حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از استادان، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی فرمودند: من چندی پیش نیز در خصوص کاهش سرعت رشد علمی تذکر دادم؛ زیرا سرعت کم شده است و برای جبران فاصله عقب‌ماندگی علمی چاره‌ای جز افزایش سرعت رشد علمی وجود ندارد. اگر در غرب سرعت رشد علمی کاهش پیدا کرده به این دلیل است که آنها از بیشتر ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌اند، اما ما باید عقب‌ماندگی شصت یا هفتاد ساله خود را که به وسیله حکومت‌های خائن و غافل به وجود آمده، جبران کنیم تا بتوانیم در این مسابقه جهانی خود را به سطوح بالا و قله‌ها برسانیم. تأکید و هشدار معظم‌له سبب شد تا در گفت‌وگویی با چند تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاه چرایی کاهش رشد علمی کشور را بررسی کنیم.
ضرورت پیگیری نقشه جامع علمی کشور
دکتر محمد حسینی*
در دهه اخیر تردیدی در رشد علمی کشور وجود ندارد و مهم‌تر از رشد علمی، سرعت و شتاب این رشد است که حائز اهمیت بوده؛ زیرا باعث می‌شود تا ما بتوانیم از نظر علمی جایگاه ویژه خود را در بین کشورهای جهان به دست آوریم.
این رشد در دولت جدید نیز با افزایش تعداد مقالات ادامه یافت، اما آن چیزی که سبب نگرانی رهبر معظم انقلاب شده مسئله سرعت و شتابی است که تنزل یافته و عوامل متعددی که در این امر دخالت داشته‌اند. متأسفانه در حوزه علم، دانش و فناوری نیز این رخوت و رکود ورود یافته است. وزارت علوم و وزارت بهداشت وظیفه دارند بستر‌های لازم را فراهم کرده و از مشوق‌های مورد نظر حمایت کنند تا سرعت مورد نیاز را در عرصه پژوهشی شاهد باشیم. 
زمانی که یک مسئله‌ای مانند بورسیه‌ها مطرح می‌شود و به ناحق بیش از سه هزار نفر نیروی انقلابی و متعهد را معطل می‌گذارند و حیثیت آنان را زیر سؤال می‌برند، نشان از آثاری منفی است که برای این جوانان انقلابی و افراد تأثیرگذار در دانشگاه مشکلاتی را ایجاد کرده است. تشکل‌های سیاسی دولت‌ساخته‌ای نیز هستند که همه همّ‌وغم‌شان این است که فضای سیاسی دانشگاه را در اختیار بگیرند، یا بعضی از برنامه‌های فرهنگی حاشیه‌ساز اولویت دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار دهند، در حالی که رهبری بارها برخی از این فعالیت‌ها را منع کرده‌اند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پیگیر نقشه جامع علمی کشور باشد و وضعیت دانشگاه‌ها را رصد کند که آیا اینها به مأموریت اصلی خود توجه دارند، یا اسناد بالا دستی را مد نظر قرار داده‌اند؟ مجلس نیز باید نظارت کند که آیا پروژه‌های عظیمی که در بخش هوافضا و بخش‌های دیگر ورود داشته تداوم داشته و یا اینکه که رها شده است. وجود افرادی که چهره سیاسی آنها بر چهره علمی‌شان در دانشگاه غالب باشد سبب موضع‌گیری آنان شده و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را بر فضای دانشگاه خواهد داشت.
* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم
جلوگیری از مهاجرت و جایابی نخبگان
دكتر محمدرضا مخبر دزفولي*
متأسفانه امروز با کاهش سرعت رشد علمی در کشور مواجه هستیم؛ اصل مطلق تولید علم در کشور ما کم نشده است، ما سال گذشته 29 هزار مقاله چاپ شده در نمایه‌های بین‌المللی داشتیم. سال 2015 کشور ما 31 هزار مقاله علمی داشت. در واقع، مطلق تولید علم ما افزایش پیدا کرده است؛ اما چون کشورهای دیگر در مقام رقابت چند برابر ما برنامه‌ریزی کرده‌اند آن کشورها هم به همین نسبت و بلکه بیشتر از آن افزایش تولید علم پیدا کرده‌اند. به دلیل اینکه سرعت رشد علمی در کشور کم شده است، با وجود مطلق افزایش تولید علم ممکن است از این ناحیه آسیب ببینیم.
بر اساس آن شیب و سرعتی که ایران در دهه 80 داشت، برآوردهای جهانی نشان می‌داد که ایران در سال 2018 رتبه چهارم جهان را از نظر تولید علم خواهد شد. ما امروز در scopus رتبه 18 یا 19 جهان و در isi رتبه 19، 20 یا 21 هستیم. اگر سرعت ما پایین نیامده بود طبق آن شیبی که در گذشته داشتیم امروز باید رتبه تک‌رقمی می‌داشتیم. قطعاً با سرعت رشد فعلی تا سال 2018 به رتبه چهارم جهان نخواهیم رسید.
بهبود وضعیت فعلی کشور از نظر سرعت رشد علمی شرایط و ملزومات مختلفی دارد؛ افزایش سرمایه‌گذاری در راستای تولید علم و افزایش سرعت تولید علم اهتمام و توجه بیش از گذشته به دانشمندان و محققان، درگیر نکردن دانشمندان و دانشگاه‌های کشور با مسائل حاشیه‌ای و برجسته نکردن موضوعات فرعی که دانشمندان و محققان را در محیط‌های دانشگاهی و علمی مأیوس می‌کند. 
یکی از مشکلاتی که دامنگیر جامعه علمی کشور شده است، مهاجرت دانشجویان است که نکته مهم در این مسئله این است که نباید اجازه بدهیم یأس و ناامیدی در محیط‌های دانشگاهی ترویج شود. برخی آگاهانه و یا ناآگاهانه دانشجویان و نخبگان کشور را از آینده کشور می‌ترسانند. به فرموده حضرت آقا اگر کسی این کار را آگاهانه انجام دهد خیانت کرده است.
* دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي
رهبری پرچمدار حمایت از دانشمندان
دکتر منصور کبکانیان*
رهبر معظم انقلاب یادآوری کردند که شتاب علمی کشور افت کرده است.بخشی از دلایل این مسئله به بودجه‌های علم و فناوری و بودجه‌های پژوهشی برمی‌گردد. برای نمونه بودجه‌های مربوط به طرح‌های کلان ملی تقریباً به صفر رسیده است، این موضوع اثرات بسیار بدی در پی دارد. هر طرح ملی تعداد زیادی از استادان و محققان را به خود مشغول داشته و محققان با این پروژه‌های جدی که کارشناسی و طراحی شده دلگرم شده بودند و امیدوارانه فعالیت می‌کردند؛ اما متأسفانه این طرح‌ها به جایی رسیدند که نه‌تنها بودجه‌ای به آنها تخصیص داده نشد. در این رابطه ما به سازمان مدیریت، وزارت علوم و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری انتقاد داریم که چرا در پی رفع این مشکل نیستند.
 در سال‌های گذشته چند سالی در دانشگاه‌ها جوّ علمی بسیار قوی حاکم شد و سیاسی‌کاری و حاشیه‌آفرینی تقلیل پیدا کرده بود، بالطبع دانشجویان هم وقت بیشتری را برای تحصیل علم و پژوهش صرف کردند و استادان دلگرم شدند؛ اما امروز یکی از نگرانی‌ها این است که عامل حاشیه‌آفرینی و سیاسی‌کاری نیز به دیگر عوامل کاهش سرعت علمی کشور اضافه شود.
خواهش ما از مسئولان آموزش عالی، به ویژه مسئولان وزارت علوم این است که تمرکز جدی خود را بر مسئله توسعه علمی بگذارند، جوّ آموزش عالی کشور را تقویت کنند و حمایت‌ها و بودجه‌های بیشتری را بگیرند. امروز پرچم حمایت از دانشمندان در دست رهبری نظام است، این قدرت بسیار بالایی است که مسئولان باید از این فرصت و قدرت استفاده کنند.
 رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با ایران رقابت می‌کنند، به ویژه عربستان سعودی با بودجه‌های کلانی که در این زمینه تعیین کرده با ایران در رقابت است. البته، ما اعتقاد داریم که رشد عربستان یک رشد توخالی است. در حالی که کشور ایران بدون هیچ حمایتی از سوی کشورهای صنعتی نزدیک بود رتبه اول در منطقه را کسب کند که متأسفانه امروز کمی با آن اهداف فاصله داریم.
* دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

 امام خامنه‌ای عصر روز شنبه (29/3/95) در دیدار جمعی از استادان، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها، با تشریح نکاتی مهم درباره دانشجو و دانشگاه‌ها فرمودند: «آن انسان عالم، صبور، مجاهد فی‌سبیل‌الله، برای خدا کار بکن، که برای خودش کیسه ندوخته و کار را بلد است و وارد میدان می‌شود و شجاعانه انجام می‌دهد، ... این کجا تربیت می‌شود؟ عمدتاً در دانشگاه‌ها. پس مسئله برمی‌گردد به دانشگاه؛ باید دانشگاه را آراسته به آن خصوصیاتی کرد که کشور فردا، کشورِ بیست سال بعد و ایران بیست سال بعد به آن احتیاج دارد. مسئله دانشگاه این‌قدر مهم است.»
دانشگاه آرمانی مدّ نظر امام خامنه‌ای، دانشگاهی است که با رکود و خمودگی فاصله دارد و چنین فضایی عمدتاً دارای سه شاخصه اساسی است که می‌توان آنها را به مثابه اضلاع یک سه‌وجهی تصور کرد که هر یک از وجوه این سه‌وجهی مکمل دیگری به شمار می‌آیند. با نگاهی به بیانات رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر در جمع دانشگاهیان می‌توان سه ضلع دانشگاه بانشاط را که متشکل از نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی است این‌گونه تعریف کرد:
۱ـ نشاط علمی: اساسی‌ترین وجه تمیز دانشگاه از سایر محیط‌های اجتماعی نشاط علمی است. در صورتی که دانشگاه‌های کشور در عرصه علم پویایی و خودباوری داشته باشند، یقیناً محصول چنین نشاطی را می‌توان در پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی آن کشور جست‌و‌جو کرد. از این روست که معظم‌له فرمودند: «اولاً مسئولان آموزش عالی ـ چه بهداشت و درمان، چه وزارت علوم ـ نگذارند پژوهشگر و نوآور ناامید و خسته بشود، این خطر است. دیدید این آقایان آمدند صحبت کردند، با نشاط و با علاقه. این نشاط باید در کلّ مجموعه پژوهشکده‌های ما و جایگاه‌های پژوهشی، تحقیقی و محیط‌های دانشگاهی سَیلان داشته باشد، همه باید احساس امید بکنند؛ نگذارید ناامید بشوند، نگذارید خسته بشوند.» (29/3/95)
۲ـ نشاط معنوی: در حقیقت وجه ممیز دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با سایر محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی سکولار و غیرمذهبی نشاط معنوی است. معنویت به رویکرد علمی دانشگاه نیز جهت می‌دهد و آن را با اهداف عالی نظام هم‌راستا می‌کند. البته، معنویت به معنای انزوا و گوشه‌نشینی نیست؛ بلکه معنویتی در فضای دانشگاه ایده‌آل است که واجد پویایی لازم برای تحرک در عرصه‌های علمی و سیاسی انقلاب باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره فرموده‌اند: «البته احساس هویت ما فقط در زمینه علم نیست؛ ما در زمینه سخن نو، همین که ایشان گفتند: هین سخن تازه بگو سخن تازه گفته‌ایم. فکر مردم‌سالاری همراه با معنویت و دین یک فکر نو در دنیای امروز است. تصور نشود که فکر گرایش به معنویت یک امر قدیمی و ارتجاعی و به قول آقایان دِمُده‌شده و مانند این حرف‌ها است؛ نخیر، امروز دنیا به خاطر خلأ معنوی در تلاطم است و این را قبول دارند؛ این را دارند می‌گویند، تکرار می‌کنند.» (29/3/95)
۳ـ نشاط سیاسی: ضلع سوم مورد نیاز برای تحرک دانشگاه، وجود نشاط سیاسی در این محیط علمی است. ایجاد نشاط سیاسی در دانشگاه دو نتیجه مهم در بر دارد؛ اول آنکه سبب افزایش تحلیل سیاسی و بصیرت‌بخشی عمومی در قشر دانشگاهیان می‌شود و دوم آنکه زمینه را برای تولید گفتمان سیاسی از درون دانشگاه برای جامعه فراهم می‌آورد. رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه فرموده‌اند: «محیط دانشگاه به طور طبیعی محیط تضارب آرا و افکار است، این طبیعت دانشگاه است؛ ... بنده خودم مراجعه می‌کنم به خاطرات خودم و به دوره جوانی خودمان ـ پنجاه، شصت سال پیش ـ که با افرادی بحث می‌کردیم سر مسائل سیاسی، سر مبارزات، داد، بیداد! محیط چالشی، خاصیت جوانی است، به خصوص جوان دانشجو که خب اهل این حرف‌ها است؛ بنابراین، این هیچ اشکالی ندارد. اشکال این است که ما از این محیط چالشی علیه انقلاب و ارزش‌های انقلاب بهره‌برداری کنیم، این بد است...» (29/3/95)
فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها نباید با دو وجه دیگر نشاط دانشگاه‌ها منافات داشته باشد؛ لذا ضلع نشاط سیاسی در دانشگاه باید به گونه‌ای تعریف شود که از یک سو نه‌تنها برخلاف اصول معنوی و ملاحظات دینی نباشد؛ بلکه هرگونه فعالیت سیاسی تنها در راستای افزایش بصیرت معنوی و درک جایگاه اجتماعی دانشجویان به مثابه موتور محرک جامعه دینی انجام شود و از سوی دیگر به هیچ عنوان مخلّ آرامش مورد نیاز برای ارتقا و پیشرفت علمی این محیط نباشد.


نکته: آیت‌الله حائری‌شیرازی درباره اهمیت شب قدر نکته ظریفی دارد و می‌گوید: شب قدر یعنی یک شب می‎تواند جهت‎یاب مسیر یک سال باشد. اگر وقت خود را بیشتر صرف انتخاب راه و جهت حرکت کنیم، راه برای ما هموار خواهد شد. بسیاری از اوقات، انرژی خود را صرف حرکت می‎کنیم، درحالی که انتخاب جهت مهم‎تر است.
نظر: شب قدر در سراسر کشور در مساجد و حسینیه‌ها، حرم امام رضا(ع) و امام‌زادگان کشور با شور و حال وصف‌نشدنی برگزار شد. قشرهای مختلف مردم بدون جهت‌گیری‌های سیاسی در این مراسم‌های معنوی شرکت کردند؛ اما در این میان برخی از فتنه‌گران مراسم شب قدر را در سالن‌ها و اماکنی برگزار کردند که در سال‌های گذشته محل سازماندهی و تئوری‌سازی جریان‌های فتنه بوده است. در این مراسم‌ها کسانی سخنرانی کرده‌اند که در فتنه 88 نقش اصلی را داشته و به تازگی دوران محکومیت خود را به پایان رسانده‌اند. این نشان می‌دهد، آنها مسیر خود را از مردم و انقلاب جدا کرده‌اند و همچنان به توطئه و دسیسه‌چینی علیه نظام می‌پردازند. امام علی(ع) در خطبه 50 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تتبدع یخالف فیها کتاب‌الله و یتولی علیها رجال رجالا علی غیردین الله؛ همانا ابتدای بروز آشوب‌ها و فتنه‌ها، هواها است که مورد تبعیت قرار می‌گیرند و احکامی است که بدعت گذاشته می‌شوند. در این فتنه‌ها با کتاب خدا مخالفت می‌شود و مردانی از مردان دیگر بر مبنایی غیر از دین خدا تبعیت می‌کنند.» به راستی جهت‌یاب فتنه‌گران اکنون به کدام سو است؟!

«سال‌ها گذشته و من زیر بار سنگین مشقات زندگی و فراق عزیزانم خمیده و فرسوده شده‌ام. دیگر نای راه رفتن هم ندارم، اما هر وقت بتوانم سر خاک آقا و جواد می‌روم. مادران و همسران مثل من در ایران زیادند، اما وای بر کسانی که به دین و میهن خود خیانت کردند.»
فراز فوق، آخرین بخش از مصاحبه همسر شهید علی رحیمی و مادر جواد رحیمی است که در کتاب «دسته یک» باز روایی خاطرات شب عملیات جاده فاو- ام‌القصر به چاپ رسیده است. شهید علی رحیمی و پسرش جواد در سال‌های 1364 و 1365 به شهادت رسیده و همسر شهید بار تکفّل خانواده‌ای عیال‌وار را عهده‌دار بوده و برای تأمین مخارج مجبور به کار خدماتی در بیرون از خانه هم شده است و این زبان حال بسیاری از حامیان و طرفداران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است. خانواده‌هایی که تمام سرمایه خود را پای دفاع و نگهبانی از انقلاب و نظام آورده و بی‌هیچ ادعا و منتی، تنها نگرانی آنان خیانت به نظام است و بس. همین خانواده‌ها هستند که مولد زیباترین ارزش‌ها همچون؛ خدمت صادقانه و بی‌منت، گذشت و ایثار، همدلی و همزبانی با سایر مردم، پاسداشت عزت کشور و مقاومت در برابر خواسته‌های ظالمانه دشمنان و... بوده و همچنان آبرو و سرمایه اجتماعی نظام به شمار می‌آیند.
از این رو وقتی عده‌ای فرصت‌طلب با خیانت در امانت، مسئولیت را بهانه‌ای برای سوءاستفاده و مال‌اندوزی قرار داده و حقوق‌های نجومی دریافت می‌دارند. امام خامنه‌ای به صراحت آن را «هجوم به ارزش‌ها» نامیده و با ضروری شمردن برخورد حتمی با‌ آن، تأکید فرمودند: «این موضوع نباید شامل مرور زمان شود؛ بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.» همچنین معظم‌له خطاب به رئیس‌جمهور و هیئت دولت یادآور شدند که: «نگاه طعمه‌ای به مسئولیت که در واقع یک امانت است، موجب کوچک و حقیر شدن انسان خواهد شد.» 
اگرچه موضوع دریافت‌های نجومی در بین مدیران و مسئولان، عمومیت نداشته و اکثریت بدنه مدیریتی و مسئولان کشور، دریافت‌های ضابطه‌مند، قانونی و متعارف دارند، اما همین تعداد هم برای نظام جمهوری اسلامی خیلی بد و در شرایطی که با پدیده رکود، کسادی و بیکاری مواجه هستیم که رهبری نظام نسبت به بازگشت شبانه جویای کار با دست خالی به خانه، ابراز شرمندگی می‌فرماید، در حد یک فاجعه است.
از این رو برخورد با این پدیده زشت یک خواسته همگانی است که باید با فوریت و قاطعیت از سوی هر سه قوه پیگیری، ریشه‌کن و تمامی روزنه‌ها و چشمه‌های این فساد مشروعیت‌سوز فراتر از هر فرافکنی سیاسی و جناحی کور شود. برای تحقق این مهم اقدامات زیر لازم و ضروری است: 
1- دستگیری و محاکمه دریافت‌کنندگان و پرداخت‌کنندگان حقوق‌های نجومی و به عبارت واقعی‌تر، غارتگران بیت‌المال و مصادره و برگرداندن وجوه غارت شده به خزانه که ورود قاطع دستگاه قضائی و همکاری دستگاه اجرایی را می‌طلبد.
2- بازنگری و تطبیق نظام پرداخت مدیران و مسئولان ارشد و عالی با ضوابط قانونی و انجام اصلاحات قاطع.
3- تقویت سامانه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی برای نظارت‌های دقیق و مؤثر.
4- شکستن حلقه انحصاری مدیریتی و باز کردن مسیر چرخش مدیریت و میدان دادن به مدیران متعهد و خدوم جوان‌تر.
5- افزایش هزینه تخلّف و تخطی از ضوابط و پرداخت و دریافت‌های غیرقانونی که گاه با ترفندها و شگردهای بوروکراتیک ظاهری قانونی هم می‌یابد.
6- اعمال قانون ثبت میزان دارایی و اموال مسئولان و فراهم کردن ابزار دقیق مقایسه آن پیش و پس از دوران مسئولیت‌ها.
7- شفاف‌سازی نسبت به اطلاعات مربوط به دریافت‌ها و پرداخت‌ها و از بین بردن زمینه هرگونه پنهان‌‌کاری برای سوءاستفاده از موقعیت‌های شغلی و مسئولیت.
8- منطقی‌سازی و تعیین سقف میزان دریافت‌ها برای مسئولیت‌ها و مدیریت‌های شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که از بودجه عمومی تأمین می‌شود. اگرچه نمی‌توان ضرورت لحاظ کردن معیارهای منطقی در پرداخت حقوق چون سواد، تجربه، تخصص، خطر‌پذیری و زحمت در انجام مسئولیت‌ها را نادیده گرفت که به تفاوت‌های منطقی می‌انجامد و قطعاً مساوات و شیوه‌های ادعایی سوسیالیست‌های تخیّلی در مسیر تجربه محک‌خورده و پذیرفتنی نیست؛ اما نباید از پیامدهای خطرناک و فاجعه‌بار پرداخت‌های نجومی و بی‌حساب و کتاب برخی از مدیران که مولد فاصله طبقاتی و احساس محرومیت و فلاکت و تشدید فساد برای کم نیاوردن در مسیر رقابت و عقب نماندن از قافله ثروت و اشرافیت است غفلت کرد. 
اما آنچه بیش از همه در این مرحله قابل انتظار بوده و می‌تواند افکار عمومی را التیام بخشد رسیدگی، برخورد جدی و گزارش اقدامات به مردم است. پیامبر اعظم(ص) نابودی اقوام پیشین تمدن‌ها را در دو چیز می‌داند؛ عدم مجازات افراد معتبر و مجازات افراد گمنام و نا‌معتبر. 
رئیس‌جمهور محترم، معاون اول را مأمور به انجام رسیدگی و برخورد کرده‌اند، اما هرگونه تعلل و مرور زمان می‌تواند شائبه برخورد جناحی و سیاسی با این موضوع را پدید آورد. لطفاً در برخورد با پدیده زشت حقوق‌های نجومی و غارت بیت‌المال، مراعات هیچ دولتی، جناحی، نهادی و جایگاهی نشود. مفسدان با هر گرایش سیاسی و در هر جایگاهی باید مجازات شده و احساس ناامنی کنند. برخورد با هر مفسدی التیام‌بخش قلوب مردمی است که در جنگ، بازسازی، توسعه، مهرورزی و عدالت، نجابت و همراهی به خرج داده و بی‌هیچ توقعی سهم خویش را ادا کرده و تنها نگرانی و دغدغه آنان خیانت به انقلاب و نظام اسلامی بوده است. موضوع دریافت‌های نجومی خیانت در امانت مسئولیت و تهاجم به ارزش‌ها و در رأس آن عدالت و انصاف است که این مردم نجیب بابت آن پرداخت‌های سنگین داشته و دارند. 
ای کاش مسئولان و مدیران محترم سری به خانواده‌های شهیدان مدافع حرم بزنند و پرداخت‌ها و دریافت‌های‌شان را با هم مقایسه کنند. این مقایسه نتیجه‌ای جز شرمساری نخواهد داشت. البته، اگر وجدان و انصافی باشد.