فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی گفت: با توجه به اینکه مباحثی درباره قیمت سوخت در جامعه مطرح است، به مردم ایران اعلام می‌کنم کمیسیون انرژی صد درصد مخالف افزایش قیمت سوخت است و رضایتی از این کار در بین اعضای کمیسیون انرژی وجود ندارد؛ البته تا امروز هم هیچ بحثی درباره افزایش نرخ سوخت نشده و همه این حرف‌ها گمانه‌زنی است. مجلس و دولت نیز تاکنون هیچ صحبتی مبنی بر افزایش قیمت سوخت نداشته‌اند.


امروزه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیمی که با پیشرفت علم و فناوری و به ویژه اینترنت در زمینه مسائل مالکیتی مطرح می‌شود، بحث مالکیت معنوی است. مالکیت معنوی در نگاهی کلی به حقی تلقی می‌شود که برای هر فرد خلاق، هنرمند، طراح و نویسنده وجود دارد و آثار غیر مادی را که در اثر تلاش زیاد به وجود می‌آید و در ظاهر جنبه مادی ندارد را مورد حمایت خود قرار می‌دهد تا به نوعی هم سبب پیشرفت علم و انگیزه در جامعه باشد و هم حق و حقوق افراد خالق آثار.
در ادامه سعی بر آن می‌شود مفاهیم کلی مالکیت معنوی و همچنین انواع مالکیت‌های معنوی معرفی شده و توضیحاتی پیرامون «حق کپی» و «حق ثبت اختراع» و «علایم تجاری» داده شود. حق کپی سابقه بسیار طولانی دارد و از سال‌ها پیش نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در سال‌های نه چندان دور این حق به منزله یک حق عام و جهانی برای همه پدیدآورندگان مد نظر قرار گرفته و رعایت کردن آن امری الزامی است.
«حق ثبت اختراع» نیز یکی از پرچالش‌ترین مباحث پیش آمده در سالیان متوالی است و چگونگی استفاده یا حمایت از آنچه اختراع شده، به منظور جلوگیری از ضایع شدن حقوق مخترعان از جمله مواردی است که در مبحث «حق ثبت اختراع» بررسی شده است. با توجه به آنچه یک شرکت بزرگ را از دیگر رقبا متمایز می‌کند و در بلندمدت شاخصی ماندگار برای شرکت خواهد بود، به طور قطعی علایم تجاری نقش بسیار پررنگی در این تصور ایجاد می‌کند و حمایت و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از علایم تجاری نیز مورد توجه این نوشتار است. 
تعریف مالکیت معنوی
مالکیت معنوی به حق و حقوقی ابلاغ می‌شود که یک اثر خلاقانه، یک نوآوری و یک اعتبار کسب و کار را حفظ می‌کند.
انواع مالکیت
در نگاهی کلی، می‌توان مالکیت‌های روزمره‌ای را که ما در زندگی با آن سر و کار داریم، به دو نوع کلی تقسیم کرد که عبارتند از :
مالکیت فیزیکی: مالکیتی است که به اموال و دارایی‌های فیزیکی ما توجه دارد؛ مانند خودرو، لباس، خانه و غیره که این دارایی‌ها ارزش مادی داشته و برای داشتن آنها و اثبات مالکیت معمولاً استناد به یک سند مکتوب یا سند خاصی می‌شود.
مالکیت معنوی: این‌گونه مالکیت‌ها در حالت طبیعی سند یا نوشته مکتوبی ندارند که متعلق بودن آن را به فرد خاصی اثبات کنند؛ مانند ایده‌ای که منجر به خلق یک قطعه موسیقی یا اثر هنری می‌شود.
تفاوت‌های حقوق فیزیکی
 و حقوق معنوی
مالکیت‌های فیزیکی چه برای ایجاد و چه برای ساختن مجدد هزینه‌بر است و به پرداخت هزینه مجدد نیاز دارد. برای نمونه، برای اینکه صاحب یک خانه بشویم، باید هزینه‌ای پرداخت کنیم و همچنین برای داشتن یک خانه مشابه آن بار دیگر نیاز است تا مبلغی بپردازیم، اما در مالکیت‌های معنوی اگرچه برای ایجاد یا خلق آن اثر زحمات فراوانی کشیده شده است؛ اما برای داشتن یا استفاده مجدد از آن به صرف انرژی و هزینه اولیه نیاز نیست. تنها با پرداخت هزینه فتوکپی می‌توانیم یک نسخه از یک کتاب را داشته باشیم. از منظر دیگری نیز می‌توان این دو نوع مالکیت را از هم تمییز داد. اموالی که به آنها مالکیت معنوی تعلق می‌گیرند، پولساز نیستند.
با توجه به آنچه بیان شد و دلایل کاملاً منطقی و قابل قبول که شاید مهم‌ترین آنها پیشرفت یک جامعه باشد، انتظار می‌رود قوانین و مسائل مرتبط با مالکیت معنوی را با آگاهی کامل پذیرفت و رعایت کرد. نبود انگیزه برای مخترعان و افرادی که به نوعی محصولات متفاوت خلق می‌کنند، موجب رکود در جامعه خواهد شد. پس رعایت این قوانین می‌تواند هم به نفع جامعه و هم به نفع خلاقان جامعه باشد و چه بسا خود ما روزی یک محصول جدید خلق کنیم!




 میترا زیدی/ در هفته‌های اخیر، بازار ارز با روند نزولی مواجه بوده و پول ملی در حال تقویت در برابر ارزهای خارجی است. اوایل مرداد ماه سال جاری افزایش انتقادات کارشناسان، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و سوء‌مدیریت‌ها موجب عزل سیف و جایگزینی همتی، رئیس کل بانک مرکزی شد. تلاطم و صعود ارزهای خارجی در برابر ریال ایران به دلایل گوناگونی رخ داد که در این نوشته قصد پرداختن و ذکر عوامل آن را نداریم و تنها اقدامات موفق بانک مرکزی برای کاهش و تعدیل نرخ ارز را بیان می‌کنیم:
1ـ تغییر جهت‌گیری بانک مرکزی: با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و همچنین تغییر در معاونان اداری‌ـ مالی، حقوقی و امور مجلس و معاون بین‌الملل این بانک، سیاست‌های ارزی جهت‌گیری مناسبی پیدا کرد و حاصل این سیاست‌ها کاهش تلاطم‌های ارزی در بازار ارز شد. 
2‌ـ اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی: در این راستا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تأکید کرد: 1ـ سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیر شتابی کارتی برای هر یک از پایانه‌های مجاز، به جز کارتخوان شعبه‌ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ 30 میلیون ریال است. 2ـ سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیر شتابی کارتی برای پایانه کارت‌خوان شعبه‌ای برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ 150 میلیون ریال است. 3ـ سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ 500 میلیون ریال است. 4ـ ارسال کد ملی دارنده کارت در همه تراکنش‌های کارتی به هنگام پاسخ تراکنش اجباری است. 5ـ درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری است. مهم‌ترین بند این بخشنامه آن بود که هر کارت بانکی فقط می‌تواند روزانه 50 میلیون خرید از دستگاه‌های کارتخوان داشته باشد؛ اعمال این محدودیت موجب شد سفته‌بازان و دلال‌های خارج‌نشین که با کارت‌خوان بانک‌های داخلی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند، با محدودیت‌ها و موانعی مواجه شوند.
3ـ ابلاغ دستورالعمل نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات: در 28 آبان سال جاری، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد. در این بخشنامه همه صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز شدند و بانک مرکزی مکلف شد صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی ‌تأمین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق با ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.
4ـ بازار ثانویه ارز: به عقیده کارشناسان، دولت با تصمیم ۲۱ فروردین خود واقعیت بازار ثانویه را انکار کرد و بدون آنکه به نیازهای واقعی در بازار پاسخ روشنی دهد، به آن عنوان قاچاق داده بود؛ اما اکنون با اصلاح رویکردهای در پیش گرفته درصدد است آرامش نسبی در بازار ایجاد شود. در حال حاضر، بانک مرکزی واقعیت بازار ارز را پذیرفته، به آن رسمیت داده و سعی کرده است با انضباط‌گرایی نرخ ارز را در بازار تعدیل کرده و از نوسانات آن جلوگیری کند.
5ـ بسته ارزی بانک مرکزی: بانک مرکزی که هفته اول مرداد ماه با دو خبر مهم تغییر رئیس کل بانک مرکزی و برکناری و دستگیری سیداحمد عراقچی(معاون ارزی) در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته بود، ۱۵ مرداد ماه، بسته جدید ارزی را منتشر کرد و ۲۳ قلم کالایی را که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گیرد، اعلام کرد. به طور کلی، طبق بسته جدید ارزی بانک مرکزی، اطلاعات خریدار و فروشنده ارز، در سامانه سنا درج می‌شود. 
از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که بانک مرکزی باید بازار ارز را از طریق صیانت از عرضه و تقاضای واقعی (و نه تصنعی) و ممانعت از سودجویی و دلالی، مدیریت کند؛ به ویژه اینکه کشور در وضعیت جنگ اقتصادی قرار دارد و اهمیت این مسئله بیش از گذشته است و مراقب بیشتر و مطلوب‌تری را می‌طلبد.

گزارش صبح صادق از همایش بررسی چالش‌های ارزی کشور‌ـ بخش دوم


 محراب دوستی/  در شماره گذشته بخش اول گزارش صبح صادق از همایش بررسی چالش‌های ارزی کشور که به همت معاونت سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و قرارگاه انقلاب برگزار شد، منتشر شد. در این شماره بخش دوم که بخش‌هایی از سخنان دکتر حسین صمصامی‌مزرعه‌آخوند، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و سرپرست وزارت اقتصاد در دولت دهم است، منتشر می‌شود. نحوه تعیین نرخ ارز و سیاست‌های دولت در سال‌های 96 و 97 موضوع بحث این صاحب‌نظر اقتصادی بود که در جمع استادان، مسئولان و هادیان سیاسی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) ایراد شد.
قیمت ارز به دلیل حساسیتی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قیمت کالایی در بازار افزایش یابد، ممکن است در معیشت مردم اثری نداشته باشد، اما نرخ ارز به دلیل اثراتی که در جامعه دارد کل اقتصاد، تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ لذا موضوع ارز یکی از مباحث مهم علم اقتصاد است و در علوم اقتصادی گرایشی با عنوان اقتصاد نرخ ارز برای سطوح کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.
اتفاقی که امروز در اقتصاد کشورمان شاهد آن هستیم، به دلیل مشخص نشدن وضعیت نرخ ارز است. درباره قیمت‌گذاری نرخ ارز دو نگاه در کشور وجود دارد:

نگاه اول؛ واگذاری
 قیمت‌گذاری ارز به بازار آزاد
سؤال اصلی در این بخش این است که آیا ما چنین بازاری داریم که قیمت‌گذاری ارز را به آن واگذار کنیم؟ بازاری که برای تعیین نرخ ارز و مناسب این سازوکار باشد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا در اقتصاد ایران یک بازار منسجم ارزی که بتواند قیمت ارز را کشف کند، وجود دارد؟
بازار نظام‌یافته ارزی یعنی بازار رقابتی که ما را به شرایط بهینه مطلوب می‌رساند و تخصیص کالا و منابع را برای اقتصاد ایجاد می‌کند. این بازار ویژگی‌هایی دارد؛ عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان این بازار خرد هستند. هیچ یک از عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان به تنهایی نمی‌توانند روی نرخ ارز اثر بگذارند. 
در اقتصاد ایران بازار ارزی با چنین ویژگی‌هایی وجود ندارد. اکنون عمده عرضه ارز در بازار کشورمان، ارز ناشی از درآمدهای دولتی یا وابسته به درآمدهای نفتی است. کل درآمدهای ارزی ما در سال 96، 98 میلیارد دلار بوده است که سهم 46 میلیاردی از آن به فروش نفت مربوط بوده است و از مابقی این رقم نیز نزدیک به 50 درصد مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی بوده است. بنابراین در درآمدهای ارزی کشور انحصار وجود دارد، یا به عبارت صحیح‌تر، درآمدها متعلق به دولت یا مربوط به پتروشیمی‌هاست که ساختارشان رقابتی نیست و چند پتروشیمی عمده درآمدهای ارزی ما را در این حوزه تشکیل می‌دهند.
بنابراین در حوزه درآمدهای ارزی که به عرضه ارز در بازار کشور منجر می‌شود، شاهد انحصار هستیم که در دست دولت و شرکت‌های شبه‌دولتی است و این گروه این قدرت را دارند که نرخ ارز را در بازار تعیین کنند و رقابت در این حوزه معنا ندارد.
بخش مهم طرف تقاضای ارز کشور، واردات است. آیا واردات ما این‌گونه است که اگر نرخ ارز بالا رفت، واردات کم شود؟ در بازار رقابتی این وضعیت باید حاکم باشد که با گران شدن ارز، واردات کم شود. در کشور ما در برخی از کالاها این اتفاق می‌افتد، اما بیش از 85 درصد از کالاهای وارداتی ما کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید هستند. کشور این مواد را لازم را دارد و از سویی انعطاف لازم در فناوری تولید در اقتصاد کشور نداریم که اگر وقتی مواد اولیه‌ای به لحاظ افزایش نرخ ارز، افزایش یافت، در داخل تولید کنیم.
بنابراین وقتی ما عرضه و تقاضایی داریم که نسبت به نرخ ارز انعطاف لازم را ندارد، در چنین بازاری نمی‌توان کشف قیمت کرد.
ارزهای خانگی که عموم افراد به صورت انباشته می‌خرند و نگهداری می‌کنند نیز بخش دیگر از عرضه‌کننده‌های ارز در بازار آزاد محسوب می‌شوند. از همه این موارد مهم‌تر و با ارقام بالاتر تزریقات ارزی بانک مرکزی به بازار است.
بخش بزرگی از تقاضاکنندگان ارز در بازار کشور تولیدکنندگانی هستند که برای وارد کردن مواد اولیه و سرمایه‌ای به تأمین ارز نیاز دارند، چون تمامی نیازهای ارزی این طیف از طریق بازار دولتی تأمین نمی‌شود، به ناچار بخشی از نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.
فرار سرمایه از طریق تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج آن از کشور بخش دیگری از تقاضاهای ارزی بازار ارزی کشور محسوب می‌شود.
سفته‌بازی و خرید و فروش ارز که دلالی ارزی محسوب می‌شود، پازل دیگر عرضه و تقاضای بازار ارز آزاد را تشکیل می‌دهد. بخش زیادی از ارز مسافری نیز از طریق بازار آزاد تأمین می‌شود.
تقاضاهای سازمان‌یافته از مرزهای خارج از کشورمان و از سوی کشورهای عربستان و امارات برای خرید و انتقال ارزی کشور نیز بخشی از معضل به‌هم‌ریختگی بازار آزاد ارز کشور را تشکیل می‌دهد. هدف اصلی این کشورها بالا بردن قیمت ارز در کشور و ضربه زدن به اقتصاد کشور است.
با وجود چنین ساختاری در بازار آزاد کشور، به طور حتم این بازار نمی‌تواند مبنای تعیین نرخ ارز در کشور محسوب شود.

نگاه دوم؛ محاسبه نرخ ارز
 بر اساس برابری قدرت خرید 
عده‌ای به جای محاسبه نرخ ارز در بازار آزاد، راهکار برابری قدرت خرید را مبنای محاسبه قیمت ارز قرار می‌دهند. برابری قدرت خرید می‌گوید، قدرت خرید پول ملی دو کشور برابر در نظر گرفته شود. در مبانی برابری قدرت خرید گفته می‌شود، اگر می‌خواهید نرخ ارز را حساب کنید، نرخ ارز باید بر مبنای قیمت نسبی محاسبه شود؛ یعنی از اول قیمت‌های نسبی داخلی و خارجی را داشته باشید و این دو را به هم تقسیم کنید. قائلان به این روش نیز عددهای مختلف و متناقضی از نرخ دلار را مطرح می‌کنند که از دو هزار تومان شروع می‌شود و تا هشت هزار تومان متغیر است. همین آمار مختلف نشان می‌دهد که این روش نیز نمی‌تواند مبنای روشنی برای محاسبه ارز در بازار کشور باشد.

راهکار قیمت‌گذاری ارز
روش و راهکاری که به ذهن بنده می‌رسد و به نظرم از دو روش پیش گفته مفیدتر می‌تواند باشد، این است که ابتدا باید همه متغیرهای اثرگذار روی قیمت ارز را شناسایی و سپس با برآورد قیمت شناور ارز، منابع ارزی کشور را مدیریت کرد و این مبنای قیمت‌گذاری را برای صادرکنندگان و واردکنندگان مواد ضروری اعمال کرد. از سویی باید صادرکنندگان را مجاب کرد تا ارز به دست آمده از صادرات را، به استثنای مواردی که صرف واردات مواد اولیه و سرمایه‌ای این صادرکنندگان می‌شود که میزان آن را بانک مرکزی مشخص کرده است، در سیستم ارزی کشور تزریق کنند، از سوی دیگر ارز با قیمت اسمی شناور به آن دسته از واردکنندگانی داده شود که اقلام ضروری وارد می‌کنند، نه برای واردات قهوه، بخارشوی، لوازم خانگی و... یا حتی به افرادی که مورد تأیید اصناف کشور نبوده‌اند و ارز دریافتی را به مصارف دیگری رسانده‌اند، یا سفرهای تفریحی و... باید در بازار آزاد نیز با سفته‌بازی برخورد شود و جلوی خرید و فروش ارزی‌های اسکناسی گرفته شود. اجرایی کردن ماده 169 مالیات‌های مستقیم که سال 94 رئيس‌‌جمهوری ابلاغ کرد، می‌تواند بر تثبیت قیمت ارز در کشور اثر بگذارد؛ موضوعی که تاکنون معطل مانده و اجرا نشده است.

کارآفرین جوان از موفقیت‌ها و دغدغه‌هایش می‌گوید

 اکبر کریمی/  صنعت دکوراسیون از جمله صنایعی است که با شاخه‌های صنعتی مرتبط، مجموعه بزرگی از حرفه‌ها و مشاغل را شامل می‌شود. این صنعت با انواع صنایع تولیدی پارچه، MDF و چوب‌های صنعتی، پیچ و ابزارآلات صنعتی، سیم و کابل، لامپ و روشنایی، آهن و فلزات، چوب و نئوپان، تولیدی‌های مواد شیمیایی مانند مواد پلی‌اورتان و... مرتبط است و تعداد بسیاری از نیروی کاری کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
در این گزارش یکی از جوانان کشورمان معرفی می‌شود که با وجود داشتن سن کم توانسته است یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دکوراسیون اداری در کشور را راه‌اندازی و مدیریت کند.
میلاد جعفری 31 سال سن دارد و مدیرعامل و صاحب‌امتیاز شرکت «اورنگ گستر سریر آسیا» با ارزش مالی چند میلیاردی است. او را که نگاه کنی، به نظر می‌رسد آقازاده‌ای است که دست به سیاه و سفید نزده و با پول و جایگاه پدری به این پست و مقام رسیده است، اما واقعیت زندگی این جوان چیز دیگری است.حوزه کاری شرکت او دکوراسیون و مبلمان است، اما نه در مقیاس‌های کوچک خانگی، بلکه دکوراسیون و مبلمان سالن‌های همایش، سالن‌های آمفی‌تئاتر، سالن‌های نمایش، اتاق‌های کنفرانس و مجموعه‌های اداری. این مدیر عامل جوان در این باره می‌گوید: «مجموعه ما برای پروژه‌های بزرگ تعریف شده است و مخاطب اصلی ما سازمان‌های بزرگ دولتی هستند و به ندرت پروژه‌های کوچک خصوصی اجرا می‌کنیم.»

اجرای صفر تا صد یک سالن آمفی‌تئاتر
صفر تا صد یک سالن آمفی‌تئاتر، سالن همایش، سالن سینما، سالن جلسات اداری، یعنی از پارتیشن‌بندی، صداگیری دیوارها و در‌ها گرفته تا شیب سالن‌های آمفی‌تئاتر، موکت کردن کف سالن‌ها، سکوی نمایش، چیدمان صندلی‌های سالن، سیستم صوتی، نورپردازی و هر اقدامی که برای تجهیز این نوع اماکن به ذهن‌تان برسد را این شرکت به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.

از 17 سالگی دست به کار شدم
پدر میلاد تحصیلات کارگردانی تئاتر دارد. او میلاد را از کودکی به سالن‌های آمفی‌تئاتر می‌برده است، به همین دلیل الگوها و طرح‌های گوناگون دکوراسیون سالن‌های اجرا و نمایش از سنین پایین در ذهن میلاد شکل می‌گیرد و او را مستعد و علاقه‌مند به این حوزه تولیدی و خدماتی می‌کند،‌ به طوری که این انگیزه بالای کاری، او را در سنین کم به مدیریت تولید یکی از کارخانه‌های برتر کشور در حوزه دکوراسیون می‌رساند. میلاد از نحوه شروع به کارش در این حرفه و موفقیت‌هایش چنین برای‌مان می‌گوید: «در 17 سالگی به عنوان یک کارگر ساده در قسمت روکوبی شرکت «مبلمان سینمایی البرز» مشغول به کار شدم و در فاصله چند ماه در قسمت‌های نجاری، آهنگری، مونتاژ این شرکت کار کردم و با تمامی مراحل تولید و اجرای پروژه‌های دکوراسیون آشنا شدم.
به واسطه حضور در سالن‌های بزرگ سینمایی و تئاتر و سابقه ذهنی که از بچگی به این رشته داشتم، ایرادات ریز و درشت این نوع سالن‌ها را به عنوان یک مخاطب لمس کرده بودم و درک ایراداتی چون شل و سفت بودن صندلی‌ها، ارتفاع سکوی نمایش، طراحی صندلی‌ها و... در وجودم نهادینه شده بود؛ به همین دلیل با توجهی که مسئولان شرکت به دغدغه‌های من داشتند و تشویقات این عزیزان، در اندک زمانی علاقه و قابلیت‌هایم را در این رشته از طریق ارائه ایده‌ها و الگوهای اصلاحی و تقویتی در این حوزه نشان دادم و همین پشتکار عاملی شد تا به فاصله یک سال از شروع به کارم در این شرکت، به عنوان مدیر بخش تولید انتخاب شوم.
در دوره مدیریتم، متوجه نیاز شرکت برای خودکفایی در طراحی و تولید فوم‌های صندلی و مبلمان شدم. به همین دلیل با همکاری عده‌ای از همکاران، خط تولید فوم البرز را راه‌اندازی کردیم که طراحی و ساخت دستگاه این خط تولیدی نیز در داخل کشور انجام گرفت.»
مرحله بعدی پیشرفت کاری میلاد،‌ بستن قراردادهای کاری و اجرای پروژه‌های دکوراسیون اداری به صورت مستقل بود که او در این حوزه چندین پروژه کوچک و بزرگ اداری را اجرا می‌کند و با موفقیت به سرانجام می‌رساند. پروژه‌هایی که با یک سوله و سالن خالی تحویل گرفته می‌شد و با تجهیزات و دکوراسیون تکمیل شده تحویل می‌شد و به اصطلاح صفر تا صد این پروژه‌ها را او به همراه گروه متخصصی که دور هم جمع کرده بود، انجام می‌داد. این نوع فعالیت صرفاً یک فعالیت خدماتی بود که تمامی مواد و محصولات آن از بازار تهیه و در پروژه از آنها بهره‌برداری می‌شد، اما او به دلیل داشتن تجربه در تولید میز و صندلی اداری در شرکت البرز، زمینه بالای ایجاد شرکت تولیدی را نیز داشت و با فراهم شدن سرمایه لازم برای این کار، توانست در سال جاری شرکت خود را با نام «اورنگ گستر سریر آسیا» ثبت و افتتاح کند.
این شرکت در فاصله چند ماهه از افتتاحش توانسته پروژه‌های گوناگونی را در سطح کشور اجرا کند و در حال حاضر با کارگاه‌های تولیدی متعددی از جمله؛ نجاری، پرس‌کاری، آهنگری، جوشکاری و برش فلزات، روکوبی، طراحی و تزریق فوم، وکیوم پلاستیک و مونتاژ که مجهز به ماشین‌آلات صنعتی روز جهان هستند، همکاری می‌کند و به همراه قسمت‌های گوناگون خدماتی شامل؛ مجموعه دفتری، گروه‌های نصب و پشتیبانی فنی،‌ در سالنی به مساحت 4000 متر مربع، در کمال‌آباد استان البرز فعالیت می‌کند و تعداد نیروی کاری مشغول به کار در بخش‌های مختلف آن به بیش از 70 نفر می‌رسد.

علاقه و تجربه دو عامل موفقیت
میلاد جعفری که یکی از کارآفرینان برتر جوان کشور محسوب می‌شود، تکیه صرف به آموزش‌های نظری یا دوره‌های فشرده و کوتاه‌مدت کارآموزی برای دستیابی به موفقیت را کافی نمی‌داند و به جویندگان شغل توصیه می‌کند ابتدا علاقه‌مندی‌های‌شان در حوزه‌های گوناگون را شناسایی کنند و سپس با ورود عملی به این نوع مشاغل مراحل ترقی و پیشرفت‌شان را دنبال کنند. 
او یکی از مشکلات و آفت‌های حرفه خود را نداشتن نظارت و قیمت‌گذاری بر کالای تولیدی و خدماتی می‌داند. به قول میلاد، کارگاه‌های زیرزمینی مختلفی در داخل کشور وجود دارند که بدون اینکه به هزینه‌هایی همچون؛ مالیات، عوارض، بیمه کارگری و... بپردازند، محصولاتی بی‌کیفیت و کم‌کیفیت تولید کرده و به بازار تزریق می‌کنند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


 صلح موقت میان چین و آمریکا
کاخ سفید پس از اجلاس رده‌بالای ترامپ و جین‌پینگ در آرژانتین، اعلام کرد چین و ایالات متحده توافق کرده‌اند تا ۹۰ روز هیچ تعرفه‌ای بر یکدیگر وضع نکنند تا در این مدت به توافقی تجاری برسند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترامپ توافق کرد تعرفه واردات بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین را که قبلاً گفته شده بود در ۱ ژانویه به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، بالا نبرد. در مقابل چین نیز اعلام کرد، میزان قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و دیگر کالاهای آمریکایی را خریداری کند. ترامپ در این زمینه گفته است: «این یک توافق فوق‌العاده است. کاری که من انجام خواهم داد، این است که تعرفه‌ها را افزایش ندهم. چین بازار خود را باز خواهد کرد و تعرفه‌ها را کنار خواهد گذاشت.» گفتنی است، کارشناسان این توافق را یک شکست برای ترامپ و سیاست‌هایش
 دانسته‌اند.
حذف کامل دلار از مبادلات جهانی
حسین شیخ‌الاسلام گفت: «دیر یا زود، دلار از تمامی تراکنش‌های مالی میان ایران و دیگر کشورها کنار گذاشته خواهد شد. اکنون ما در حال همکاری با کشورهای همسایه با ارزهای محلی هستیم.» وی افزود: «تهران، مسکو، دهلی‌نو و آنکارا و برخی کشورهای دیگر با کنار گذاشتن دلار آمریکا از تراکنش‌های‌شان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای گسترش روابط تجاری‌شان با هدف مقابله با فشارهای واشنگتن موافقت کردند.» وی ادامه داد: «در نتیجه، قراردادهای مالی ما با جهان دشوار نخواهد بود؛ زیرا دلار آمریکا از سیستم خارج می‌شود.» شیخ‌الاسلام گفت: «ایران روی خرید و فروش اعتباری با بسیاری از کشورها کار می‌کند. همه پول نفت ایران به عنوان اعتبار در کشورهای خریدار باقی می‌ماند و ما به روابط تجاری از طریق یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برای تهاتر ادامه 
می‌دهیم.»
قطر از اوپک خارج می‌شود
قطر اعلام کرد: «ابتدای سال 2019، یعنی کمتر از یک ماه دیگر از اوپک خارج خواهد شد.» وزیر انرژی قطر توضیح داد: «این کشور همچنان از تمامی تعهدات همانند هر کشوری خارج از اوپک تبعیت خواهد کرد، اما پس از خروج به توافق‌های اوپک متعهد نخواهد بود.» الکعبی در یک نشست خبری گفت: «پس از بررسی راه‌هایی برای تقویت نقش قطر به لحاظ بین‌المللی و طرح‌ریزی راهبرد بلندمدت این کشور، تصمیم به خروج از اوپک گرفته شد.» وی با بیان اینکه تصمیمش سیاسی نیست، گفت: «ما نمی‌گوییم از تجارت نفت خارج می‌شویم؛ اما تجارت نفت تحت کنترل سازمانی است که این سازمان را یک کشور مدیریت
 می‌کند.»
 تحریم‌های آمریکا کاملاً بی‌اساس است
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: «تحریم‌های مرتبط با ایران که برای یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت انرژی روسیه اعمال شد، کاملاً بی‌اساس است.» گفتنی است ماه گذشته آمریکا با ادعای اینکه شبکه روسی‌ـ ایرانی میلیون‌ها بشکه نفت به سوریه و صدها میلیون دلار برای گروه‌های نظامی حماس و حزب‌الله ارسال کرده است،‌ خواستار متوقف شدن این کمک‌ها شد. گفتنی است، در بین چندین فرد و شرکت، شرکت دولتی «پرومسیریوایمپورت روسیه» از زیرمجموعه‌های وزارت انرژی روسیه هم دیده می‌شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده بود، انتقال محموله‌های نفت ایران به روسیه را تسهیل
 می‌کند.