شرکت ملی نفت و گاز اندونزی «پرتامینا» اعلام کرد: در پی راهکاری است که هزینه‌های دلاری خود را کاهش دهد و از این رو درصدد است نفت خام را در بازارهای جهانی یا منطقه‌ای با ارزهای دیگری به جز دلار خریداری کند. این اقدام جدید جاکارتا برای مقابله با سقوط بیشتر بهای روپیه اندونزی ارزیابی شده است.


 محراب دوستی/ یکی از موارد مهم تحریم ۱۸۰ روزه، تحریم فروش نفت و مشتقات آن است که این نوع تحریم با همین شدت در سال ۱۳۹۲ هم اجرا شد و ایران روش‌های جایگزین خوبی را طراحی و اجرا کرد. تجربه تحریم نفتی در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد، آمریکا با فشار بر کشورها و شرکت‌های همکار ایران سعی می‌کند در چهار مرحله فروش نفت ما را مختل کند؛ در نخستین گام با تهدید به تحریم دیگران از انعقاد قراردادهای نفتی جلوگیری می‌کند و دیگران برای فرار از تنبیه از انعقاد قراردادهای نفتی با ایران خودداری می‌کنند. در این بخش برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند از منبع دیگری انرژی مورد نیازشان را تأمین کنند. در مرحله بعدی، آمریکا بر خدمات بیمه‌ای و حمل‌ونقل تمرکز می‌کند و با امتناع شرکت‌های بیمه از پشتیبانی نفتکش‌های ایرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در جابه‌جایی نفت ایران اختلال ایجاد می‌کند.
در نهایت نیز درصدد آن است با اعمال تحریم بانکی ما را در دریافت درآمدهای حاصل از فروش نفت به دردسر بیندازد یا پول‌های حاصل از فروش نفت ایران را بلوکه کند. حال در این وضعیت برای مقابله با تحریم‌های نفتی، افزون بر شیوه‌هایی که در سال‌های گذشته استفاده می‌کردیم، باید راهکارهای جدیدی برای خنثی‌سازی طراحی و اقدام شود.

راهکار مقابله با تحریم‌های نفتی
راهکارهایی که جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از کاهش فروش نفت در اختیار دارد، می‌توان به دو دسته راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دسته‌بندی کرد. در کوتاه‌مدت ما می‌توانیم فروش نفت خود را از طریق اعمال تخفیف‌های ویژه، فروش نفت روی کشتی و در آب‌، استفاده از واسطه‌های فروش نفت در کشورهای دیگر یا ذخیره در کشتی در دریا حفظ کنیم. این روش‌ها البته با چالش‌هایی همراه هستند که نباید به مثابه شیوه‌های اصلی و راهبردی به کار روند؛ چون در رقابت با ایران، گاو شیرده با ارائه تخفیف‌های بیشتر سهم ایران از بازار را به دست می‌آورد و ادامه این رقابت می‌تواند به کاهش شدید ارزش نفت کشور در کنار کاهش صادرات منجر شود. هر چند در این برهه برای عربستان هم مقدور نیست جایگزین مطمئنی برای نفت ایران باشد و جبران این میزان نفت برای کشورها به هیچ وجه مقدور نیست. در شیوه فروش نفت با واسطه نیز به دلیل غیر رسمی بودن آن، خطر بازگشت پول نفت متوجه ما خواهد بود. برای حل اساسی این مشکل، دولت باید شیوه‌هایی را در پیش بگیرد که قابلیت رهگیری از سوی آمریکا را نداشته باشد و در عین حال درآمدهای ما با افزایش واقعی به کشور بازگردند.
برای این منظور چند راهکار اساسی قابل اجرا است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
۱ـ استفاده از توان بخش خصوصی در بورس نفت
رصد فعالیت‌های دولتی آسان‌تر از دنبال کردن فعالیت بخش خصوصی است. دولتی‌ها هم با محدودیت‌های قانونی مواجه هستند و هم‌ اینکه شناخته شده‌اند؛ اما بخش خصوصی به دلیل چابکی و تکثر همیشه کارآمدتر است.
در این وضعیت، برای فروش نفت بخش خصوصی بهترین راهکار استفاده از بورس انرژی است. شفافیت در بورسی شدن نفت سبب می‌شود ریسک رانت ناشی از واسطه‌ای شدن فعالیت اقتصادی در وضعیت تحریمی برچیده شده و ارزش سرمایه کشور حفظ شود. این روش الحمدلله در روز یک‌شنبه ۶ آبان در بورس شروع به کار کرد و در همین روز اول ۲۸۰ هزار بشکه نفت با میانگین قیمت پیش‌بینی شده به فروش رفت. در این روش خریداران باید ۱۰ درصد را به صورت پیش‌پرداخت به حساب سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز کرده و ۱۰ درصد دیگر را پس از برنده شدن و خرید به صورت ریالی واریز کنند؛ ۸۰ درصد مابقی هم باید به صورت ارزی تسویه شود. در ضمن این شرکت‌ها یا افراد باید ضمانت‌نامه ۱۲۵ درصدی نزد بانک تودیع کنند. اسامی خریداران به صورت محرمانه می‌ماند تا رهگیری آنها در جنگ اقتصادی برای دشمنان ممکن نباشد و به جز رژیم صهیونیستی دیگر کشورها در خرید در بورس ایران آزاد هستند.
۲ـ تهاتر
شرکای اصلی تجاری ایران در کالاهای غیر نفتی، همان مشتریان بزرگ نفت ما هستند و بخش عمده ارز حاصل از فروش نفت برای واردات کالا از این کشورها صرف می‌شود. در صورت توافق با این کشورها ما این امکان را خواهیم داشت تا از گردش ارز که عموماً دلار و یورو است، جلوگیری کنیم و با راه‌اندازی یک خط اعتباری به ارزش نفت صادر شده، کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
این شیوه بسیار مورد استقبال مشتریان نفتی ما قرار گرفته است و آنها می‌توانند از مثبت شدن تراز خود در تجارت با ایران اطمینان یابند که به تقویت صنایع داخلی آنها می‌انجامد. در سال‌های قبل در مواردی برای دور زدن محدودیت‌ها انتقال ارز به کشور توانستیم با چینی‌ها و هندی‌ها به توافقاتی دست یابیم، اما برای تسهیل آن باید این رویه ساماندهی شود. البته در میان کشورها هند چنین روشی را بهتر می‌پسندند.
۳ـ فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و انرژی
هر چند در وضعیت تحریمی، فروش نفت کشور با دشواری‌هایی مواجه می‌شود و برخی مشتریان را از دست خواهیم داد؛ اما این پایان ماجرا نیست. پیشنهادهای راهگشایی از سوی کارشناسان حوزه انرژی مطرح شده که با فعال‌تر شدن دیپلماسی انرژی و دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بخشی از کاهش فروش نفت ایران را جبران کند. برای نمونه،‌ کشور سریلانکا تنها یک پالایشگاه نفت سنگین دارد که ۶۰ سال سابقه دارد، باید رایزنی کرد تا مستثنی شود؛ چون چاره‌ای جز همکاری ندارد یا عراق در سوخت نیروگاه‌های خود نیاز مبرم به گاز دارد و حتماً باید از آمریکا معافیت بگیرد.
فروش نفت به روسیه یا پیدا کردن مشتریان جدید و پالایشگاه‌های بخش خصوصی که تعداد زیادی در جهان فعال هستند، یکی از روش‌ها است که باید با دیپلماسی حل شود. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که برخی اعضای اوپک به همراه روسیه به دنبال تشکیل گروهی برای مقابله با فشار بر کشورهای نفتی اوپک برای کنترل بازار انرژی هستند و فعال شدن ایران در این زمینه می‌تواند از بار فشار اقدامات آمریکا بکاهد.
۴ـ توسعه شرکت‌های بیمه‌ای خوداتکایی
یکی از مشکلاتی که در ایام تحریم پیشابرجامی در زمینه فروش نفت متوجه ایران بود، امتناع شرکت‌های نفتکش و بیمه خارجی از پشتیبانی صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا بود. در آن دوران، شرکت ملی نفتکش و بیمه‌های داخلی توانستند تا حدی این خلأ را جبران کنند؛ اما محدودیت‌ ظرفیت‌ها بر صادرات نفت ما تأثیر گذاشت.
در این دوره نیز با فعال کردن تمام توان شرکت ملی نفتکش و بیمه‌های داخلی می‌توانیم تا حدی از سهم بازار نفت حراست کنیم.
بالا بردن پالایش داخلی و فروش محصولات همچون بنزین و گازوئیل، استفاده از پرچم کشور ثالث برای حمل‌ونقل کالا، افزایش شرکت‌های دریایی متنوع، جابه‌جایی نفت در دریا، روش‌های مرسوم بعدی است که باید در دستور کار قرار گیرد. از همه مهم‌تر که خود آمریکایی‌ها اقرار و اعتراف کرده‌اند، این است که آنها توان به صفر رساندن نفت ایران را ندارند و تنها می‌توانند این میزان را به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه تقلیل دهند که کاهش تولید مساوی با افزایش قیمت نفت است که به نوعی درآمدها را جبران خواهد کرد.


 روح‌الله صنعتکار/ طرح سهمیه‌بندی سوخت به وسیله کارت در ۶ تیر ماه ۱۳۸۶ شروع به کار کرد و در دیدار هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب، حضرت آقا این کار دولت را شجاعانه خواندند و کارشناسان گوناگون عمدتاً منصفانه، اقدام آن را ضروری دانستند.
طبق اعلام رسمی در سال ۱۳۸۴، با اجرای سهمیه‌بندی و کارت هوشمند سوخت میزان مصرف بنزین که 75 میلیون لیتر بود، به ترتیب به 59، 61، 63 و در نهایت 64 میلیون لیتر رسید و یک باره با حذف آن در دولت یازدهم به 90 میلیون لیتر افزایش یافت که این رشد غیرمتعارف آمارهای مصرف بنزین، بیان‌کننده غفلت و البته حذف بدون کارشناسی و شاید با شائبه سیاسی در استفاده از بستر کارت هوشمند سوخت است.
رشد چند برابری نرخ ارز و افزایش شکاف قیمتی بین نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه عملاً شرایطی را رقم زده که صرفه اقتصادی قاچاق فرآورده‌های نفتی تا سیصد درصد افزایش یافته و در مقابل قدرت تحمل ریسک تأمین و انتقال سوخت قاچاق برای قاچاقچیان بیشتر شده است.
رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیری که با اعضای هیئت دولت داشتند، از وضعیت مصرف بنزین در کشور گله‌مند بوده و اعلام کردند: «حالا در داخل کشور هم یکی از مشکلات بزرگ ما از این به ‌اصطلاح به نظر من بد استفاده کردن از ظرفیت‌های داخلی، مصرف بالای بنزین در داخل است؛ آن روز ایشان به من گفتند که روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است؛ حالا یک جای دیگر من خواندم در یک گزارشی که بیشتر است، ۱۲۰ میلیون [لیتر]. حالا، ۱۰۵‌ میلیون لیتر! چرا؟ چرا باید این‌قدر ما مصرف بکنیم؟ یک دوره‌ای مسئولین توانستند مصرف روزانه را برسانند به حدود ۶۵ میلیون لیتر، یعنی کمتر از ۶۵ میلیون لیتر؛ شد این کار؛ البتّه خود آنها بعداً خرابش کردند، لکن این کار ممکن است، این کار می‌شود، شدنی است، راه‌هایی وجود دارد، دنبال کنید آن راه‌ها را، با قدرت پیش بروید. حالا ممکن است یک تعدادی‌ـ آدم‌هایی یا هر خانواده‌ای که پنج ماشین دارند و مصارف زیاد دارند‌ـ ناراحت بشوند؛ خب بشوند! از این ۱۰۵ میلیون لیتر در روز، چقدرش دست آحاد مردم و اکثریت مردم کشور می‌افتد؟ یعنی اینها به نظر من یک چیزهای مهمی است؛ جلوی این را بگیرید، نگذارید. بخش عمده‌ای از این به عهده وزارت نفت است و [نیز] مجموعه دولت؛ باید روی این تصمیم‌گیری کنید و نگذارید. بحث مدیریت اقتصادی دولت هم یک نکته است و اینها همه ابعاد گوناگون مدیریت است. حالا حرف در این زمینه‌ها زیاد است، دیگر نمی‌خواهیم طولانی صحبت کنیم.»
رهبر معظم انقلاب در حالی از شیوه مصرف و عرضه بنزین رضایت ندارند که پیش از آغاز به‌کار دولت دوازدهم یکی از کارهایی که همواره از آن به مثابه نمونه موفق اقتصاد مقاومتی یاد کردند، عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت بود.
همچنین با توجه به قانون اصلاح الگوی مصرف و بندهای ۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، حذف سهمیه‌بندی کارت سوخت کاملاً در تضاد بود و هزینه‌های زیادی را برای کشور در پی داشته است .
کارشناسان معتقدند، براساس آمارهای قبلی 44 درصد مصرف بنزین به حمل‌ونقل عمومی، 10 درصد به موتورسیکلت‌ها و بقیه به خودروهای شخصی و دولتی مربوط است. با این پراکندگی مصرف، امکان جلوگیری از قاچاق سوخت بدون استفاده از سهمیه‌بندی و کارت هوشمند وجود ندارد.
عبور روزانه 40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق از مرزها شرایطی را رقم زده که سیاستگذاران بخش انرژی بر احیا و استفاده از ظرفیت‌ کارت‌های هوشمند سوخت برای رصد و پایش میزان مصرف و مقابله با قاچاق سوخت تأکید کنند.
بنزین و گازوئیل سال‌هاست به علت ارزانی، از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود؛ اما امسال افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت سوخت در ترکیه، عراق و پاکستان سبب شد فاصله قیمتی سوخت در داخل و خارج از کشور به شدت افزایش یافته و سود قاچاق سوخت چند برابر شود. 
در حال حاضر، لازم است با توجه به شرایط موجود مسئولان به جای صحبت از افزایش قیمت‌ها به سرعت در جهت راه‌اندازی قانون سهمیه‌بندی سوخت اقدام کنند؛ چرا که بهترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق سوخت از استان‌های مرزی و مصرف صحیح احیای سامانه کارت هوشمند سوخت
است.

در روش سرمایه‌گذاری، تأمین‌کننده منابع مالی (سرمایه‌گذار) با قبول ریسک ناشی از به‌کار‌گیری منابع مالی در فعالیت یا طرح مورد نظر، برگشت اصل و سود منابع سرمایه‌گذاری شده را از عملکرد اقتصادی طرح انتظار دارد. استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری به سه صورت زیر انجام می‌گیرد: 
۱ـ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی؛
۲ـ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم خارجی؛
۳ـ معاملات جبرانی.
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی؛ منظور از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، مشارکت یک یا چند سرمایه‌گذار خارجی در سهام ثبت شده یک مؤسسه داخلی است که حق و حقوقی را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. این نوع از سرمایه‌گذاری مزایا و معایب گوناگونی دارد؛ از جمله مزایای این روش برای دریافت‌کننده سرمایه عبارت است از: انتقال دانش فنی، افزایش توانمندی نیروی انسانی، مشارکت در سود و زیان، اشتغال‌زایی، نیاز نداشتن به سپردن تعهد مالی، کسب تجربه‌های مدیریتی و... . در عین حال با توجه به اینکه معمولاً کشورهای سرمایه‌گذار به روش‌های متعدد سعی در بالابردن سود خود و صرف کمترین هزینه و انتقال کمترین دانش ممکن را دارند، کشور سرمایه‌پذیر باید در همه مراحل بسیار با دقت عمل کند.
روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی
ـ تملک یا خرید؛
ـ ایجاد شعبه فرعی از شرکت؛
ـ سرمایه‌گذاری مشترک؛
ـ مشارکت در تولید؛
ـ مشارکت در سود؛
ـ مشارکت زمانی.
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی؛  در این نوع از سرمایه‌گذاری، کشور یا مؤسسه خارجی از طریق اوراق بهاداری نظیر سهام، اوراق قرضه بلندمدت، اوراق مشارکت بین‌المللی و... در تأمین مالی پروژه مشارکت می‌کند. تفاوت این روش با سرمایه‌گذاری مستقیم در این است که در اینجا سرمایه‌گذار در روند اجرای پروژه دخیل نشده و نظارتی ندارد و از نظر مالی نیز تعهداتی نمی‌سپارد؛ تنها در صورت سود یا زیان پروژه، بر اساس سهم‌الشراکه داده شده، سود دریافت می‌کند. 
معاملات جبرانی؛ در این نوع از سرمایه‌گذاری که به آن معاملات متقابل نیز می‌گویند، کشور یا مؤسسه سرمایه‌گذار در قبال فراهم‌سازی منابع نقدی (سرمایه لازم برای خرید تجهیزات و نیروهای تولید) و غیر نقدی (تجهیزات، تکنولوژی، دانش فنی و...) مورد نیاز برای اجرای پروژه، اصل سرمایه (مالی و غیر مالی) خود را به همراه سود انتظاری از محل محصولات یا خدمات تولیدی همان پروژه یا طرح‌های داخلی دیگر یا در برخی موارد به صورت معادل ارزی می‌کند. مهم‌ترین روش‌های معاملات جبرانی:
ـ معاملات تهاتری؛
ـ خرید متقابل؛
ـ بیع متقابل؛
ـ روش‌های تأمین مالی، طراحی و ساخت؛
ـ تأمین مالی پروژه‌ها.
بیع متقابل
بیع متقابل معامله بیع متقابل یکی از شیوه‌های تجارت متقابل است که نسبت به دیگر شیوه‌های آن و همچنین نسبت به خرید عادی تسهیلات شکل پیچیده‌تری دارد. در حالت کلی در این قرارداد، ابتدا تسهیلات و تجهیزات تولیدی از فروشنده اولیه به خریدار اولیه فروخته می‌شود و پس از تولید محصولات، خریدار اولیه محصولات تولید شده از طریق تجهیزات فروشنده اولیه را به او خواهد فروخت.

به همت پاسدار بازنشسته صورت گرفت


 اکبر کریمی/ اهمیت خدمات‌رسانی‌های امدادی در بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی، مانند سیل، زلزله و طوفان یا حوادثی مانند جنگ، بیماری‌های فراگیر، رزمایش‌ها، آتش‌سوزی‌ها و... بر کسی پوشیده نیست. بالطبع برای کاهش تلفات نیروی انسانی و خدمات‌رسانی به موقع امدادی، نیازمند تجهیزات پیشرفته و عملیاتی در کنار نیروی متخصص هستیم.
«شرکت سازه سیار کهن شمال شرق» از جمله شرکت‌های موفق کشور در زمینه ساخت و تأمین نیازمندی‌های تجهیزاتی امداد و نجات است که از سال 1394 شکل گرفته و تاکنون انواع متنوع و گسترده‌ای از تجهیزات و وسایل این حوزه را طراحی و ساخته است.
حسین پیروزفر 56 ساله مدیرعامل این شرکت نوپاست که با داشتن مسئولیت چند ساله بیمارستان‌های صحرایی شمال شرق کشور در سپاه پاسداران و با حضور در رزمایش‌های گوناگون نظامی، آشنایی کامل از صحنه‌های امداد و نجات داشته و شناخت کاملی از نیازمندی‌های بومی به تجهیزات مورد نیاز این مأموریت‌ها دارد. او در سال ۱۳۹۴ بازنشسته شد و شرکت سازه سیار را به منظور تأمین نیازهای امدادی کشور در زمینه تجهیزات امداد، انتقال و درمان سیار راه‌اندازی کرد. شرکت وی تاکنون موفق به تولید انواع تجهیزات پزشکی سیار انفرادی و جمعی و تأمیـن نیـاز سازه‌ای و تجهیزات سیار مراکز امدادی و درمانی شده است که به اختصار به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.
۱ـ کیف خودامدادی
کیف خودامدادی یا کیف کمک‌های اولیه برای حمل آسان همه داروها و وسایل بهداشتی فردی طراحی شده است که قابلیت نصب و حمل روی ران، کمر و کوله‌پشتی را دارد. 
۲ـ کوله پزشک‌یاری
این کیف شبیه اورژانس سیار عمل می‌کند و امکان جاسازی تجهیزات و داروهای مورد نیاز امور اورژانسی در آن فراهم است. همچنین به منظور دسترسی آسان به محتویات کوله، انواع کیف‌های امدادی شامل کیف معاینه، کیف احیا، کیف تزریقات، کیف آمپول، کیف بخیه و پانسمان، کیف سرم تراپي و سونداژ، کیف‌های استوک و دیگر وسایل مورد نیاز مأموریت‌های اورژانسی در درون آن تعبیه شده است.
پیروزفر می‌گوید: «زمانی که ما کیف امدادی و کوله پزشک‌یاری را تولید کردیم، مشابه بیرونی در بازار نداشت و تقریباً تمامی نیازمندی‌های یک مأموریت اورژانسی در کوله پزشک‌یاری دیده شده است.»
۳ـ ساخت انواع كیف‌های آمبولانسی
با توجه به اینکه برخی داروهای امدادی باید در دمای مشخصی باشند و در انجام مأموریت‌ها فاسد می‌شوند و قابلیت استفاده مجدد را ندارند، کیف دارویی آمبولانسی در این شرکت طراحی شده که اقلام دارویی و مصرفی آمبولانس داخل آن قرار می‌گیرد و در دمای مورد نظر نگهداری می‌شود تا در مأموریت‌ها به سرعت به داخل آمبولانس انتقال یابد.
۴ـ چادر بادی پست امداد و M.B.C.D برای برپایی بیمارستان‌های موقت و صحرایی
۵ـ موتورلانس: قابلیت‌های این چهار چرخ موتوری امدادی عبارت است از: قابلیت اجرای این طرح امدادی روی انواع موتورسیکلت‌های چهار چرخ250 سی‌سی به بالا، انتقال یک مجروح برانکاردی به همراه پرستار، قابلیت مانور در مناطق صعب‌العبور و مناسب برای خیابان‌های کم‌عرض و ترافیک سنگین
۶ـ آمبولانس زرهی BMP
با توجه به اینکه آمبولانس‌های معمول قدرت مانور در مناطق صعب‌العبور را ندارند، به درخواست سپاه پاسداران، آمبولانس زرهی بر روی نفربر BMP طراحی و ساخته شد که در صحنه میدانی و عملیاتی جوابگوی یگان‌های سپاه نیز بوده است. از این آمبولانس در وضعیت بد آب و هوایی و برای انتقال بیماران مناطق دوردست روستایی نیز استفاده شده است.
۷ـ طراحی و اجرای چادرهای تفریحی
این چادرها بر روی سقف و کناره‌های خودروهای سواری نصب می‌شود که مناسب سفرهای تفریحی است.
۸ـ طراحی و اصلاح استانداردهای آمبولانس‌های موجود کشور در کلاس‌های A، B، C
۹ـ طراحی آمبولانس تاکتیکی سفیر ثامن:
این آمبولانس امکان انتقال چهار مجروح برانکاردی یا هشت مجروح سرپایی را با یک آمبولانس ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، به جای اعزام چهار آمبولانس به همراه چهار پرستار و چهار راننده برای انتقال چهار مجروح، یک آمبولانس تاکتیکی اعزام می‌شود.
۱۰ـ کانکس جراحی تاکتیکی 2426
این کانکس فضایی 33 مترمربعی دارد که امکان انتقال آسان آن به مناطق صعب‌العبور و عملیاتی‌سازی در کمتر از 45 ثانیه را دارد.
۱۱ـ ست بیمارستان صحرایی (اتوبوسی)
در این طراحی، اتوبوس‌ها از طریق کانکس‌های متحرک به هم وصل می‌شوند و همه قسمت‌های اتاق عمل، رادیولوژی و سونوگرافی، آزمایشگاه و بانک خون، اورژانس، چشم‌پزشکی، بخش بستری، دندانپزشکی و جراحی زنان در آن دیده شده است. افزون بر این، اتوبوس‌های کلینیکی مختص رادیولوژی و سونوگرافی، آزمایشگاه و بانک خون، چشم‌پزشکی و... نیز در شرکت به صورت مجزا طراحی و تولید شده است.
در ضمن همه طراحی‌های انجام شده فوق بر روی اتوبوس‌ها، بر روی کانکس‌هایی با اندازه‌های گوناگون نیز صورت گرفته است.
طراحی محیط درمانی این تجهیزات به گونه‌ای انجام شده که مشابه مجهزترین کلینیک‌های روز بوده و هیچ کمبود و نقصانی در موقع عملیات نخواهند داشت.
شرکت سازه سیار همچنین در اقدامی خداپسندانه، اقدام به طراحی و ساخت چندین کانکس سرویس بهداشتی و حمام برای زلزله‌زدگان مناطق غربی کشور نیز کرده است.
برنامه آینده: طراحی خانه‌های پیش‌ساخته
این شرکت به تازگی به جمع شرکت‌های طراح خانه‌های پیش‌ساخته پیوسته و با تولید و نصب چندین نوع آن، عزم خود را برای حضور جدی‌تر در این حوزه جدید و تکنولوژیک جزم کرده است.
نیروهای این شرکت از رشته‌های گوناگون برق، سازه، مکانیک، هیدرولیک، تأسیسات و مهندسین سازه‌های پیشرفته هستند که شمار آنها به 120 نفر می‌رسد.
سابقه کاری پیروزفر و شناخت جامعه پزشکی از ایشان و توانمندی‌های مجموعه‌اش در کنار تبلیغات رسانه‌ای و مجازی و حضور در نمایشگاه‌ها موجب شده است سازمان‌های زیادی برای بستن قرارداد و سفارش محصول به این مجموعه مراجعه کنند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


 تحریم‌ها با بورس نفتی ایران کیش و مات می‌شود؟
پس از کش و قوس‌های فراوان و تصویب راه‌اندازی بورس انرژی در خرداد ماه سال 1390 وزارت نفت با انتشار اطلاعیه 23 مهر ماه از عرضه مرحله سوم نفت خام در بورس از 6 آبان امسال خبر داد. مقایسه شرایط سه دوره از عرضه نفت در بورس به خوبی نشان‌دهنده‌ این موضوع است که در وضعیت فعلی کم و بیش همه سازوکار‌های مناسب برای ورود و مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت خام کشور فراهم شده است. طبق اطلاعیه سازمان بورس انرژی، برخلاف تجربه‌های قبلی حجم محموله‌ها کوچک شده و نفت کشور در قالب محموله‌های 35 هزار بشکه‌ای عرضه می‌شود. این موضوع سبب شده است کار بخش خصوصی برای ارائه‌ ضمانت به وزارت نفت تسهیل شود. همچنین با کوچک کردن احجام نفت عرضه شده متقاضیان بیشتری برای خرید نفت کشور از سازوکار بورس اقدام می‌کنند و به این صورت از همه‌ ظرفیت بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌های نفتی استفاده می‌شود.
مالیات بر عایدی؛ کلیدی‌ترین ابزار کنترل سوداگری
عرفان قمی، کارشناس اقتصادی، مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از انحراف نقدینگی به سمت بخش‌های غیرمولد را تضعیف بخش مولد اقتصاد، افزایش تورم عمومی و تقویت چرخه‌های رکود در اقتصاد نام برد و توضیح داد: «افزایش سطح قیمت‌ها در بازارهای دارایی به‌ واسطه فعالیت‌های سوداگری و سفته‌بازی موجب افزایش تورم عمومی کشور می‌شود. با شکل‌گیری فعالیت‌های سوداگرانه، کشوری مانند ایران که در وضعیت رکود تورمی قرار دارد، چرخه‌های رکودی‌اش طولانی‌تر و بازدهی تولید نزولی می‌شود و در این وضعیت بیکاری و نااطمینانی در اقتصاد گسترش پیدا می‌کند. مالیات بر دارایی، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارزش زمین انواع مالیاتی هستند که در کشورهای گوناگون برای کنترل سوداگری در بازار دارایی تنظیم شده است و به این دلیل برای دولت ابزاری باارزش‌‌ هستند که می‌توانند در زمان کوتاه و با کمترین هزینه، بهترین اثربخشی را به نمایش بگذارند.»
پدیدار شدن نشانه‌های مشکلات در اقتصاد آمریکا
«نیویورک‌تایمز» طی گزارشی از وضعیت اقتصاد آمریکا نوشت: «بازار سهام آمریکا الآن به ما نشان می‌دهد چه چیزی درست بوده ولی خیلی‌ها توجه نمی‌کنند همه بازارهای کسب‌وکار در حال حاضر تأثیرات عوارض ترامپ و جنگ‌های تجاری را حس می‌کنند. قیمت مواد خام اولیه و دیگر کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان رو به افزایش است. با نارضایتی سیاسی در داخل و خارج آمریکا، قطبی شدن واشنگتن، نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای و بی‌ثباتی وقایع در سراسر جهان (مانند قتل خاشقجی)، به طور مسلم بازار سهام آشفته می‌شود .ما بدون شک به اصلاحات نیاز داریم که خیلی طول خواهد کشید.»