صطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اعتماد دولت به آمریکایی‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: راهبرد اصلی دولت یازدهم و سپس دولت دوازدهم این بود که با مذاکره با آمریکا به تفاهم نائل شوند تا آمریکا دست از شرارت خود بردارد، در حالی که روند خباثت‌های آمریکا و هم‌پیمانانش به ویژه پس از پیروزی انقلاب نشان داد حساب باز کردن روی حسن‌ نیت آمریکا افسانه و خوابی بیش نیست.

واکنش به استعفا 
پس از حجاریان، عبدی، زیباکلام، اکنون نوبت موسویان از همکاران سابق روحانی است که برای به استعفا کشاندن روحانی تلاش می‌کند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات اخیر موسویان که خواستار استعفای روحانی شده بود، گفت: «آقای موسویان که ایران نیست چنین اظهاراتی را بیان می‌کنند!» محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره اظهارات اخیر سیدحسین موسویان مبنی بر استعفای حسن روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: «اظهارات ایشان به هیچ وجه ارتباطی با دولت ندارد، آقای موسویان یک شخص است نه جریان.» وی افزود: «برخی مصاحبه‌های وی خوب بوده و برخی هم مناسب نبوده است؛ این مصاحبه اخیرش هم بسیار بد بوده و نمی‌دانم ایشان بر اساس چه مبنایی این حرف را زده است؟ آقای موسویان که ایران نیست چنین اظهاراتی را می‌کنند!»
درخواست فتنه‌گر!
روزنامه اطلاعات در یادداشت خود به قلم ابوالفضل فاتح، عضو فراری ستاد میرحسین‌موسوی ایران را دچار بحران عقلی دانست. این روزنامه با اشاره به سوءاستفاده‌ها از ارز، برخی اقدامات مدیران دولتی را رسوایی ملی نامید و خواستار استعفا یا کناره‌گیری آنان شد. فاتح در حالی که عضو ارشد ستاد جنبش سبز بوده و این طیف از حامیان دولت فعلی بوده‌اند، مسائل اخیر کشور را ناشی از «بی‌تدبیری» دانست و امپراتوری فساد را منتسب به دولت کنونی کرد! ابوالفضل فاتح مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایسنا و از اعضای ارشد ستاد موسوی بود که چند روز پس از فتنه 88، و در بحبوحه حوادث، ایران را به مقصد انگلیس ترک کرد و هیچ‌گاه به ایران بازنگشت و اکنون در کسوت یادداشت‌نویس روزنامه اطلاعات ظاهر شده است!
خرابکاری اقتصادی
محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود، در یک توئیت عجیب چنین خبر داد که دستیار ویژه رئیس‌جمهور 10 ماهی می‌شود که استعفا داده و در محل کارش حضور نمی‌یابد. همه شواهد نشان می‌دهد که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی برای سومین برهه مهم تاریخی تصمیم گرفته عطای حضور در مسئولیت‌های دولتی را به لقایش ببخشد و نهاد ریاست‌جمهوری را ترک کند. نیلی در پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 به طور رسمی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور شد تا هدایت تیم اقتصادی دولت را بر عهده بگیرد و  اکنون استعفا داده است.
کمک به اروپا
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر‌ با اشاره به اینکه بیش از 3 هزار و 800 شهید و چندین برابر در این راه مجروح شده‌اند، اظهار داشت: در سوریه دیدیم که وقتی تعداد اندکی از مهاجران به سمت اروپا رفتند چه غوغایی شد. به عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی می‌گویم اگر ۲۴ ساعت چشمانم را روی هم بگذارم، بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند، ولی ما از نظر دینی و انسانی این کار را نمی‌کنیم و به قوانین و صلح بین‌الملل پایبندیم، اما باید پرسید چرا دیگران به این قوانین پایبند نیستند؟
نرمالیزه کردن ایران!
«برایان هوک» مدیر بخش‌ سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات و رایزنی‌های ضد ایرانی دولت ترامپ علیه ایران مدعی شد، با عملی شدن درخواست‌های دوازده‌گانه وزیر خارجه این کشور از ایران، «آینده‌ای بهتر» در انتظار این کشور خواهد بود. به گفته او، راهبرد آمریکا در قبال ایران، «تغییر رژیم و سرنگونی نظامی» نیست؛ بلکه هدف تغییر رفتار رهبران آن
 است.


  مصطفی قربانی/ بحث و گمانه‌زنی درباره‌ دولت و کیفیت سرنوشت آن در روزها و ماه‌های آتی، از جمله محورهای خبری در روزهای اخیر در کشور بوده است. در این میان، از سه سناریو برای دولت بحث شده است؛ استعفای دولت، استیضاح دولت و ترمیم آن با عزل برخی مدیران و وزیران و جایگزینی آنها با گزینه‌های کارآمدتر و پویاتر. در این میان به نظر می‌رسد، دو سناریوی اول مناسبتی با اوضاع کشور ندارد؛ زیرا در حالی که کشور نیازمند مدیریت جدی و یکپارچه دولت، به ویژه برای مدیریت نوسانات بازار و مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در روزها و ماه‌های آتی است، استعفای دولت نه تنها هیچ تأثیر مثبتی در این روند ندارد؛ بلکه می‌تواند دامنه‌ ضعف‌ها و نارسایی‌ها را گسترده‌تر کند و به ویژه بر نوسانات بازار بیفزاید. استیضاح دولت نیز از آنجا که اختلافات میان جریان‌های سیاسی حامی و رقیب دولت را افزایش داده و عمیق‌تر می‌کند، با وضع موجود کشور که اقتضای آن، وحدت، انسجام، همدلی و هماهنگی میان مسئولان و مجموعه‌های نخبگی کشور است، منافات دارد. 
اما در این میان به نظر می‌رسد، ترمیم و بازسازی دولت گزینه‌ای است که مقتضای وضعیت موجود بوده و می‌تواند به تحرک، چالاکی و کارآمدی بیشتر دولت در مواجهه با مسائل و تکانه‌های تحریمی و بازاری کمک کند. در واقع، وضعیت موجود اقتضا می‌کند که بخشی از بدنه‌ دولت که انگیزه و قدرت تطبیق‌پذیری چندانی برای مواجهه با وضعیت پیچیده و پرتحرک امروزی ندارد، کنار گذاشته شده و با گزینه‌ها و نیروهای باانگیزه، کارآزموده، باتجربه و توانمند جایگزین شود. نکته‌ مهم در این زمینه، کیفیت این ترمیم و بازسازی است. به عبارتی، اکنون که ضرورت ترمیم دولت مشخص است و می‌توان گفت مسئله‌ای بدیهی است، پرسش این است که این ترمیم باید چگونه باشد؟ آیا این تغییر باید بر مبنای نگاه‌های سیاسی و جریانی صورت پذیرد یا نگاه‌ها در این زمینه باید تغییر کرده و بر ملاک‌های دیگری به جز وابستگی‌های جریانی و سیاسی توجه شود؟
همان‌گونه که اشاره شد، مسئله امروز کشور، کارآمدی، پویایی، خنثی‌سازی توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان، مدیریت نوسانات بازار، امیدبخشی به مردم و... است و به نظر می‌رسد، تحقق این قبیل مسائل، بیش از آنکه به معیارها و ارتباطات سیاسی وابسته باشد، تخصصی و کارشناسانه بوده و در ترمیم دولت باید به این مسئله اساسی توجه شود؛ یعنی در بازسازی دولت، به منزله گزینه‌ مطلوب و الزامی اساسی برای مدیریت وضعیت موجود کشور، ملاک بازسازی باید تعهد و توانایی‌های تخصصی باشد نه وابستگی‌های سیاسی. 
بر همین اساس، وظیفه‌ خطیر جریان‌های سیاسی، به ویژه جریان‌ حامی دولت، آن است که دولت را در زمینه‌ ترمیم و بازسازی تحت ‌فشار قرار ندهند تا چنانچه دولت بخواهد اقدامی جدی در زمینه‌ ترمیم مدیران و کابینه انجام دهد، آن را در کمال آرامش و با بررسی همه ابعاد و جوانب موضوع انجام دهد؛ زیرا چنانچه این نیروهای سیاسی بخواهند دولت را برای انجام تغییرات در راستای دلخواه خود تحت‌ فشار قرار دهند، نگاه‌های سیاسی و جریانی غلبه پیدا می‌کند و در مقابل، نگاه‌های مبتنی بر کارآمدی، توانمندی و تخصص‌گرایی در محاق قرار می‌گیرد. 
در پایان باید گفت، وضعیت موجود کشور اقتضا می‌کند که به ویژه در تیم اقتصادی دولت، تغییراتی برای مدیریت کارآمدتر وضعیت موجود کشور صورت گیرد. در این راستا، هم دولت و هم جریان‌های سیاسی، به ویژه جریان‌ سیاسی حامی دولت، باید با درک این شرایط خطیر، سعی کنند در خلال این تغییرات به دنبال وزن‌کشی سیاسی و سهم‌خواهی برای خود نبوده و صرفاً درصدد آن باشند که در این زمینه، بر توانایی دولت برای مدیریت وضعیت موجود و حل مشکلات پیش ‌روی مردم افزوده شود. 

  حسین عبداللهی‌فر/ «پولانتزاس» معتقد است دولت‌ها دو گونه‌اند؛ یک دسته نرمال و قاعده‌مند و یک دسته دیگر استثنا و بحران‌زی. دولت‌های نرمال به دنبال ثبات و استانداردسازی هستند و اما دولت‌های استثنا حیات خویش را در بحران‌ها جست‌وجو می‌کنند. 
سعید حجاریان، از این نظریه برای همراه‌سازی اصلاح‌طلبان و حمایت از روحانی استفاده و چنین بهره‌برداری کرده بود که دولت احمدی‌نژاد مصداق دولت‌های استثنایی بوده و اکنون روحانی به دنبال نرمال‌سازی کشور است و این حالت زمینه‌ساز دموکراتیزه کردن کشور خواهد بود که به دست اصلاح‌طلبان صورت خواهد گرفت. 
این خواب حجاریان با یک اقدام ترامپ در پاره کردن برجام به عکس تعبیر شد و اکنون که کشور با مشکلات فزاینده‌ای مواجه شده، اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند هر گونه همراهی و حمایت خود از روحانی را تکذیب کنند. 
اظهارات علی شکوری در همایش ملی احزاب که در رسانه‌ها بازتاب یافت، در همین راستا قابل ارزیابی است. وی با پاک کردن همه سوابق حزب و جریان خویش در مانع‌تراشی در مسیر انقلاب، از هشت سال حضور در قدرت، تلاش برای تغییر قانون اساسی، بحران‌سازی در 78 و فتنه‌گری در 88 و آن همه حمایت از روحانی، اکنون می‌گوید نه اصلاح‌طلبان و احزاب در کشور کاره‌ای هستند و نه دولت و فقط رهبری نظام است که باید پاسخگوی شرایط باشد و راه‌حل خروج کشور از این وضعیت را ارائه کند!
حمیدرضا جلایی‌پور در همین زمینه با بهره گرفتن از نظریه پولانتزاس، راه نجات کشور را بازگشت به قاعده دانسته و با ادعای اینکه همه قدرت کشور در اختیار بیت رهبری است، چنین نتیجه می‌گیرد که چنانچه این مجموعه به قاعده برگردد، کشور نیز از بحران خارج می‌شود.
وی با همین نگاه اهداف سیاسی خود و جریان متبوعش را قاعده و خلاف آن را استثنا معرفی کرده و برای نمونه می‌گوید: «قاعده این است که مثل همه کشورها با تصویب قانون مبارزه با پول‌شویی FATF موافقت شود، ولی استثناطلبان می‌گویند تصویب این قانون تأمین منافع کشورهای قدرتمند است. قاعده این است که امام جمعه‌ها نمازگزاران را به تقوا دعوت کنند، اما استثنا این است که هر هفته امامان جمعه به دولت و جامعه مدنی ایران تشر بزنند. قاعده در حکمرانی، مخالفت با حجاب اجباری است، ولی استثنائاً اجبار حجاب و راه ندادن زنان به ورزشگاه‌ها در دستور کار است.»
این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که حجاریان، جلایی‌پور و دیگر همفکران و همقطاران‌شان هنوز درنیافته‌اند که نوع حکومت در ایران پس از انقلاب اسلامی اساساً به دلیل ویژ‌گی‌های منحصر به فردش از نظر غربی‌ها یک استثناست؛ چرا که جمهوری اسلامی، حکومت ولایی، ولایت‌فقیه، استکبارستیزی و ‌ده‌ها دال اصلی در گفتمان انقلاب اسلامی برای غربی‌ها غیرنرمال است و تا ایران اسلامی رفتاری متناسب با خواست آنها انجام ندهد، یک استثناست؛ از این رو جای قاعده و استثنا در این نظام عوض شده است. چنانچه قاعده این است که مدعیان روشنفکری قدرت فهم و درک بهتری نسبت به آنچه در نظام جهانی روی می‌دهد، داشته باشند؛ اما استثنا این است که روشنفکران ما هنوز این را نفهمیده و حرف‌های دشمنان انقلاب اسلامی را تکرار می‌کنند. قاعده این است که شرکت‌کنندگان در نماز جمعه ندای خطیب جمعه در دعوت به تقوا را بشنوند و تقوای‌شان ایجاب می‌کند دروغ نگویند و دفاع بسیاری از خطبا در حمایت از دولت را تأیید کنند؛ اما استثنا این است که عده‌ای یا به نماز جمعه نمی‌روند یا این اصل ضروری را نمی‌شنوند یا تقوای لازم را نداشته و به سادگی دروغ می‌گویند.  قاعده در یک حکومت اسلامی این است که برای تحقق احکام الهی، مانند حجاب و مقابله با منکرات و زمینه‌های آن تلاش کنند؛ اما استثنا این است که یک جریان سیاسی مدعی اصلاحات، هنوز پس از چهل سال برای ترویج فساد و بسترهای مفسده‌انگیز تلاش می‌کنند. 


   حسن خدادی/ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مراسم دانش‌آموختگی افسران پاسدار دانشگاه امام حسین(ع) دو عامل «صبر» و «تقوا» را پادزهر و خنثی‌کننده دسیسه‌های دشمنان اسلام و انقلاب و همچنین عامل پایایی و ماندگاری نهضت انقلابی ایران برشمردند که نیازمند تبیین است.
1ـ صبر انقلابی/ «صبرآموزی» اولویت یک جامعه انقلابی است. اگر جامعه اسلامی و انقلابی در هویت خود صبر را به‌ منزله یک فرهنگ عمومی نهادینه نکند، فضای ناامیدی که دشمنان انقلاب ساخته‌اند، بر جامعه حاکم شده و راه برای تسلیم در برابر نیرنگ دشمنان انقلاب هموار می‌شود. بنابراین، آگاهی و معرفت زمینه‌ساز صبر ذاتی در جوان مؤمن انقلابی است: رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «قضیّه این‌جوری است؛ اگر صبر کردیم، افق‌های دور مال ما است؛ اگر شما امروز ایستادید، نسل‌های آینده به آن قلّه دست خواهند یافت. آنها به قلّه می‌رسند امّا این هنر شما است، این کار شما است... انقلاب، ریشه‌دار است، آینده‌دار است و نیازمند استمرار است. این صبر.»(9/4/1397)
همچنین پرواضح است که داشتن خصلت صبر انقلابی، یک قانون غالبی است و نه دائمی، باید موارد را شناخت و بر اساس ضوابط اسلامی با آن برخورد کرد. در بعضی از موارد که صبر موجب سوء‌استفاده گمراهان شود، باید سد صبر را شکست و فریاد زد و شدت عمل نشان داد؛ زیرا همیشه افرادی هستند که از صبر بزرگان، سوءاستفاده می‌کنند و تا زیر ضربات خردکننده شلاق مجازات قرار نگیرند، از کردار زشت خود دست برنمی‌دارند، در این گونه موارد باید در برابر آنها شدت عمل نشان داد تا فتنه ایجاد نکنند.
هیچ آرزوى بزرگى جز در سایه‌‌ صبر، استقامت، جدیت، توجه و توکل به خدا و وارستگى و پاکى از آلودگی‌هاى دست‌و پاگیر، قابل دسترسى نیست. بی‌تردید، وقتی از صبر سخن گفته می‌شود، منظور موضعی انفعالی و تأخیر در عمل به موقع، نشستن و تماشا کردن، ظلم‌پذیری و بی‌تفاوتی نیست؛ بلکه منظور دو مؤلفه دیگر به شرح زیر است:
الف‌ـ مقاومت و پایداری و خارج نشدن از صحنه مبارزه، یعنی از مشکلات نهراسیدن و آستانه تحمّل خود را در برابر مشکلات و معضلات و سرکوفت‌ها و مانند آن بالابردن، در برابر طوفان حوادث و فتنه‌ها چون کوه ایستادن، در برابر بلاها، مصائب و زخم زبان‌ها استقامت کردن و خود را نباختن. همچنین است مقاومت در برابر هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی.
 ب‌ـ با تدبیر و درایت و سنجیده عمل کردن، از کوره به در نرفتن، احساساتی عمل نکردن و با اقدامات نادرست و بی‌موقع، بهانه به دست دشمن ندادن.
2ـ تقوای انقلابی/ در حال حاضر، جامعه ما به واسطه بروز مسائل و مشکلات اقتصادی با خطری جدی مواجه شده است که می‌توان اسم آن را «غفلت از حیله‌ها و مکرهای دشمنان» گذاشت. بنابراین می‌توان گفت، این امر ناشی از این است که تعهد، تقوا و مسائلی که ‌باید به‌ منزله ارزش‌ مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد، به نوعی مورد هجمه دشمن قرار گرفته است. جامعه انقلابی، باید توجه به آنچه را که به نام «تقوای انقلابی» از آن یاد می‌کنیم، همواره پررنگ نگاه دارد. نباید فراموش کرد که به محض فاصله گرفتن جامعه از تقوا، به طور قطع حیله دشمن تحقق می‌یابد و مضرات و آسیب‌های جدی به کشور وارد می‌کند. در کنار این عامل باید اشاره کنیم که اگر جامعه بخواهد در جای خود مسیر رو به‌ رشدی را طی کند، باید به سنت‌های الهی سیاسی، به ویژه تقوا به معنای غفلت نکردن از توطئه‌های دشمن توجه کند. در همین راستا رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند: «تقوا به این معنا است: مراقبت از خود در مقابله‌ با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن‌ـ به دشمن اعتماد نکنید‌ـ تقوا به این معنا است؛ به معنای مراقبت از حیله و مکر دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید، بدانید چه کار دارد می‌کند، چه حیله‌ای به کار می‌زند؛ آماده باشید، مراقب باشید؛ حیله‌های دشمن هم فقط حیله‌ نظامی نیست.»(همان)

برگ‌های برنده کره شمالی در مقابل آمریکا
در حالی که اوایل ماه گذشته میلادی رهبران ایالات متحده و کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر ملاقات و توافق کردند کره به سمت «خلع سلاح اتمی» حرکت کند؛ اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله تحریم‌های کره شمالی را به مدت یک سال تمدید کرد و این پرسش به وجود آمد که آیا واقعاً کره شمالی قرار است خلع سلاح شود؟
دونالد ترامپ با راه‌اندازی یک شوی تبلیغاتی درباره موضوع کره شمالی، آن را موفقیت‌آمیز خواند و اعلام کرد دیگر هیچ تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی وجود نخواهد داشت. اما واقعیت این است که کره شمالی تا اینجا برنده اصلی مذاکرات است؛ زیرا سه امتیاز مهم را از آمریکایی‌ها گرفته و ترامپ در مقابل چیزی به دست نیاورده است. 
نخستین امتیازی که کره شمالی به آن رسید، خاتمه یافتن تمرینات نظامی ارتش آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره است. کره شمالی در سال‌هایی که موشک‌های خود را آزمایش می‌کرد، دلیل این امر را همین رزمایش‌ها و تهدیدهایی عنوان می‌داشت که از جانب آمریکا برای کشورش متصور بود.
 امتیاز دوم نیز که در مفاد بیانیه هم آمده است، اینکه دو طرف متعهد شده‌اند برای ایجاد یک نظام صلح‌آمیز پایدار و عاری از سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره تلاش کنند. موضوعی که در مفاد معاهده ان‌پی‌تی نیز وجود دارد و هر کشوری که دارای بمب اتمی است، باید به تدریج به سمت خلع سلاح هسته‌ای برود که البته هیچ یک از کشورهای دارای این سلاح مرگبار به آن توجهی ندارند. امتیاز سوم نیز درباره بهبود روابط اقتصادی با کره جنوبی است. 
تنها 30 درصد مشکلات مربوط به تحریم‌هاست
محمدرضا باهنر گفته است: «بنده به عنوان فردی که هفت دوره نماینده مجلس بوده‌ام، امروز به این نتیجه رسیده‌ام که با یک مجلس نمی‌توان کشور را اداره کرد و ما به دو مجلس نیاز داریم.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «در وضعیت کنونی نمایندگان مجلس به دنبال مطالبات منطقه‌ای، قومی، جنسیتی و قشری هستند و آنچه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، منافع ملی است. به همین دلیل قانون اساسی باید اصلاح و دو مجلس سنا و شورای اسلامی در کنار هم تشکیل شود. در اسلام توجه کردن به مشورت وجود دارد؛ ولی مجلس و دموکراسی وجود ندارد. دموکراسی و مجلس از غرب وارد ایران و اسلام شده است. بنده حتی معتقد هستم دو مجلس نیز نمی‌تواند به تنهايي مشکلات کشور را حل کند، بلکه مجلس نیز باید متکی بر نظام حزبی باشد. هنگامی که مجلس متکی بر نظام حزبی باشد، نماینده براساس سیاست‌های حزب خود فعالیت کرده و از اقدامات سلیقه‌ای و شخصی پرهیز می‌کند. در ایران هر رئیس‌جمهور شیوه خاص خود را دنبال می‌کند. برای نمونه، آقای احمدی‌نژاد تلاش کرد برنامه‌های دولت اصلاحات را تغییر بدهد و از سوی دیگر آقای روحانی برنامه‌هایی متفاوت از دولت آقای احمدی‌نژاد در پیش گرفت. در وضعیت کنونی دولت آقای روحانی تدبیر لازم را دارد؛ اما شجاعت کافی ندارد. آقای روحانی گمان می‌کردند همه مشکلات کشور با برجام حل می‌شود؛ به همین دلیل نیز همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار دادند. بنده در دولت آقای احمدی‌نژاد عنوان کردم تنها 30 درصد مشکلات کشور به تحریم‌های بین‌المللی ارتباط پیدا می‌کند و بقیه آن به ناکارآمدی داخلی مربوط است.»

ضرغامی: عملکرد و رفتار خوب علاقه‌مندان به رهبری، موجب افزایش اعتبار و تقویت جایگاه «ولایت فقیه» است و هزینه کردن از رهبری، برای پیشبرد مقاصد فردی یا وجه‌المصالحه قرار دادن آن برای توجیه عملکرد ناصواب و غلط، خیانت به ایشان است.

 زاکانی: آمریکا همان‌قدر مدافع آزادی است که زن، بچه و نوزادان گروه دیودیان را 25 سال پیش در آتش زنده زنده سوزاند و همان‌قدر منجی ملت‌هاست که در حمله به ایرباس ایران، داغ فراموش ‌نشدنی شهادت 290 نفر از هموطنان‌مان را بر جگر ملت گذاشت.

عبدالله گنجی: کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع می‌کند، آیا دولت هم می‌تواند مقابله به مثل کند و برای رونق کالای ایرانی به واردات ال‌جی، کیا‌موتورز، هیوندا و...
 پایان دهد؟

حسین شمسیان: متن بیانیه نخستین نشست مشترک کمیسیون برجام پس از خروج آمریکا از این توافق‌نامه به شکل عجیبی یادآور لفاظی‌های پوچ و بدون ضمانت اتحادیه اروپا و گروه 1+5 در جریان مذاکرات هسته‌ای است! این بیانیه در حالی منتشر شد که یک شب پیش از صدور این بیانیه، آلمان مقامات ایران را تهدید کرده بود که مدام از خروج از برجام دم نزنید؛ زیرا پیامدهای وخیمی برای‌تان
 خواهد داشت!