حسین میرچراغخانی/
اصل تولّی و تبرّی
یکی از اصول جریان عقلانیت اسلامی، بغض و کینه نسبت به دشمنان و محبت و احسان نسبت به دوستان است. این اصل، همواره در تمامی عرصهها بر فعالیتهای جریان عقلانیت اسلامی، حاکم بوده است. این جریان به هیچ قیمتی به بغض و کینه نسبت به دشمنان بیتوجه نیست و از سویی، به هیچ قیمتی محبت اهل حق و حقیقت را از دست نمیدهد. رهبران جریان عقلانیت اسلامی این اصل را جزء دین میدانند.
رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «بغض و كینه نسبت به شیطانها و موجودات پلید و پلیدیها و كسانی كه برای آنها، انسان و انسانیت و خدا حرف مفت است، این هم جزو دین است. تولّی و تبرّی، جزو فروع دین و به قول بعضی از علما، جزو اصول دین است. زشت صورتی دشمنان خدا و خلق را فراموش نكنید. اگر فراموش كردید، همان دشمن، چهرۀ خودش را عوض خواهد كرد و نزدیك میشود. دشمن كه نزدیك شد، برای ضربه زدن نزدیك میشود. دشمن كه برای نوازش نزدیك نمیشود.»1
معظمله تولّی و تبرّی را در عرصههای گوناگون، ازجمله عرصۀ سیاست، لازم میدانند و میفرمایند: «تولّی و تبرّی در عرصۀ سیاست هم باید تابع تفكر و فكر و مبانی اسلامی و مذهبی باشد. اینجا هم باید انسان ملاك و معیار را این قرار بدهد؛ ببیند خدای متعال از او چه میخواهد.»2
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اصل تولّی و تبرّی را میزان مؤمن و مسلمان بودن میدانند و با انتقاد شدید از حکومت پهلوی در رعایت نکردن این اصل، میفرمایند:
«یك میزانی خدای تبارك و تعالی قرار داده است كه با او میتواند بفهمد كه این مؤمن و مسلم است: أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ(ق/ 33)؛ وقتی با اجنبیها مواجه میشوند، با شدت و كوبندگی مواجه میشوند؛ وقتی بین خودشان هستند، با رحمت و عطوفت مواجهند... . چه اشخاصی بر ما حكومت كردند و چه اشخاصی بر این ملت حكومت كردند. اشخاصی كه در مقابل اجنبیها و كفار آن طور بودند و در مقابل ملت خودشان، آن طور سركوبی میكردند. شما كه برای آتیۀ این مملكت، انشاءالله امید هستید، باید همین دستوری كه از جانب خدای تبارك و تعالی برای شناخت مؤمن وارد شده است، مدّ نظرتان داشته باشید. با ملت خودتان، با ملت مسلِم، رحیم باشید؛ لطیف باشید؛ رئوف باشید. در مقابل اجانب، توفنده و كوبنده باشید.»3
آثار تولی و تبرّی
هرچند جریانهای شیعی دیگر نیز به تولّی و تبرّی معتقدند، اما در جریان عقلانیت اسلامی، تولّی و تبرّیی مورد نظر است که آثار زیر را در پی داشته باشد:
1ـ مشخص شدن جبهۀ خودی از غیرخودی؛ از دیدگاه این جریان، با تولّی و تبرّی باید خودیها و غیرخودیها صفبندی شوند تا دوست و دشمن مشخص شود.
2ـ نپذیرفتن ولایت و سرپرستی بیگانگان؛ جریان عقلانیت اسلامی، تولّی و تبرّی را در موضوع ولایت و سرپرستی، امری ضروری میداند که بر اساس آن، ولایت و سرپرستی بیگانگان را تحت هیچ شرایطی نمیپذیرد.
3ـ تولاّ و تبرّا باید «کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» را در پی داشته باشد. مخالفت جریان عقلانیت اسلامی با رژیم ظالم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، برگرفته از همین اصل است.
اصل وحدت
اصل وحدت، همانند دیگر اصول و مبانی جریان عقلانیت اسلامی، برگرفته از قرآن و روایات اهلبیت(ع) است. آیات بسیاری از قرآن، مانند «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا»(آل عمران/ 103) و «وَأَطیعُوااللهَ وَ رَسُوله ُو َلاتَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرینَ»(انفال/ 46) مسلمانان را به اتحاد و همدلی دعوت میکنند. دامن نزدن به اختلافات، در نظر گرفتن مصالح جهان اسلام و یکپارچگی آن، همواره دغدغۀ رهبران جریان عقلانیت اسلامی بوده است. اهمیت اصل وحدت در جریان عقلانیت اسلامی را میتوان از بیانات رهبر معظم انقلاب دریافت، آنجا که میفرمایند: «امروز وحدت برای شما، هم تاكتیك و هم استراتژی و هم یك اصل اسلامی است و همیشه برای شما لازم است. امروز اگر بخواهید به قضایا خیلی سیاسی نگاه كنید، وحدت برای شما لازم است. البته نباید به وحدت به چشم تاكتیك نگاه كرد؛ وحدت یك اصل اسلامی است.»4
حضرت امام(ره) نیز در یک نگاه کلان به جهان اسلام، میفرمایند: «روابط ما با دولتهای اسلامی، همیشه باید قوی باشد. دولتهای اسلامی باید بهمنزلۀ یك دولت باشند، كَانَّه یك جامعه هستند، یك پرچم دارند، یك كتاب دارند، یك پیغمبر دارند. اینها همیشه باید با هم متحد باشند؛ با هم علاقههای همهجانبه داشته باشند و اگر... این آمال حاصل بشود كه بین دولتهای اسلامی، از همۀ جهات وحدت پیدا بشود، امید است كه بر مشكلات خودشان غلبه كنند و یك قدرتی بزرگتر از قدرتهای دیگر در مقابل سایر قدرتها باشند.»5
جریان عقلانیت اسلامی معتقد است، برای فائق آمدن بر مشکلات داخل کشور، وحدت و اتحاد، بهترین راه ممکن است. با استفاده از این اصل میتوان قدرت داخلی کشور را در یک مسیر به کار گرفت و به هدف رسید. حضرت امام(ره) دربارۀ نیاز به وحدت در داخل کشور میفرمایند: «دعوت به وحدت، از اهمّ اموری است كه امروز در جامعۀ ما لازم است و تا قشرهای این ملت وحدت نداشته باشند، همفكر نباشند، همعقیده نباشند و با هم آن راهی كه صراط مستقیم است، اتخاذ نكنند، با هم آن راه را [طی نكنند]، به مقصد نخواهند رسید.»6
یکی از مهمترین لوازم وحدت، احترام متقابل است. جمع کردن سلیقهها، اقلیتها و عقیدههای گوناگون، بدون توجه به موارد اختلافی نمیتواند موجب اتحاد شود. اگر فرد یا گروهی واقعاً نفاق نداشته باشد و به اختلافات خود عقیده داشته باشد، هرگز نمیتوان با نادیده گرفتن عقیدۀ او، از وحدت صحبت کرد. امام خامنهای در این باره میفرمایند: «وقتی نگرشهای متفاوتی وجود دارد، اگر ما وحدت را بهعنوان یك اصل، جزو عالیترین اصول خودمان دانستیم و از ضرورتهای بالا انگاشتیم، طبیعی است كه هر طرفی باید مقداری تنازل بكند. بدون تنازل، امكان ندارد كه این مقصود حاصل بشود. هیچكس نباید توقع داشته باشد كه اگر كسی طرف مقابل اوست، به كلی از فكر و عقیده و سلیقه و خواست و اگر خدای نكرده هوایی هست، هوای خود، صرفنظر بكند و دربست تسلیم بشود.»7
توجه به اصل وحدت را میتوان به خوبی در سیرۀ اهلبیت(ع) نیز مشاهده کرد. سکوت امیرالمؤمنین علی(ع) در صدر اسلام دلیلی بر اهمیت اصل وحدت است. رهبران جریان عقلانیت اسلامی حفظ وحدت را یک تکلیف میدانند و معتقدند، اگر انجام عمل شرعی هم به تشنج و از بین رفتن وحدت بینجامد، نباید صورت گیرد: «حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تكلیف شرعی هم احساس كردیم، ولی دیدیم عمل به این تكلیف، ممكن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه تصور میكردیم تكلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.»8
پینوشتها:
ـ نرمافزار حدیث ولایت، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مردم استان چهارمحالوبختیاری و جمعی از خواهران بسیجی شهرهای اصفهان، یزد، فومن و گروهی از طلاب پاكستانی، 1368.
2ـ همان، بیانات در خطبههای نماز جمعۀ تهران در حرم امام خمینی(ره) در بیستویكمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی، 1389.
3ـ سیدروحالله موسوی خمینی، صحیفۀ امام، 1378، ج 12، ص 403ـ 401.
4ـ نرمافزار حدیث ولایت، همان، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیسجمهور موقت افغانستان و رهبران مجاهدان افغانی، 1368.
5ـ سیدروحالله موسویخمینی، همان، 1378، ج 7، ص 199.
6ـ همان، 1378، ج 13، ص 399.
7ـ نرمافزار حدیث ولایت، همان، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، 1369.
8ـ همان، بیانات در مراسم بیعت ائمۀ جمعۀ سراسر كشور به اتفاق رئیس مجلس خبرگان، 1368.