سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل «بسیج مستضعفین» بیان‌کننده ژرف‌اندیشی و آینده‌نگری اعجاب‌آور آن حضرت نسبت به الزامات و تهدیدات فراروی جهان اسلام و نیاز‌های سرنوشت‌ساز انقلاب و میهن اسلامی است. در مقام یک بسیجی معتقدم استحکام و اقتدار دفاعی و بازدارنده کشور، نفوذ منطقه‌ای و غلبه آن بر توطئه‌های دشمنان را مرهون جاری بودن روحیه و تفکر بسیجی هستیم.

صبح صادق با رویکرد نقد درون‌گفتمانی بررسی می‌کند

 حمزه عالمی/ با گذشت نزدیک به چهل سال از تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و آغاز دهه پنجم آن امروز این نهاد انقلابی در سطح و عمق گسترش نسبتاً زیادی پیدا کرده و به پدیده‌ای مهم در انظار جهانی تبدیل شده است. بی‌شک، یکی از عوامل موفقیت بسیج در گسترش کمّی و کیفی آن، ‌نگاه منتقدانهِ دلسوزانه به تصحیح سیاست‌ها، عملکردها، ‌روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های این شجره طیبه بوده است. ازاین‌رو، برای تداوم پیشرفت تفکر بسیج،‌ نهاد بسیج و بسیجیان، امروز نیز نیازمند بازاندیشی و ارزیابی نقّادانه آن هستیم. این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و ایشان در اجتماع ماه پیش بسیجیان در ورزشگاه آزادی، پس از اینکه سه موضوع «عظمت ایران»، «اقتدار جمهوری اسلامی ایران» و «شکست‌ناپذیری ملّت ایران» را واقعیّاتی درباره وضعیت کنونی ملت و دولت ایران بیان کردند، فرمودند: «در صحنه‌ نبرد سیاسی و نبرد اقتصادی، عیناً مثل صحنه‌ نبرد نظامی اگر جبهه‌ای که احساس پیروزی می‌کند، به خود مغرور بشود، راه پیروزی جلوی او بسته خواهد شد. مغرور شدن به پیروزی، نداشتن نقشه، نداشتن ابتکار برای تداوم پیروزی‌ها قطعاً موجب عقب ‌ماندن در مقابل دشمن و موجب پیشروی دشمن خواهد شد.» (12/7/1397)
بنابراین اندیشیدن و بازاندیشی درباره وضعیّت کنونی بسیج مستضعفین امری ضروری است. در این زمینه به نظر می‌رسد با نگاه به تحولات بیرونی، لازم است درباره اولویّت‌ها و شیوه‌های فعالیت بسیج تأمل کرد؛ یعنی با توجه به فضای پیچیده و سرشار از مسائل، فرصت‌ها و چالش‌‌های داخل و خارج کشور، در اوضاع کنونی آنچه اولویّت دارد را باید با دقّت و هوشیاری بیشتر مورد توجه قرار داد. اکنون در فضای کشور چالش‌هایی همچون تحریم، تورم و رکود، فساد اقتصادی، جنگ رسانه‌ای دشمن و... و فرصت‌هایی همچون اقتدار منطقه‌ای ایران، وجهه جهانی جمهوری اسلامی، همسویی سیاست‌های امنیتی و نظامی روسیه و چین با ایران، شکاف نسبی میان اروپا و آمریکا، شکست آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران، وجود ذخایر زیرزمینی و ارزی مناسب و به ویژه پشتوانه مردمی نظام و سرمایه انسانی آگاه و توانمند، وجود دارند و آگاهی از این موضوعات کار دشواری نیست؛ بلکه مسئله این است که در این وضعیت نیروهای بسیجی و انقلابی، چه اولویّت‌هایی را باید در نظر بگیرند و اجرا کنند تا ضمن جمع‌بندی مسائل و موضوعات بیرونی در اندیشه و رفتار خود، از مبانی حضوری مقتدرانه و کارآمد در وضعیت کنونی برخوردار شوند. در واقع اولویّت‌هایی که در اینجا برشمرده می‌شود، بایسته‌هایی برای نیروهای انقلابی و بسیجی است که ضمن جمع‌بندی مسائل و واقعیت‌های اولویّت‌دار در اوضاع کنونی کشور، راهکارهای مبنایی برای حضور مقتدرانه و کارآمد نیروهای بسیجی در دهه چهارم انقلاب و دوران پس از آن، نیز محسوب می‌شوند. این موارد عبارتند از:
1‌ـ بصیرت عینیّت‌گرا؛ منظور از این مفهوم شناخت نافذ و حکیمانه‌ای است که ما را به کنش وا دارد؛ یعنی تصمیم به اقدامات و کارهای حکیمانه، دوراندیشانه با لحاظ کردن منافع جمهوری اسلامی ایران؛ این موضوع در حوزه بیرونی ناظر به مشکلی اولویّت‌دار است، در واقع می‌توان گفت، یکی از مشکلات اساسی و مهم جامعه ما فقدان عمل و معطل ماندن کارهاست. مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب گویای این امر است که معظم‌له همواره از معطل ماندن کارها و فقدان عمل، گله کرده و آن را یک بیماری و مشکل ملی می‌دانند. نیروهای انقلابی نمی‌توانند تنها عمل و کار را مدّ نظر قرار دهند؛ بلکه عمل و کار همراه با حکمت و بصیرت اولویّت دارد و این موضوع باید در سطح کشور به صورت جدّی نهادینه شود، اما نهادینه شدن آن نیازمند اقدامات فرهنگی عمل‌گونه است؛ یعنی در اینجا تبلیغات و فرهنگ‌سازی شعاری مدّ نظر نیست؛ بلکه اقداماتی که در ذات خود یک حرکت فرهنگی هم محسوب می‌شوند، مانند اردوهای جهادی که در بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با بسیجیان نیز بر اهمیت آن تأکید شده است را باید مدنظر قرار داد. بصیرت عینیّت‌گرا را باید مورد تأمل و کنکاش قرار داد، چون هم مسئله کنونی ما و هم راه درمان مشکلات است. واضح است که تحریم و کمبود سرمایه خارجی یکی از مشکلات عینی کشور است که اندیشیدن درباره چگونگی حل آن کار سختی نیست، آنچه مشکل است، عمل و کار همراه با بصیرت و حکمت است که به صورت مبنایی سبب نگاه به درون و تقویّت ساخت درونی کشور، به مثابه یکی دیگر از اولویّت‌های مطرح، می‌شود. 
2ـ مواجهه نقّادانه با دنیای مدرن و درونی کردن سطوح سخت مدرنیته؛ یکی از مسائل و مشکلاتی که در حوزه عمل و اجرا با آن درگیر هستیم و این مشکل سابقه طولانی در کشور دارد، تفکیک نشدن میان حوزه‌های سخت و نرم مدرنیته است. مدرنیته سخت که همانا متکی بر دقّت، نظم، کار، بوروکراسی کارآمد، قانون‌گرایی و... است، در سایه انتقاد و ردّ مدرنیته نرم، که وجوه فرهنگی و ارزشی دنیای مدرن را شامل می‌شود، فراموش می‌‌شود و اهمیّت آن نادیده گرفته می‌شود. در حالی که در بسیاری از کشورهایی که حرکت کرده و روند رو به‌ جلویی را طی می‌کنند، میان این دو موضوع تفکیک قائل شده‌اند. البته نمی‌توان انکار کرد که این دو سطح سخت و نرم مدرنیته بر یکدیگر مؤثرند، اما به میزان رشد و بلوغ یک جامعه می‌توان، هم از دستاوردهای سخت مدرنیته بهره برد و هم فرهنگ و ارزش‌های خود را در آن حفظ و بلکه تقویّت کرد، به ویژه اینکه اسلام کاملاً در موافقت با بسیاری از وجوه سخت مدرنیته است. در مجموع جامعه کنونی ما با نوعی آشفتگی، بی‌انضباطی به ویژه در حوزه مالی و بانک‌داری، بوروکراسی نسبتاً ناکارآمد، بی‌دقتی و... مواجه است و اعتراضات خیابانی امروز ریشه در این مشکلات دارد. این موضوع در زمینه نگاه به درون و تقویت ساخت درونی نظام و مقابله با تحریم و فشارهای اقتصادی و حتی رسانه‌ای خارج که امروز با آنها درگیر هستیم، نیز بسیار لازم است. جامعه برخوردار از اقتصاد سالم و انضباط مالی، بوروکراسی کارآمد و منظم قابل تحریم نیست و حمایت از این وجوه سخت مدرنیته سبب افزایش قدرت انقلاب اسلامی می‌شود.
3ـ رفتار ارزشی و فارغ از جناح‌بندی؛ رفتار ارزشی به معنای عملی که در حوزه اجتماع، سیاست و اقتصاد بر مدار ارزش‌های دینی و انقلابی باشد، در جامعه در حال کم‌فروغ شدن است و برخی از مسائل همچون فساد اقتصادی یا عملکرد ناروای برخی از افراد منسوب به مسئولان از هر دو جناح سیاسی کشور، سبب شده است سخن گفتن از ارزش و هنجار در فضای کنونی جامعه با دشواری‌هایی مواجه شود. در واقع، ارزش‌ها رنگ‌وبوی حزبی و جناحی به خود گرفته و سیاست حوزه اخلاق را با تهدید مواجه کرده است. در وضعیت کنونی، نیروهای انقلابی و بسیجی بیش از همه باید نماد رفتار فراجناحی و ارزش‌محور باشند. البته از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، با توجه به بیانات ایشان در دیدار اخیر با بسیجیان، رویش‌های انقلاب در میان جوانان بیشتر از ریزش‌هاست. باید گفت، هر چند رهبر معظم انقلاب در این سخنان افزایش رویش‌ها را مطرح می‌کنند، اما با توجه به اینکه معظم‌له تاکنون بارها جوانان انقلابی را مایه امید کشور نامیده‌اند، می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های معظم‌له ضرورت چرخش نخبگان و جایگزین شدن جوانان انقلابی به جای مدیرانی است که دیگر دانش مدیریتی و ابتکارات آنان رو به زوال است؛ یعنی یکی از مسائل و اولویت‌های کنونی جامعه انقلابی و بسیجی، پیشه کردن رفتاری ارزشی، که هم افق با بصیرت عینیّت‌گراست، به منظور جایگزین شدن به جای مدیران خسته و پا به سن گذاشته کنونی بوده و این در پیوند با مشکلات و مسائل کنونی است. رویکرد جناحی و سیاسی برخی افراد به این مسئله با افراطی‌گری مواجه است و آنها به گونه‌ای بیان یا عمل می‌کنند که گویی کشور با فقدان مدیران توانمند و مبتکر مواجه است.
 البته این نقدها به دلایلی مانند وجود مشکل در نداشتن خودباوری در بخشی از مدیران کنونی برای برداشتن گام‌های بزرگ به وجود آمده است؛ اما نسخه‌های بسیاری نیز از موفقیت جوانان انقلابی و فرهنگ جهادی در حوزه مدیریت داریم. 
برای بسیجی‌ها و انقلابیون توسعه و اقتدار روزافزون انقلاب و نظام مهم است و از این رو اگر تصویر غلطی هم ایجاد شده باید با رفتار ارزشی و فارغ از جناح‌بندی تصحیح شود تا زمینه راه‌یابی نیروهای انقلابی و بسیجی به مدیریت‌های کلان کشور در همه دولت‌ها هموار شود.
4ـ پیوند حزم و انقلابی‌گری؛ دو سویه حزم و احتیاط با انقلابی‌گری و اقدامات جهادی، به ظاهر گرایش‌هایی در نقطه مقابل یکدیگرند؛ اما هیچ یک را نمی‌توان به نفع دیگری کنار گذاشت. نه باید گرفتار حزم و محافظه‌کاری شد و نه به بروز رفتارهای خارج از چارچوب نظام به اسم رفتار انقلابی مجال داد. اساساً این دو سویه را با وجود تفاوت ماهوی، نباید در رقابت با یکدیگر قرار داد، اکنون به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ داده یا حداقل چنین تصویری ساخته شده است. در شرایط کنونی در برخورد با مفاسد اقتصادی، حل مشکل تورم و رکود، عمران و آبادانی و... نوعی انفعال حاکم است که باید همگان به دولت در برون‌رفت از این وضعیت کمک کنند. به تبع اولی، یکی از اولویّت‌های مهم نیروهای انقلابی و بسیجی، ترکیب حزم و مصلحت با انقلابی‌گری، پرسش‌گری و مطالبه‌گری است. 
5ـ تفکر موازنه‌بخش؛ تعادل و موازنه یکی از ضرورت‌های مهم برای دنیای ایرانی است؛ چرا که سرزمین ایران، متشکّل از تنوعات فکری‌‌ـ فرهنگی و حتی اقتصادی بسیاری است و از سوی دیگر با برخورداری از حاکمیت مردم‌سالاری دینی، فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری را خلق کرده است؛ یعنی جهان ایرانی یک جهان تک‌ساحتی، بدون تناقض و تضاد و خالی از مسئله نیست. در این وضعیت نمی‌توان تک‌ساحتی فکر کرد و تنها به یک رویکرد ارجحیّت داد. نیروهای انقلابی و بسیجی به ویژه در دهه‌های پیش‌رو باید سعی کنند بخش بیشتری از جریان‌های فکری و سیاسی را در خود جمع کنند و به یک گفتمان فراگیر بیندیشند و البته رهبر معظم انقلاب وقتی از جذب حداکثری سخن می‌گویند و از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت می‌کنند، نیروهای انقلابی را به سوی تعامل و برخوردی با روی گشاده با جریان‌های گوناگون مختلف دعوت می‌کنند. البته این تنها یک رویکرد کلی است و در جزئیّات آن نباید حزم و هوشیاری را فراموش کرد تا بسیج سکّوی پرش حلقه‌های سیاسی خاصی نشود. قصد اصلی تفکر موازنه‌بخش است؛ یعنی باید سعی کرد با جمع کردن بخش‌های زیادی از جریان‌های فکری و سیاسی، میان آنها توازن برقرار و زمینه‌ها و فرصت‌ها را عادلانه برای همه فراهم کرد. این تدبیر از تولید نیروهای گریز از مرکز جلوگیری می‌کند و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد. 
سخن پایانی
آنچه گفته شد، کلیّاتی اساسی در چگونگی نگرش نیروهای بسیجی و انقلابی به مسائل و مشکلات بیرونی و به ویژه تلاش برای ترسیم چارچوب رفتاری در دهه‌های پیش‌روست. همه این مباحث معانی دوگانه هستند و گریزی از این دوگانه‌ها نیست، همچنان که نمی‌توان دوگانه دنیا و آخرت را با ترجیح یکی بر دیگری حل کرد، تنها راه، افزایش رشد و بلوغ فکری است تا بتوان این دوگانه‌ها را در وضعیّتی متعادل کنار یکدیگر قرار داد و سعادت جامعه ایرانی از این طریق ممکن است. نیروهای انقلابی و بسیجی با مجهّز شدن به این مباحث می‌توانند نقش مهمی در آینده سعادتمندانه ایران اسلامی و تداوم تفکر انقلابی ایفا کنند.

پدر شهید مدافع حرم محمدرضا فخیمی


 زینب محمودی‌/  محمدرضا فخیمی یکی از مدافعان تبریزی حرم حضرت زینب(س) بود که 29 آذر ماه سال 1394 در سوریه به درجه رفیع شهادت رسید.
رسول فخیمی، پدر شهید می‌گوید: من متولد 1343 هستم و به شغل پاسداری مفتخرم. دو فرزند داشتم که پسر کوچکم محمدرضا بود. او متولد 1370 بود و در سال 1391 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در تیپ 2 امام زمان(عج) تبریز خدمت ‌کرد. 
ما اصالتاً اهل شهر هریس تبریز هستیم که پیش از انقلاب به تبریز مهاجرت کردیم. خیلی مظلوم و گمنام، شجاع و نترس بود. نماز شب می‌خواند و حساب سال خمسی داشت. از نوجوانی اهل بسیج و مسجد بود. در پایگاه بسیج چند یادواره شهدا برگزار کرد. در هشت سالگی به زبان‌های ترکی، عربی و کردی قرآن قرائت می‌کرد. 
وقتی بحث دفاع از حرم اهل بیت(ع) پیش آمد، داوطلبانه آمادگی خود را برای دفاع از حرم اعلام کرد. پسرم اولین بار به عراق رفت و زمانی که عازم سوریه بود، برادرش برای مراسم پیاده‌روی اربعین در کربلا به سر می‌برد؛ لذا از وی خواستم صبر کند تا برادرش از کربلا بیاید؛ اما پسرم گفت حرم آل‌الله در معرض خطر است، نمی‌توانم بمانم. همیشه می‌گفت، پدر مگر در زیارت وارث نمی‌خوانیم «یا لیتنی کنا معک..»؟! اگر روز عاشورا در کربلا بودیم، نمی‌گذاشتیم دست رقیه سه ساله را ببندند و به اسارت ببرند. محمدرضا دو بار به عراق رفته بود و در مبارزه با پژاک در شمال غرب کشور نیز حضور داشت. در حقیقت دغدغه پسرم اسلام و نظام و تبعیت از ولی فقیه بود و به جوان‌ها سفارش می‌کرد که نگذارید تاریخ تکرار شود. همیشه می‌گفت، «ای خدا از عمر ما بکاه و بر عمر رهبر ما بیفزا.» در وصیت‌نامه‌اش نوشت، اگر شهید شدم و امام زمان(عج) را دیدید، سلام مرا به امام زمان(عج) برسانید.»
محمدرضا در تانک زرهی تخصص داشت و چند جزوه درباره تانک مرکاوا نوشت. روزی که عازم سوریه بود، ما مهمان داشتیم. برخلاف همیشه که ساعت 3 به خانه می‌آمد، آن روز ساعت 10 صبح آمد و به مادرش گفت اگر اجازه می‌دهید می‌خواهم به سوریه بروم. او را سوار ماشین کردیم و به مقرش بردیم. وقتی پسرم را در آغوش گرفتم، می‌دانستم دیگر بر نمی‌گردد. محمدرضا حدود 25 روز در منطقه برای دفاع از حرم اهل بیت‌(ع) خدمت می‌کرد و سرانجام 29 آذرماه 1394 در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید. آنجا هم خدمه بود و هم شکارچی تانک زرهی. هم‌رزمانش درباره محمدرضا می‌گویند شب بود که مأموریت محمدرضا تمام شده بود و می‌خواستند به عقب برگردند، اما فرمانده‌شان گفته بود محمدرضا تانک را به منطقه دیگر ببرد؛ چرا که النصره قصد عملیات داشته است. محمدرضا تا صبح نماز و استغاثه کرده و خیلی متوسل شده است. هم‌رزمانش می‌گویند محمدرضا حتی برای خوردن صبحانه هم نرفت و به دوستانش گفت آماده شوید تا پس از نماز صبح به منطقه برویم. پس از اینکه نماز صبح را خواندند، تروریست‌ها موشک زدند که بر اثر آن ترکش به یک پا و سر پسرم اصابت کرد و شهید شد. پیکرش را پنج روز پس از شهادتش آوردند و در وادی رحمت تبریز قطعه شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شد. 

09100008827/ لطفاً ترتیبی اتخاذ کنید که دوره‌های عقیدتی کارکنان در شهر زیارتی شیراز هم برگزار شود.
09110003674/ چرا گوشه‌ای از هفته‌نامه را به مسائل و مشکلات اقتصادی عدیده کارکنان سپاه اختصاص نمی‌دهید؟
صبح صادق: سعی ما در ستون روی خط همین است. بعضاً بسیاری از پیام‌ها به دلیل ملاحظاتی درج نمی‌شود، اما پیگیری صورت می‌گیرد. در آینده نزدیک نتایج پیگیری‌ها در صفحه 11 درج خواهد شد.
09120004130/ می‌خواستم از زحمات سازمان فرهنگی خانواده برای راه‌اندازی شمیم ازدواج تشکر کنم.
09130007905/ چرا دیگر به درجه‌دارانی که موفق به مجوز تحصیلی نشدند، مجوز نمی‌دهند؟
09140000642/ در چند سال اخیر به خواهران شاغل در سپاه هزینه و سهمیه البسه داده نشده است. چرا مگر خواهران جزو کادر محسوب نمی‌شوند؟ 
09130008473/ بعد از ده سال سابقه کار هنوز وام مسکن کارکنان را نمی‌دهند و فقط شرکت در پروژه را پیشنهاد می‌کنند، لطفاً پیگیری کنید.
09130005359/ لطفاً دوره‌های عقیدتی خانوادگی مشهد را بیشتر کنید.
09140003813/ چرا به جانبازان، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس بازنشسته سال 86 سپاه حق ایثار تعلق نمی‌گیرد؟
09140001056/ از مسئولان محترم خدمات کارکنان کل سپاه پیگیری کنید که چرا مسئله مسکن برادران کد 89 حل نمی‌شود؟
09140007081/ چرا به جای بازنشستگان نیروی انتظامی که هم حقوق می‌گیرند و هم از نگهبانی در بانک‌ها پول دریافت می‌کنند، از بسیجیان جوان که هم قوی هستند و هم از بیکاری کشور کاسته می‌شود، استفاده نمی‌شود./ «علی محمدلو» از خوی
09150007096/ آیا صبح صادق سامانه پیامکی دارد؟ شماره بنده را با ذکر شرایط ثبت بفرمایید.
صبح صادق: خیر سامانه پیامکی برای ارسال اخبار پیامکی صبح صادق نداریم.
09160000365/ مدتی هست که هر چه با نوای ماهانه حقوقی تماس می‌گیریم پاسخگو نیست.
09170000960/ چرا بسیجیان کد 90 با 13سال خدمت هنوز وام حکمت دریافت نکرده‌اند؟
09170001495/ متأسفانه خدمات کارکنان وام خرید کالا را به عنوان وام قرض‌الحسنه سنوات کارکنان حساب کرده است، علت چیست؟
09180001106/ لطفاً به مشکلات بسیجیان کد 89 رسیدگی کنید. ما تمام وقت در اختیار سازمانیم، اما نه منزل سازمانی، نه وام ودیعه مسکن  و هر ماه هم به دلیلی از حقوق‌مان کم می‌شود.
09180007066/ چرا در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های سپاه دارو برای سرپرستان و دیگر اعضا رایگان نیست و پول 70 درصد دارو را می‌گیرند؟
09380006454/ من با سابقه طولانی بسیج و دو سال خدمت و علاقه فراوان به سپاه پاسداران با مدرک لیسانس آی‌تی و مهارت کامپیوتر هر وقت برای استخدام اقدام می‌کنم، چون مدرک پیام نور دارم قبول نمی‌کنند، دلیلش چیست؟ 
09300003950/ برخی فرماندهان با تدریس دو واحد درسی از سوی نیروهای‌شان در دانشگاه مخالفت می‌کنند، اگر پاسداران به عنوان استاد در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، ضرری برای سپاه ندارد.
09380001638/ شبکه استانی ایلام در همه زمینه‌ها حرفه‌ای و به روز عمل کرده که شایسته قدردانی است و می‌تواند الگویی لایق برای دیگر شبکه‌های استانی و نیز ملی باشد.




کتاب «خاکی از جنس آسمان» دربرگیرنده تاریخچه تأسیس و تشکیل بسیج، توسعه تشکیلاتى، مأموریتى و عملکرد این نیرو تاکنون است. این کتاب ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل بسیج، بررسی دقیق مأموریت‌های آن، توسعه سازمان‌ها و مراکز تحت پوشش، به وضع امروز بسیج و مأموریت‌ها و فعالیت‌های جدیدی که می‌توان به این نیروی مردمی واگذار کرد، اشاره داشته است. بنا به گفته دست‌اندرکاران تدوین این کتاب، کار جمع‌آوری اطلاعات و تدوین آن حدود سه سال به طول انجامیده و همین امر سبب شده است این کتاب به یک مجموعه جامع از اطلاعات درباره بسیج تبدیل شود.
مطالب این کتاب به صورت مستند ارائه شده‌ و جنبه تحقیقاتی داشته است و درباره همه اقشار بسیج توضیحاتی همراه با تصاویر و نمودار ارائه می‌دهد.
کتاب شامل چهار بخش «اصول و مبانی بسیج»، «مفاهیم انتزاعی و اندیشه‌های بسیج»، «فضای بسیج ایران» و «شاخه‌های اصلی بسیج» و 19 فصل است. بخش اول درباره پایه‌ها، اندیشه‌ها و مباحث تئوریک است که 10 فصل را به خود اختصاص داده است. بخش دوم شامل کارکردهای بسیج است و این مبحث در پنج فصل آمده و بخش سوم نیز مربوط به اقشار و سازمان‌های مرتبط با بسیج است که در چهار فصل تنظیم شده است. در واقع، این کتاب مرجعیت داشته و درباره تاریخچه، ساختار، تشکیلات، قوانین، عملکرد و رویکردهای بسیج اطلاعات کاملی ارائه می‌کند.
مطالعه تطبیقی بسیج در ایران و دیگر کشورها از ویژگی‌های منحصر به فردی است که در این کتاب وجود دارد و آن را متمایز می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد تحولات اخیر جبهه مقاومت که پس از تاریخ انتشار کتاب بوده نیز جایش در کتاب خالی است. کتاب «خاکی از جنس آسمان» را انتشارات معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه، در قطع وزیری و 525 صفحه در سال 1392 روانه بازار نشر کرده است.



از سیر تکامل لیوان چای بسیجی‌ها توی جبهه‌ها صحبت می‌کرد. می‌گفت، اوایل لیوان‌های پلاستیکی قرمز و آبی بود، بعضی‌ها قوطی‌های حلبی کمپوت رو لیوان کردن، یه عده هم دنبال شیشه‌های مربا از توی کمک‌های مردمی بودند. اواخر جنگ هم به برکت فرماندهان بعثی دشمن لیوان‌های شیشه‌ای غنیمت می‌آوردیم. حتی خودم یک بار لباس ضد شیمیایی پوشیدم و رفتم از کنار چند تا جنازه مونده و ترکیده عراقی ده تا استکان آوردم. حسابی شستم و به بچه‌ها چایی دادم، گفتم غنیمته، همه چایی را خوردند بعد اصل ماجرای لیوان‌ها را گفتم، چهره بچه‌ها دیدنی بود.


 علیرضا جلالیان/ واژه «بسیج» در زبان پارسی اگرچه بار معنایی خاص خود را دارد؛ اما انقلاب اسلامی به آن معنایی جدید و مقدس بخشید و در پس این واژه معانی دیگری نیز نهفته شد که هر بار کسی نامی از بسیج می‌آورد این معانی با آن همراه می‌شود. ایثار و از خودگذشتگی، مقاومت و... از جمله این مفاهیم است. اما همه این مفاهیم در کنار هم از بسیج یک ذهنیت می‌سازد که نشان می‌دهد مجموعه‌ای پویا و فعال است. وقتی سخن از بسیج به میان می‌آید، در ذهن ناخودآگاه مفهوم جوانی نیز نقش می‌بندد. در واقع می‌توان گفت، ذهنیت همه از بسیج مجموعه‌ای جوان است که این ذهنیت در دوران دفاع مقدس شکل گرفته و تا امروز هم باقی مانده و واقعیت هم همین است که بسیج مجموعه‌ای از جوانان است و اگر هم افرادی مسن در بسیج حضور دارند به دلیل داشتن روحیه‌ای جوان است و اصولاً همین ویژگی جوانی در بسیج است که آن را به کارآمدترین ابزار حفظ و ارتقای انقلاب اسلامی تبدیل کرده است. امروز هم که تفکر بسیج ذیل تفکر انقلاب اسلامی در کشورهای محور مقاومت شکل گرفته به خوبی می‌توان همین جوان بودن را در مجموعه‌هایی مانند دفاع وطنی در سوریه و حشدالشعبی در عراق و نیز نیروهای مردمی انصارالله و... دید. 
اصولاً بقای بسیج در گرو جوانی آن است. همین امروز که نیروهای شاخص بسیجی را چه در لباس پاسداری و چه در لباس خدمت در عرصه‌های علمی، محرومیت‌زدایی مدیریت و سازندگی می‌بینیم به خوبی جنبه قالب، جوانی است. همان‌طور که جوانان بسیجی دفاع مقدس را رقم زدند، امروز جوانان بسیجی به میدان‌های نبرد در جبهه مقاومت می‌روند و دفاع از حریم اهل بیت(ع) را رقم می‌زنند و جهانیان شاهدند که میانگین سنی شهدای مدافع حرم ایرانی حدود 25 تا 30 سال است. به اذعان مشتاقان مطالعه زندگی‌نامه‌ها و کتاب‌های داستانی درباره شهدا بسیاری از شهدای دفاع مقدس و شهدای امروز سالکان و عارفانی هستند شاید برتر از بسیاری از سالکان و عارفانی که در سنین پیری به درجات مهمی از عرفان رسیده‌اند. در کنار این در زمانی که کشور دچار رکود در اثر روی کار بودن مدیران سالخورده و فرسوده است که کرسی‌های مدیریت را رها نمی‌کنند، جوانان همین کشور خودکفایی بنزین را رقم می‌زنند. موشک‌ها را نقطه‌زن کرده، پهپادهای مختلف می‌سازند، ایران را جزو ده کشور دارای فناوری کامل هسته‌ای کرده و در علم نانو و بسیاری از علوم، پیشرفت‌های شگرفی را رقم می‌زنند. جوان و بسیجی دو واژه در هم تنیده شده است و هر کس واژه بسیجی را به کار می‌برد، جوانی هم همراه آن است. همین جوان بسیجی رسالت دارد تا در دهه پنجم انقلاب اسلامی در مسیر تعالی اسلام و کشور قدم برداشته و در همه شئون فردی و اجتماعی اقدام به پیاده‌سازی قرآن کند. امروز رهبر حکیم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیش از گذشته در سخنان خود از جوانان بسیجی و آینده انقلاب سخن می‌گویند و همه تکیه و امیدشان در به نتیجه رسیدن آرمان‌های انقلاب اسلامی، همواره جوانان هستند و عمده مطالبات ایشان هم از جوانان بسیجی است و باید به جوان بسیجی در این مسیر بها داد.