. آقای رعیت سعی دارد معرفی و فروش محصولات چرمی‌اش را از ادارات و مراکز دولتی و خصوصی شروع کند. بخش زیادی از محصولات چرم تولیدی او را می‌توان خرید و استفاده کرد. او برای ایجاد علاقه‌مندی در مسئولان ادارات و شرکت‌ها به خرید و هدیه دادن این محصولات در همایش‌ها و مناسبت‌های مختلف تلاش می‌کند.
لازم است بدانیم همه این فعالیت‌های انجام گرفته، اعم از پرورش شترمرغ، فروش گوشت، سفارش انواع محصولات و مدیریت فروش آنها را فردی انجام می‌دهد که بخش زیادی از وقتش را صرف شغل معلمی می‌کند و تنها با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی صحیح در زندگی توانسته است به این موفقیت دست یابد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۶۴
 شهریار اقتصاد / مجنون کسی است که تعادل عقلی خود را از دست داده و قوه عقل نداشته باشد و مبتلا به اختلال قوای دماغی باشد. تشخیص جنون که یک مفهوم عرفی و پزشکی است، همیشه کار آسانی نیست و قانون نمی‌تواند در این‌باره یک ضابطه قطعی و روشن به ‌دست دهد و تشخیص این امر در صورت بروز اختلاف در صلاحیت کارشناس و روان‌پزشک خواهد بود. مجنون بر دو قسم است: 
1ـ مجنون ادواری: مجنون ادواری به کسی اطلاق می‌شود که در قسمتی از زمان مجنون و در قسمتی از زمان در حال اقامه عقلی برخوردار باشد. 
2ـ مجنون دائمی: مجنون دائمی که به آن مجنون اطباقی نیز می‌گویند، کسی است که به ‌طور مستمر مبتلا به جنون باشد و حال افاقه برای مجنون وجود نداشته باشد. 
از نظر حقوقی آیا معاملات مجنون می‌تواند منشأ اثر قرار گیرد یا خیر؟ 
از آنجا که مجنون قوه درک و تشخیص است و نمی‌تواند قصد انشا و اراده حقوقی داشته باشد، دستخوش حجر کامل است و نمی‌تواند هیچ‌گونه عمل حقوقی انجام دهد و کلیه معاملات او باطل و کان‌لم یکن محسوب می‌شود. ماده 213 قانون مدنی در این باره مقرر می‌دارد که مجنون دائمی مطلقاً و مجنون ادواری در حال جنون نمی‌تواند هیچ تصرفی در اموال و حقوق مالی خود بنماید و...، ولو اینکه ولی یا قیم بتواند نقص آن را رفع کرده و معامله او را تنفیذ کند. این چنین است که ماده 212 قانون مدنی معاملات غیر عاقل را باطل قلمداد می‌کند؛ ولی تصرفات مجنون ادواری در زمانی که در حال افاقه است، چون عقل سلیم و سالم دارد، صحیح است. 
هرگاه برای دادگاه ثابت شود که یکی از طرفین معامله مبتلا به جنون ادواری است، آیا دادگاه می‌تواند حکم به بطلان معامله بدهد؟ 
در صورتی که در دادگاه ثابت شود یکی از متعاملان به جنون ادواری مبتلا بوده است، آن عقد را نمی‌‌توان باطل شناخت مگر اینکه کسی که از بطلان معامله منتفع می‌شود، ثابت کند معامله مزبور در زمان افاقه منعقد شده است. با استناد به ماده 223 قانون مدنی هر معامله‌ای که واقع می‌شود محصول بر صحت است مگر اینکه فساد آن معلوم شود. بنابراین نمی‌توان هیچ معامله‌ای را به‌ عنوان معامله‌کننده باطل دانست، مگر آنکه حکم جنون او پیش از وقوع معامله صادر شده باشد یا اینکه پس از معامله در دادگاه ثابت شود معامله‌کننده در زمان انعقاد معامله دچار جنون بوده است. 
هرگاه پس از صدور حکم حجر، مجنون ادواری قراردادی منعقد کند و اختلاف حاصل شود مبنی بر اینکه معامله در حال جنون بوده است یا اقامه، مدعی چه کسی است و چه کسی باید اقامه دلیل کند؟ آیا این قرارداد صحیح است؟ 
ماده 213 قانون مدنی مقرر می‌دارد: 
«هر معامله‌ای که واقع شود محمول بر صحت است، مگر اینکه فساد آن معلوم شود. به نظر می‌رسد، این ماده اقتضا دارد مدعی کسی باشد که عقد را باطل می‌داند و او باید عارضه جنون را به ‌هنگام تراضی اثبات کند؛ ولی باید توجه داشت که با صدور حکم حجر دادگاه احتمال حمله بیماری را چندان قوی می‌بیند که برای حمایت از بیمار و حفظ حقوق دیگران و نیز به‌ منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده او از تصرف در اموال خود ممنوع می‌کند، در نهایت صدور حکم اماره‌ای بر بطلان همه معاملات محجور است مگر اینکه سلامت او در آن حال اثبات شود و کسی که مدعی صحت قرارداد است، باید اقامه دلیل کند.» 


مدیریت دانش‌ـ ۶
 مهرداد تاجیک/ سازمان‌هاي نو در شرايط رقابتي پيچيده‌اي قرار گرفته‌اند که ناشي از تغييرات محيطي، سازماني، فناوري و دانش است. در وضعیت غير قابل پيش‌بيني و بسيار رقابتي، به دانش و مديريت دانش مانند راهبردي کليدي براي موفقيت و بقاي سازماني توجه مي‌شود. در اين زمينه «پيتر دراکر» از دانش به عنوان مبناي رقابتي جديد در جامعه پس از سرمايه‌گذاري و همچنين مهم‌ترين منبع قرن بيست‌ويکم نام مي‌برد.(سرلک، 1387، 7)
اهميت دانش را در محيط جهاني و پيچيده امروزي نمي‌توان ناديده گرفت. آن سازمان‌هايی که مي‌دانند چگونه بايستي اطلاعات را به طور مؤثر کسب، توزيع و مديريت کنند، رهبران صنعت خود خواهند بود. ما امروزه به سوي دوره‌اي حرکت مي‌کنيم که مزيت رقابتي نه فقط از طريق دستيابي به اطلاعات، بلکه مهم‌تر اينکه از طريق ايجاد دانش جديد حاصل مي‌شود. (فاتح و همکاران، 1387، 13) 
دانش هميشه براي افراد ارزشمند است. فرهنگ‌هاي قوي و متمدن، اغلب با کتابخانه‌هاي‌شان مشخص مي‌شوند. کتابخانه‌ بزرگ موزه‌ الکساندريا، کتابخانه‌ بريتيش و غيره همه، محل تجمع دانش يک تمدن است؛ بنابراين، مديريت دانش در پيرامون ماست که هنوز به طور وسيع مورد استفاده قرار نگرفته است. همه‌ ما به گونه‌اي، با عبارت‌هايي مانند اقتصاد دانشي و کارگران دانشي آشنا هستيم. در دوره‌هاي پیش، کليد اصلي توليد ثروت، مالکيت و دسترسي به سرمايه و منابع طبيعي بود؛ در حالي که امروز، کليد اصلي ثروت، به ميزان دسترسي به ايجاد دانش است. از این رو، يک دانشکده‌ کوچک با ارائه‌ ايده‌هاي جديد، مي‌تواند ميلياردها دلار کسب کند. زماني قطع درختان، معدن طلا، يا آهنگري موجب توليد ثروت مي‌شد، حالا تمام بخش‌ها به خدمات یکدیگر نياز دارند تا بتوانند ثروت ايجاد کنند. اغلب شرکت‌هاي بزرگ امروز دريافته‌اند که به دلیل مهارت‌ها و تجارب نيروي کارشان موفق بوده‌اند، نه به دلیل دارايي‌هاي فيزيکي که در اختيار داشتند.(علي‌پور،1387) 
اهداف مديريت دانش
هدف مديريت دانش؛ تبديل دانش ضمني به دانش صريح و انتشار مؤثر آن است. در هر سازماني اطلاعات و دانش مهمي وجود دارد که نزد افراد يا گروه خاص است؛ بنابراين ضرورت دارد اين دانش و همين‌طور صاحبان دانش براي انتقال دانش به ديگران به موقع شناسايي، ثبت و نگهداري شوند. بیشتر سازمان‌ها از دانش پايه خود بي‌اطلاع هستند و مدارک نشان مي‌دهد که اين دانش به علت خروج کارکنان يا هزينه مربوط به شناسايي و ذخيره انتقال از بين مي‌رود. پس مديريت دانش مي‌کوشد با استفاده از روش‌های مديريتي، دانش‌هاي موجود در ذهن کارکنان، دانش نهفته در روش‌هاي نامکتوب، دانش شخصي به کار گرفته در مراودات و عقايد، بينش‌ها، رفتارها و ارزش‌ها و طرز تلقي‌ها را کشف کرده و به ثبت برساند تا به صورت آشکار و قابل استفاده برای بهبود فرایندها و کيفيت‌ها و نيز ارتقای دانش فعلي باشد.
داونپورت (1998) برخی اهداف مدیریت دانش را چنین برشمرده است:(سرلک، 1387، 14)
1‌ـ ايجاد مخازن و منابع دانش: دانش حاصل از منابعي همچون دانش‌هاي نهفته کارکنان و مشتريان است. 
2‌ـ تسهيل و بهبود دستيابي به دانش و توزيع آن: دستيابي آسان کارکنان به دانش مورد نيازشان و همچنين فراهم آوردن سازوکارهاي لازم براي توزيع آن، از جمله اهداف مهم مديريت دانش به شمار مي‌رود.
3‌ـ تقويت محيط دانش: در يک محيط، منشأ اثربخش شدن ايجاد، توزيع و به‌کارگيري دانش عبارتند از:
فرهنگ پذيرش دانش (يادگيري)، تغيير نگرش در رفتار در قبال دانش، تلاش براي بهبود فرايندهاي مديريت دانش، افزايش آگاهي درباره اهميت مديريت دانش و مشتريان، فرهنگ توزيع دانش (ياددهي). بهبود هر يک از عوامل مذکور، محيط مناسب‌تري را براي رشد و نمو دانش ايجاد مي‌کند.