رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را برای نیمه دوم سال جاری و سال ۱۳۹۸ تهیه کرده و اکنون وضعیت ذخیره کالاهای اساسی بهتر از سالیان گذشته است. راهکارهای مقابله با تحریم‌های ظالمانه؛ توجه ویژه به بخش خصوصی، حفظ جریان تولید، توجه به نیروی انسانی و فناوری‌های نوین است.


 زهرا شرکاء/ اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر دستخوش تحولات بسیاری در بخش‌های داخلی و خارجی بوده است. این تحولات پیرو تغییرات در شرایط اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی رخ داده است، اما موضوع بحث‌برانگیز در این زمینه این است که بی‌ثباتی و نبودن امنیت، که ارمغان تغییر و تحولات بوده است، روز به روز اقتصاد ایران را ضعیف‌تر کرده است. از این نظر، در این گزارش بر آن هستیم تا با بررسی جوانب گوناگون نرخ تورم به مثابه مهم‌ترین شاخص نشان‌دهنده‌ وضعیت داخلی اقتصاد و نرخ ارز به عنوان شاخص نشان‌دهنده‌ جایگاه بین‌المللی و همین‌طور تعاملات این دو نرخ با یکدیگر، به وضعیت کنونی اقتصاد ایران نگاهی بیندازیم.
در این گزارش ابتدا به بررسی تاریخی اقتصاد ایران در زمینه نرخ ارز و تورم در فاصله‌ سال‌های 1320 تا 1380 می‌پردازیم و سپس، با نگاهی گذرا به مباحث نظری این موضوع، به وضعیت دهه‌ 80 و دو شوک ایجاد شده در آن اشاره خواهیم داشت. شوک اول بر اثر تغییرات ایجاد شده در داخل سبب افزایش نرخ تورم و به دنبال آن نوسانات نرخ ارز به سمت بالا شده، اما شوک دوم به علت تحولات بین‌المللی و در نتیجه افزایش نرخ ارز و تورم به وجود آمده است.

 تاریخچه
 ایران در دوره‌های گوناگون اقتصادی تحت تأثیر تحولات داخلی و جهانی، نظیر اشغال کشور به دست دولت‌های بیگانه، جنگ‌های جهانی، وضع قوانین غیر کارشناسی و نادرست، ملی شدن صنعت نفت، فرار سرمایه‌ها در پی بی‌ثباتی‌ها، کودتا و دخالت‌ دولت‌های بیگانه، نوسان‌های بسیاری را در نرخ تورم تجربه کرده است. این نوسانات اغلب در ارتباط تنگاتنگ یا حتی در پی تغییرات نرخ ارز بوده است.
 اشغال ایران به دست متفقین در سال 1320 و ایجاد مشکلاتی از قبیل افزایش بدهی دولت و رشد حجم پول و اعتبارات به علت هزینه‌های قشون آنها، افزایش قیمت‌ها و تورم را برای ایران به ارمغان آورد. به دنبال آن، کاهش ارزش خارجی پول و افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم.
این وضعیت تا پایان جنگ جهانی دوم و خروج نیروهای بیگانه ادامه یافت. در این دوران ایران شاهد واگذاری حق چاپ پول به هیئت نظارت بر اندوخته‌ اسکناس بود که اقدامات این هیئت با افزایش حجم اسکناس و تورم همراه شد. از سوی دیگر، به موجب تصویب هیئت‌وزیران فروش گواهینامه‌ ارز صادراتی به بانک ملی ایران انحصار یافت و به این بانک اجازه داده شد نرخ خرید ارز صادراتی را تا آخر همان سال به 10 درصد تنزل دهد و به همین ترتیب، در سال‌های بعد، به علت در دست گرفتن سکان بانک‌های اصلی ایران از سوی یک آمریکایی و فروش بدون مرز ارز، سرمایه‌های فراوانی به شکل دلار از کشور خارج شد.
پس از واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران، در اواخر سال 1336 حفظ موازنه‌ ارزی کشور و نظارت بر اجرای قوانین آن به بانک محول شد و با تدابیر مناسب تا اوایل سال‌های دهه‌ 50، همراه با داشتن روابط اقتصادی گسترده با غرب و ورود سرمایه‌های خارجی، شاهد نظم و آرامش نسبی در اقتصاد و افزایش ارزش ریال نسبت به سال‌های گذشته بودیم. در سال 1353 درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت سبب از دست رفتن این ثبات و کنترل شد.
 پس از انقلاب با تغییر سیاست‌ها و اهداف ارزی، تمامی معاملات ارزی، اعم از سرمایه‌ای و جاری، تحت نظارت شدید دولت قرار گرفت. تحریم‌های اقتصادی دولت در سال 1359 و جنگ تحمیلی سبب کاهش شدید درآمدهای ارزی شد و ایران با مشکل شدید کسری تراز پرداخت‌ها و افزایش نرخ ارز و نرخ تورم مواجه شد.
به دنبال سیاست‌های ارزی دهه‌ 60 شاهد چندنرخی شدن ارز خارجی، مصرف کاذب آن و در نهایت دلاری شدن اقتصادمان بودیم. نظام چندنرخی موجب ایجاد زمینه‌های افزایش تورم شد. لذا در سال 1372 سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز اعمال شد که در آن شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارز بودیم و لذا این سیاست نتوانست دوام چندانی بیاورد.
 اما در ابتدای دهه‌ 80، با پشتوانه‌ ذخایر ارزی فراوان، سیستم تک‌نرخی شدن ارز به اجرا درآمد و سپس در سال 1381 نظام ارزی کشور «شناور مدیریت ‌شده» اعلام شد. در تمام این سال‌ها، در پی نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایش نرخ تورم بوده‌ایم، یا در پی افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ ارز را تجربه کرده‌ایم. برای مشخص شدن چرایی این موضوع لازم است نگاهی کوتاه به مباحث نظری این دو نیز داشته باشیم.

مبانی نظری
تورم افزایش مداوم و عمومی سطح قیمت‌هاست. این موضوع اقتصادی می‌تواند ناشی از کنش و واکنش بخش‌های گوناگون اقتصاد داخلی و خارجی باشد.
در بحث‌های نظری عوامل ایجاد‌کننده تورم به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند:
1ـ تورم ناشی از فشار مازاد تقاضا که از راه انتقال به سمت بالای منحنی تقاضای کل اقتصاد ناشی می‌شود. این انتقال به سمت بالا می‌تواند در پی افزایش مخارج دولت یا کاهش مالیات، کاهش تمایل به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، تغییرات نرخ‌های بهره، تغییرات نرخ ارز و... باشد.
2ـ فشار هزینه‌ها که در انتقال به سمت بالای منحنی عرضه‌ اقتصاد ریشه دارد. چنین پدیده‌ای می‌تواند از تقاضای دستمزد بیشتر در اقتصادی با اتحادیه‌های کارگری قوی یا از تغییر جهت سلیقه‌ها به سمت فراغت بیشتر ناشی شده باشد. افزایش در تقاضای دستمزد، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تولیدکنندگان تولید را کاهش دهند و به دنبال آن قیمت‌ها افزایش یابند.
نرخ ارز ارزش خارجی پول را نسبت به یک واحد پول داخلی بیان می‌کند. نظام‌های نرخ ارز به دوگونه است:
3ـ نظام نرخ ارز ثابت که در آن مازادها و کمبودها با ذخایر بانک مرکزی تعدیل و کنترل می‌شود تا بتوان نرخ ارز را ثابت نگه داشت.
4ـ  نظام نرخ ارز شناور که در آن بانک مرکزی با امتناع از خرید یا فروش ارز خارجی اجازه نمی‌دهد ذخایر تغییر کند و نرخ ارز در تعاملات بازار بدون دخالت بانک مرکزی تعیین می‌شود.
در نظام نرخ ارز شناور سیاست پولی انبساطی به سرعت به کاهش ارزش پول کشور منجر می‌شود و سیاست انقباضی پولی افزایش ارزش پول ملی را به دنبال دارد، اما در سیاست مالی اثرات به ساختار اولیه‌ اقتصاد بستگی دارد. بنابراین در طراحی سیاست، جهت تثبیت و حفظ تعادل داخلی و خارجی، منطقی به نظر می‌رسد که برای اهداف تولید داخلی و اشتغال، سیاست مالی را انتخاب کنیم و با سیاست پولی هرگونه تأثیرگذاری سیاست مالی بر نرخ ارز را از بین ببریم، یا اینکه اگر قرار است از یک سیاست فعال نرخ ارز تبعیت شود، این مهم را باید عمدتاً از طریق سیاست پولی انجام داد؛ زیرا نسبت به سیاست مالی بر تأثیرگذاری بر نرخ ارز از برتری نسبی برخوردار است.
 این نکته تأمل‌برانگیز است که کشورهای کوچک در سطح بین‌المللی تنها گیرنده‌ قیمت هستند. این کشورها با قیمت برون‌زا و معین جهانی روبه‌رو خواهند شد و سطح قیمت‌ها برای آنها در بازار جهانی تعیین می‌شود. 



 روح‌الله صنعتکار/ با یک نگاه دقیق اگر وضعیت امروز را با وضعیت جنگ تحمیلی که هم مورد تحریم تسلیحاتی و هم تحریم اقتصادی قرار گرفته بودیم، واکاوی کنیم، در می‌یابیم که تأمین منابع مالی مورد نیاز کشور به‌ مراتب از تأمین و ساخت قطعات پیچیده موشک در دوران دفاع مقدس آسان‌تر است و این گردنه را به همت شهید طهرانی‌مقدم‌ها و نیروهای جهادی با موفقیتی خیره‌کننده پشت سر گذاشتیم.
برای نمونه اگرچه سال‌هاست که آمریکا با دلار بر عالم سلطه‌گری کرده، ولی این قدرت رو به افول است. هژمونی دلار به آمریکا امکان داده بود که با بروز مشکلات اقتصادی بدون واهمه دست به انتشار دلار و اوراق قرضه بزند، بدون اینکه از ارزش آن پول کاسته شود. با بروز بحران جدی مالی در سال ۲۰۰۸ در آمریکا، بانک مرکزی آن کشور با خلق حجم عظیمی از پول به کمک بانک‌ها و شرکت‌های عظیم آمریکایی شتافت. از سپتامبر ۲۰۰۸ که بحران مالی در آمریکا آغاز شد تا اکتبر ۲۰۱۴ بانک مرکزی آمریکا 9/3 تریلیون دلار (۳۹۰۰ میلیارد دلار) پول خلق کرد. 
امروز آمریکا در حوزه اقتصادی با بحرانی جدی روبه‌رو است و بدهی این کشور در سال 2018 رکورد 20 تریلیون دلار را رد کرده است. به هر حال واقعیت‌های جهانی نشان از افول قدرت آمریکا در همه ابعاد سخت، نیمه‌سخت و نرم دارد. آنچه در این راستا اهمیت می‌یابد، مطابق آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ اولاً، حفظ روحیه مقاومت و ثانیاً، تلاش برای علنی کردن شکست‌ها و روند افول استکبار جهانی است که سعی دارد در یک جنگ رسانه‌ای شکست خود را پیروزی و پیروزی جمهوری اسلامی ایران را شکست
 جلوه دهد.
در برهه فعلی، چین، روسیه و در مجموع 20 کشور در لیست سیاه و تحریم‌های کاخ سفید قرار دارند که این تعداد کشورهای متضرر از فشارهای اقتصادی آمریکا، هم اجماع علیه ایران را شکسته و هم تأثیر لازم برای ضربه زدن به اقتصاد کشورمان را از دست ‌داده است. بنابراین برخلاف خواست آمریکا، تحریم‌های فعلی نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ واقعیتی که صهیونیست‌ها و دیگر دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم این روزها آن را تکرار می‌کنند و عرصه چنان بر آنها تنگ‌ شده که به هشت کشور بزرگ خریدار نفت ایران، معافیت داده‌اند. ایران کشوری بزرگ، ثروتمند و با همسایه‌های متعدد است که برحسب تجربه راه‌های فراوانی را برای دور زدن تحریم‌ها یافته است و اقتصاد چندقطبی جهان اساساً این مجال را به سیاستمداران واشنگتن نمی‌دهد که کشورمان را به‌طور کامل آن‌طور که به‌کرات آرزو کرده بودند تحت محدودیت‌های معیشتی و اقتصادی قرار دهند.
واقعیت این است که چین و روسیه سال‌هاست در تلاشند خود را از استیلای دلار بیرون آورند. امروز موضوع ایران این شانس را برای این دو قدرت فراهم آورده که قدرت‌های اروپایی را هم با خود همراه کنند. اتحاد و هم‌رأی بودن این پنج قدرت جهانی، که در مجموع اقتصادی به مراتب بزرگ‌تر از آمریکا دارند، برای مقابله با واشنگتن، در سایه مطرح شدن موضوع ایران میسر
 می‌شود.
همچنین باید گفت که تحریم‌های آمریکا زمینه‌ساز تغییر تاریخی در نظام مالی جهانی شده است. با این حال، خروج آمریکا از برجام کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و ترکیه را به استفاده از ارزهای محلی خود برای تجارت با ایران تشویق کرده است. اگر اروپا موفق به ایجاد یک شبکه مالی جدا از دلار آمریکا شود، دیگر کشورها می‌توانند از یورو در تجارت با ایران استفاده کنند و سلطه ایالات متحده بر بازارهای جهانی را کاهش دهند.
در این میان همه عوامل به مدیریت دقیق اتاق جنگ ما در مقابل اتاق جنگ غرب به رهبری آمریکا بستگی دارد. مرعوب نشدن، کارجهادی و تدبیر مسئولان حول بیانات رهبر معظم انقلاب، پیروزی بزرگ غلبه بر تحریم‌ها را قطعی خواهد کرد.

خصوصی‌سازی فرایندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا درمی‌آورند. واژه «خصوصی‌سازی» حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. خصوصی‌سازی شیوه‌ای برای افزایش کارایی (مالی و اجتماعی) عملیات یک مؤسسه اقتصادی است؛ زیرا چنین به نظر می‌رسد که سازوکار عرضه و تقاضا و بازار در شرایط رقابتی سبب به کارگیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و در نتیجه تولید بیشتر و متنوع‌تر کالاها و خدمات و کاهش قیمت‌ها خواهد شد. این پیش‌بینی به دلیل مبانی تئوریک و علمی در سطح اقتصاد خرد و همچنین تجربه دیگر کشورها امری پذیرفته شده ‌است و در این صورت چرایی مسئله قابل پاسخ و اثبات است، اما نکته غامض و پیچیده چگونگی انجام آن و در پیچیده‌ترین مسئله آن، یعنی انتقال مالکیت و نیز شکل‌گیری بخش خصوصی در جامعه است.
برای آنکه خصوصی‌سازی هرچه بهتر صورت پذیرد، لازم است اقدامات زیر به‌طور همزمان صورت گیرند:
1ـ تقویت حقوق مالکیت خصوصی، تغییر ساختار شرکت‌ها، آزادسازی و مقررات‌زدایی، اصلاح مقررات، اصلاح ساختار مالی (به ویژه بازار سرمایه) و بازار نیروی کار؛
2‌ـ تشویق و هدایت در جهت توسعه بخش خصوصی به منظور تحریک رقابت و ورود تولیدکنندگان به بازار؛
3‌ـ  واگذاری مؤسسات عمومی دولتی به بخش خصوصی (تغییر مالکیت)؛
خصوصی‌سازی در سطح ملی باید با اتکا بر اهداف راهبردی خاص آغاز شود؛ چرا که بسیاری از طرح‌ها به دلیل نبودن اهداف راهبردی مشخص، قابل پیگیری و قابل ارزیابی، یا از حرکت می‌ایستند، یا از مسیر اصلی خود خارج می‌شوند. اهداف تعیین شده باید بدون تعارض، تداخل منفی و در کوششی هماهنگ و اولویت‌بندی شده تعریف شوند. اهداف راهبردی خصوصی‌سازی می‌توانند در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و کشور، حذف انحصار و گسترش رقابت، اشتغال‌زایی، توسعه فعالیت، کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌ها و کوچک شدن اندازه دولت باشند.
پس از تبیین اهداف باید به دو اصل مهم افزایش سودآوری و تقویت مالکیت خصوصی توجه شود. مطالعه تاریخی فرایند خصوصی‌سازی در کشورهایی چون؛ آلمان، بریتانیا، فرانسه و کشورهایی نظیر روسیه، کره جنوبی، لهستان، جمهوری چک و اسلواکی‌ـ که به لحاظ ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری تفاوت‌های اساسی دارندـ نشان می‌دهد در مرحله گذر از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار و شکل‌گیری نظام بازار به این دو اصل توجه شده ‌است و به فراخور زمان، مکان و شرایط، زمینه‌های زیر را به وجود آورده‌اند:
1‌ـ اقدامات «درونی» بنگاه در جهت افزایش بهره‌وری و سودآوری: در این زمینه می‌توان به اقداماتی مانند تقویت فرهنگ عمومی کارکنان و مدیران بنگاه، توسعه منابع انسانی، مدیریت سرمایه و افزایش بهره‌وری سرمایه، تجدید ساختار و مهندسی مجدد به منظور کاهش سطوح مدیریتی و سلسله مراتب اداری و نیز ادغام فعالیت‌های متجانس و حذف فعالیت‌های موازی، توسعه امور بین‌الملل برای جذب سرمایه و فناوری، بازنگری در قراردادها به منظور شفاف‌سازی و همچنین تعریف و ارائه استانداردها و شرایط خصوصی پیمان اشاره کرد.
۲‌ـ ایجاد شرایط و بستر «محیطی» به مثابه «موتور» خصوصی‌سازی‌ـ از سوی دولت‌ـ: نوشته پیش رو به منزله یک حلقه و زیرمجموعه فراموش شده درخصوصی‌سازی کشور بر این موارد تأکید دارد. بررسی قوانین و برنامه‌های توسعه و اقدامات خصوصی‌سازی و مکمل آن در کشور مؤید آن است که دولت مجموعه‌ای جامع، هماهنگ و مکمل و جهت‌دار (به ویژه مابین نهادها و سازمان‌ها) با اهداف و راهبردهای کلان خصوصی‌سازی در کشور ندارد.

موفقیت پاسدار بازنشسته در صنعت بسته‌بندی


 اکبر کریمی/ سید‌ناصر رحمتی یکی از بازنشستگان موفق سپاه است که با داشتن چندین سال تجربه با ارزش در حوزه تولید، پس از بازنشستگی با به کارگیری این تجربه مدیریتی در حوزه تولید توانسته موجب ارتقای بخش مهم و مؤثری از صنعت کشور شود، به طوری که در مقطع فعلی، بخشی از نیازها در صنعت بسته‌بندی کشور با تلاش‌های این پاسدار بازنشسته و همکارانش تأمین شده است. در ادامه این گزارش اشاره بیشتری به این اقدامات خواهیم داشت.

از سنگر دفاعی تا سنگر اقتصادی و تولیدی
رحمتی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است و پس از جنگ در بخش‌های مختلف سپاه خدمت کرده است. او نیمه دوم خدمتی خود را در بخش‌های تولیدی این سازمان فعالیت کرد و چند سالی مدیر عامل گروه پوشاک طلیعه سبز وابسته به سپاه پاسداران بود که چندین شرکت پوشاک و البسه نظامی و غیر نظامی زیرمجموعه این گروه قرار داشت. وی همچنین سابقه عضویت در هیئت مدیره صنعت کفش را نیز داشت و به خوبی با بخش صنعت و عرصه‌های تولیدی کشور آشنا بود. رحمتی پس از بازنشستگی، از حدود یک دهه پیش مدیر عامل شرکت خصوصی «بهینه پوشش جم» شده است.
او در دوره مدیریتی خود در این شرکت اقدامات کم‌نظیری انجام داده است و تولیدات شرکت او به عبارتی موتور محرکه چندین بخش صنعتی شامل بسته‌بندی دارویی، غذایی، تولید نوشت‌افزار و... می‌باشد. افزایش تولید سه برابری و راه‌اندازی خطوط تولیدی ورق‌های pvdc و pvc و گشایش بازارهای فروش جدید در فراتر از مرزهای جغرافیایی بخشی از نتایج درخشان دوره مسئولیت وی در این شرکت بوده است.

محصولات تولیدی شرکت bpj
شرکت bpj در حوزه بسته‌بندی حرفه‌ای که بسته‌بندی دارو و تجهیزات پزشکی جزئی از آن است، فعالیت دارد. این شرکت به عنوان شرکت پیشتاز در صنایع تولید ورق‌های pvc و pvdc و فویل‌های آلومینیومی در ایران مطرح است.
ورق پي‌وي‌سي انواع تجاری گوناگونی دارد که در بخش‌های گوناگون صنایع بسته‌بندی و تولیدی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. یک نوع آن مناسب براي بسته‌بندي داروهایی چون؛ قرص، كپسول، آمپول، سرنگ و انواع مواد دارويي ديگر مي‌باشد. نوع دیگر آن مختص بسته‌بندي داروهاي با ماندگاري بالاست و محافظ این نوع داروها در مقابل رطوبت و گاز است.
شرکت bpj نوع سوم از پی‌وی‌سی را براي بسته‌بندي‌های غذايي تولید می‌کند. امروز بخشی از مواد غذایی با پلاستیک‌های شفاف عرضه می‌شود که ظروف غذاهای فست فودی، ظروف هواپیما، ظروف بسته‌بندی میوه و سبزیجات از جمله آنها است.
ورق‌های مورد کاربرد در صنعت نوشت‌افزار و برای لوازمي مانند فايل، پوشه، جلد و... یا ورق‌های مورد نیاز برای تهیه انواع کارت‌های پلاستیکی مانند كارت‌هاي پوشش‌دار، كارت تلفن، كارت‌های هديه بانکی، كارت‌های اعتباری بانكي، كارت‌های شناسايي فردی و...؛ ورق‌هایی با مقاومت شيميایي بالا و مقاوم در مقابل شكنندگي که در صفحات منتقل‌كننده حرارت و مجاري هدايت‌کننده آب در برج‌های خنك‌کننده همگی از انواع گوناگون ورق‌های پی‌وی‌سی هستند که برخی از آنها را فقط این شرکت تولید می‌کند و هیچ شرکت تولیدی دیگری برای تولید آنها در کشور وجود دارد. برای نمونه تولید ورق کارت‌های اعتباری بانک‌ها و کارت‌های شناسایی برای اولین بار در ایران با تلاش شرکت bpj تولید می‌شود. رحمتی درباره این محصول می‌گوید: «این محصول در داخل تقاضای مصرف بالایی دارد که به دلیل تحریم‌های موجود و هزینه‌بر بودن واردات آن ما تصمیم به تولید آن از چند سال پیش گرفتیم و اکنون در تلاش برای تأمین کامل نیاز داخلی هستیم.»
افزون بر ورق‌های پی‌وی‌سی، ورق‌های پی‌وی‌دی‌سی و فویل‌های آلومینیومی با محدوده ضخامت 20 تا 40 میکرون نیز از جمله محصولات تولیدی این شرکت هستند که در بسته‌بندی‌های دارویی، غذایی و لبنی بهره‌برداری می‌شوند.
یکی دیگر از فعالیت‌های جدیدی که پس از افزایش قیمت ارز به توان مجموعه اضافه شده است، تولید روکش برای ورق‌های mdf است که در صنایع چوب، کابینت‌سازی، مبل و... به کار می‌رود. رحمتی می‌گوید: «این روکش‌ها تا قبل از این عمدتاً از چین، تایوان و کره جنوبی وارد می‌شد، ولی به دلیل افزایش قیمت و کاهش صرفه وارداتی، تولید آن را شرکت شروع کرده است و تاکنون نیز تعداد قابل توجهی از تجار این بخش نیازشان را از شرکت ما تأمین می‌کنند.»

تولید محصول سالم و با کیفیت
به دلیل حساسیت‌های بهداشتی محصولات بسته‌بندی دارویی و غذایی، استانداردهای ویژه محیطی برای شرکت‌های تولیدکننده این محصولات اعمال می‌شود که شامل محیط کارگاهی کاملاً استرلیزه و نیروی کاری با پوشش کامل بهداشتی می‌باشد. شرکت bpj نیز از این محدودیت‌ها و مراقبت‌ها مستثنی نیست و محصولات آن در حالت کاملاً بهداشتی و تحت گواهینامه‌های برتر جهانی تولید می‌شود.
آزمایشگاه نظارت کیفی این شرکت مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری خواص ظاهری و فیزیکی از قبیل آزمایش اندازه‌گیری میزان عبور نور در فرکانس‌های گوناگون، آزمایش اندازه‌گیری سختی مکانیکی، آزمایش اندازه‌گیری میزان جذب نور، میکروسکوپ نوری، آزمایش اندازه‌گیری مقاومت کششی، آزمایش اندازه‌گیری دمای شکست در مقابل تنش و آزمایش اندازه‌گیری میزان چاپ‌پذیری و لامینه شدن می‌باشد.

تأمین نیاز داخل و صادرات محصول
جالب است بدانید که مواد اولیه بسته‌بندی حدود 80 درصد داروهای تولیدی کشور از طریق این کارخانه تولید می‌شود و محصولات دارویی چند کارخانه بزرگ دارویی به نام‌های تهران دارو، تهران شیمی، ایران هرمز، حکیم و... به صورت مستقیم در این شرکت بسته‌بندی می‌شود.
رحمتی می‌گوید: «تمامی داروسازهای عراقی، با واسطه محصولات شرکت bpj را خریداری می‌کنند. کارخانه‌های داروسازی کشور آذربایجان نیز از ورق‌های تولیدی این شرکت در بسته‌بندی داروهای‌شان استفاده می‌کنند. همچنین ارمنستان، افغانستان و ترکیه نیز از دیگر کشورهای هدف محصولات تولیدی شرکت ما ‌هستند.»
هم‌اکنون این کارخانه با 170 نیروی کاری مستقیم و با توان صد درصدی فعالیت می‌کند و مهندسان آن عمدتاً از رشته شیمی با گرایش‌های پلیمر هستند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


شرکت‌های کره‌ای در ایران می‌مانند
ریو جئونگ هیون، سفیر جمهوری کره در ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و کره طی این سال‌ها روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند، گفت: «شرکت‌های کره‌ای بسیار علاقه‌مند هستند تا حضورشان را با وجود تحریم‌های جدید در ایران حفظ کنند و در ایران روابط و اهداف فرهنگی‌شان را ادامه دهند و روابط دیپلماتیک با یکدیگر داشته باشند.» ریو جئونگ هیون ایران و کره را دو دوست قدیمی خواند که روابط معناداری با یکدیگر دارند و طی دهه‌ها همراهان خوبی با هم بوده‌اند.
چرخش اروپا به سمت روسیه
«نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت: «اروپا باید به روسیه روی آورد و از تحریم‌ها که کارکرد غیر سازنده‌ای دارند، خودداری کند.» وی که در زمان تصدی قدرت با روسیه ارتباط خوبی داشت، در این زمینه به یکی از نشریات این کشور گفت: «بیگانه شدن با روسیه هیچ نتیجه‌ای ندارد و به منافع اروپا آسیب می‌رساند. اروپا و روسیه باید در فضای اعتماد، با هم همکاری داشته باشند.» سارکوزی همچنین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را غیرسازنده توصیف کرد.
تحریم‌ها آمریکا را به هدفش نمی‌رساند
«اسکای‌نیوز» نوشت: «دونالد ترامپ می‌خواهد ایران را به پذیرش یک توافق جدید وادار کند که همه رفتارهای به گفته آنها مخرب ایران در غرب آسیا را متوقف کند؛ همچنین جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور را مهار کند؛ اما تحلیلگران می‌گویند تحمیل آنچه مقامات آمریکایی، سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه این کشور غنی از منابع نفتی می‌خوانند، در انجام مأموریت خود شکست خواهد خورد.» «مارک فیتزپاتریک» تحلیلگر برجسته مسائل بین‌المللی در این زمینه می‌گوید: «ایران کشوری انعطاف‌پذیر است، بنابراین تحریم‌ها(به اقتصاد این کشور) آسیب خواهد زد؛ اما نه آنقدر که ایران را به سمت آمریکا برای درخواست مذاکره مجدد ببرد.»
سامانه جدید جایگزین سوئیفت می‌شود
عبدالناصر همتی گفت: «بانک مرکزی تحریم‌های اعلام شده را پیش‌بینی کرده بود؛‌ لذا برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، برنامه‌ریزی کرده است.» رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: «مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجاری انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است.» همتی افزود: «اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را طی ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.» وی افزود: «بانک مرکزی با توجه به احتمال قطع خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت، سامانه‌های جایگزین برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری را پیش‌بینی کرده است.»
کسری تجاری آمریکا به بالاترین حد رسید
وزارت تجارت آمریکا خبر داد، در ماه سپتامبر با رکورد زدن واردات و کاهش صادرات، کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح خود در هفت ماه اخیر رسید. در این گزارش آمده است، کسری تجاری کالا و خدمات در ماه سپتامبر، نسبت به مقدار اصلاح شده ماه آگوست که 3/53 میلیارد دلار بود، افزایش یافته است و با رسیدن به رقم ۵۴ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین کسری تجاری از فوریه تا کنون را ثبت کرده است. واردات آمریکا 5/1 درصد جهش کرد و به رکورد 6/266 میلیارد دلار رسید. صادرات آمریکا 5/1 درصد کاهش یافت و پس از افت در سه ماه متوالی، به 6/212 میلیارد دلار رسید.