سیدحمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اعلام اینکه صادرات ایران به عراق با صدور بیش از هشت هزار تن کالا به ارزش 55 میلیون دلار در یک روز شکسته شد، گفت: طی چهار ماهه ابتدای امسال متوسط صادرات روزانه کشورمان به عراق به 40 میلیون دلار رسیده است. همچنین افزایش قیمت ارز و رقابتی بودن محصولات ایران در بازار عراق از دلایل افزایش صادرات ما به این کشور است.

نگاهی به ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با جنگ اقتصادی - 2
 علی قاسمی/ در شماره گذشته و در تبیین ظرفیت‌های موجود در داخل کشور برای مقابله با جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمن به منابع زیر زمینی و دسترسی به آب‌های آزاد جهان اشاره کردیم، در این شماره موضوع مهم ظرفیت‌های کشاورزی را مورد بحث قرار می‌دهیم.
3‌ـ ظرفيت‌هاي كشاورزي: وجود وضعیت آب و هوايي چهار فصل و موقعيت جغرافيايي کشورمان بستر مناسبي را براي افزايش توليد محصولات کشاورزي براي تأمين نيازهاي داخلي و صادرات فراهم کرده است. از آنجا که بخش کشاورزي در عرصه اقتصاد و امنيت غذايي جايگاهی ويژه‌ دارد و از ديدگاه توسعه اقتصادي، بخش کشاورزي در فرآيند رشد و توسعه کشور وظایفی مهم و اساسي بر عهده دارد، تأمين امنيت غذايي با حمايت از توليد محصولات کشاورزي در داخل، به ويژه کشور ما به دليل اوضاع سياسي و تحريم‌هاي يکجانبه بايد از سوي مسئولان و دست‌اندرکاران ذي‌ربط به مراتب با حساسيت، دقت و توجه بيشتري دنبال شود. اگرچه طي اين سال‌ها سياست خودکفايي در توليد بسياري از محصولات استراتژيک در دستور کار قرار داشت و در توليد برخي محصولات از جمله گندم محقق شد، اما اين كالاي استراتژيك طی چند سال با مشكلاتي مواجه شد، تا جايي كه يكي از سناتورهاي آمريكايي در اوج تحريم‌هاي هوشمند پيشنهاد كرد با ايجاد محدوديت در موضوع غلات مي‌توانيم ضربه‌اي كاري به ايران بزنيم. جا دارد دولت و مجلس شوراي اسلامي با وضع قوانين و اعمال سياست‌هاي حمايتي و پشتيباني از افزايش توليد محصولات کشاورزي و نظارت بر واردات براي رفع مشکلات ساختاري اين بخش اقدام كنند. براي عملي کردن شعار سال و تحقق منويات رهبر معظم انقلاب بايد اقداماتی در حوزه كشاورزي صورت بگيرد تا بتوانيم در سال حمايت از کالاي ايراني به اهداف مد نظر زودتر دست يابيم.
بر اساس گزارش فائو، ايران در توليد 22 محصول مهم کشاورزي در ميان هفت کشور نخست جهان قرار گرفته است. آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان جهاني خواربار و کشاورزي سازمان ملل نشان مي‌دهد ايران يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان مهم محصولات کشاورزي در جهان است، به طوري که در صدر توليدکنندگان پسته در جهان معرفي شده و رتبه نخست توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است، اما در زمينه توليد 21 محصول ديگر جزء هفت کشور نخست جهان است. جايگاه دومين توليدکننده خرما و دومين توليدکننده زردآلوي جهان مختص ایران است. رتبه سومي توليد بادام، گيلاس، خيار و هندوانه نيز در جهان به ايران اختصاص داده شده است و اين کشور در زمينه توليد چهار محصول سيب، به، گردو و صمغ طبيعي نيز در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. آمارهاي فائو نشان مي‌دهد ايران از نظر توليد پيله کرم ابريشم و انجير نيز رتبه پنجم جهان، از نظر توليد هلو، ليموترش، و پياز رتبه ششم و از نظر توليد گوجه فرنگي، فندق، پرتقال، آلو، کيوي و نعناع رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه جهاني ايران در توليد هفت محصول ديگر نيز به اين شرح اعلام شده است: عسل طبيعي رتبه 11، چاي، بادمجان و سيب‌زميني رتبه 14، گندم رتبه 18، جو و سويا رتبه20. به اين ترتيب، ايران در توليد 29 محصول مهم کشاورزي در ميان 20 کشور نخست جهان قرار گرفته است. اين در حالي است كه محصول مهم زعفران که ايران بزرگ‌ترين توليدکننده آن در جهان است در آمارهاي فائو لحاظ نشده است. توليد محصولات کشاورزي در ايران از توليد ساليانه 25 ميليون تن در اوايل انقلاب اسلامي به 120 ميليون تن در سال 1396 رسيده است. 
با توجه به موقعيت مناسب ايران براي توليد و خودکفايي همه نوع محصولات کشاورزي و دامي، بخش کشاورزي اقتصادي‌تر خواهد بود و ايران در جايگاه يكي از صادركنندگان محصولات کشاورزي در جهان قرار خواهد گرفت. از آنجا که صنايع تبديلي به عنوان حلقه واسط اقتصاد کشاورزي مُدرن و صنعتي، جايگاه مهمي در افزايش کيفيت محصولات کشاورزي و ميزان ارزآوري از طريق صادرات و بهبود وضعیت درآمدي توليدکنندگان و حذف واسطه‌ها دارد، عامل مهمي در فرآوري محصولات کشاورزي است و با تبديل و فرآوري محصولات کشاورزي ضمن توليد مواد غذايي و ديگر فرآورده‌هاي با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداري و حمل‌ونقل آسان محصولات فراهم مي‌شود. افزون بر صنايع تبديلي ايران بايد استانداردهاي لازم اين اتحاديه، از جمله مقررات بهداشتي، مقررات فني و استانداردهاي اجباري و غيره را رعايت کرد تا بتوان بخشي از توليداتي را که ظرفيت دارد به کشورهاي ديگر صادر کرد.
از مجموع 307 كالاي صادراتي داراي مزيت نسبي ايران، 63 قلم جزو محصولات كشاورزي بوده است (يك‌پنجم از محصولات صادراتي داراي مزيت نسبي ايران را محصولات كشاورزي تشكيل مي‌دهند)، محصولات كشاورزي بالاترين پتانسيل صادراتي را به 9 كشور لهستان، سوئد، اسپانيا، بلژيك، هلند، انگليس، فرانسه، ايتاليا و آلمان دارد. آلمان با 40 محصول كشاورزي و داشتن پتانسيل وارداتي از ايران در ميان اعضاي اتحاديه اروپا رتبه اول را دارد. از ميان اين 40 محصول، در بيش از 30 درصد كالاها هيچ استفاده‌اي از اين پتانسيل نشده، يا استفاده از ظرفيت آن كمتر از 15 درصد بوده است. يکي ديگر از ظرفيت‌هاي مرتبط با بخش کشاورزي انواع آجيل است که به جز مصرف داخلي، بر اساس آمارهاي ۱۲ ماهه سال 1396 کشور توانسته است در اين مدت يک ميليارد و ۷۱۹ ميليون دلار انواع خشکبار صادر کند که نسبت به سطح تجارت ايران رقم بسيار خوبي است. از آنجا که می‌توان خشکبار را يکي از اقلام مهم صادرات غير نفتي به شمار آورد، به چند نمونه از ميزان صادرات ظرفيت‌دار ايران در سال 1396 اشاره مي‌شود.
در ميان اقلام مختلف خشکبار، پسته و مغز پسته بيشترين ارزآوري را براي کشور داشته است. به اين ترتيب، با صادرات ۱۲۶ هزار تن پسته و مغز پسته يک ميليارد و ۱۴۷ ميليون دلار درآمد ارزي براي کشور ايجاد شده است. خرما ديگر محصولي است که با صادرات ۲۴۶ هزار تني، ۲۵۰ ميليون دلار ارزآوري داشته است. پس از آن کشمش قرار دارد که در سال گذشته ۹۴ هزار تن از اين محصول صادر شده که ارزش آن ۱۵۱ ميليون دلار بوده است. انجير ديگر محصولي است که ۷۷ ميليون دلار ارزآوري داشته، بادام نيز با صادراتي در حدود ۴۸۰۰ تن،‌ تقريباً ۴۳ ميليون دلار درآمدزايي داشته است. گردو نیز صادراتي به ميزان ۲۷۰۰ تن به ارزش حدود ۲۱ ميليون دلار داشته و نمونه ديگر در اين بخش برگه زردآلو است که در سال گذشته ۴۰۰ تن از آن با ارزش 1/1 ميليون دلار صادر شده است. زرشک هم  با صادراتي در حد ۳۰۰ تن بيش از 9/1 ميليون دلار درآمد ارزي ايجاد کرده است. انواع ديگر خشکبار نيز در مجموع ۲۷ ميليون دلار صادرات داشته‌اند. اما مشکلي که در بخش کشاورزي و آزادسازي اين ظرفيت عظيم الهي داريم، مديريت آب است. براي حل اين معضل يکي از روش‌ها گسترش سامانه‌هاي نوين آبياري است که در برنامه‌هاي بلندمدت و بودجه ساليانه اين موضوع کاملاً در نظر گرفته شده و بخشي از آن عملياتي شده است.


واژه‌ مطلوبیت که در علم اقتصاد و نیز در دانش تصمیم‌گیری استفاده می‌شود، ترجمه‌ای از واژه‌ انگلیسی «Utility» است. در بعضی از کتاب‌ها و نوشته‌های فارسی برای بیان مفهوم Utility از واژه «هوده» استفاده شده است. اگر چه لغت «بیهوده» به معنای بی‌فایده در زبان فارسی کاملاً جا افتاده، اما گویا هوده به معنای فایده چندان رایج نشده و ما هم ترجیح می‌دهیم در متمم، از مطلوبیت و تابع مطلوبیت و مطلوبیت نهایی به عنوان ترجمه‌ای غیردقیق، اما مصطلح و قابل درک استفاده کنیم.
در شکل ساده و عمومی تعریف مطلوبیت می‌توانیم فعلاً مسئله را به شکلی ساده حل کنیم:
اگر برای پیراهن شماره یک در فهرست گزینه‌های مطلوب، حاضر باشید 20 هزار تومان بدهید، برای هر یک از پیراهن‌های دیگر حاضرید چقدر پرداخت کنید؟
حالا به شکل جدیدی از مطلوبیت دست پیدا کرده‌ایم که به آن مطلوبیت «کاردینال»  می‌گویند.
جزئیات بحث در این زمینه بسیار است و اقتصاددان‌ها در نحوه‌ محاسبه و جزئیات آن، به فرقه‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که خارج از علاقه و حوصله این بحث است.
به مثابه یک تفریح فکری، می‌توانید با خود بیندیشید که آیا اگر مطلوبیت یک گزینه ۱۰۰۰ و مطلوبیت گزینه‌ دیگر ۲۰۰۰ باشد، مطلوبیت آن دو گزینه با هم، ۳۰۰۰ خواهد بود یا خیر؟
مطلوبیت کل (Total Utility) اصطلاح دیگری است که با توجه به تعریف مطلوبیت، درک مفهوم آن چندان دشوار نیست. مطلوبیت نهایی اصطلاحی در علم اقتصاد است که به تغییرات مطلوبیت کل، حاصل از به دست آوردن مصرف یک یا چند واحد بیشتر از کالا یا خدمات اشاره دارد. مطلوبیت حاشیه‌ای، شیب منحنی مطلوبیت کل است. تا زمانی که مطلوبیت حاشیه‌ای مثبت باشد، مطلوبیت کل با ادامه مصرف افزایش می‌یابد؛ اما در صورت منفی شدن مطلوبیت حاشیه‌ای، مطلوبیت کل هم کم می‌شود. در جایی که مطلوبیت کل بیشترین مقدار خود را دارد، مطلوبیت حاشیه‌ای صفر است. مطلوبیت حاشیه‌ای را می‌توان به صورت «تغییرات در مطلوبیت بر اثر مصرف یک واحد بیشتر از کالا» نیز تعریف کرد.
فرض کنید به هر روشی (که برای ما مهم نیست) شیوه‌ای برای سنجش مطلوبیت یک گزینه به دست آورده‌اید. برای نمونه به نتیجه رسیده‌اید که مطلوبیت یک سیخ جوجه کباب برای شما ۱۰۰۰ واحد است (طبیعتاً واحد هم اصلاً‌ مهم نیست.)
ما سیخ دوم جوجه کباب را هم به شما می‌دهیم. مطلوبیت آن هم با مطلوبیت سیخ قبلی جمع خواهد شد.
همین طور سیخ سوم و سیخ چهارم را به شما می‌دهیم و مطلوبیت کل (میزان رضایت یا خوشحالی) برای شما افزایش می‌یابد. به هر حال قطعاً چهار سیخ جوجه کباب مطلوب‌تر از سه سیخ جوجه کباب است!
اما آیا مطلوبیت چهار سیخ جوجه کباب، دقیقاً هزار واحد بیشتر از سه سیخ جوجه کباب است؟
اینجاست که اقتصاددان‌ها، با تعریف مطلوبیت نهایی (Marginal Utility) به کمک ما می‌آیند: 
اگر تعدادی از یک کالا یا خدمت در اختیار شما باشد و مطلوبیت کل در آن لحظه a1 باشد، با اضافه شدن یک واحد جدید از همان کالا یا خدمت، احتمالاً‌ مطلوبیت کل برای شما افزایش خواهد یافت. می‌توان مطلوبیت کل جدید را a2 نامید. به اختلاف a2 و a1 مطلوبیت نهایی گفته می‌شود.
اگر همه شرایط جانبی ثابت باشد و تغییر نکند، با اضافه شدن یک واحد جدید از یک محصول، مطلوبیت نهایی شما نسبت به مطلوبیت نهایی ناشی از اضافه شدن واحد قبلی‌ کمتر خواهد بود. 


  صالح زمانی/ جنگ اقتصادي که آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران آغاز کرده، ابعاد گوناگوني دارد که بررسي مهم‌ترين حربه‌ها و راهبردهاي دشمن در اين عرصه را مي‌توان در موارد زير جست‌وجو کرد.
آمريکايي‌ها براي آنکه بتوانند در «جنگ اقتصادي» دست برتر را داشته و سازوکارهاي اجرايي آن را پياده کنند، به يک «اتاق عمليات جنگ اقتصادي» نياز داشتند که اين اتاق جنگ از سه نهاد مهم تشکيل شده است:
۱ـ وزارت خزانه‌داري آمريکا
اولين نهاد که مهم‌ترين آن به شمار مي‌آيد و نقش فرماندهي در جنگ اقتصادي را ايفا مي‌کند، «وزارت خزانه‌داري آمريکا»  است. وزارت خزانه‌داري يکي از نهادهاي اجرايي دولت آمريکاست که براي تضمين امنيت مالي اين کشور در سال ۱۷۸۹ تأسيس شد. اين وزارتخانه امور مالي دولت فدرال ايالات متحده آمريکا را از طريق جمع‌آوري ماليات‌ها، پرداخت هزينه‌ها، مديريت امور پولي همچون انتشار اوراق قرضه، سکه و اسکناس و مديريت حساب‌هاي بانکي دولت و بدهي‌هاي عمومي برعهده دارد. وزارت خزانه‌داري آمريکا براي انجام وظايف خود در زمينه مسائل مالي با سازمان‌هاي فدرال آمريکا، دولت‌هاي خارجي و نهادهاي مالي بين‌المللي همکاري مي‌کند که در اين ميان تعامل بوروکراتيک و همکاري سازماني با وزارت خارجه نيز بسيار چشمگير و سازنده است. خزانه‌داري همچنين نقش مهم و حياتي را براي تقويت امنيت ملي آمريکا از طريق اعمال تحريم‌هاي گوناگون عليه ديگر کشورها برعهده دارد. 
وزارت خزانه‌داري آمريکا را مي‌توان بخشي از ساختار قدرت ايالات متحده دانست که فضاي مالي، بانکي و پولي همه کشورهاي جهان را مديريت مي‌کند. موضوع اصلي فعاليت‌هاي وزارت خزانه‌داري را مي‌توان رصد بازيگراني، همچون جمهوري اسلامي ايران دانست که فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و راهبردي آنان در داخل يا خارج از کشور مي‌تواند بر امنيت و قدرت ايالات متحده تأثير بگذارد.
مأموريت اصلي اين بخش در جنگ اقتصادی جديد، شکل‌دهي ساختار تحريم‌هاي بانکي و غيربانکي و حفظ آن، اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و در نهايت تنبيه افراد و نهادهايي است که از اين تحريم‌ها تخلف مي‌کنند. هدف اصلي وزارت خزانه‌داري، ايجاد فضاي ناامن اقتصادي براي افراد و نهادهاي هدف است. همان‌طور که «ديويد کوهن» (يکي از مؤثرترين چهره‌هاي وزارت‌ خزانه‌داري در زمان اوباما که معمار اصلي تحريم‌هاي ايران است) گفته است: «ما فضا را براي بازيگران نامشروع (دولت‌ها، تروريست‌ها يا مجرمان) بسيار سخت کرده‌ايم که خودشان را در اقتصاد مشروع پنهان کنند. اين دليلي است که شفافيت مالي (ساخت، حفاظت و تقويت آن)، هسته‌ اصلي مأموريت وزارت خزانه‌داري است.»
2ـ وزارت خارجه آمريکا
وزارت خارجه آمريکا يکي از مهم‌ترين نهادهاي قوه مجريه اين کشور است که در کنار وزارت خزانه‌داري قرار دارد و بر مبناي مدل همکاري بوروکراتيک سازماني با وجود همه رقابت‌هاي درون‌سازماني از يک هماهنگي و تعامل ويژه‌اي در اجراي سياست‌هاي خارجي برخوردار است. بر اين مبنا همه قدرت ديپلماسي دستگاه سياست خارجي آمريکا به همکاري خزانه‌داري مي‌آيد تا خواست آن را با ديپلماسي و مذاکره اجرا کند و خزانه‌داري نيز بر مبناي تعامل ساختاري بوروکراتيک تلاش دارد اهرم اجرايي همه سياست‌هاي اعلامي دستگاه سياست خارجي باشد. 
3ـ سازمان اطلاعات آمريکا (سيا)
نهاد ديگر درگير جنگ اقتصادي عليه ايران، سازمان اطلاعات آمريکا (سيا) است. تمرکز اصلي‌ اين نهاد کشف روش‌هاي پيچيده‌ دور زدن تحريم است. اطلاعاتي که از طريق جاسوسي و امنيتي به دست مي‌آيد، در اختيار وزارت خزانه‌داري قرار مي‌گيرد تا آن را بررسي کند و برخوردهاي لازم صورت گيرد.

پاسدار بازنشسته تولیدکننده وسایل پزشکی

 اکبر کریمی/ در شرایط فعلی کشور که دشمن انگشت تهدید و تحریم را به سمت اقتصاد کشور نشانه رفته و شاهد تکانه‌های ارزی هستیم، اهمیت تولید و عرضه محصولات استراتژیک، به ویژه محصولات پزشکی‌ـ با قیمت ثابت و بدون نوسان‌ـ دو چندان شده است. ایمپلنت‌های پزشکی از جمله این محصولات پزشکی هستند که وجود آنها برای بازگرداندن سلامتی به بیماران حیاتی است. با وجود این، تا چندین سال پیش کشورمان حدود 90 درصد از نیاز خود به این نوع محصولات را از خارج وارد می‌کرد؛ ولی طی سال‌های اخیر با همت یکی از جهادگران عرصه تولیدی کشور، وزنه تولید و صادرات این محصول در کشور سنگین‌تر شده است.
دغدغه من خودکفایی کشور بود
«محمود استیری» در سال 1390 از سپاه پاسداران بازنشسته شد. او سال‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان این نهاد مقدس خدمت کرده است و تجربه بسیاری در حوزه تخصصی خود داشته و نیازهای آن را شناخته است؛ به همین دلیل محصولاتی تولید کرده که امروزه در حوزه پزشکی بیشترین نیاز به آنها احساس می‌شود. وی درباره فعالیت‌ خود در این حوزه می‌گوید:«از حدود 20 سال گذشته دو واحد تولیدی به صورت محدود تولید محصولات ارتوپدی را در کشور شروع کرده بودند که تولیدات آنها حدود ۱۰ درصد از نیاز داخلی کشور را در بخش ارتوپدی تأمین می‌کرد. از این رو تصمیم به فعالیت در این عرصه گرفتم و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ پیگیر شناخت این حوزه و نحوه تولید محصولات متنوع آن شدم. با کمک و همراهی جمعی از همکاران، تا سال ۱۳۹۰ توانستیم خطوط تولید انواع ایمپلنت پزشکی را در شهرک صنعتی فناوری‌های برتر مشهد راه‌اندازی کنیم و وابستگی کشور را در این حوزه به مرز صفر برسانیم.»
تولید 3000 ایمپلنت پزشکی
بیشتر ماشین‌آلات به کار رفته در «شرکت دانش‌بنیان ابزار پزشکی اسوه آسیا» تمام اتوماتیک بوده و از کشورهای سوئیس، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خریداری شده است. این شرکت با جدیدترین فناوری روز، انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی، دستگاه ستون فقرات و جراحی فک و صورت و مغز را تولید می‌کند. 
این تولیدات شامل 3000 محصول ایمپلنت است که تعداد تولیدات شرکت از این محصولات، به 100 هزار قطعه در ماه می‌رسد و در بیش از 400 بیمارستان کشور توزیع می‌شود. محصولات تولیدی شرکت، گواهینامه‌ها و نشان‌های برتر بین‌المللی را داشته و افزون بر تأمین 50 درصد نیاز کشور، بخشی از تولیدات آن به کشورهای آسیای میانه و عراق صادر می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت اسوه آسیا: «هم‌اکنون این شرکت با توان صد درصدی فعال بوده و در مساحتی بالغ بر 14 هزار متر مربع، با 180 نیروی متخصص و در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت است.»
رمز موفقیت
 اعتماد به متخصصان جوان داخلی
اعتماد به توان و تخصص جوانان کشور، از جمله دلایل موفقیت شرکت اسوه آسیا بوده است. محمود استیری می‌گوید: «شرکت ترجیح داده است به جای استفاده از مهندسان و متخصصان خارجی در مجموعه، از توان جوانان متخصص داخلی که عموماً بین 25 تا 35 سال دارند، استفاده کند.» متخصصان شرکت را جوانانی از رشته‌های بیومواد، متالوژی، مکانیک، مهندسی پزشکی و... تشکیل می‌دهند.
شرکت اسوه آسیا با تولید محصولات متنوع و با کیفیت، توانمندی علمی خود را به اثبات رسانده و توانسته است طی سال‌های اخیر اعتماد متخصصان کشور را در استفاده گسترده از محصولات خود به دست آورد. 
این شرکت در بخش جراحی ارتوپدی نزدیک به 1000 سایز ایمپلنت تولید می‌کند. بخش دیگر، شامل جراحی‌های ستون فقرات و مغز می‌شود که در این بخش برای شکستگی‌های مهره‌های کمر، عوارض و ناهنجاری‌های ستون فقرات و... نیز محصولات گوناگونی تولید می‌شود. شرکت در حوزه جراحی‌های فک و صورت نیز ایمپلنت‌هایی متناسب با نیاز کشور تولید می‌کند.
بخش تحقیق و توسعه محصولات جدید اختراع شده
بخش تحقیق و توسعه شرکت (R&D) با دانشکده‌های سراسر کشور ارتباط و همکاری علمی گسترده‌ای دارد. قرارداد و پروتکل همکاری با دانشگاه صنعتی شریف در بخش بیومکانیک، با دانشگاه علم و صنعت در ارتباط با آزمون‌های مورد نیاز برای سنجش کیفیت محصولات تولیدی، با دانشگاه فردوسی مشهد و جهاد دانشگاهی در بخش بیومواد تنها بخشی از ارتباطات شرکت با مراکز علمی کشور محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت در این زمینه می‌گوید: «با بیش از 2000 متخصص و جراح در حوزه‌های مختلف درمان ارتباط مستقیم داریم و همواره کیفیت محصولات‌مان را در مسیر مصرف کنترل می‌کنیم و بازخورد کارکردمان را از طریق متخصصین، جراحان و اعضای هیئت علمی رشته‌های مختلف می‌گیریم و در ارتقای سطح کیفی محصولات‌مان استفاده می‌کنیم. تاکنون بیش از 300 جراح از بخش‌های مختلف شرکت بازدید کرده‌اند.»
افزون بر این، بخش تحقیق و توسعه شرکت از توان علمی و تجربی تعدادی از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاهی در مقام مشاوره استفاده می‌کند. با توان تجمیع شده علمی و تجربی در این بخش، تاکنون چندین محصول جدید و کاربردی، طراحی و به ثبت اختراع رسیده است. ساخت گرفت‌های استخوانی به روش سنتزی یکی از محصولات شرکت است که برای کسری استخوان در عمل‌های جراحی، ترمیم بافت‌های از دست رفته و همچنین برای ثابت کردن پروتزهای زانو، لگن، ایمپلنت‌های دندان و سرطان‌های استخوانی استفاده می‌شود. این محصول مراحل ثبت اختراع خود را در داخل کشور طی کرده و اکنون در مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری برای شروع تولید است. افزون بر این، بخش تحقیق و توسعه شرکت، برای بیماران دارای ضایعات بین مهره‌ای نیز محصولات دانش‌بنیان تولید کرده است. در حال حاضر، شرکت اسوه آسیا به دنبال راه‌اندازی دو خط تولید ایمپلنت دندان و پروتز است که امروزه نیاز کشور در این حوزه‌ها از خارج تأمین می‌شود. همه ماشین‌آلات و تجهیزات کارگاهی این دو خطوط تولیدی خریداری شده است و به زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

موج خروج سرمایه از ایالات متحده
به گزارش «راشا تودی»، جدیدترین آمارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد، روسیه و ترکیه تنها کشورهایی نیستند که اقدام به خارج کردن دارایی‌های خود از بازار اوراق قرضه دولت آمریکا کرده‌اند. دومین طلبکار بزرگ واشنگتن، یعنی ژاپن هم همین رویکرد را در پیش گرفته است. طی 12 ماهه منتهی به ژوئن، توکیو 9/82 درصد، یعنی معادل 7 درصد از کل اوراق قرضه‌ای را که از خزانه‌داری آمریکا خریداری کرده بود، فروخته است. چین، بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه دولت آمریکا با 178/1 تریلیون دلار نیز در ماه ژوئن 4/4 میلیارد دلار از این اوراق را به فروش رسانده است. از اکتبر 2011 تاکنون، سهم چین از اوراق خزانه‌داری آمریکا 138 میلیارد دلار کاهش یافته است.
ناچار به تغییر سیاست‌های تحریمی ضد ایرانی
«بلومبرگ» نوشت: «مقاماتی از دولت آمریکا در جریان مذاکرات ماه گذشته‌ای که در دهلی نو داشته‌اند، موضوع برخورداری از یک معافیت مشروط از تحریم‌های ایران را مورد بحث قرار داده‌اند. هند به آمریکا اعلام کرده است قادر به توقف کامل خرید نفت از ایران نیست. دولت ترامپ هم پس از دریافت جواب منفی از کشورهایی، نظیر چین و هند در برابر درخواست توقف خرید نفت از ایران، ناگزیر شده است در طرح خود برای به صفر رساندن صادرات نفت این کشور تجدید نظر کند. واشنگتن اکنون گفته است هند برای معاف شدن از تحریم‌ها باید تا زمان آغاز تحریم نفتی در ماه نوامبر، خرید نفت از ایران را 50 درصد کاهش دهد.»
تحریم‌ها اهمیت ندارد
پایگاه خبری «اسپوتنیک» نوشت: «مدیر شرکت اسپانیایی اسپرونکو اینترنشنال که در زمینه خدمات نفت و گاز فعالیت دارد گفت، این شرکت با وجود تحریم‌های جدید دولت آمریکا، فعالیت‌های خود در ایران را ادامه می‌دهد. کارلوس تولدو، مدیر شرکت اسپرونکو اینترنشنال گفت، این شرکت فعالیت خود در ایران را در سال 2013 «یعنی زمانی که تحریم‌ها علیه ایران از همه طرف از جمله از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا» وضع شده بود آغاز کرده است. وی افزود، هیچ گونه تهدیدی از ناحیه تحریم‌های آمریکا متوجه شرکت ما نیست و اگر هم بود، آن را نادیده می‌گرفتیم. کسی به ما نمی‌گوید چه کار می‌توانید بکنید و چه کار نمی‌توانید. بنابراین ما هر کاری که می‌خواهیم انجام می‌دهیم.»
آمریکا منابع استراتژیک نفتش را به فروش می‌رساند
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد: «11 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران به فروش می‌رساند. بازه زمانی تحویل این میزان نفت آزاد شده اول اکتبر تا 30 نوامبر اعلام شده است. دولت آمریکا تحریم‌های مالی جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته و قرار است از ماه نوامبر، صنعت نفت ایران را نیز هدف تحریم قرار دهد. یک تاجر نفتی گفت، گویا هدف از فروش این میزان نفت، نشان دادن عزم جدی دولت ترامپ برای محدود کردن رشد قیمت انرژی در آستانه آغاز تحریم‌ها علیه ایران است.»
بی‌اعتمادی مردم انگلیس به بانک‌ها
نظرسنجی جدید گروه پول سالم «Positive Money» نشان می‌دهد، 66 درصد مردم انگلیس اعتماد خود را به نظام بانکی این کشور برای افزایش منافع مردم این کشور از دست داده‌اند. طبق این نظرسنجی 63 درصد مردم نگران تکرار بحران مالی سال 2008 از سوی بانک‌ها هستند و 72 درصد از مردم معتقدند، باید جریمه‌های سنگین‌تری علیه بانک‌ها پس از سقوط مالی به کار گرفته شود.