شهناز سلطانی/ حالا دیگر حضور بچهها در دنیای مجازی به یکی از دغدغههای مهم والدین تبدیل شده است. آنها خیلی راحت و سریع با هر وسیلهای مانند رایانه و تلفن همراه ارتباط برقرار میکنند و در چشم برهم زدنی سررشته پیدا میکنند. بچهها خیلی زود مجذوب دنیای مجازی با همه امکاناتش میشوند و البته جدا کردن آنها از این غیر واقعی فریبنده سخت است. اگر سدی در برابر این علاقهمندی بچهها قرار ندهیم، چه بسا آنها با مسائلی روبهرو شوند که گاهی حل کردن آنها چنان دشوار و پیچیده است که از دست ما کار چندانی بر نمیآید و باید اهل فن و تخصص به کمک ما والدین
بیایند.
افت تحصیلی
ثمره بازی مجازی
«سیدمرتضی موسویان» رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همین هفته گذشته بود که وی از تأثیر منفی فضای مجازی بر معدل دانشآموزان ایرانی خبر داد. این خبر برای بسیاری از خانوادهها و والدینی که همه همّ و غمشان شده تحصیل فرزندان قطعاً خوشایند نیست و البته تلنگر خوبی است تا کمی محتاطانه اجازه ورود بچهها را به این دنیای مجازی بدهیم.
امروز اغلب بچهها در حصار دیوارهای یک زندگی آپارتماننشینی قد میکشند. در این چهاردیواری که هم بچهها و هم بزرگترها بارها از آنها به ستوه میآیند و لب به اعتراض باز میکنند، هر کس به دنبال یک سرگرمی است تا کمی از درد این شکل غریب زندگی بکاهد. گوشیهای تلفن همراه و تبلتها که فراوانترین نوع وسایل برای اتصال به اینترنت و دنیای مجازی هستند، به شدت در خانواده مورد توجه و علاقه هستند؛ چرا که ساعتهای طولانی این قابلیت را دارند که در اشکال گوناگون همه نوع سنی را سرگرم کنند. بچهها در این بین گاهی از والدین خود پیشی میگیرند و خودشان را علاقهمندتر نشان میدهند.
انتخاب راحتترین راه
متأسفانه گاهی دیده میشود والدین برای اینکه به کارها، وظایف و مسئولیتهای خود با خیال آسودهتر رسیدگی کنند خیلی راحت گوشی تلفن همراه خود را به دست بچهها میسپارند و بچهها هم از خداخواسته ساعتها بدون هیچ درخواست دیگری از والدین غرق در این دنیای پر فریب میشوند. اما هستند خانوادههایی که در برابر این میزان از علاقهمندی بچهها واکنش نشان میدهند و قوانین و مقررات وضع میکنند و جایگزینهای مناسبی برای بازی با گوشی تلفن همراه دست و پا
میکنند.
محتاط باشیم
گوشیهای تلفن همراه، متخصصان حوزه ارتباطات و کودکان را به خود معطوف کرده و سبب شده در این زمینه تحقیقات گستردهای در سطح جهان انجام دهند. نتایج این پژوهشهای علمی یک وجه مشترک را نشان داده و آن این است که اثرات منفی گوشیهای تلفن همراه و بازی بچهها با آنها به مراتب بیشتر از اثرات دیگر آنهاست. بنابراین اگر نگران تربیت و آینده فرزندانمان هستیم شک نکنیم که باید با احتیاط در این باره قدم برداریم و انرژی و وقت صرف آن کنیم.
نگران بچهها باشیم
صاحبنظران حوزه کودک معتقدند، نباید کاملاً بچهها را برای این علاقهمندی و حضورشان در دنیای مجازی محکوم کرد؛ بلکه باید به طور اصولی با این موضوع برخورد کرد؛ چرا که استفاده طولانیمدت و بدون مانع از تبلت یا گوشی تلفن همراه سبب میشود بچهها در غار تنهایی خود فرو بروند و از جمع گریزان باشند. همینطور احتمال آسیب دیدن ستون فقرات و ساختار بدنی آنها دور از ذهن نیست. بلوغ زودتر که در سالها و دهههای اخیر برای والدین نگرانکننده شده است در کمین بچههایی است که بیحد و حصر در دنیای مجازی رها شدهاند. فاصله گرفتن بچهها از دوستانشان و برقرار نکردن ارتباط اجتماعی نیز از موضوعات تأملبرانگیز در این زمینه است. همینطور گرفتار شدن در دام شکارچیان جسم و روح و روان کودک که در این دنیای مکار کم نیستند و البته تأثیرات منفیای که بر تحصیل کودکان دیده میشود.
کنار بچهها باشیم
در جایگاه والدین، از آنجا که در برابر بچهها مسئول هستیم، لازم است پا به پای بچههایمان بیایم تا از آنها حفاظت کنیم. بدانیم آنها چه سرگرمیهایی در این فضا دارند. کنار آنها بنشینیم و ببینیم چه میکنند. سواد خودمان را و همینطور آگاهیمان را در این باره بالا ببریم. اجازه ندهیم بچهها در اتاق و در تنهایی و دور از چشم ما بازی کنند. آنها باید در مقابل چشمان بقیه بازی کنند تا بدانند نمیتوانند خطا کنند و بیراهه بروند و بدانند که ناظرانی وجود دارند که بر کار آنها نظارت میکنند.
قوانین وضع کنیم!
ما در جایگاه پدر و مادر باید قوانین سفت و سختی برای بازی بچهها بنویسیم؛ قوانینی که هم قاطعیت ما را نشان دهد و هم به سلامت بچهها کمک کند. پژوهشها نشان میدهد حداکثر یک ساعت در روز بازی برای بچهها کافی است. آنها باید بدانند که باید براساس قوانینی رفتار کنند؛ قوانینی که میگوید پیش از بازی و پس از آن چه باید کرد. انجام تکالیف مدرسه یا مسئولیتهایی که در خانه برعهده بچههاست، اولویت دارند. پس آنها ملزم هستند ابتدا وظایفشان را انجام دهند بعد بازی کنند. پس از بازی هم برنامهای برای بچهها باید تعریف کنیم تا فکر نکنند وقتشان آزاد است و میتوانند ساعتها به بازیشان ادامه دهند. در برابر اصرار و علاقه آنها به ادامه بازی هم باید مقاومت کنیم، در غیر این صورت رشته کار از دستمان در میرود و بچهها هم که مترصد فرصت هستند، به هدفشان میرسند.
همبازی واقعی
هیچ چیز به اندازه یک همبازی واقعی و نه مجازی! برای بچهها ضروری نیست. بچهها را نباید از این نعمت بزرگ محروم کنیم. ما در برابر آنها مسئولیم، بنابراین تا حد امکان نباید این فرصت مهم را از آنها دریغ کنیم. اگر بچهها در خانه همبازی ندارند، ما به عنوان پدر و مادر باید با دوستان، آشنایان و همسایگانی که مورد اعتماد هستند، مراوده کنیم باید وقت و انرژی صرف کنیم و به خودمان زحمت این رفت و آمدها را بدهیم تا بلکه بچههایمان در کنار همبازیهایشان، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر ذهنی و روانی رشد کنند.
بچهها وقتی به همبازیهایشان میرسند ممکن است ساعتهای طولانی غرق در بازی و شادی شوند. درست شبیه ما بزرگترها که وقتی به دوستان مورد علاقهمان میرسیم، ساعتها و بلکه روزها حرف برای گفتن داریم. بچهها را درک کنیم و گاهی خودمان را جای آنها بگذاریم و از دریچه نگاه آنها به دنیا بنگریم، آن وقت راحتتر میتوانیم بفهمیم آنها به چه چیزهایی نیاز و همین طور علاقه دارند. بازی بخش مهمی از شخصیت کودک را تشکیل میدهد، آن را دست کم نگیریم و برایش برنامه بریزیم و وقت صرف کنیم و متحمل زحمت شویم. این راحتترین کار ممکن است که ساعتها بچهها را در دنیای مجازی به حال خودشان رها کنیم. این رهایی چیزی شبیه قرار دادن بچهها در قفس حیوان درنده است. اگر چنین کردیم منتظر پیامدهای بد آن باشیم.