سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از اقدامات این نهاد در زمینه تأمین نوشت‌افزار برای دانش‌‌آموزان نیازمند قدردانی کرد. گفتنی است، هم اکنون ۳۱۰ هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند که این کمیته پیش از بازگشایی مدارس علاوه بر تأمین نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان، هزینه تهیه کتاب‌های درسی آنها را نیز پرداخت کرد.



  روح‌الله صنعتکار/ در گذشته اگر سفیری مأموریت خود در تعامل و ایجاد ارتباط سیاسی بین کشور مقصد و مبدأ را انجام می‌داد، موفق تلقی می‌شد، اما با تغییر زیست بوم جهانی و رشد فزاینده ابزارهای ارتباطی و درهم‌تنیدگی حوزه‌ فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی،‌ سفیر و دستگاه دیپلماسی‌ای موفق است که بتواند هم بازاریابی خوب در عرصه سیاست و هم بازاریابی توانمندی در عرصه اقتصاد و فرهنگ باشد.
اگر آسیب‌شناسی از مشکلات اقتصاد کلان ایران که عمدتاً در تورم بالا و نرخ رشد اقتصادی پایین شناسایی می‌شود، صورت بگیرد، نقش کلیدی و محوری وابستگی به درآمد نفتی آشکار می‌شود.
در همه حالات فوق ما به یک دیپلماسی اقتصادی قوی، کارآمد و پویا در حوزه کسب درآمد برای به حداقل رساندن تأثیر تحریم‌ها در اقتصاد و نیز در فروش نفت احتیاج داریم.
اما متأسفانه در این برهه حساس، خلأ تحرکات بازوهای خارجی ایران حس می‌شود که در حالت کلی سه علت را می‌توان برای آن برشمرد؛ اول اینکه، برخی سفرا کارآمدی لازم را برای همراه‌سازی کشورها ندارند. دوم اینکه، ساختار وزارت خارجه و معاونت اقتصادی آن ناکارآمد بوده و به اصلاح ساختاری نیاز دارد و ایراد سوم که اکنون با دو کشور پرتجارت ایران مواجه هستیم نداشتن سفیر است، به طوری که در حال حاضر وضعیت سفرای ایران در کشورهای چین و هند نامشخص است.
برای نمونه چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه، مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه به پیشنهاد محمدجواد ظریف و موافقت رئیس‌جمهور به سمت سفیر جدید ایران در هند منصوب شد.
حدود شش ماه بود که سفارت ایران در هند بدون سفیر به سر می‌برد؛ پیش از این غلامرضا انصاری که اکنون تصدی معاونت تازه‌تأسیس اقتصادی وزارت امور خارجه را برعهده دارد، سفیر ایران در دهلی‌نو بود که بهمن ماه سال گذشته به معاونت اقتصادی دستگاه دیپلماسی معرفی و منصوب شد.
هند کشوری است که حجم تجاری بالایی با کشورمان دارد و یکی از خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌آید. حجم تجاری ما با هند در پنج ماه نخست سال به حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که نشان از جایگاه چهارمی آن در معاملات بازرگانی دارد. 
اما نکته مهم در ارتباط دیپلماسی ایران با هند آنجاست که با وجود انتخاب سفیر از سوی کشورمان، براساس اطلاعات موجود در سایت سفارت، ظاهراً مدت‌ها خبری از حضور سفیر جدید که دوم مرداد ماه به نمایندگی ایران درآن کشور منصوب شد، نبوده است.
نمونه دیگر از ضعف رویکرد به دیپلماسی اقتصادی، سفیر ایران در چین است. سوم مرداد ماه و همزمان با پایان زمان مسئولیت ولی‌الله سیف در بانک ‌مرکزی، عبدالناصر همتی که چند روز پیش از آن به عنوان سفیر ایران در کشور چین انتخاب شده بود، به جای سیف بر کرسی ریاست بانک مرکزی نشست. اما از زمان تغییر مسئولیت او و طی بیش از ۵۰ روز گذشته که جایگاه سفیر ایران در چین خالی مانده سخنی از اثرات مخرب خالی بودن این جایگاه نگفتند.
همچنین نزدیک به دو ماه از زمان استعفای لفظی محمدباقر نوبخت از سمت سخنگویی دولت می‌گذرد و وی نیز در این مدت نشست خبری برگزار نکرده است که نشان از پذیرش این استعفا داشته باشد. در روزهایی که علاوه بر مردم ما، رسانه‌های خارجی هم منتظر بودند یکی از مسئولان رسمی دولتی نسبت به وضعیت فعلی و آینده اقتصاد کشور توضیحات کاملی ارائه دهد، غیبت سخنگو و انتخاب نشدن فرد جدید برای تصدی این مسئولیت توانست به بازار شایعه‌ها و اخبار دروغین دامن بزند.
 در هر حال، دیپلماسی اقتصادی یکی از اساسی‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی است که دولت محترم باید با تمام توان آن را تقویت کند.


بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادي‌ـ ۵

 محراب دوستی/ در ادامه موضوع بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادی آمریکا علیه ایران، در این شماره موضوع سوءاستفاده آمریکا از کنوانسيون‌هاي بين‌المللي برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی را بررسی می‌کنیم.
***
د‌ـ فشار از طريق
 کنوانسيون‌هاي بين‌المللي
آمريکا قرار است ايران را در مجموعه‌اي از زنجيره‌هاي جهاني قرار دهد که از طريق آنها که عمدتاً قواعد جهاني دارند، محدوديت‌هايي بر ايران اعمال کند. در اين چارچوب‌ها اصل بر اين است که پذيرش هر کنوانسيون بين‌المللي همراه با منافع و مضراتي ‌باشد. تلاش غرب در مواجهه با ايران «استانداردسازي» و ايجاد تناسب بين رفتار ايران با نظم استکباري است و در راستاي اين نظم است که منافع آمريکا و رژيم صهيونيستي تأمين خواهد شد.
يکي از اتهامات استکبار به کشور ما حمايت مالي از تروريسم است. اگرچه جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گونه اعتقادي به اين واژه‌سازي غربي‌ها ندارد و حمايت از مظلومان فلسطين و حزب‌الله لبنان را به مثابه يک اصل انساني مورد توجه قرار داده است؛ اما تحريم‌ها و تهديداتي که عليه اين سازمان‌هاي مقاومت شکل مي‌گيرد، با برچسب و يک ادعاي پوچ همراه است و درصدد مقابله با هر گونه مبادله پولي و مالي با يک برچسب مالي پول‌شويي يا پول کثيف برمي‌آيند.
در اين راستا، به چارچوب‌ها و مقرراتي استناد مي‌کنند که در زمينه پول‌شويي و با يک ادبيات حقوقي منازعه‌هايي در زمينه مالي و پولي براي کشورهاي عضو يا غير عضو ايجاد مي‌کنند. اين چارچوب‌ها حتي توانايي تأثيرگذاري بر بخش خصوصي را نيز دارند.
برخي از چارچوب‌ها و مقررات بين‌المللي که در زمينه پول‌شويي تدوين شده‌اند، عبارتند از: کنوانسيون وين (1988)، کنوانسيون استراسبورگ(1990)، توصيه‌هاي چهل‌گانه گروه ويژه اقدام مالي(1990) و اصلاحيه‌هاي متمم‌هاي آن (1996، 2001، 2003، 2004 و 2012)، دستورالعمل‌هاي سه‌گانه اتحاديه اروپا (1991، 2001 و 2005)، کنوانسيون سرکوب تأمين مالي تروريسم(1999) و کنوانسيون پالرمو(2000).
1ـ تشکيل گروه ويژه اقدام مالي (FATF) 
به موازات تدوين اين اسناد که در واقع سنگ‌بناي قواعد و هنجارهاي جاري کنوني اعم از ملي و بين‌المللي را تشکيل داده‌اند، يک سري نهادهاي منطقه‌اي و بين‌‌المللي به وجود آمده است که در زمينه مبارزه با پول‌شويي فعاليت‌هاي گسترده‌اي انجام مي‌دهند. گروه ويژه اقدام مالي به ابتکار کشورهاي گروه هفت(G7)، شامل فرانسه، آلمان، آمريکا، بريتانيا، ژاپن، ايتاليا و کانادا تشکيل شده و اعضاي آن در ابتدا فقط شامل کشورهاي عضو گروه هفت بودند؛ اما طي سال‌هاي بعد شمار کشورها افزايش داشته و در حال حاضر، FATF  شامل 34 کشور و دو سازمان بين‌المللي است و اعضاي اين اتحاديه شامل کشورهايي مي‌شود که از مراکز مهم مالي جهان محسوب مي‌شوند. کشورهاي عضو FATF عبارتند از: آرژانتين، استراليا، اتريش، بلژيک، برزيل، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، هنگ‌کنگ، سوئيس، ايسلند، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزيک، هلند، سوئد، نروژ، پرتغال، سنگاپور، اسپانيا، نيوزلند، ترکيه، انگلستان، آمريکا و دو سازمان بين‌المللي، يعني اتحاديه اروپا و شوراي همکاري خليج‌فارس.
همچنين گروه مزبور تعداد زيادي عضو وابسته و عضو ناظر دارد که بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول، کميته نظارت بانکي بال، سازمان همکاري و توسعه اقتصادي، بانک مرکزي اروپا، سازمان بين‌المللي کميسيون‌هاي اوراق بهادار، پليس اينترپل، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل‌، کميته ضد تروريسم شوراي امنيت از جمله اعضاي ناظر گروه ويژه هستند.
همان‌طور که گفته شد، هدف اصلي و اوليه اين گروه وضع استانداردهاي بين‌المللي در زمينه مبارزه با پول‌شويي، تعريف و تبيين شده بود؛ ولي در بستر تحولات بين‌المللي و حسب ضرورت‌هاي ناشي از اهداف گردانندگان اين گروه، اهداف و مأموريت‌هاي گروه بازنگري ويژه شده و به تدريج موضوعات و مأموريت‌هاي ويژه‌اي به آن اضافه شده است.
FATF در زمينه پول‌شويي ۴۰ توصيه و در زمينه تأمين مالي تروريسم ۹ توصيه دارد که بر اساس آنها کشورهاي گوناگون را بررسي و رده‌بندي مي‌کند. توصيه‌هاي اين گروه سبب ايجاد تغييراتي در مصوبه‌هاي مجلس، مصوبات هيئت دولت و حتي برخي از قوانين مالي مربوط به بانک مرکزي که بر عملکرد ديگر بانک‌ها نظارت دارد، مي‌شود.
از سال ۲۰۰۰ ميلادي، گروه ويژه اقدام مالي، در گزارش‌هاي ساليانه‌اش، يک «ليست سياه» از کشورهايي که با معيار اين نهاد، پرخطرترين کشورها براي سرمايه‌گذاري هستند، قرار داده بود. اين ليست سياه هماني بود که «سازمان همکاري‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي» (OECD) منتشر مي‌کرد و عنوان آن هنوز هم «کشورها و قدرت‌هاي نامناسب براي همکاري» است. اين فهرست شامل کشورهايي است که از نظر کارشناسان اين سازمان، در مبارزه جهاني عليه پول‌شويي و تأمين مالي تروريسم همکاري نمي‌کنند. در سال ۲۰۰۹ براي اولين بار، نام ايران در کنار نام پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد ليست سياه پيشنهادهاي سرمايه‌گذاري FATF شد. در سال‌هاي بعدي نيز گزارش‌ها ادامه پيدا کرد و نام ايران در رأس ليست سياه به چشم مي‌خورد؛ به تدریج ايران در کنار کره شمالي، در جايگاهي حتي بدتر از «ليست سياه» و در فهرست کشورهايي قرار ‌گرفت که توصيه مي‌شد عليه آنها «اقدامات مقابله‌اي» انجام شود. به ‌طور معمول اين کشورهاي غير همکار به دليل تمايل نداشتن يا ناتواني در تغيير قوانين خود يا کمک مستقيم و غير مستقيم به سازمان‌هاي تروريستي در اين فهرست قرار مي‌گرفتند. اين کشورها اعلام کرده بودند نمي‌توانند اطلاعات مربوط به‌ حساب بانکي و کارگزاران اين حساب‌ها، شناسايي مشتريان بانکي يا کساني که از فعاليت اين بانک‌ها سود مي‌برند و اطلاعات مربوط به مالکان اين بانک‌ها را در اختيار اين گروه قرار دهند.
کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گزارش شش ماهه دوم سال 1396 خود به باج‌گيري کشورهاي 1+5 درباره برجام اشاره مي‌کند و مي‌نويسد: «برخلاف متن صريح برجام که فعاليت‌هاي مرتبط با رفع تحريم‌ها را که به تحقق آثار اقتصادي و مالي منجر مي‌شود، مجاز و لازم‌الاجرا مي‌داند، متأسفانه 1+5 انگيزه جدي براي تحقق اين بند از برجام نشان نداده‌اند و بهانه آن را عللي، مانند مقررات مربوط به پول‌شويي يا FATF  يا مشکلات نرم‌افزاري اعلام مي‌کنند و حال آنکه ترديدي در نادرستي و واهي بودن اين بهانه‌ها وجود ندارد.» در همين هنگام، دولت وارد چرخه گيج‌کننده ديگري به نامه FATF  مي‌شود و دستورالعملي را براي پيوستن به آن تصويب مي‌کند.
همزمان با صدور بيانيه کارگروه مبارزه با تأمين مالي تروريسم و مبارزه با پول‌شويي، آيين‌نامه اجرايي قانون مبارزه با پول‌شويي در هيئت دولت در تاريخ 14 آبان 1396 تصويب شد. اين آيين‌نامه به پيشنهاد مشترک قوه قضائيه، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت دادگستري و وزارت اطلاعات و به استناد قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم (مصوب سال 1394) تصويب شده است. در ماده 16 اين آيين‌نامه آمده است: «کليه اشخاص مشمول موظفند در مواجهه با اشخاص مندرج در فهرست تحريمي فوراً مراتب را جهت مسدود کردن وجوه و توقيف اموال و دارايي آنان به مقام قضايي اعلام کنند. در موارد فوري اشخاص مذکور مي‌توانند نسبت به مسدود کردن وجوه و توقيف اموال و دارايي اقدام و ضمن اطلاع به واحد اطلاعات مالي مراتب را فوراً جهت اخذ دستور قضايي به مراجع ذي‌صلاح قضايي اعلام کنند.»


فعالیت‌های اقتصادی را می‌توان تحت رویکردهای ساختاری به دو گروه اصلی تحت عناوین اقتصاد رسمی و اقتصاد غیر رسمی تقسیم‌ کرد. انگیزه اصلی اقدامات نهادهای اقتصادی در تمایل به سمت اقتصادی سیاه، ایجاد صحنه غیر شفافی از فعالیت‌ها برای فرار از چارچوب‌های قانونی است. این موضوع یا به عبارت دیگر، قانون‌گریزی، ممکن است نتیجه عوامل محرک متعددی باشد که برخی از آنها با روش مداخله دولت در ارتباط‌ هستند و برخی دیگر از ساختار اقتصاد کلان ناشی می‌شوند و برخی از عوامل محرک دیگر از ماهیت یک فعالیت اقتصادی معین سرچشمه می‌گیرند. 
سیستم‌هایی برای اعطای مصونیت اقتصاد، پیاده‌سازی نظام‌های جیره‌بندی مختلف، بار مالیاتی، ایجاد امنیت اجتماعی، تعیین سیستم مالیاتی و به طور کلی عوامل مرتبط با محیط رقابتی در اقتصاد، از این عوامل محسوب می‌شوند. بررسی و تحلیل عملکرد عمومی اقتصاد و نیز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری با هدف ارتقای سطح توسعه‌یافتگی اقتصادی هر کشور مستلزم آگاهی از حجم فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف و ویژگی‌های آنهاست. 
اقتصاد سیاه در برگیرنده انواع بسیاری از فعالیت‌هایی است که در محاسبات ملی وارد نمی‌شوند، یا به بیانی دیگر از حیطه نظارت دولت می‌گریزند. جرایم اقتصادی و فعالیت‌های غیر‌قانونی بخش عمده‌ای از اقتصاد زیرزمینی بوده که بسیار مورد توجه جوامع و دولت‌ها هستند، به طوری که سالیانه تلاش‌های بسیاری برای مهار این‌گونه فعالیت‌ها صورت می‌گیرد، اما تنها جرایم و فعالیت‌های غیر قانونی نیستند که از چشمان دولت‌ها دور می‌مانند، بخش دیگری از فعالیت‌های اقتصادی خانوار یا فعالیت‌های غیر‌رسمی که لزوماً غیر‌ قانونی نیستند، در زمره فعالیت‌های اقتصاد زیرزمینی قرار می‌گیرند.
درباره اقتصاد زیرزمینی دو دیدگاه رایج وجود دارد که یکی معتقد به نقش عواملی از قبیل بار مالیاتی و تأمین اجتماعی به مثابه عوامل اصلی ایجاد اقتصاد زیرزمینی است و دیگری بر نقش عوامل نهادی تأکید داشته و اقتصاد زیرزمینی را در بستر نقصان‌های نهادی بررسی می‌کند.
در دیدگاه اول این‌گونه تصریح می‌شود که عوامل اقتصادی، به منظور فرار از بار مالیاتی و پرداخت‌های مربوط به تأمین اجتماعی (به عنوان نوعی مالیات مستقیم)، از اقتصاد رسمی خارج می‌شوند؛ لذا هر چه بار مالیاتی بیشتر باشد (نرخ‌های مالیاتی بالاتر و سیستم مالیاتی پیچیده‌تر باشد)، سهم اقتصاد زیرزمینی افزایش می‌یابد؛ چرا که بنگاه‌ها به منظور فرار از پرداخت مالیات و افزایش سودآوری، ترجیح می‌دهند که در بخش غیر رسمی فعالیت کنند. البته به این نگاه انتقاداتی هم وارد شده است. برای نمونه در صورتی که افزایش درآمد مالیاتی به دلیل افزایش کارایی و بازدهی سیستم مالیاتی باشد، حجم اقتصاد زیرزمینی می‌تواند کاهش هم داشته باشد.
اما دیدگاه دوم تصویری جامع‌تر و کامل‌تر از عوامل ایجاد اقتصاد زیرزمینی ارائه می‌دهد. از نقطه‌نظر این دیدگاه، وجود نقصان‌های نهادی نظیر ناامنی حقوق مالکیت، فساد، قوانین و مقررات پیچیده، غیر شفاف و ناکارآمد، حاکم نبودن قانون و مواردی از این دست، سبب بالارفتن هزینه‌های مبادله می‌شوند و این علامت را به فعالان اقتصادی می‌دهند که فعالیت‌های شفاف در چنین چارچوب نهادی ناکارآمدی، پر هزینه خواهد بود. هزینه‌های مبادله نامتعارف، از مصادیق بارز ناکارآمدی چارچوب نهادی است که مشارکت‌های رسمی اقتصادی و سیاسی را محدود می‌کند.
علاوه بر نقش نقصان‌های نهادی ذکر شده در اقتصاد زیرزمینی در ایران، عوامل دیگری از جمله بار مالیاتی، بیکاری و تحریم‌های اقتصادی نیز بر گسترش این پدیده نقش دارند. ضعف‌های نهادی سبب تشدید عواقب وجود اقتصاد زیرزمینی در کشوری مانند ایران خواهد شد؛ لذا شناسایی، بررسی و اصلاح نهادهای حاکم بر کشور، باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

بازنشسته سپاه و تولیدکننده فعال در گفت‌وگو با صبح صادق

 اکبر کریمی/  در یکی دو دهه اخیر شاهد ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی فراوان با به کارگیری چمن‌های مصنوعی بوده‌ایم. هر چند اصلاح مصرف منابع آبی کشور را می‌توان از جمله دلایل مؤثر در روی آوردن به سمت استفاده از چمن‌های مصنوعی دانست، اما دلایل مهم دیگری را نیز می‌توان برای بهره‌گیری از آن برشمرد؛ افزایش جمعیت جوان کشور و نیاز بیش از پیش به محیط‌های ورزشی و تفریحی، ایجاد و بهره‌برداری از محیط‌های گسترده ورزشی در کشور، اهمیت فراوان هزینه‌های تعمیر و نگهداری چمن‌های طبیعی از جمله دلایل مهمی هستند که موجب شده چمن‌های طبیعی با هزینه‌های ثانویه بالا تا حدود بسیاری به حاشیه رفته و فناوری چمن‌های مصنوعی به منزله بهترین جایگزین‌ فعلی مورد توجه گسترده قرار گیرد. شهرداری‌ها، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، نهادهای نظامی و بخش‌های خصوصی از جمله مهم‌ترین نهادهایی هستند که از این فناوری بهره گرفته‌اند.
استان کرمان با سابقه بیش از یک دهه در این رشته علمی و اقتصادی، امروزه قطب تولید چمن مصنوعی و اجرای پروژه‌های مربوط به آن در کشور است. از میان شرکت‌های تولیدکننده چمن مصنوعی در این استان، گزارش این هفته را به معرفی «شرکت فنی مهندسی آذین برج آسیا» اختصاص دادیم.

از فعالیت فرهنگی تا اقتصاد فرهنگ‌ساز
شرکت آذین برج آسیا در سال 1385 با تلاش محمدعلی ایران‌نژاد پاریزی راه‌اندازی شد. ایران‌نژاد پس از عمری خدمت در بخش‌های فرهنگی سپاه، دست به این اقدام زد تا به قول خودش فضاهای ورزشی در کشور را توسعه دهد و با این هدف جوانان کشور را به جای گرفتار شدن به مواد مخدر و محیط‌های ناسالم، به سمت ورزش و تندرستی سوق دهد. او با مطالعه، تحقیق و یاری دوستانش توانست از حدود 12 سال پیش به جمع تولید‌کنندگان انواع چمن مصنوعی در کشور بپیوندد و اکنون با گذشت این سال‌ها توانسته است پروژه‌های گوناگون ورزشی و تفریحی را در دوردست‌ترین نقاط کشور اجرا کند.
شرکت ایران‌نژاد افزون بر تولید و بافت انواع چمن مصنوعی برای مصارف ورزشی، تفریحی و تزئینی، مشاور و مجری چمن مصنوعی و کفپوش گرانول لاستیکی در این حوزه‌ها نیز است.
همچنین تمامی مراحل برای ایجاد یک فضای استادیومی پرنشاط، شامل فنس‌کشی دور زمین، ایجاد جایگاه‌های تماشاگران، برج‌های نور و ... نیز با تلاش این شرکت اجرا می‌شود. این شرکت تاکنون پروژه چمن مصنوعی چندین استادیوم بزرگ کشور را اجرا کرده است. مجموعه‌هایی در شهرهای تهران، شیراز، بوشهر، کرمان، استادیوم گلگهر سیرجان، مس سرچشمه و ده‌ها مجموعه بزرگ در کنار بیش از 200 مجموعه ورزشی کوچک و متوسط از جمله این پروژه‌ها هستند. این شرکت تاکنون چندین پروژه ورزشی نیز در کشور عراق اجرا کرده است.

مراحل اجرای طرح‌های چمن مصنوعی
مراحل پروژه زمین چمن مصنوعی در حوزه‌های ورزشی و فضای سبز شامل سه مرحله می‌شود که مجموعه آذین برج آسیا با در اختیار داشتن 15 نیروی کار متخصص آنها را اجرا می‌کند. مرحله اول شامل زیرسازی چمن مصنوعی است که اهمیت بسزایی در میزان کاهش یا افزایش عمر و ضربه‌پذیری چمن دارد. این مرحله به چند روش تخصصی انجام می‌گیرد و اقدامات لازم برای تسطیح، زه‌کشی‌ و... در آن اجرا می‌شود. مرحله دوم نحوه اتصال رول‌های چمن به هم و برش و چسباندن رول‌ها در عرض و طول به هم است تا چمنی یکدست ایجاد شود. مرحله سوم که در واقع آخرین مرحله تکمیل پروژه است، افزودن حجم مشخصی از شن سیلیس و گرانول لاستیک بر روی چمن است که این کار با هدف پر کردن فضاهای خالی بین الیاف‌ها و افزایش ضربه‌گیری چمن انجام می‌شود و از ورود آسیب‌های جدی به ورزشکاران نیز جلوگیری می‌کند.

مزیت چمن مصنوعی در شرکت آذین برج آسیا
این شرکت برای اجرای پروژه‌های ورزشی و تفریحی، با اندازه‌گیری زمین‌ها و با وارد کردن نوع کاربری زمین و اطلاعات آن به سیستم، بافت چمن را با دستگاه‌های با اتوماتیک انجام می‌دهد. حسن این کار، طراحی خطوط سفید سطح زمین‌های فوتبالی و ورزشی در حین بافت چمن است که این امر استحکام چمن و عمر مفید آن را بالاتر می‌برد و اِشکال چسباندن خطوط سفید به چمن‌های آماده یا رنگ زدن آن با غلطک نقاشی یا قلم مو را ندارد.
تمامی مواد اولیه مورد نیاز برای بافت چمن و مراحل اجرای آن در زمین‌ها، در داخل کشور تولید می‌شود و تنها نخ مورد نیاز برای بافت چمن مصنوعی از کشور هلند وارد می‌شود.
ایران‌نژاد که اصلی‌ترین دغدغه‌اش اجرای پروژه‌های کوچک چمن مصنوعی برای رونق ورزش در محلات است، بهره‌گیری از این روش به جای چمن طبیعی را بسیار مفید و کم‌هزینه می‌داند. او در این باره می‌افزاید: «چمن مصنوعی با وجود داشتن هزینه اولیه بالا، هزینه‌های نگهداری بسیار پایین‌تری در مقایسه با چمن‌های طبیعی دارد. چمن مصنوعی در تمامی فصول سال قابلیت بهره‌برداری را دارد، در حالی که چمن طبیعی در ایام سرد سال آسیب‌پذیری بالایی داشته و نمی‌توان از آن استفاده چندانی برد، یا در برخی روزها به دلیل آبیاری، کودپاشی و چمن‌زنی نیز امکان استفاده از آن وجود ندارد. همچنین چمن مصنوعی سطح صاف و یکدستی دارد، اما در چمن‌های طبیعی شاهد یکدستی زمین نیستیم و تراکم ثابتی نیز در همه جای آن وجود ندارد.» تولید و نصب گرانول‌های لاستیکی برای کف زمین‌های بازی کودکان نیز یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت ایران‌نژاد محسوب می‌شود.
ایران‌نژاد معتقد است: «با توجه به ظرفیت‌های بالفعل کشور در این حرفه، در صورت توجه و برنامه‌ریزی دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، امکان به دست گرفتن بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصول و فناوری به کشورهای جهان در این حوزه وجود دارد. با اجرای این نگاه حمایتی، بی‌شک ایران در آینده نزدیک می‌تواند بازار منطقه غرب آسیا را به دست گیرد.»
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.



روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: «دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌های محکمی را علیه ایران در چهار نوامبر اجرایی کند که شامل تحریم‌های ثانویه بر سرویس ارتباطات مالی با بانک مرکزی ایران و برخی مؤسسات مالی آن هم می‌شود. فرانسه، آلمان و انگلستان که معاهده اتمی ایران را در سال 2015 امضا کردند، پس از خارج شدن یکجانبه ترامپ از این معاهده در ماه مه سعی کردند دولت او را قانع کنند برای سوئیفت معافیتی از تحریم‌های ایران در نظر بگیرد؛ اما همزمان با این تلاش به دنبال ایجاد مسیر مشابه نیز هستند.» هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: «اروپایی‌ها می‌توانند رقیبی برای سوئیفت ایجاد کنند که بر یورو استوار باشد، نه دلار. روسیه و چین هم به دنبال سیستم‌های مالی مخصوص به خود هستند. این امیدواری وجود دارد که جایگزین کاملی برای سوئیفت پیدا شود.»
 ایران در آستانه صادرات بنزین
خبرگزاری «فارس» نوشت: «همزمان با آغاز تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، باید از بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین طرح‌های چند دهه گذشته صنعت نفت ایران یاد کرد، پروژه‌ای که در نگاه اول حکم بر بی‌نیازی جمهوری اسلامی ایران به واردات بنزین می‌دهد. در شرایط فعلی با احتساب بهره‌برداری فازهای یک و دو پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به حدود 94 میلیون لیتر افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا آذر ماه امسال و با بهره‌برداری فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان عملاً ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کند که در صورت اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف نه تنها دیگر به واردات بنزین نیازی نداریم که حتی امکان صادرات تک محموله این فرآورده استراتژیک نفتی هم فراهم می‌شود.»
حذف دلار از اقتصاد روسیه تا 2024
به گزارش «راشاتودی»، بر اساس طرحی که وزیر دارایی روسیه رونمایی کرده است، این کشور قصد دارد تا سال 2024 اقتصادش را از دلار پاکسازی کند. این برنامه طولانی‌مدت و پیچیده است؛ ولی صادرکنندگان روسی که به جای دلار از روبل استفاده می‌کنند، از مزایای عظیم مالیاتی بهره خواهند برد. آندری پرکالسکیف، تحلیلگر اقتصادی گفت: «لازم است به تدریج به سیستم‌های جهانی پرداخت بپیوندیم که از روبل برای معامله کالاهای مهم روسی استفاده می‌کنند. کالاهایی مانند نفت، گاز و تسلیحات.» این تحلیلگر اشاره کرد: «روسیه همچنین باید برای ساخت یک کانال پرداخت خارج از کنترل آمریکا با چین و اتحادیه اروپا همکاری کند. یک جایگزین برای شبکه بین بانکی سوئیفت که می‌تواند تحریم‌های ایران را دور بزند. این اولین قدم در جهت رسیدن به هدف است.»
 خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهیم
به گزارش «رویترز»، وزیر نفت هند با ردّ درخواست دونالد ترامپ مبنی بر توقف کامل معامله با ایران، گفت: «دو شرکت نفتی هندی سفارش‌های خود را برای واردات نفت خام ایران در ماه آینده نهایی کرده‌اند.» پرادهان، افزود: «که کشورش به خرید نفت ایران در ماه نوامبر ادامه خواهد داد. هند در نظر دارد از یک سیستم پرداخت متفاوت برای خرید نفت ایران استفاده کند و می‌تواند روپیه هند را پرداخت کند. اینها نشان‌دهنده دور زدن تحریم‌های آمریکا در معامله با دلار است.»