موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات درباره نسبت علی لاریجانی با اصلاح‌طلبان گفت: آقای لاریجانی همچون دیگر نیروهای باسابقه نظام و کشور، قطعاً در جاهایی کارآمدی دارد. آقای لاریجانی در برخی از جمع‌ها مقبولند، اما این جمع‌ها و محافل اندکند. یک بار از من پرسیدند: «آقای لاریجانی می‌تواند گزینه اصلاح‌طلبان باشد؟» بنده پاسخ دادم: «خیر»؛ چرا که ما نیروهای کارآمدتری نسبت به ایشان داریم. اما اینکه ایشان را رقیب می‌دانیم یا نه؟ باید بگویم؛ ایشان فردی است که می‌توان با او گفت‌و‌گو و مذاکره کرد و می‌تواند رقیب خوبی باشد، اما جریان اصلاحات با ایشان زاویه دارد.


   نوید کمالی/ رسانه‌های خبری عمان در حالی از سفر غیر علنی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط، پایتخت کشور عربی عمان پرده برداشتند که در طول 22 سال گذشته هیچ‌گونه روابط دیپلماتیکی بین عمان و رژیم صهیونیستی برقرار نبوده است.
تحولات اخیر غرب آسیا و تشتت آرای موجود در بین کشورهای عربی و در رأس آن شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) زمینه مناسبی را برای برقراری این روابط تهدیدآفرین بین مسقط و تل‌آویو مهیا کرده است؛ به ویژه به این دلیل که پادشاهی عمان شرایط فعلی را به مثابه بستری برای افزایش نقش راهبردی کشورش در تحولات منطقه‌ای و به طور خاص در موضوع حساسی، مانند «مسئله فلسطین» که پیش از این قدرت‌های پرطمطراقی از جمله ترکیه و عربستان ادعای میانجی‌گری در حل آن را داشتند، ارزیابی می‌کند!
بنا بر بیانیه منتشر شده از سوی منابع عمانی و صهیونیستی، طی این سفر که تنها چند روز پس از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به این کشور صورت گرفت، موضوعات مهم منطقه‌ای با محوریت موضوع «صلح خاورمیانه» که مبتنی بر طرح آمریکایی تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و صهیونیستی است، مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفته است.
بر اساس این طرح که «معامله بزرگ قرن» شناخته می‌شود، در مقابل واگذاری امتیازاتی به رژیم صهیونیستی، از جمله حق تشکیل یک کشور یهودی به پایتختی قدس شریف با تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی، شامل نیمی از نوار غزه و کرانه باختری و تعدادی از محلات بیت‌المقدس شرقی موافقت خواهد شد!
باید توجه داشت، با بررسی ترکیب هیئت همراه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر عمان درمی‌یابیم بیش از اینکه این ترکیب یک هیئت دیپلماتیک وابسته به وزارت خارجه باشد، یک هیئت عالی‌رتبه اطلاعاتی و امنیتی است؛ زیرا اشخاصی مانند رئیس سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد و مشاور امنیت ملی همراهان اصلی نتانیاهو در جلسات برگزار شده در مسقط بودند که این خود نشان‌دهنده طرح موضوعات امنیتی ویژه در این نشست است! در واقع به نظر می‌رسد، حضور آشکار یوسی کوهن، رئیس موساد در مسقط نشان از تلاش رژیم صهونیستی برای عادی سازی روابط سیاسی با این رژیم به عنوان آخرین ایستگاه در بین کشورهای اسلامی است که البته تبعات اعتماد‌زدایی امت اسلام را نسبت به این کشور خواهد داشت.
مکتب القصر یا دفتر کاخ پادشاهی مهم‌ترین رکن اداره نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور عمان است و مسئولیت فعالیت‌های اطلاعاتی برون‌مرزی برعهده آن نهاده شده است؛ البته ISS یا سرویس امنیت داخلی نیز مسئولیت امور اطلاعاتی داخل کشور را برعهده گرفته است و به طور طبیعی با توجه به موقعیت جغرافیایی حساس عمان در جنوب خلیج‌فارس، افزایش تبادلات اطلاعاتی بین رژیم صهیونیستی و مسقط می‌تواند موجب افزایش اشراف اطلاعاتی موساد بر تحولات منطقه‌ای شود.
 هر چند این تلاش منفعلانه پیامدهای منفی بسیاری را برای آینده عمان و منطقه به همراه خواهد داشت؛ به ویژه به این دلیل که بنا بر برخی ارزیابی‌های بین‌المللی سلطان قابوس، پادشاه عمان به دلیل بیماری شدید خود و نداشتن فرزند پسر در آینده‌ای نزدیک تخت سلطنت را به افراد دیگری واگذار خواهد کرد و طبیعتاً در صورت افزایش جای پای رژیم صهیونیستی در این کشور شاهد تأثیرگذاری عوامل این رژیم بر انتخاب حاکم آینده عمان نیز خواهیم بود، هرچند در مرحله فعلی مهم‌ترین تهدید تشکیل ناشی از افزایش تردد عوامل موساد به مسقط را می‌توان موضوع تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی ضد ایرانی در جنوب خلیج‌فارس دانست، آن هم در کشوری که در طول پنج دهه گذشته همواره روابط مثبتی با کشور ما داشته است. 
در پایان لازم است دستگاه دیپلماسی کشور با ارزیابی جدی این سفر که علاوه بر قبح‌زدایی گسترش مناسبات سیاسی این رژیم با کشورهای اسلامی، می‌تواند تبعات امنیتی‌ـ اطلاعاتی برای منطقه به ویژه ما داشته باشد، تدابیر تبیینی با هدف افزایش آگاهی کشورهای اسلامی به ویژه پادشاهی عمان نسبت به نقشه‌های خصمانه رژیم صهیونیستی برای این کشور و منطقه به کار گیرد.


  حسین عبداللهی‌فر/ با تکذیب خبر استعفای جهانگیری از معاون اولی رئیس‌جمهور، وی در سخنانی کم‌سابقه از میزان اختیاراتش گلایه کرد و گفت: «ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهم.»
این سخنان جهانگیری نشان داد، وی برای خارج شدن از دولت بار دیگر تحت فشار اصلاح‌طلبان قرار گرفته و از وی خواسته‌اند استعفا دهد. این فشارها به اندازه‌ای جدی شد که کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: «اگر در این شرایط جای جهانگیری بودم که نمی‌توانستم منشی خود را عوض کنم، استعفا می‌دادم.»
بدون تردید، یکی از دلایل این فشارها بی‌توجهی دولت به گزینه‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان در انتخاب وزرای جدید کابینه است؛ به ویژه آنکه تلاش آنها به منظور معرفی شریعتمداری برای وزارت کار و رفاه اجتماعی بی‌نتیجه مانده است. از همین رو، مخاطب اصلی جهانگیری را باید اصلاح‌طلبانی دانست که توقع دارند وی به مثابه اصلاحاتی‌ترین عضو کابینه انتظارات آنها را برآورده کند. 
علت دیگر واکنش جهانگیری به اتفاقات سیاسی خارج از حیطه اختیارات دولت برمی‌گردد. از جمله این اتفاقات می‌توان به رأی منفی مجلس به طرح استفساریه 130 نفر از نمایندگان برای باقی ماندن افشانی در پست شهرداری تهران اشاره کرد. پاسخی که موجب شد اصلاح‌طلبان با چالش جدیدی در انتخاب شهردار مواجه شوند؛ چرا که انتخاب فرد جدید برای شهرداری تهران افزون بر اینکه می‌تواند اختلافات میان کارگزاران با اصلاح‌طلبان را علنی کند، دو مشکل دیگر هم برای آنها ایجاد می‌کند. یکی، طرح نامزدی مجدد محسن هاشمی برای شهرداری است که با سیاست‌های اصلاح‌طلبان همخوانی نداشته و خطر مطرح شدن وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را ایجاد می‌کند. دوم اینکه، با خروج هاشمی از شورای شهر تهران، یک نفر از فهرست اصولگرایان وارد این شورا می‌شود؛ امری که اصلاح‌طلبان در این شورا بر آن وفاق کرده و هم‌قسم شده‌اند تا زمینه چنین فرصتی را فراهم نکنند. 
البته اظهارات جهانگیری بخش‌های دیگری هم دارد که نشان می‌دهد در ریشه‌یابی آن باید به مسائلی فراتر از موضوعات روز توجه کرد. چنانکه می‌گوید: «در دور اول رئیس‌جمهور اولویتش را موضوع برجام قرار داد و من بیشتر به مسائل اقتصادی رسیدگی می‌کردم و امروز رئیس‌جمهور برای مسائل اقتصادی بیشتر وقت می‌گذارد.»
این سخنان نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان تنها نگران چینش کابینه و استفاده نکردن دولت از آنها نیستند؛ بلکه دغدغه مهم‌تر آنها تحمل هزینه ناکارآمدی دولت و افزایش کم‌سابقه مشکلات معیشتی مردم است؛ هزینه‌ای که برای اصلاح‌طلبان چیزی جز شکست در انتخابات ندارد؛ از این رو، شاید از نظر اصلاح‌طلبان سخنان معاون اول رئیس‌جمهور کمترین کاری باشد که می‌تواند مطالبات و انتظارات مردم از اصلاح‌طلبان را کاهش دهد. 
این در حالی است که هر گونه فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از دولت در شرایط سخت نتیجه عکس داده و برای مردم این‌گونه رفتارها مفهومی ندارد؛ چرا که اصلاح‌طلبان با میدان‌داری جهانگیری در نقش نامزد پوششی برای روحانی رأی جمع کردند. روزی که اصلاح‌طلبان و جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی از عملکرد دولت و روحانی دفاع می‌کردند، یک دوره چهار ساله را با وی کار کرده بودند و نسبت به وضعیت دولت و رئیس آن آشنا بودند؛ ولی الآن که کار دشوار شده و در آستانه تحریم‌های نفتی قرار داریم، سخن از میزان اختیارات و فرار از پاسخگویی نمی‌تواند برای مردم قابل توجیه باشد.


   حسن خدادی/ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مقام رهبری آگاه، همواره به قشر نخبه و استعدادهای جوان جامعه توجه کرده‌اند و در سخنرانی‌های خویش، بارها بر ضرورت جدی گرفته شدن نخبگان به منزله سرمایه‌های اصلی کشور و نظام و ایجاد زمینه برای نقش‌آفرینی عملی استعدادهای جوان در جامعه تأکید داشته‌اند. ایشان در دیدار اخیر خود با جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر علمی کشور، بیان داشتند: «دیدار این جمع نخبه‌ جوان، جدّاً شادی‌آفرین و امیدآفرین است. من البتّه اگر شماها را حضوراً هم نبینم شادم؛ چون می‌دانم از وجود شما، از تلاش شما، از حرکت عظیمی که در کشور برای نخبه‌پروری آغاز شده، مطّلعم؛ لکن دیدن شما طبعاً شادی بیشتری به ما می‌دهد؛ خیلی متشکّرم از شماها که امروز آمدید و از خدای متعال سپاسگزارم که این توفیق را به ما امروز داد؛ امید فراوانی هم در انسان ایجاد می‌کند.»(25/7/۱۳۹۷)
نخبه به منزله یک نتیجه مطلوب از بستر خلاقیت جامعه برمی‌خیزد و به تعبیر دیگر نخبه را می‌توان حاصل تلاش‌های جمعی به منظور تبلور نگاه و رویکرد آن دانست. می‌توان گفت نخبه همان قشری است که جامعه نسل گذشته به آن اندیشیده و اکنون تبلور یافته و به صورت یک قشر یا یک اندیشه حضور پیدا کرده است. به همین دلیل نخبگان محصول‌های ناب اجتماع هستند و در صورتی که به درستی به کار گرفته شوند، منشأ خدمات و برکات بسیاری می‌شوند.
یکی از اشارات مهم معظم‌له در دیدار اخیر با نخبگان مربوط به مهاجرت نخبگان و نقشه شوم نظام سلطه در اجرای این پروژه بود. به یقین می‌توان گفت، دیگر کشورها در بیرون از مرزهای ما بیشتر تشنه جذب قشر نخبه و استعدادهای جامعه ما هستند و می‌توان گفت تا زمانی که از ظرفیت نخبگان در کشور به درستی استفاده نشود، کشورهای دیگر برای این افراد برنامه‌ریزی می‌کنند و در پی جذب و استفاده از آنها هستند و به بهترین شکل نتیجه و دستاورد یک نسل را بهره‌برداری می‌کنند: «پس منابع انسانی یک گنجینه و یک ثروت عظیم برای هر کشوری هستند، از جمله کشور ما. ...، مثل هر ثروت دیگری در معرض چپاول و غارت و تطاول است و دشمن درصدد است این ثروت را از چنگ کشور بیرون بیاورد.... [بلکه] دستگاه سلطه، نظام سلطه، درصدد است که این ثروت را از چنگ ملّت‌ها خارج کند. حالا برای چه خارج کند؟ برای اینکه خودش استفاده کند؟ نه، این همه‌ قضیّه نیست. البتّه [اگر] خودش بتواند استفاده کند خواهد کرد، امّا هدف عمده‌ دیگر او عبارت است از انحصار؛ دستگاه سلطه دنبال انحصار است: انحصار علمی، انحصار فنّاوری، انحصار داشته‌های ثروت‌آفرین، انحصار داشته‌های قدرت‌آفرین؛ دنبال این است.»(همان)
اشارت دوم ولي امر مسلمين بر چگونگي ارتباط و نحوه مواجهه با نخبگان متمركز بود؛ چرا كه بسيارند نخبگاني كه در پيچ و خم‌هاي اداري و در تب و تاب فقر و نداري نخبگي خود را فداي بي‌تدبيري برخي مسئولان كرده و شايد خواهند كرد. وجود یک برنامه جامع برای همه نهادهای کشور همچون مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات و... در زمینه تعامل با نخبگان جامعه لازم و ضروری است: «و نکته‌ آخر هم در مورد مسئله‌ نخبگان: تلاش کنید از نخبگان در چیدمان مدیریّتی کشور استفاده کنید؛ مدیریّت‌های میانی به این‌جور جوان‌ها احتیاج دارند. حالا ممکن است شما مثلاً بگویید «این جوان تجربه‌ مدیریّت سطح درجه‌ یک را ندارد»، ولی مدیریّت‌های میانی را این جوان‌ها می‌توانند انجام بدهند و از آنها استفاده کنید؛ به خصوص از آنهایی که متدیّن و دنبال کارهای دینی و اسلامی و مانند اینها هستند که بحمدالله تعدادشان هم خیلی زیاد است؛ شاید اکثر، از این قبیلند.»(همان)

 اخراج یک دیپلمات ایرانی از پاریس
خبرگزاری «رویترز» روز جمعه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، فرانسه به تازگی یک دیپلمات ایرانی را با ادعای ارتباط با طرح شکست‌خورده حمله به تجمع منافقین در پاریس از کشورش اخراج کرده است. وزارت خارجه فرانسه چند هفته پیش هم با متهم کردن وزارت اطلاعات ایران به قرار داشتن در پشت این ماجرا دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات ایران در فرانسه و دو تبعه ایرانی را مسدود کرد.
اخراج این دیپلمات ایرانی از پاریس در حالی صورت می‌گیرد که حدود چهار ماه پیش یک دیپلمات ایرانی در آلمان دستگیر شد. آقای اسدالله اسدی در عملیات مشترک فرانسه، بلژیک و آلمان دستگیر شده و هم اکنون در بلژیک تحت بازداشت است. پیش از آن نیز هلند در اقدامی خصمانه دو دیپلمات کشورمان را اخراج کرد.
 نکته تأمل‌برانگیز در این ماجراها آن است که متأسفانه وزارت خارجه کشورمان تاکنون هیچ واکنش عملی و متقابلی نسبت به این برخوردهای خصمانه انجام نداده و حتی سعی در لاپوشانی و سانسور این وقایع نیز داشته است. بی‌تفاوتی یا فرسایشی عمل کردن دستگاه دیپلماسی کشور در دفاع از دیپلمات‌های ایرانی به کشورهای خارجی، به ویژه کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران چالش ایدئولوژیک یا راهبردی دارند، پیام مناسبی نمی‌فرستد و باید مطابق پروتکل‌ها و معاهدات بین‌المللی و فیما بین نسبت به حقوق دیپلماتیک و مصونیت دیپلمات‌ها بیشتر فعال بود.
اقدامات و مواضع اخیر پاریس علیه جمهوری اسلامی ایران و اتهام‌زنی به تهران در حالی است که این کشور سال‌هاست میزبان گروهک منافقین است و به نظر می‌رسد برخورد نکردن جدی جمهوری اسلامی ایران با این مسئله، پاریس را دچار خطای محاسباتی
 کرده است. 
بی‌تدبیری و اتلاف بودجه عمرانی یک سال کشور
بی‌تدبیری در حذف چند ساله کارت سوخت و افزایش مصرف و قاچاق بنزین، موجب از بین رفتن 44 هزار میلیارد تومان شده است. 
در سال ۱۳۸۰ مصرف روزانه بنزین حدود ۸/۴۵ میلیون لیتر بود که طی پنج‌ سال این میزان با رشد ۶۱ درصدی به روزانه ۷/۷۳ میلیون لیتر؟ در سال ۱۳۸۵ رسید. این افزایش چشمگیر مصرف بنزین با هشدارهای کارشناسی به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در قالب مصرف با کارت سوخت (از سال ۸۶) منجر شد؛ اما با بهانه‌های واهی، این سامانه در سال ۱۳۹۴ کنار گذاشته
 شد. 
آمار مصرف بنزین نشان می‌دهد، اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، طی سه ‌سال اخیر حدود 10 میلیارد و 840 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد که با احتساب قیمت فوب خلیج‌فارس برای بنزین و در نظر گرفتن میانگین نرخ ارز، طی سه‌ سال اخیر هزینه اضافه مصرف بنزین (بدون کارت سوخت) حدود 44 هزار میلیارد
 تومان است. 
این موضوع از این منظر اهمیت دارد که کل بودجه تخصیص داده شده دولت به بخش عمرانی کشور در سال ۱۳۹۶ حدود 44 هزار میلیارد تومان است. افزون بر این، با حذف کارت سوخت فرصت و زمینه‌های بیشتری برای قاچاق سوخت فراهم شده است.
 هم اکنون رقم بالایی از ۵/۱۲ میلیارد دلار قاچاق کشور به بخش قاچاق سوخت و انرژی اختصاص دارد.
 افت ارزش پول ملی و گرانی بنزین در کشورهای پیرامونی به روند قاچاق بنزین افزوده است که باید با تدابیری از جمله بازگرداندن سامانه کارت‌های سوخت مقابل
 آن ایستاد.

 رضا سراج: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از شش سال بی‌عملی و ناکارآمدی، در آستانه سومین استیضاح از سوی مجلس، با شرمساری استعفا داد و رفت. چرا آخوندی با شرمساری رفت؟ ایجاد رکود در بازار ساخت‌وساز، بی‌خانمان کردن متقاضیان مسکن مهر، وعده پوچ و غیر عملی مسکن اجتماعی، وعده خرید ایرباس و انحراف در اذهان‌، اغفال مجدد جامعه با وعده خرید بوئینگ، توجه نکردن به ناوگان حمل‌ونقل زمینی‌، قصور در حادثه قطار و کشته شدن مردم‌، تداوم تلفات و خسارت در حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش صد ‌و دوازده درصدی قیمت مسکن از جمله دلایل این شرمساری است.
 فؤاد ایزدی: شبکه سی‌ان‌ان در تحلیل‌ خود درباره محمدبن‌سلمان می‌گوید: «در بین حکمرانان خاورمیانه‌ای، محمد‌بن‌سلمان بیشترین شباهت را به شاه ایران دارد، هر دو ستمگران اصلاح‌طلب مورد علاقه رهبران غربی بودند.» من می‌گویم ان‌شاءالله این شاهزاده هم مانند پهلوی با همت مردم کشورش سرنگون می‌شود.
مرتضی زائری: حال و هواي پياده‌روي اربعين و هويت خدمت به زائران سيدالشهداء در اين فضاي شگفت، دنياي عجيب ديگري است كه تا كسي آن را تجربه نكرده باشد، نمي‌شناسد و درك نمي‌كند. فراموش نمي‌كنم كه چند سال پیش در يكي از اقامتگاه‌هاي بين راه مردي ميانسال را ديدم كه مشغول خدمت در آشپزخانه موكب بود و ديگ‌ها را مي‌شست؛ اما سر و وضع ظاهري‌اش خيلي خاص و متفاوت بود. بعدها فهميدم پزشكي متخصص و شناخته شده است كه در يكي از كشورهاي اروپايي مركز درماني مهمي دارد، اما هر سال يك ماه به عراق مي‌آيد و در مسير نجف‌ـ كربلا به جارو زدن و آشپزي و شستن جوراب‌هاي زائران مشغول مي‌شود.