حسن خدادی/ فریضه دفاع از مظلوم، ظلم‌ستیزی، ضدیت با استکبار، حمایت از مظلومان، مستضعفان و جنبش‌های اسلامی و آزادی‌بخش به ‌عنوان یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نه‌ تنها عمل به تکلیفی است که ریشه در آرمان‌های دینی، انقلابی، ملی و تاریخی مردم ایران دارد؛ بلکه نقش تعیین‌کننده‌ای نیز در عمق‌بخشی و پایدارسازی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و توسعه نفوذ منطقه‌ای آن دارد. در واقع، گره خوردن منافع و امنیت مسلمانان دیگر کشورها، اعم از شیعه و سنی که با حمایت‌های داهیانه جمهوری اسلامی ایران از آنها حاصل ‌شده است، یکی از مهم‌ترین عواملی است که در توسعه عمق راهبردی و مصونیت‌بخشی به ارکان امنیت کشور مؤثر بوده است. 
می‌توان گفت، حاکمیت دکترین مردم‌گرایی و معنویت‌گرایی، مبتنی بر حمایت از مظلومان و مستضعفان و ضدیت با ظالمان و مستکبران، بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عامل جذابیت پیام‌های انقلاب در گستره جغرافیایی جهان تشیع، جهان اسلام و جهان سوم و توسعه‌بخش عمق راهبردی این نظام بوده است. جمهوری اسلامی ایران به‌ جای ائتلاف اقتصادی یا نظامی با ابرقدرت‌های جهانی،‌ گفتمانی معنوی‌ـ مردمی را سرلوحه کار خود قرار داد و با رعایت الزامات و اقتضائات آن در سیاست‌گذاری و اجرا توانست امنیت خود را به فراتر از مرزهایش توسعه دهد و در گوشه ‌و کنار جهان به مثابه الگویی الهام‌بخش مطرح شود. 
همین اتفاق اکنون در یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و... به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است. نکته مهم این است که تجهیز دشمن برای مقابله با این جنبش‌ها و متحمل شدن هزینه‌های فراوان حیثیتی و اقتصادی بر آن، در حالی است که جمهوری اسلامی با صرف اندکی هزینه‌ و صرفاً با حمایت‌های معنوی خود از آنها توانسته است مریدان و طرفدارانی در سراسر جهان پرورش دهد که امنیت جمهوری اسلامی را امنیت خود می‌دانند. بنابراین، پرواضح است امروز، درستی نگاه امام(ره) مبنی بر سرمایه‌گذاری روی ملت‌ها و نه دولت‌ها،‌ توانسته است عمق راهبردی و دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران را توسعه دهد و آن را شکست‌ناپذیر کند. دقیقاً به دلیل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در شکل دادن به بلوکی از ملت‌های مظلوم و در عین ‌حال هم‌آرمان و هم‌عقیده و نقش بی‌بدیل این امر در قدرت‌سازی برای جمهوری اسلامی و افزایش مصونیت و بازدارندگی آن است که مستکبران عالم می‌کوشند حتی برقراری روابط اقتصادی با ایران را منوط به کاهش حمایت‌های ایران از مظلومان کنند.
نکته پایانی اینکه، فریضه دفاع از مظلوم از جمله ظرفیت‌های راهبردی نظام است و به ‌هیچ ‌وجه نباید به بهانه دست یافتن به وعده‌های دشمن کم‌رنگ شود. 
 امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)  بارها نسبت به تلاش کشورهای غربی برای از بین بردن عمق راهبردی ایران هشدار داده‌ و فرموده‌اند: «این حرکت، این فکر، این انقلاب، این نظام عظیم، این عزت اسلامی، این ایستادگی ملت در مقابل تمایلات استکبار و در رأس آن شیطان بزرگ آمریکا، برای جوانان و دل‌های بانشاط در دنیای اسلام جاذبه دارد. از این می‌ترسند. این، یک امر جدی است.»(14/11/1376)
معظم‌له در بیانات خود بارها تلاش‌های کشورهای غربی برای از بین بردن محبوبیت جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن روابط ملت‌های مسلمان را متذکر شده‌اند و تلاش‌های استکبار جهانی برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی را از نقشه‌های شوم آنان و در راستای تضعیف ایران و جهان اسلام می‌دانند. ایشان در این باره فرموده‌اند: «ملت‌های مسلمان عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی‌اند. چرا تبلیغات عجیب‌ و غریب آمریکایی و انگلیسی سعی می‌کنند بین ملت‌های مسلمان با ملت ایران جدایی بیندازند؟ چرا؟ با مسئله‌ قومیت، با مسئله‌ سنی، شیعه؟ چون می‌دانند آنها عمق راهبردی و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. تکیه‌گاه یک ملت به عمق استراتژیک اوست.»(24/9/1387)


  حسین عبداللهی‌فر/  این هفته از موضوع فتنه 98 رونمایی شد و روزنامه «اعتماد» برای تیتر یک خود عنوان «دلواپسان فتنه 98» را برگزید و آن را اقدامی برای فراهم کردن زمینه رد صلاحیت گسترده در انتخابات آینده توصیف کرد. آنچه دستمایه این روزنامه قرار گرفت، اظهارات یکی از نمایندگان مجلس بود که در تشریح ماهیت فتنه به مجلس ششم اشاره کرده بود.
به نوشته این روزنامه، کریمی‌قدوسی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته است: «گروه اقدام در آمريكا (به رياست برايان هوك) 10 برنامه اقدام تنظيم كرده كه دو برنامه از آن مربوط به انتخابات مجلس يازدهم است؛ يكي برگزاري انتخابات آزاد، بدون نظارت شوراي نگهبان و زيرنظر نهادهاي بين‌المللي و ديگري حمايت و همراهي از جريان اصلاحات.» وی تأکید کرده است: «با تجربياتي كه داريم، احتمال مي‌دهيم تكرار اين اتفاق در سال 98 رخ دهد.»
«اعتماد» این نظر را با چند نفر از نمایندگان مجلس در میان گذاشته و طرح فتنه 98 از سوی دلواپسان را اقدامی برای فراهم کردن زمینه رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان ارزیابی کرده است. این در حالی است که: 
۱ـ هشدار نسبت به فتنه‌های آینده نه تنها به معنای وقوع آن نبوده، بلکه صرفاً برای جلوگیری از آن صورت می‌گیرد، چنانکه «اعتماد» نیز نوع هشدارهای رهبر معظم انقلاب را از جنس ایجاد هوشیاری دانسته است.
۲ـ نفس القای اینکه، هدف دلواپسان از طرح فتنه 98 زمینه‌سازی برای رد صلاحیت گسترده است، می‌تواند در راستای تحریک افکار عمومی و نشان دادن چراغ سبز به دشمن تلقی شود. نکته دقیقی که «اعتماد» نیز از قول محسن کوهکن بر آن تأکید کرده، اما در روتیتر خود از احتمال رد صلاحیت گسترده در انتخابات مجلس آینده خبر داده است. 
۳ـ برداشت جناحی از وقایع ضد امنیت ملی خلاف مصالح کشور و عقلانیت سیاسی است. اما خاستگاه فتنه‌گری در یک جریان خاص خلاصه می‌شود. نکته‌ای که در همین روز از سوی روزنامه «آرمان» از قول باهنر نقل شده است و همین روزنامه مطالبی را از قول سعید حجاریان نقل کرده که متأسفانه نشان می‌دهد نظریه‌پرداز این جریان همچنان به دنبال فتنه‌گری است، چنانکه آورده است: «در این میان سعید حجاریان از اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند که اصلاح‌طلبان امکان دارد انتخابات آتی را تحریم کنند؛ چرا که پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است، زیرا انتخابات به‌ معنای کنونی آن، مصداق ‌گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه‌بگیر نیست و اگر مکنت دارد باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم، باید تلاش کنیم آن را کسب کنیم، نه آنکه به هر جنس بُنجلی تن دهیم.»
۴ـ این سخنان حجاریان زمانی مفهوم فتنه‌سازی خود را عیان می‌کند که به باقی نظریات ایشان در مصاحبه با «مشق نو» توجه کنیم، آنجا که گفته است، مسئله مسئله‌ها در ایران «ناکارآمدی و مشروعیت» است. وی این وضع را ناپایدار دانسته و در مقام راه‌حل می‌گوید: «حاکمیت دوگانه را باید حفظ کرد تا در نهایت موازنه برقرار و به مرور کفه بخش انتخابی سنگین شود.» حجاریان همچنین بر شیوه فشار از پایین تأکید کرده و با هدف کارآمدسازی این روش، خطاب به هم‌حزبی‌هایش می‌گوید: «مشکل اینجاست که در پایین، کاری صورت نمی‌گیرد و لازم است ابتدا تجمع سلولی داشت و اقداماتی، مانند کتابخوانی و جزوه‌خوانی را صورت داد، سپس تجمع‌های موضوعی و بعد هم تجمع‌های سراسری انجام شود.» وی پرداخت‌ هزینه‌هایی مانند زندان را از ظرفیت‌های اصلاحات دانست و  گفت البته شرط موفقیت، داشتن ابتکار، سازمان‌مندی و تحلیل درست از شرایط است.
۵ـ انتظار و امید این است که همه گروه‌ها و جریان‌ها تلاش کنند فتنه‌ای رخ ندهد و دستگاه‌های مسئول نیز نسبت به سخنان تحریک‌آمیزی که می‌تواند بستر فتنه را فراهم کند، بی‌تفاوت نباشند، اما وقتی نظریه‌پرداز یک جریان در راهکارهای خود به فتنه‌گری امر می‌کند، باید به کسانی که به استناد برخی اقدامات دشمن و علائم فتنه‌گری در داخل نسبت به وقوع فتنه هشدار می‌دهند، حق داد که نگران باشند و این نگرانی امنیتی را نباید با نگاه سیاسی و جناحی تحلیل کرد.


   اکبر معصومی/  افول قدرت آمریکا با اعلام خبر خروج نظامیان این کشور از سوریه و محدود شدن تعداد ارتشیان این کشور در افغانستان در کانون توجه تحلیلی محافل علمی و رسانه‌ای قرار گرفته است. از سوی دیگر، قدرت موشکی روسیه، چین، ایران و کره شمالی ‌نشان داد، آمریکایی‌ها در این حوزه نیز از رقبای خود به ویژه روسیه عقب مانده‌اند یا حداقل بیش از این کشورها در حوزه موشکی پیشرفت ندارند. در مجموع، قدرت موشکی رقبای آمریکا، (به ویژه روسیه و چین) نشان از شکننده بودن آمریکا در این حوزه بوده است؛ از این رو پنتاگون این‌گونه القا می‌کند که به واسطه گستردگی تهدیدات قدرت‌های موشکی، یعنی روسیه، چین و ایران ارتش فضایی را ایجاد خواهد کرد. برجسته‌سازی آن از طریق رسانه‌های غربی با هدف ناکارآمد نشان دادن قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز در نوع خود قابل توجه بود؛ اما واقعیت آن است که آمریکا از همان سال‌های جنگ سرد، ‌به ویژه از زمان اوج‌گیری رقابت‌های فضایی بین شوروی و آمریکا همواره مطرح بوده است؛ در حالی که در سال‌های گذشته و با پیشرفت فناوری، آمریکا تلاش‌های زیادی را برای دستیابی به این سیستم جدید در دستور کار قرار داده است.
در واقع، آمریکایی‌ها با سرمایه‌گذاری‌های گسترده،‌ علمی‌سازی این سیستم را با جدیت دنبال می‌کنند. ایده این سیستم به طور ساده،‌ مستقرسازی موشک به روی ایستگاه فضایی برای مورد اصابت قرار دادن اهداف تهدیدآمیز از خارج از جو زمین است. نکته قابل توجه درباره شبکه دفاع فضایی این است که تا عبور از چالش‌های مهندسی و طراحی آن، همچنین ایجاد سازوکار و عملیاتی کردن آن،‌ راه بسیار طولانی باقی مانده است. نکته دوم این است که ایجاد چنین سیستمی،‌ اگر از مرحله طراحی هم عبور کند، ‌هزینه سرسام‌آوری خواهد داشت که بعید به نظر می رسد چنین بودجه‌ای در اختیار وزارت دفاع ایالات متحده قرار گیرد. رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی و به ویژه آمریکایی روی طرحی که هنوز به مرحله اولیه اجرا هم نرسیده است، ‌این چنین مانور می‌دهند،‌ هدفی جز جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران و برخی از قدرت‌های موشکی را دنبال نمی‌کنند. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی تلاش دارند همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی علیه کشورمان از طریق تحریم‌ها، ‌با القای ترس از سیستمی که هنوز به اجرا در نیامده است، بار روانی فشارهای خود به ملت را تشدید کنند. به هر حال، آنچه اهمیت یافته، ‌این است که تعادل قدرت فضایی طی یک دهه گذشته به نفع روسیه و‌ چین تغییر یافته است و ایالات متحده برای بازگرداندن استیلای خود بر فضا، دست و پا می‌زند که بتواند دوباره در این زمینه قدرت بلامنازع باشد.
در پایان باید اشاره کرد مطابق با ارزیابی برخی از اندیشکده‌های آمریکا، (مانند اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی) سیستم دفاع فضایی مطرح شده قابلیت رهگیری موشک‌های بالستیک روسیه، چین و... را ندارد؛ از این رو وزارت دفاع آمریکا باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهد. 
از سوی دیگر، مطرح کردن چنین موضوعی در حجم گسترده نوعی اعتراف خود آمریکایی‌ها مبنی بر ضعف و افول قدرت‌شان است؛ زیرا آمریکای فعلی به دنبال تقویت سیستم دفاعی خود است؛ در حالی که آمریکای ابرقدرت همواره دنبال بهره‌گیری از قدرت‌ تهاجمی برای پیشبرد اهدافش بود.
البته این مسیر، مسیر طبیعی همه قدرت‌های مادی و متکی صرف به سخت‌افزار و تجهیزات نظامی است. قدرت‌هایی می‌توانند پایدار باشند که افزون بر قدرت مادی و نظامی، از قدرت نرم اقناع‌سازی فکری و ایدئولوژیک نیز برخوردار باشند. آمریکا در سال‌های اخیر طبق برآورد مراکز فکری‌‌ـ اطلاعاتی خودشان دیگر آن قدرت ایدئولوژیکی را که بتواند از طریق ابزارهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی ارزش‌ها و مزیت‌های آمریکایی را به جهان بقبولاند، نیست و امروز در این حوزه با افول مواجه شده است.