آدم‌هایی که روح بزرگی دارند،
عقده‌های کمتری دارند،
شعور بیشتری دارند 
و قلب مهربان‌تری...
برای همین نباید از آنها ترسید!
آدم‌های کوچک و حقیر 
با عقده‌های بزرگ، ترسناک‌ترند؛
چون از صدمه زدن به دیگران
هراسی ندارند!
چقدر اين جمله دلنشين است؛
افکار هر انسان 
میانگین افکار پنج نفری است 
که بیشتر وقت خود را با آنها می‌گذراند!
خود را در محاصره افراد موفق
قرار دهید...



پیامبر اعظم(ص) به اصحاب خود
 فرمودند:بعد از شما قومي خواهد آمد كه پاداش هر يك از آنها برابر پاداش پنجاه نفر از شماست. 
گفتند: يا رسول‌الله! مگر نه اين است كه ما در حضور شما در جنگ بدر و احد و حنين شركت جستيم و قرآن در ميان ما نازل شد؟ 
حضرت فرمودند: اگر آنچه بر آنها روي خواهد داد، بر شما روي مي‌داد، شما نمي‌توانستيد چون آنها صبر و شكيبايي را پيشه خود کنید.
منتخب‌الاثر، ص 515

نگاهی به سریال پربیننده تابستان 97


 آرش فهیم/ سال گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند «پدر» از شبکه دوم سیما در ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد. آنچه کنجکاوی‌ها را درباره این مجموعه تلویزیونی برانگیخت، هم اسامی نویسنده و کارگردان سریال پدر بود و هم موضوع آن. حامد عنقا فیلمنامه‌نویس و بهرنگ توفیقی در مقام کارگردان، قبلاً سریال «انقلاب زیبا» را با همکاری هم تولید کرده بودند که روایتی متفاوت از انقلاب اسلامی را در قالب تقابل یک خانواده شهید با بازمانده‌های طاغوت به نمایش درآورد؛ اما موضوع سریال جدید این دو فیلمساز چیز دیگری بود؛ خلاصه داستانش به این شرح اعلام شد: «حامد پسر جوانی است که درگیر داستانی عشقی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام‌عیار است، ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند ...» کنار هم قرار گرفتن کلیدواژه‌هایی همچون عشق، اعتقاد، پدر، دو راهی، انتخاب سرنوشت‌ساز در یک سریال تازگی داشتند و از روایتی عاشقانه با پس‌زمینه‌ای عارفانه خبر می‌داد و انتظار می‌رفت بار دیگر جان سریال‌های ماه رمضان رمق بگیرد. «پدر» به ماه رمضان نرسید، وقتی هم که با یک ماه تأخیر روی آنتن رفت، مشخص شد همه انتظارات درباره نوآوری در داستان و محتوا اشتباه بود.
 دنبال‌کنندگان جدی فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها با دیدن همان دو سه قسمت ابتدایی، شباهت آشکار موضوع و قصه این اثر با برخی دیگر از فیلم‌ها را متوجه شدند. داستان تقابل پسر متدین و دختر ولنگار در محیط دانشگاه که به رابطه‌ای عاشقانه و تحول دختر ختم می‌شود، عیناً در فیلم «دلشکسته» نیز ترسیم شده بود. کار قبلی حامد عنقا به عنوان فیلمنامه‌نویس در سریال «تنهایی لیلا» که به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شده بود هم درون‌مایه‌ای مشابه «پدر» داشت. در آنجا هم دختر جوانی که قید و بند مذهبی ندارد، تحت تأثیر ازخودگذشتگی و مروت یک مرد جوان متدین قرار می‌گیرد و با او قرار ازدواج می‌گذارد و...، داستان تنهایی لیلا هم مثل لیلای سریال پدر به فاجعه و مرگ شوهر می‌انجامید.
داستان پرکشش و درگیرکننده «پدر» تاحدودی تکراری بودن نقش‌مایه‌های آن را جبران کرده است. تماشاگر سریال از همان لحظه اول، به دنیایی پا می‌گذارد که پر از جاذبه‌های دراماتیک است. از رابطه عاشقانه دو جوان متضاد با هم گرفته تا رقابت و حسادت و ستیزه و جوانمردی و جوانمرگی و... . علاوه بر اینها، نقش‌آفرینی بازیگران سریال هم به چشم‌نواز شدن آن کمک کرده است. با اینکه ترکیبی از بازیگران قدر و با تجربه و چهره‌های تازه‌کار و متوسط کنار هم حضور یافته‌اند؛ اما شاهد نقش‌آفرینی یکدست آنها هستیم. نمایش چهره‌ای مثبت از خانواده سنتی و الگوسازی در روابط زن و شوهر در این خانواده نیز از دیگر جنبه‌های مثبت سریال «پدر» است.
 قطعاً رابطه پدر و فرزندی میان حامد و حاج‌علی جلوه مثبتی از قرابت نسل‌هاست. این سریال نشان می‌دهد، بدون هیچ تصنع و شعارزدگی نیز می‌توان به رابطه خوب نسل‌ها پرداخت. این گونه است که «پدر» به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سیما در سال‌های اخیر تبدیل شده است. 
اما از چند منظر هم می‌توان انتقاداتی جدی را به این سریال وارد دانست. اول اینکه، هیچ لزومی به نمایش تصویر تجملاتی و اشرافی از یک خانواده مذهبی نبود و این مسئله، تیغ محتوای «پدر» را کند کرده است. در روزگاری که بخش زیادی از مردم از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، به تصویر کشیدن یک حاجی در جایی دور از بیشتر مردم، مانع برقراری ارتباط عمیق این شخصیت پهلوان و درستکار با مردم شده است. ضمن اینکه از نظر منطقی نیز نمی‌توان باور کرد مرد لوطی‌مسلک و بزرگی چون حاج علی، با خودرویی میلیاردی به میان مردم برود و در خانه‌ای با قیمت نجومی زندگی کند. 
مسئله دیگر، نمایش چهره‌ای خنثی و غیر انقلابی از «جوان مؤمن مسلمان» است؛ آنچه از «حامد» نمایش داده شده، هیچ نسبتی با جوان انقلابی ندارد؛ حامد، سرش در لاک خودش است، عضو هیچ گروه و دسته‌ای نیست و کاری به ظالم و مظلوم ندارد. در حالی که در روایات دینی تصریح شده، فرد مؤمن نباید خودش را در مظان اتهام قرار دهد؛ اما جوان مذهبی سریال پدر، حتی اتهام گناه کبیره را به گردن می‌گیرد تا دشمنش رهایی یابد! در جای دیگری هم با اینکه در یک درگیری بی‌تقصیر بوده، حرف زور و غیر قانونی رقیبش را می‌پذیرد و یک چک 100 میلیون تومانی تقدیمش می‌کند! 
سریال پدر در حوزه سبک زندگی نیز دچار تناقض‌هایی است. یکی از شاخصه‌های مهم در شیوه زیست اخلاقی و دینی، احترام به پدر و مادر است. در این سریال لیلا برای ازدواج با حامد، به والدین خودش توهین می‌کند. پس از ازدواج نیز با اینکه بناست همچون همسرش زندگی کند و تابع نعل به نعل او باشد، در این مورد مغایر با حامد رفتار می‌کند و هیچ گاه حاضر به مماشات با پدر و مادرش نیست. نمایش صحنه‌های عاشقانه سریال در برخی قسمت‌ها دچار افراط شده است، به گونه‌ای که حال و هوایی شبیه به فیلم‌های هندی و گاه سریال‌های ترکیه‌ای بر این قسمت‌ها سیطره می‌یابد. هر چه رابطه عاشقانه پوشیده‌تر و عفیفانه‌تر به نمایش دربیاید، روح اخلاقی و معنوی کار نیز بیشتر می‌شود. در قسمت‌های میانی، افراط درباره جنبه تراژیک سریال پیش آمد و چند قسمت پی‌در‌پی، روح و روان مخاطب داغ دید، بس که ناله و فریاد شنید. منطق درام در برخی سکانس‌های سریال «پدر» رعایت نشده است. در سکانسی که دانشجوهای دختر قصد دارند حامد را رسوا کنند و همراه با وی عکس بگیرند، وی می‌توانست با روش‌های ساده‌تری از خودش دفاع کند.
 برای نمونه می‌توانست داد و فریاد راه بیندازد یا به جای پنجره از در بیرون برود! پس از پایین پریدن از پنجره کلاس دانشگاه و آسیب دیدن هم مشخص نمی‌شود چرا به جای اینکه با تاکسی خود را به درمانگاه برساند، ساعت‌ها با دست شکسته سطح شهر را پیاده طی می‌کند؟!
سریال «پدر» در کنار قدرت بالای جذب مخاطب و برخی پیام‌های محتوایی، در مجموع دستاورد تازه‌ای در عرصه سریال‌سازی سیما محسوب نمی‌شود.


«بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این بهانه که در مقاله یکی از دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت از واژه سانتریفیوژ استفاده شده، اقدام به بازرسی و نمونه‌برداری از برخی آزمایشگاه‌های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند.»
اینطور که شواهد نشان می‌دهد مثل اینکه در مذاکرات دولت محترم تدبیر برای نشان دادن حسن نیت، قید شده است هر جور ارتباط با فناوری هسته‌ای، تا اطلاع ثانوی تعطیل است. مثلاً اگر از دهان یک مدیر بخت برگشته مدرسه ابتدایی در یک روستای خیلی دور یهو در برود که دانش‌آموزان عزیز، امسال برای «غنی‌سازی» اوقات فراغت شما کلی برنامه ریخته‌ایم، تعجب نکنید که کارشناسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بریزند توی مدرسه که چرا امنیت ملی را به خطر می‌اندازید؟! چرا تنش‎زایی می‌کنید؟! اصلاً چرا غنی‌سازی؟ مگر قدیمی‌ها که اوقات فراغت را غنی‌سازی می‌کردند به کجا رسیدند؟
تازه این تمام ماجرا نیست، چرا که اگر پس از رفتن جاسوسان‌‌ـ ببخشید کارشناسان محترم آژانس‌ـ مدیر بی‌تدبیر مدرسه دوباره به خاطر آشنا نبودن با سیاست بین‌الملل به سرش بزند اوقات فراغت کودکان را غنی‌سازی کند، این‌بار دیگر حتماً توی اوقات فراغت بچه‌ها بتن می‌ریزند تا مویی لای درز سیاست تنش‌زدایی نرود!
نتیجه اخلاقی: یا تا ۲۵ سال آینده اصلاً حرفی نزنیم و از جای خود تکان نخوریم یا حداقل بتن مرغوب به همراه داشته باشیم.
علی بهمنی

هر آنچه گفته‌ام و گفته‌اید، یادم نیست
کدام وعده؟ کدامین وعید؟ یادم نیست
به یاد چیزی اگر هم بیاورم، حتماً
در این تراز و در این حد شدید، یادم نیست
به سنگ خورده مرا هر چه تیر تدبیر است
خزان گرفت و بهار امید، یادم نیست
تمام ماه ز یارانه گفتنم هوس است
ولی درست شب سر رسید، یادم نیست
همیشه گفته‌ام از بودن و شدن، اما
به کار بردن فعل بعید، یادم نیست
برای کاهش بیکاری و گرانی‌ها
نداده‌ام به کسی من نوید، یادم نیست
گران نمودن ارزاق، طبق معمول است
چه گفته‌ام ز توان خرید؟ یادم نیست
دعا و فاتحه در ختم این و سوم آن
سرود و سور فلان روز عید یادم نیست؟!
مهدی رسولی

 غزل همدلی
می‌رسد بر گوش جان صوت هزار همدلی
زین نوا باشد دل ما بی‌قرار همدلی
در جهان گردد بشر شیرافکن و دشمن‌ستیز
گر شود آگه ز سیر و اقتدار همدلی
ملتی را وارهاند از غم و درد و بلا
کو شود هر لحظه‌ای پابند کار همدلی
خرم و خندان شود در هر کجا هر کس که شد
بی‌امان از جان مطیع و رهسپار همدلی
بارها فرموده رهبر این کلام دلپذیر
می‌شود دشمن فراری از شعار همدلی
سر زند گل‌های وحدت در چمنزار وجود
کشوری شایسته گردد در کنار همدلی
هر کسی نوشد می‌ از جام محبت جرعه‌ای
می‌شود در کشورش دارالقرار همدلی
تا ز وحدت دم زند آزاده‌مردی با کمال
گوی سبقت را برد در روزگار همدلی
افتخار و سربلندی در جهان پیدا کند
آنکه دم‌خور می‌شود با شهریار همدلی
این ندا آید ز گلزار شهیدان وطن
سنگری بهتر نباشد از حصار همدلی
از همه بالاتر و محکم‌تر و زیباتر است
اینکه دین باشد اساسش اعتبار همدلی
«بی‌ریا» جان می‌سپارد در ره مهر و وفا
بوده و باشد همیشه جان‌نثار همدلی


شیر در قفس...
تقدیم به صلابت علی‌اکبری شهید محسن حججی
آنچنان عرصه تنگ‌تر شده است، که نمانده ست راه پس حتی!
بین دشمن غریب افتاده ست، یک نفر نیست دادرس حتی
گرچه در بین گرگ‌ها تنهاست، در یکی جرئت مقابله نیست
همچنان ایستاده با قدرت، شیر شیر است در قفس حتی!
با وجود همیشه بی‌رحمِ تیغ‌هایی که سخت بُرّانند
باز هم سرخ سرخ می‌روید، لاله در بین خار و خس حتی!
چه کسانی همیشه مدعی‌اند؟! چه کسی رزم جامه بر تن کرد؟!
مثل «ما» در جهان هزار هزار، مثل «او» نیست «هیچ‌کس» حتی!
دست از اعتقاد خود نکشید، ماند مردانه پای حرف دلش
عاقبت چشم از سرش پوشید، کم نیاورد یک نفس حتی!


 فیلم ضد استعماری «احمد بای» کلید خورد
تولید فیلم ضد استعماری «احمد بای» که نخستین تولید مشترک سینمایی ایران و الجزایر محسوب می‌شود، شروع شد. فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی جمال شورجه و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و امیر موسوی، رایزن فرهنگی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره، پایتخت الجزایر آغاز شده است. این فیلم داستان بخش‌هایی از زندگی احمد بای، مبارز و حافظ کل قرآن الجزایری را روایت می‌کند که در دوران حکومت عثمانی، حاکم منطقه قسنطینه در الجزایر بود و سال‌ها با استعمارگران فرانسوی مبارزه کرد. تهیه‌کنندگی این فیلم را «سمیره حاج‌جیلانی» از الجزایر برعهده دارد و یک تیم متخصص ایرانی در زمینه جلوه‌های ویژه، بدلکاری، چهره‌پردازی، فیلمبرداری و صدابرداری با جمال شورجه همکاری می‌کنند؛ در عین حال شماری از هنرمندان الجزایری نیز با تیم ایرانی همکاری کرده و به صورت عملی آموزش می‌بینند. سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران فروردین سال ۱۳۹۶ در دیدار با مسئولان الجزایری درباره تقویت همکاری‌های فرهنگی، به ویژه در حوزه سینما گفت‌وگو و توافق کرده بود.

کتاب «الف لام خمینی» رونمایی می‌شود
آیین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» امروز دوشنبه (۲۲ مرداد ماه) با حضور جمعی از اهالی قلم و مسئولان فرهنگی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار می‌شود.
در آیین رونمایی این کتاب، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و هدایت‌الله بهبودی درباره کتاب «الف لام خمینی» سخنرانی می‌کنند.
کتاب «الف لام خمینی» را مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر کرده است که با معرفی خاندان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و سیر زندگی روح‌الله را از تولد، نشو و نما، تحصیل در زادگاه، ادامه درس‌آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می‌گیرد. این زندگی‌نامه دو بخش دارد؛ اول، زندگی علمی حضرت روح‌الله خمینی و دوم، زندگی سیاسی حضرت امام(ره) است.
علاقه‌مندان برای حضور در آیین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» می‌توانند ساعت ۱۷، امروز به پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، سالن همایش‌های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری مراجعه کنند.

اولین کتاب سال گرافیک مذهبی رونمایی شد
نمایشگاه آثار منتخب گرافیک مذهبی به همراه رونمایی از اولین کتاب سال گرافیک مذهبی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و هنرمندان گرافیک و تجسمی کشور در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. نخستین کتاب گرافیک مذهبی، شامل آثار هنرمندانی همچون ابوالفضل آقایی، احمد قلی‌زاده، پدرام فرخ‌نیا، حمید عجمی، سعید عجمی، سیدحسن موسی‌زاده، سیدعلی میرفتاح، سیدحمید شریفی، آزاده قربانی، محمد فراهانی، حامد مغروری، رضا منجزی، زینب ربانی‌خواه، علیرضا حصارکی، مرتضی اسدی، مسعود نجابتی، مهدی حاجی‌محمدی فریمانی، محمدرضا دوست‌محمدی، سمیه نیکزاد، حسین یوزباشی، پروین جوادی‌پور، کوروش پارسانژاد، محمدحسین مویدی، محمد خزایی و محمدصابر شیخ رضایی در کنار آثار جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت و جوان رونمایی شد.

اهدای «حباب‌ساز» 
به مسئولان دولتی
هشتمین شب طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی در محل حسینیه هنر برگزار شد.
در جریان مسابقه‌ای که با موضوع توجیه مشکلات از سوی مسئولان در این محفل طنز بین حاضران برگزار شد، یک اسباب‌بازی حباب‌ساز به نفر برگزیده اهدا شد. در بخشی از این مراسم، کلیپی از خاطرات طنز شهید مدافع حرم رضا سنجرانی در زمان خدمت پخش شد. در قسمت دیگر این برنامه با عنوان «پسران انقلاب» کلیپ «بسه شلوار» پخش شد که در آن به ماجراهای چهارشنبه‌های سفید و کمپین خبرنگار ضد انقلاب و اصلاح‌طلب مسیح علی‌نژاد پرداخته شده بود که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. 

سریال «سرباز» 
کلید خورد
حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست که پیش از این سریال «وضعیت سفید» به نویسندگی آنها و به کارگردانی حمید نعمت‌الله از شبکه سه سیما پخش شده بود، دوباره سریال جدیدی را به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی می‌سازند و این بار مقدم‌دوست در مقام کارگردان در پروژه حضور خواهد داشت.
«سرباز»‌ عاشقانه‌ای حماسی است که از مدتی پیش در محله ستارخان و در سکوت خبری کلید خورده و در 40 قسمت 45 دقیقه‌ای برای شبکه سه سیما تولید می‌شود.
 «سرباز» محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و سازمان سینمایی انقلاب و دفاع مقدس (قرارگاه مهارت‌آموزی) است. 
مستند داستانی شهید حججی منتشر می‌شود
کتاب زندگینامه مستند داستانی شهید مدافع حرم محسن حججی منتشر می‌شود.
کتاب «سربلند» روایتی است مستند داستانی از کودکی تا شهادت محسن حججی که مراحل پایانی چاپ خود را می‌گذراند.
این اثر قرار است مخاطب را با ابعاد گوناگون شخصیتی شهید آشنا کند؛ ابعادی از زاویه دید خانواده، دوستان و همرزمان. همچنین گفتنی است، این کتاب حاوی اسناد، تصاویر و دلنوشته‌های شهید حججی است. انتشارات شهید کاظمی کتاب «سربلند» زندگی مستند داستانی شهید حججی به قلم نویسنده کتاب «عمار حلب»؛ محمدعلی جعفری را به زودی منتشر می‌کند.


آقا جان! دعوتنامه‌ات به دستم رسید
همه این جاده را به شوق تو پشت سر گذاشتم
از همان جا که گنبد فیروزه‌ای‌ات هویدا شد
و دست ارادت بر سینه نهادم
و اشک در چشمانم حلقه بست
و سلام دادم
تا حضور در مسجد و محرابت
تو را نفس کشیدم...
آقا جان!
همه این جاده بوی تو را می‌دهد
همه این شهر نام تو را زمزمه می‌کند
همه این صحن و سرا از تو می‌گوید
اینجا در دل خود رازها نهفته دارد
اینجا وادی مهر است
وادی صبر و قرار...
دردانه زمان!
شیفته‌ام...
آمده‌ام بی‌دغدغه روزگار با تو نجوا کنم
آمده‌ام به تمنا
که تو را از تو بخواهم
آقا جان! دیگر دوری بس است
بیا و نشان‌مان بده رسم بندگی را...
شما هم دعوتید!
زمان: سه‌شنبه
مکان: مسجد جمکران



 مهدی امیدی/ در دورانی که فیلم‌های کمدی سینما و نمایش‌های تئاتر، ماراتن ابتذال به راه انداخته‌اند و داد همه از زیاده‌روی در طرح شوخی‌های غیراخلاقی روی پرده سینما یا بر صحنه تالارهای نمایشی درآمده، تلویزیون نیز گویا سعی دارد از این قافله عقب نماند! برنامه «خندوانه» که در آغاز پخش خود به نماد خنده و شادی حلال تبدیل شده بود و لحظاتی پرنشاط و در عین حال مفید را برای مردم رقم می‌زد، مدتی است که از رسالت اصلی‌اش فاصله گرفته است. این برنامه که اوایل پخش خود، در زمینه طنز سالم الگوسازی می‌کرد، مدتی است که بسان کمدی‌های در حال نمایش در سینما به ورطه شوخی‌های جنسی افتاده است، طوری که برخی از بخش‌های این برنامه ازجمله «خنداننده شو» را نمی‌توان در کنار خانواده دید. در دوره‌های اول، برنامه «خندوانه» شعار «با هم بخندیم، به هم نخندیم» را راه انداخته بود، اما امروز دیگر در این برنامه هر موضوعی سوژه خنده می‌شود.
شوخی‌های بعضاً زننده و تند این برنامه با موضوعات گوناگون که گاهی حتی حرمت‌ها را زیر پا می‌گذارد به یقین در شأن سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست. مأموریت «خندوانه» ایجاد لحظاتی مفرح بوده که خانواده‌ها بتوانند در کنار هم لذت ببرند، اما امروز دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. 
نکته مهم این است که ابتذال هیچ‌گاه یکدفعه گسترش پیدا نمی‌کند؛ بلکه رفته‌رفته با کم‌رنگ شدن خطوط قرمز و کاهش حریم‌ها و حرمت‌ها، وسعت می‌یابد. در «خندوانه» هم همین اتفاق افتاده است؛ یعنی از حدود دو سال قبل رفته‌رفته پای شومن‌هایی به استندآپ کمدی این برنامه باز شد که به جای هنرنمایی، رکیک‌گویی می‌کردند. متأسفانه داوران «خنداننده شو» که اغلب از بازیگران شناخته شده‌ای هم هستند، مرز بین هرزه‌گویی و طنز را تعیین نکرده‌اند. به این ترتیب، برخی از افرادی که برای اجرای استندآپ کمدی حضور می‌یابند، برای جبران ناتوانی هنری خود به طرح مسائل دوپهلو و مفاهیم ناپسند رو می‌آورند. امروز دیگر اوضاع به گونه‌ای شده که گویی بیان چنین حرف‌هایی الزامی است!
روند رو به نزول خندوانه از یک برنامه مفرح و سرگرم‌کننده سالم به نمایشی که دیگر به سختی می‌توان آن را در جمع خانواده تماشا کرد، از عواقب ضعف نظارت و همچنین عدم الگوسازی طنز متعالی و فرهیخته است. متأسفانه جایگاه طنز و کمدی در کشور ما در حد مسخره‌بازی سقوط کرده و هم در سینما و تئاتر و امروز دیگر در تلویزیون، کمتر با طنز واقعی و اندیشمند مواجه می‌شویم.