آیت‌الله جنتی با تأکید بر ضرورت آگاهی نامزد‌های نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مربوط به مجلس و وظایف خود و آشنایی با کمیسیون‌های مختلف، پیشنهاد داد که نامزد‌های نمایندگی مجلس پیش از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی را بگذرانند، وی گفت: متأسفانه برخی با ابتدایی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند. نمایندگان در این زمینه نیز باید در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.


محمدرضا فرهادی
کارشناس بین الملل
دولت آمریکا تصمیم گرفت نیروهایش را از شمال و شرق سوریه خارج کند. ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور در توئیتی نوشت:‌ «ما داعش را در سوریه شکست دادیم؛ کاری که تنها دلیل من برای باقی ماندن (نیروهای آمریکایی) در این کشور بود.» کاخ سفید گفته است، نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده این کشور را ترک خواهند کرد. اگرچه هنوز معلوم نیست تمامی ۲۰۰۰ نفر نظامی آمریکایی چه زمانی و به چه شکلی از سوریه خارج خواهند شد. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، کشورش تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه را بررسی کرده و در راستای تأمین امنیت خود اقدام خواهد کرد. این در حالی است که خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از وزیر خارجه این کشور گفت، خروج نظامیان آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی را برای حل سیاسی بحران این کشور ایجاد کرده است. برای تصمیم آمریکا و پشت پرده این ماجرا دو نگاه وجود دارد:
1ـ عده‌ای معتقدند تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از سوریه، مبتنی بر جنگ روانی و تصمیمی صوری است و آمریکا برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی چنین اقدامی را انجام داده است. دلایل موجود در این زمینه عبارت است از:
الف‌ـ آمریکا به دنبال پیاده کردن سناریوی عراق در سوریه است. واشنگتن سال 2010 تصمیم گرفت به طور کامل از عراق خارج شود، اما در عمل خروج نیروهای آمریکایی منوط به ماندن عده‌ای از آنها در پایگاه‌های متعدد آمریکایی‌ها شد.
ب‌ـ آمریکایی‌ها می‌خواهند جای پایی در سوریه داشته باشند. اکنون که بحران داخلی و خلأ امنیتی در سوریه حاکم است، بهترین فرصت برای تثبیت حضور در سوریه است. از سوی دیگر، آمریکا پایگاه‌ها، فرودگاه و مراکز نظامی متعددی در شرق سوریه احداث کرده که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی بلندمدت آمریکا برای ماندن در سوریه است.
ج‌ـ تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها از جمله ترامپ براساس معادله هزینه‌ـ فایده انجام می‌شود. احتمالاً ترامپ در مقابل چنین تصمیمی امتیاز بزرگی را از بازیگران دیگر طلب کرده است. در این میان ترکیه مهم‌ترین بازیگری است که احتمالاً وارد بازی‌های اقتصادی با آمریکا شده است. منافع ترکیه در شمال سوریه از نظر اهمیت به مراتب بیشتر از دیگر بازیگران است، به گونه‌ای که ترکیه همواره شمال سوریه و حضور گروه‌های مختلف در این منطقه را خط قرمز خود به شمار آورده است. از سوی دیگر برخی معتقدند، ترکیه در ازای دادن امتیازهایی به آمریکا، بازگشت عبدالله گولن را خواستار شده است.
2‌ـ عده‌ای معتقدند، تصمیم آمریکا جدی است و واشنگتن براساس برنامه‌ریزی موجود نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد. دلایل این گروه عبارت است از:
الف‌ـ آمریکا اگرچه تصمیم به خروج کامل از سوریه گرفته، اما خروج آن به صورت تدریجی مقطعی است، نه فوری و دائمی؛ یعنی آمریکا در راستای حمایت از گروه‌های همسو برخی نیروهای خود را در قالب گروه‌های مستشاری و آموزشی در سوریه نگه می‌دارد. 
ب‌ـ آمریکا اکنون در جورچین سوریه با بازیگران مختلفی روبه‌رو است که ظرفیت ایجاد اختلافات سیاسی و نظامی دارند. ترامپ با هدف جلوگیری از کشمکش با بازیگران دیگر تصمیم به خروج از سوریه گرفته است.
‌ج‌ـ واشنگتن با چنین رویکردی حامل این پیام است که کشورهای دیگر نیز باید از سوریه خارج شوند. در این میان تأکید آمریکا بر روسیه و ایران است.
دـ آمریکا به ارتش‌های عربی و نیروهای محلی فضای مناسبی خواهد داد که عملکرد نظامی را در شرق سوریه در اختیار بگیرند و این یعنی ورود بازیگران دیگر به بحران سوریه در لوای خروج آمریکا از سوریه.
نکته پایانی اینکه، تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه با ابهام جدی روبه‌رو است و به تأمل بیشتری در شناخت اهداف و پشت پرده ابعاد گوناگون آن نیاز دارد. البته سوریه در مقطع کنونی در حال گذار از بحران نظامی و ورود به مرحله سیاسی است و همین عاملی برای توجه دیگر کشورها به دمشق است. سوری‌ها باید هوشمندانه در این حوزه عمل کنند.

نگاهی به ماجرای نماینده سراوان و واکنش‌ها به آن


  امین پناهی/  داغ‌ترین سوژه فضای مجازی طی روزهای اخیر، پخش شدن کلیپ حدود یک دقیقه‌ای است که مشاجره‌ای میان کارمند گمرک و نماینده سراوان در مجلس را نشان می‌دهد. ویدئویی که برخی از پایگاه‌ها و شبکه‌های خبری درباره آن نوشته بودند:‌ «اظهارات رکیک محمد باسط درازهی نماینده سراوان». 

کلیپ اول
ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که نماینده سراوان قصد ورود به گیت را دارد که کارمند گمرک جلوی او را می‌گیرد و وی با دخالت یکی از مراجعه‌کنندگان مجبور به ترک محل می‌شود.
در کلیپ منتشر شده چند نکته روشن است؛ اول اینکه، کارمند گمرک هیچ هتاکی یا بی‌ادبی به نماینده نمی‌کند. دوم اینکه، نماینده با بی‌ادبی تمام نه تنها به کارمند، که به کشور نیز توهین می‌کند. بعداً مشخص می‌شود که این نماینده قصد داشته با خودروی یکی از دلالان خودرو وارد گیت گمرک شود که در مقابل مخالفت کارمندان شروع به فحاشی و تهدید می‌کند.

کلیپ دوم
پس از آنکه کلیپ در فضای مجازی دست به دست می‌شود، واکنش‌های فراوانی نسبت به آن نشان داده می‌شود، به طوری که رسانه‌های آن طرف آبی، از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و یورو نیوز به سرعت این کلیپ را منتشر می‌کنند. حتی برخی معتقدند این کلیپ برای اولین بار در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته است. 
اما در حالی که بازار ساخت کلیپ بسیار داغ است، این نماینده با انتشار کلیپی جدید جلوی دوربین حاضر شده و توضیحاتی می‌دهد. وی کلیپ منتشر شده را قسمت تقطیع شده‌ای از انتظار خود و البته فحاشی کارمندان گمرک به خود می‌داند که یک عده مغرض به واسطه برنامه‌های رایانه‌ای آن را اینگونه منتشر کرده‌اند. البته او معتقد است که ارباب رجوعی که موجب خروج او از دفتر گمرک شده است به مردم بلوچ و اهل سنت و همچنین مقامات کشور توهین کرده است. نماینده سراوان می‌کوشد فضایی قومی‌ـ مذهبی برای تحریک هم‌شهری‌ها و هم‌مذهبانش ایجاد کند تا به نوعی سبب شود موضوع اصلی را با ایجاد شبهات جدید بپوشاند. صحبت‌هایی که البته بی‌تأثیر است و نه تنها مردم بلوچ توهینی در کلیپ اصلی به خود مشاهده نمی‌کنند؛ بلکه توهین‌های او به کارمند سبب خشمگین شدن ارباب رجوع می‌شود.

جلسه غیرعلنی
فردای آن روز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی این اتفاق ترتیب می‌دهد که بخش کوچکی از این جلسه نیز وارد فضای مجازی می‌شود که در کلیپ منتشر شده هم چند نکته نمایان است؛ اول اینکه، نماینده هتاک در این جلسه کارمند مؤدب را هتاک به خود می‌داند و هشدار می‌دهد اگر از حق خود کوتاه بیاید فردا نوبت دیگر نمایندگان است که با چنین صحنه‌ای مواجه شوند. دوم تهدید این نماینده است که می‌گوید، در صورتی که وزیر اقتصاد استیضاح، رئیس گمرک برکنار و با کارمند گمرک برخورد نشود، همین امروز استعفا می‌دهد و به دانشگاه باز می‌گردد و سومین نکته که از دو نکته پیشین عجیب‌تر است دستور رئیس مجلس برای شناسایی و برخورد با فردی است که از این غائله فیلم گرفته و منتشر کرده است.
جالب اینجاست که این کلیپ از جلسه غیرعلنی مجلس نیز انتشار گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا می‌کند و کاربران نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند!
هیئت ‌نظارت بر نمایندگان مأموریت می‌یابد که این موضوع را بررسی و رأی نهایی خود را اعلام کند. البته در اینجا هم سخنان عجیبی از سخنگوی این هیئت بر روی خروجی پایگاه‌ها قرار می‌گیرد. جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان می‌گوید: ‌«ما هم الفاظ به کار برده شده را تأیید نمی‌کنیم، ولی قبول کنید که نمایندگان با فشارها و درخواست‌های زیادی مواجه هستند.» اما بخش عجیب‌تر آنجایی است که می‌گوید: «فشارهای زیادی به نمایندگان از ناحیه مردم برای رفع مشکلات‌شان وارد می‌شود، بهتر است آنها توقعات‌شان را کمتر کنند، یا طوری تنظیم کنند که این همه فشار به نمایندگان وارد نشود تا شاهد چنین واکنش‌هایی که مورد تأیید ما هم نیست، نباشیم.» 
یعنی اینکه پس از این حتی مردم نباید پیگیر مطالبات‌شان از نمایندگانی باشند که برای حل مشکلات‌شان آنها را به مجلس فرستاده‌اند. اما اتفاقات عجیب درباره این پرونده تمامی ندارد. رأی نهایی هیئت نظارت بر نمایندگان را جمالی سخنگوی این هیئت چنین اعلام می‌کند: «در این جلسه اعضای حاضر، با اکثریت آرا، به این جمع‌بندی رسیدند که بازدید سرزده از دستگاه‌ها و بررسی عملکرد آنها جزو وظایف نظارتی نمایندگان مجلس است و مسئولان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، البته در این جلسه، هیچ‌کس برخورد و درگیری‌های لفظی بین دو طرف را تأیید نکرد.»
ورود نماینده سراوان به محل گمرک برای رتق و فتق امور مربوط به یکی از واردکنندگان خودرو که با خودروی شخصی این واردکننده نیز صورت می‌گیرد، بازدید سرزده از گمرک قلمداد شده و نماینده هتاک به طور کامل تبرئه می‌شود.

بازتاب‌ها
هر چند این رأی پایان پرونده آقای نماینده در هیئت نظارت بر نمایندگان است، اما این پرونده در فضای مجازی گشوده است و اظهارنظرها همچنان ادامه دارد.
علی علیزاده تحلیلگر سابق بی‌بی‌سی هم در صفحه توئیتر خود چنین می‌نویسد:‌ «1ـ نماینده سراوان به یک کارمند توهین می‌کند. ۲ـ یک شهروند وقتی می‌فهمد هتاک نماینده مجلس است با اردنگی بیرونش می‌کند ۳ـ این صحنه باشکوه، این جسارت شهروند عادی محصول مستقیم تبدیل ایرانیان از رعیت به شهروند در انقلاب اسلامی است. دوره پهلوی کسی جرئت تخیل چنین صحنه‌ای را هم نداشت.»
عده‌ای هم در حمایت از کارمند قانونمدار گمرک تجمعی را برگزار کردند؛ تجمع‌کنندگان در تهران با شعار «من هم کارمند گمرک هستم»، خواستار استعفاي نماینده سراوان شدند، آنها همچنین حمایت 40 نماینده مجلس از محمد باسط درازهی را محکوم کردند.
محمدعلی ابطحی در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «به وزیر اقتصاد پیشنهاد می‌کنم به کارمند مؤدب گمرک که جلوی نماینده سراوان قانونمداری کرد، حکم مدیریت گمرک منطقه بدهد تا اخلاق رشد کند و زیاده‌خواهی و فحاشی کم شود. باور کنید این حکم بهترین راه عملی احترام به قانون است و مشوق کارمندان وظیفه‌شناس.»
یکی از کاربران از وضعیت پیش آمده برای کارمند گمرک چنین می‌نویسد:‌ «پرونده محمد بهنیا کارمند قانونمدار گمرک به هیئت تخلفات اداری ارسال شد، همزمان، درازهی نماینده هتاک و سارق علمی توسط مجلس تبرئه و از طرف نمایندگان مسئول پیگیری پرونده آتش‌سوزی مدرسه زاهدان شد.»
کاربری از تبرئه شدن محمد بهنیا برای مختومه شدن پرونده نماینده سراوان چنین خبر داد:‌ «با فشار افکار عمومی؛ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان محمد بهنیا رو تبرئه کرد تا پرونده نماینده سراوان هم مختومه بشه! اما برای ما هنوز مختومه نشده! آقای درازهی مگه نگفتی اگر کارمند و رئیس گمرک اخراج نشن استعفا میدی؟ خب استعفا بده! منتظریم!»
عده‌ای هم خواستار ورود قوه قضائیه به موضوع برای پیگیری آن شدند و خواستند با برخورد جدی با نماینده هتاک جلوی دوباره به وجود آمدن این اتفاقات گرفته شود. قرار نیست هر نماینده تنها به سبب آنکه نماینده است اجازه داشته باشد برای انجام هر کاری و به هر کسی که بخواهد توهین کند. کما اینکه در کلیپ منتشر شده می‌بینیم این نماینده به تمام مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی توهین می‌کند. 
اما در کلیپی دیگر که از سوی نماینده شبستر در مجلس منتشر شد، آمده است: «کسانی که رأی نداده‌اند، حق ندارند شکایت کنند و اگر صدای‌شان دربیایید خود او آنها را خفه خواهد کرد!»
این کلیپ نیز نشان‌دهنده آن است که برخی از نمایندگان به مرتبه خودطلبکارپنداری رسیده‌اند و فکر می‌کنند مردم بدهکار آنان هستند. اتفاقی که باز هم واکنش کاربران مجازی را به خود جلب می‌کند: «حتی ارباب‌ها هم با رعیت خود این‌ طور صحبت نمی کردند.»

حرف آخر
با وجود نمایندگان با سابقه و متعهد به شئون اخلاقی و دینی و دلسوز و مردمی، متأسفانه برخی از کسانی که به اسم نمایندگان مردم توانسته‌اند با جلب رأی وارد خانه ملت شوند، در تراز مجلس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نیستند. از نمایندگانی که با فهرست چند ورشکسته سیاسی و با تَکرار فتنه‌گران وارد مجلس می‌شوند، بیش از این هم انتظار نیست. امام خمینی(ره) فرمودند: «مجلس عصاره فضایل ملت است»، اما واقعیت آن است که مجلسی که دچار باندبازی و جناح‌گرایی باشد و خود را از روند قانونی موجود در کشور مصون بداند، نمی‌تواند عصاره فضایل ملت باشد. در واقع، شاید مسئولیت این اتفاق بزرگ با ملت باشد؛ چرا که مردم باید کسی را انتخاب کنند که اسوه اخلاق، تعهد و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران و حقوق مردم باشد، نه در پی مصالح و منافع شخصی خود. به یقین این اتفاقات نتیجه برخی انتخاب‌های اشتباهی است که کرده‌ایم و اگر می‌خواهیم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم باید از این پس در انتخاب‌های‌مان بیشتر دقت کنیم.




   روح‌الله صنعتکار/  سوئیفت شبکه‌ای رمزنگاری شده برای انجام مبادلات مالی میان بانک‌های گوناگون است که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند و مقر اصلی آن در بلژیک قرار دارد؛ اما اعضای هیئت‌مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. این شبکه دربرگیرنده ۱۰ هزار بانک با میلیون‌ها شعبه در سراسر جهان است که سالیانه میلیاردها تراکنش مالی از طریق سوئیفت انجام می‌دهند و همین مسئله سبب شده است برقراری ارتباط با این شبکه اهمیت داشته باشد.
شبکه سوئیفت به منظور ارسال و دریافت هر گونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین در عرصه پرداخت‌های بین‌المللی ظهور کرده‌اند. یکی از آنها شبکه پرداخت ریپل است که پیش‌بینی می‌شود بتواند با رفع مشکلات سوئیفت، انحصار این شبکه پیام‌رسانی را نیز با چالش مواجه کند.
آمریکا در چارچوب اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران دسترسی ایران به سوئیفت را نیز مسدود کرد تا راهبرد فشار حداکثری محقق شود. در این زمینه ۱۶ نماینده جمهوریخواه در مجلس سنا، در نامه‌ای به استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده از او خواستند همه اقدامات لازم را برای قطع ارتباط ایران با سوئیفت انجام دهد. در شرایطی که تلاش آمریکا برای مسدودسازی دسترسی ایران به شبکه مبادلات مالی سوئیفت شدت گرفته، این روزها افزون بر سیاستمداران اروپایی به ‌ویژه آلمانی‌ها، بازرگانان ایرانی هم برای رفع انسداد مسیر نقل‌وانتقال پول دست ‌به ‌کار شده‌اند تا در پسابرجام راهی به جز سوئیفت آمریکایی کسب کنند.
ایران سال‌هاست نمی‌تواند مستقیم از دلار برای مبادلات مالی استفاده کند و حتی در پسابرجام نیز که ارتباط بانک‌های ایرانی با سوئیفت برقرار شد، همچنان تحریم دلار پابرجا ماند. بر أساس این، ایران به ‌دنبال حذف دلار آمریکا از گزارشگری مالی و تجارت خارجی خود است و تلاش می‌کند با جایگزینی دیگر ارزهای جهان‌ به‌ جای دلار و استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه به این مهم دست یابد.
در این میان، نکته قابل ‌توجه این است که آمریکا در تحریم‌های خود کسانی را که با ایران مبادله مالی دارند، فارغ از اینکه با چه ارزی کار می‌کنند جریمه خواهد کرد؛ پس لازم است طرف‌های همکاری ایران در مبادلات مالی، منافعی در آمریکا نداشته باشند و بتوانند بدون استفاده از دلار فعالیت کنند.
سوئیفت به واقع عامل آمریکا برای ادامه سلطه‌گری دلار در جهان است. کار به آنجا می‌رسد که هم‌پیمانان آمریکا هم به دنبال استقلال نسبی هستند؛ برای نمونه، به تازگی هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است: «اتحادیه اروپا باید برای مستحکم کردن استقلال خود، یک سیستم مالی مستقل از آمریکا ایجاد کند تا بتواند در عملیات مالی، مستقل از واشنگتن عمل کند.»
در برجام به اصطلاح اروپایی قرار بود اروپا سازوکار ویژه‌ای برای تسهیل تجارت با ایران تا 10 آبان طراحی کند و به اجرا برسد؛ ولی تا به امروز این وعده اروپایی‌ها عملی نشده و با توجه به بدقولی‌های سابق، این تردید وجود دارد که آیا اروپا قصد نجات واقعی برجام را دارد یا باز هم مانند گذشته می‌خواهد در زمین آمریکا بازی ‌کند!
وزیر امور خارجه کشورمان چند روز پیش به نوعی از اتلاف وقت اروپا در این زمان به بهانه سوئیفت اروپایی یا همان spv خبر داده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد بهترین کار استفاده از سامانه‌های مالی مطمئن‌تر منطقه‌ای و داخلی است که البته در حال انجام است و بهتر است این مسئله جدی‌تر گرفته شده و زین پس نگاه ملتمسانه به غرب را پایان دهیم.


محمدرضا مرادی
روزنامه نگار
آمریکا در طول چهار سال گذشته در یمن شریک جنایات عربستان بوده است، به طوری که رد پای آن در جنایت‌های عربستان در یمن به طور کامل مشهود است. اما پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایات رژیم سعودی، مجلس سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار پایان دادن آمریکا به حمایت از عربستان در جنگ یمن شد. قطعنامه مذکور که با ۵۶ رأی موافق در برابر ۴۱ رأی مخالف به تصویب رسید، به دولت ترامپ ۳۰ روز فرصت داده است که تمامی نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند و این نخستین بار است که یکی از دو مجلس کنگره آمریکا از قطعنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از جنگی که به تأیید کنگره نرسیده است، حمایت می‌کند. قطعنامه سنا همچنین از کاخ سفید می‌خواهد برای ادامه حضور نیروهایی که در یمن با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده مبارزه می‌کنند نیز از کنگره مجوز بگیرد. در واقع، تصویب این قطعنامه شکستی برای عربستان محسوب می‌شود. اما هدف سناتورها از تصویب این قطعنامه چیست؟
آمریکا در طول چهار سال گذشته از چند طریق در جنگ یمن نقش‌آفرینی کرده است. سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در یمن یکی از این روش‌ها بوده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به تازگی در این زمینه اعلام کرده است که هزینه‌های سوخت و سوخت‌رسانی برای ائتلاف عربی به رهبری عربستان محاسبه شده و قرار است از عربستان و امارات متحده عربی 331 میلیون دلار طلب شود. افزون بر این فروش انواع بمب‌ها به عربستان نیز یکی از مصادیق مشارکت آمریکا در جنگ یمن بوده است. در پی حمله هوایی ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان در بازاری در منطقه ضحیان استان صعده در مرداد ماه 97، 40 دانش‌آموز شهید و ۷۷ نفر نیز زخمی شدند. در پی این حمله منابع رسانه‌ای یمن اعلام کردند، در محل حمله هولناک ائتلاف سعودی متجاوز به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بقایایی از بمب‌های آمریکایی کشف کرده‌اند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی اختصاصی در این باره اعلام کرد، بمبی که به کشته شدن ۴۰ کودک یمنی منجر شد، از نوع ام‌کی ۸۲ ساخت کارخانه‌های لاکهید مارتین آمریکا است. به گزارش سی‌ان‌ان این بمب از همان نوعی است که در حمله هوایی به یک مراسم تدفین در اکتبر سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته و به کشته شدن ۱۵۵ یمنی منجر شده بود. پیش از آن هم در مارس سال ۲۰۱۶ در حمله هوایی به یک بازار محلی باز هم از این نوع بمب استفاده شده بود که به مرگ ۹۷ نفر انجامید. آمریکا در سال 2016 تأیید کرد که بمب‌های «ام‌کی82» را در اختیار عربستان، امارات، فرانسه و عراق قرار داده است. موضوع دیگر این است که نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد، ارتش آمریكا اواخر سال 2017 یك گروه ده‌ها نفره از نیروهای ویژه «گرین برت» (کلاه سبز) را به مرز عربستان سعودی با یمن اعزام کرد. این كماندوهای ارتش آمریکا به مكان‌یابی و تخریب انبارهای موشک انصارالله در یمن كه برای حمله به ریاض و دیگر شهرهای عربستان از آنها استفاده می‌شد، کمك می‌کردند. 
در واقع، آمریکا با این اسنادی که نشان‌دهنده و اثبات‌کننده مشارکت این کشور در جنایت علیه مردم یمن است به دنبال فرار از این واقعیت است. البته برخی کارشناسان معتقدند، این مصوبه سنای آمریکا نیز نوعی بازی با افکار عمومی است و واقعی نیست؛ چرا که دونالد ترامپ به راحتی می‌تواند آن را وتو کند. به دنبال قتل جمال خاشقجی فشارهای جهانی بر بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی نیز افزایش یافته است و اکنون همه وی را یک جنایتکار جنگی می‌شناسند و این موضوع برای آمریکا هزینه‌هایی خواهد داشت. بنابراین از این زاویه سنای آمریکا قصد دارد با هدف ترمیم چهره آمریکا نزد افکار عمومی، به نوعی مرز خود با عربستان در یمن را پررنگ‌تر کند. حتی اگر قطعنامه سنای آمریکا واقعی نباشد و نوعی بازی با افکار عمومی تعبیر شود، باز این موضوع برای عربستان یک شکست بزرگ است.


   مهدي سعيدي/ موضوع پذيرش مسئوليت در نظام اسلامي، يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي منحصر به فرد نظام مردم‌سالاري ديني است که آن را از ديگر الگوهاي حکومتي به ویژه نظام‌هاي دموکراتيک ممتاز می‌کند. منطق پذيرش مسئوليت در نظام اسلامي مبتني بر جهان‌بيني توحيدي و الزامات انسان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه آن شکل مي‌گيرد که در تباين با جهان‌بيني مادي و رويکرد اومانيستي غربي قرار دارد.
ابعادي از اين منطق را رهبر معظم انقلاب اسلامي به تازگي(27 آذر) در ابتداي درس خارج فقه شرح داده‌اند. معظم‌له با بيان حديثي از پيامبر گرامي اسلام(ص) درباره‌ «اثرات و تبعات اخروي رياست»، اين حديث و لزوم پرهيز انسان از تلاش براي دستيابي به «رياست» مگر در مواقع تکليف را شرح دادند.
اين نگرش پنجره جديدي در مناسبات سياسي و رقابت‌هاي سياسي حاصل از آن ايجاد مي‌کند که در مرحله تشکيل دولت اسلامي بايد به آن توجه کرد. متأسفانه، سيطره گفتمان ليبرال دموکراسي در مسئله کسب قدرت و رقابت سياسي که در نظام‌هاي آموزشي از مدرسه تا دانشگاه و... ترويج مي‌شود، مانع از تفوق گفتمان ديني در اين زمينه و شرح و بسط محاسن و جذابيت‌هاي آن است. 
از اين منظر بايد در مفهوم قدرت و رقابت‌هاي سياسي رايج در فرهنگ سياسي کشور بازنگري بنيادين داشت. در نگاه اسلامي، رقابت براي کسب قدرت، مفهومي باطل و مذموم است، مگر آنکه کسب قدرت با هدف اقامه حق و عدالت باشد و اين امر نيز تنها از سوی صاحبان صلاحيت ممکن خواهد بود. در اين نگرش حتي صاحبان صلاحيت نيز از پذيرش قدرت اعراض دارند، مگر آنکه بر آنان واجب عيني و تعييني شود.
واقعيت آن است که ريشه قدرت‌طلبي را بايد در روح زياده‌خواهي و انحصارطلبي و فرعونيت نفس آدمي جست‌وجو کرد، آنچنان که تمايل دارد همه امکانات در اختيار وي قرار گيرد و همه خواهش‌ها و تمناهاي وي محقق شود. بر اين حب شهرت و تبرج را بیفزایید که در صورت تکيه زدن بر جايگاه قدرت سياسي، قابل تحقق و ظهور و بروز است. اما در نظام تربيتي اسلامي، انسان مؤمن در فرايند عبور از نفسانيت و تربيت و رشد کمالات و فضایل انساني قرار دارد و اين فرايند به واقع فرايند تدريجي نهادينه‌سازي اعراض از قدرت‌طلبي و حب دنيا است.
البته اين نگرش تقويت‌کننده روحيه فرار از مسئوليت نيست؛ بلکه فرهنگي است که از دل آن مسئوليت‌ها با صلاحيت‌ها همراه و قرين خواهد شد. فراموش نکنيم که در جهان‌بيني توحيدي، آدمي موجودي مسئول معرفي مي‌شود که در قبال خدا، هستي، خود، ديگران و جامعه مسئول است و پذيرش مسئوليت خود به مثابه راهي براي تعالي شناخته شده است؛ اما در نهايت در قبال همه مسئوليت‌ها بايد پاسخگو باشد؛ از این رو اين اتهام که چنين نگرشي به مسئوليت‌گريزي مي‌انجامد، محلي از اعراب ندارد.
يکي از مهم‌ترين برکات حاکميت چنين گفتماني در عرصه سياسي کشور، جلوگيري از رشد فساد در عرصه قدرت است. بخش عمده‌اي از معضلات نظام‌هاي سياسي، فساد ناشي از به قدرت رسيدن زياده‌خواهان بدون صلاحيتي است که خود عامل فساد بوده و زمينه فساد را نيز به صورت مافيايي گسترش مي‌دهند. در صورت مبارزه با اين مافيا بخش عمده‌ای از مفاسد ريشه‌کن خواهد شد.
دستاورد مهم اين رويکرد آماده‌سازي بسترها براي تحقق شايسته‌سالاري است. 
اگر کارآمدي را مهم‌ترين انتظار مردم از نظام‌هاي سياسي بدانيم، بايد يادآور شويم که مهم‌ترين دستاورد به قدرت رسيدن صاحبان صلاحيت، تحقق کارآمدي است. از دل اين کارآمدي چرخ حرکت حاکميت براي حل مشکلات مردم با سرعتي دوچندان به چرخش در خواهد آمد و آثار و برکات آن را در تغيير شرايط به نفع مردم شاهد خواهيم بود.
امروز تحقق دولت اسلامي به منزله يکي از آرمان‌هاي نظام اسلامي در گرو نهادينه شدن اين اعراض از قدرت در مناسبات سياسي است که بايد به فرهنگ عمومي در فضاي سياسي کشور بدل شود.


   حسین عبداللهی‌فر/ آگرچه مخاطب عام سخنان هشدارآمیز رهبر معظم انقلاب ذیل حدیثی که درباره سنگینی بار مسئولان در پیشگاه الهی نقل فرمودند، همه مردم و یکایک مسلمانان هستند، اما مدیران، مسئولان، شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی مخاطب خاص آن به شمار می‌آمدند که باید توجه داشته باشند تفاوت نظام اسلامی با دیگر نظام‌های حکومتی جهان در همین نوع نگاه و توجه به چنین موضوعاتی است. 
معظم‌له در درس خارج فقه (27 آذر) فرمودند: «اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن]‌ـ چه ریاست اجرایی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را می‌کُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند، به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند، یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار می‌زند که چرا نشدـ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟»
مراعات مسائل اخروی در مسئولیت‌های دنیوی آثار و برکات فراوانی در حل مشکلات مردم و کشور دارد که  برخی از آنها عبارتند از:
1ـ پرهیز از درگیری بیهوده جریان‌های سیاسی بر سر دستیابی به قدرت/اگر تکلیف‌گرایی و ادای وظیفه فلسفه اصلی حضور در قدرت محسوب شود، جریان‌های سیاسی وارد بازی‌هایی نخواهند شد که هیچ نتیجه‌ای برای کشور و مردم نداشته باشند و صرفاً زمینه سوء‌استفاده بدخواهان ملت مسلمان ایران را فراهم می‌کند. نمونه بارز این رفتار را مردم کشورمان در سال 88 مشاهده کردند که یک جریان سیاسی به علت ترجیح منافع گروهی و لجاجت برای رسیدن به قدرت، بستر گستاخی دشمنان اسلام را ایجاد کرد، تا جایی که به ساحت قدسی ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) در روز عاشورا نیز اهانت شد.
2ـ قرار گرفتن افراد متخصص در مناصب و مسئولیت‌ها/ اگر فهم درستی از فلسفه آفرینش و خلقت انسان وجود داشته باشد، هیچ عاقلی نسبت به سنگین کردن بار مسئولیت خود پیشقدم نمی‌شود و در این حالت هر کسی که در معرض مسئولیت قرار می‌گیرد، تلاش می‌کند افراد شایسته را با دلایل منطقی برای مناصب معرفی کند. یکی از نتایج اولیه و ابتدایی این رویه افزایش احتمال قرار گرفتن افراد شایسته و لایق در کرسی‌های مدیریتی خواهد بود. به ویژه آنکه پذیرش مسئولیت از سوی کسی که تخصص و توان آن را ندارد، از نظر شارع مقدس خیانت محسوب می‌شود. 
3ـ سریع‌تر رسیدگی کردن به مشکلات مردم و کشور / یکی از آثار طبیعی قرار گرفتن افراد کاردان و متخصص در حوزه‌های مسئولیتی، بالا رفتن امکان حل مسائل و مشکلات مردم است؛ چراکه وقتی افراد بدون توجه به تخصص و توانایی در مناصب مدیریتی قرار می‌گیرند، اولین عارضه آن ناکارآمدی نظام و حل نشدن مشکلات مردم خواهد بود. ضمن اینکه وفق توصیه امامان معصوم(ع)، پذیرش مسئولیت برای افراد نالایق سبب ذلت آنها در همین دنیا می‌شود. 
4ـ افزایش ضریب امنیت ملی کشور/ در پرتو شایسته‌سالاری و قرار گرفتن افراد در جای خود، جامعه به نحو بهتری اداره شده و مشکلات مردم نیز با دقت و سرعت بیشتری حل خواهد شد. بالا رفتن میزان رضایت عمومی از مسئولان کشور که امروز به مثابه مهم‌ترین عامل افزایش ضریب امنیت ملی و پشتوانه مردمی نظام به شمار می‌آید، سبب افزایش اقتدار نظام می‌شود.
5ـ کاهش هزینه‌های ناشی از رقابت‌های انتخاباتی / اگر هدف از پذیرش مسئولیت‌ها قصد قربت و انجام وظیفه باشد، در این صورت نیت واقعی هر یک از نامزدها پیروزی رقیب خواهد بود؛ چراکه هم به وظیفه خود عمل کرده و هم از زیر بار مسئولیت رفتن خودداری کرده و هم بار مسئولیت آخرت خود را اضافه نخواهد کرد. در چنین حالتی هزینه‌های گزاف تبلیغاتی معنا و مفهومی نخواهد داشت.