اکبر کریمی/ شور و شعور حسینی در این شهر موج میزند، زیباترین صحنهها هنگامی رقم میخورد که دستهای عاشقان عباس همانند علمهای افراشته بالا میآید و شعار ابوالفضل(ع) در فضای شهر میپیچد؛ اینها گوشههایی از اجتماع بزرگ عاشوراییان زنجان در قالب «دسته عزاداری حسینیه اعظم» است که هر ساله در شب تاسوعا برگزار میشود و دریچه تلویزیون این شور و حال عاشورایی زنجانیها را به تمامی عشاق حسینی منتقل میکند.
هر ساله با مشاهده این تصاویر زیبا، در کنار تمامی سؤالهای بیجوابی که وجود دارد، یک سؤال از همه بیشتر ذهن کنجکاوم را میخراشد، اینکه چطوری این اجتماع چند صد هزار نفری نظم و انسجام پیدا میکند؟ چطور ارتباط مادحان و عزاداران به این زیبایی و هماهنگی رقم میخورد و چگونه ابتدا و انتهای این دسته عزاداری چند کیلومتری در طول چند ساعت برگزاری مراسم و هنگام سینهزنی و رجزخوانی، لحظهای به هم نمیخورد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید راهی شهر یزد شویم!
مرکز فرهنگی به وسعت ایران
مرکز پخش محصولات فرهنگی نشر هماهنگ در شهر یزد از جمله مراکز توزیع انواع محصولات فرهنگی شامل انواع سیستمهای صوتی هیئات، مساجد، مدارس و...، منبر، فرشهای سجادهای مساجد، قرآن، مهر، سجاده، تسبیح، انواع پرچمهای عزا، پرچم ایران و هر آن وسیلهای است که در حوزه فرهنگی به ذهن خطور میکند.
این مجموعه به همت یک پاسدار بازنشسته و چند نفر دیگر علاوه بر تهیه، تأمین و توزیع اقلام و وسایل فرهنگی در بیش از 50 فروشگاه عرضهکننده محصولات فرهنگی در استان یزد و دیگر شهرستانهای کشور و شمار فراوانی از هیئتها و مساجد، حدود یک دهه است که سیستمهای صوتی چند منظوره برای هیئتها و مجالس بزرگ مانند دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان و راهپیماییهای مراکز استانها طراحی و اجرا میکند.
از خدمت در سپاه تا نوکری
در دستگاه امام حسین(ع)
حسین فخرالدینی در بخش تعمیرات و نگهداری سپاه خدمت میکرده است. او تاکنون ایدههای خلاقانهای در حوزه سیستمهای صوتی مجالس ملی و مذهبی و دیگر محصولات فرهنگی داشته است که به همین دلیل، پس از بازنشستگی در سال 80 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد از وی دعوت به همکاری میکند. فخرالدینی افزون بر تخصصهای فنی، روابط عمومی و شناخت بالایی نیز از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشور داشت؛ بنابراین مدیریت مجموعه نشر هماهنگ از سوی شورای تبلیغات اسلامی استان به وی و همکارانش سپرده میشود تا فعالیتهای فرهنگی در آن بیش از پیش رونق بگیرد.
«صوت ایران» عنوان سیستم صوتی چند منظورهای است که او و دو نفر از دوستانش به ثبت اختراع رساندهاند. مراحل طراحی، ساخت، تست و راهاندازی موفق این اختراع سه سالی به طول انجامید و در نهایت در سال 1388 تکمیل شد و تاکنون در بیش از 10 استان کشور نصب و راهاندازی شده است.
برای شناخت ویژگیهای این اختراع لازم است درباره وضعیت برگزاری مراسم مذهبی و ملی تا پیش از اجرای این سیستم صوتی توضیحاتی داده شود. در شیوه قدیم برگزاری مراسم عزا از سوی دستههای بزرگ عزاداری یا راهپیماییها، برای انتقال صدای مداح و مجری به حضار، بلندگوها روی چند چهارپایه یا ماشین نصب شده یا بر روی دست در امتداد مسیر مراسم با کابل و طناب به هم وصل میشد. در این روش، افزون بر زحمت وصل کردن بلندگوها به هم، حمل وسایل و طناب مسیر که اغلب زیر پا میماند و هزینههای بالای نگهداری وسایل، غالباً کیفیت صوت نیز مناسب نبوده و قطعی صدا در مسیر مراسم نیز به وفور اتفاق میافتاد. ولی در «صوت ایران» شاهد این اشکالات نیستیم. هر چند توضیح درباره تجهیزات و برنامهنویسیهایی که در این طرح به کار رفته تخصصی بوده و خارج از حیطه این گزارش است، منتهی در بیان ساده از این طرح باید گفت، بلندگوهای پخش صدا بر روی تیرهای چراغ برق کنار خیابانها تعبیه شده، اتصال آنها به هم از طریق کابلکشی از زیر زمین انجام شده است و اتصال صدای مداح و سخنران از طریق میکروفون بیسیمی به بلندگوها صورت میگیرد. با اجرای این روش، هزینههای نگهداری تجهیزات به صفر رسیده و مشکلات صوتی مراسمها نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.
افزون بر این، این پاسدار بازنشسته طرح دیگری با عنوان «اذان گویا» اجرا کرده که به وسیله آن امکان پخش خودکار اذان از منارههای مساجد و بلندگوهای معابر شهری و... وجود دارد. این سیستم تاکنون در بیش از 80 مدرسه و 120 مسجد در یزد، هرمزگان، بوشهر و چند استان کشور نصب شده است.
با بهرهگیری از قابلیت «صوت ایران»، امکان نصب «اذان گویا» روی آن و پخش خودکار و سراسری اذان در مسافتهای چند کیلومتری خیابانها نیز وجود دارد.
یکی دیگر از اقدامات فخرالدینی و همکارانش در حوزه سیستمهای صوتی، استفاده بهینه از سیستمهای قدیمی مساجد و هیئتها و ادغام آنها با سیستمهای موجود در بازار است. به دلیل نبود کابلها و دریچههای رابط بین نسلهای صوتی قدیم و جدید، عملاً امکان ترکیب اینها در شرایط عادی وجود ندارد.
تدوین قطعات صوتی برای تولید بلندگوها، جعبههای آمپلیفایر و... نیز با تلاش این فعالان فرهنگی انجام میگیرد. این گروه قطعات مورد نیاز محصولاتشان را از شرکتهای برتر تولیدی داخل کشور تهیه میکنند و محصول نهایی را با قیمت مناسب و پایینتر از عرف بازار به دست مراکز فرهنگی متقاضی میرسانند.
تاکنون بیش از 15 نیروی متخصص در حوزه سیستمهای صوتی به همت فخرالدینی و دوستانش آموزش دیده و شغل مناسبی برای خود دست و پا کردهاند.
محصولات فرهنگی تماماً ایرانی
مجموعه فرهنگی «نشر هماهنگ» با 10 شرکت بزرگ و 15 شرکت کوچک تولیدی از شهرهای تبریز، یزد، اصفهان، مازندران، کرمان و دیگر نقاط کشور که محصولات فرهنگی تولید میکنند، ارتباط دارد و با حذف واسطهگری در این حوزه توانسته است انواع محصولات را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان گرفته و به مصرفکننده نهایی که مراکز فرهنگی هستند، عرضه کند. افزون بر این، حدود 50 کارگاه کوچک در سطح شهر یزد با این مجموعه ارتباط دارد و انواع پرچم، سجاده، البسه مراسم حسینی و... را برای آن تولید میکنند.
برای تهیه گزارش از فعالیتهای اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 تماس بگیرید.