حسین میرچراغخانی/ در کنار دیگر عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، یک تحول فکری در چهار حوزه (فلسفه، فقه، کلام و وحدت) رخ داد که زیرساختهای انقلاب اسلامی به شمار میآیند. در حوزۀ فلسفه علامه طباطبایی، در حوزۀ فقه حضرت امام خمینی(ره)، در حوزۀ کلام علامه امینی و در حوزه وحدت آیتالله بروجردی، بزرگترین نظریهپردازان شیعه به شمار میآیند.
علامه امینی؛ تحول در علم کلام
علامه امینی با تألیف کتاب «الغدیر»، موضوع ولایت را که از اصول اعتقادی و سیاسی شیعه است، به گونهای مستدل اثبات کرده است. علامه امینی با اثبات ولایت امیرالمؤمنین علی(ع)، نقش مستقیمی در اثبات ولایت فقیه دارد. با نگاه کلامی، مشروعیت ولایت فقیه از این باب است که در طول ولایت اعتباری۱ امام معصوم(ع) قرار دارد؛ از این رو، علامه امینی در تثبیت ولایت معصومـ که مقدم بر ولایت فقیه استـ تلاش کرد. دکتر سیدجعفر شهیدی، امینی را از مجدّدان مذهب تشیع معرفی کرده و نقش علامه امینی در تطور مذهب شیعه را اینگونه بیان میکند: «او تکلیف مذهبی خود را در حد هشامبنحکم، ابوسهل نوبختی، شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضی انجام داد.»۲ علامه امینی، زمانی الغدیر را نوشت که شیعه از سوی بسیاری از دانشمندان عرب تخریب میشد.
علامه امینی با اینکه در موضوع ولایت، اثری شگرف از خود بر جای گذاشت، همواره به وحدت جهان اسلام توجه داشت. شهید مطهری در مقالهای با عنوان «علامه امینی و وحدت اسلامی»، نظرات علامه را مورد تحقیق قرار داده و دیدگاههای تقریبی ایشان را بیان کرده است. برای نمونه، علامه امینی در مقدمۀ جلد پنجم الغدیر، دیدگاه خود را چنین بیان میکند: «عقاید و آرا دربارۀ مذاهب، آزاد است؛ و هرگز رشتۀ اخوت اسلامی را که قرآن کریم با جملۀ «انما المؤمنون اخوة» به آن تصریح کرده، پاره نمیکند؛ هرچند کار مباحثۀ علمی و مجادلۀ کلامی و مذهبی به اوج خود برسد. سیرۀ سلف و در رأس آنها صحابه و تابعین همین بوده است.»۳
آیتالله گرامی در کتاب خاطراتش، دیداری از آیتالله بروجردی و علامه امینی نقل میکند که آقای بروجردی از نقش الغدیر در مستبصر شدن اهل سنت میگوید.۴ آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی نیز دربارۀ علامه امینی چنین گفته است: «این پرچمدار دانش و ادب و قهرمان جنبش فکری اسلامی، همانگونه است که زیبندۀ دانش و فضیلت و رأی و بصیرت است. خدا این مجاهد و مدافع را مدد نماید و بازوی این قهرمان را که از افتخارات و حریم همراهانش پاسداری مینماید، بگیرد.»۵
الغدیر علامه امینی، نهتنها در جهان اسلام منشأ اثر بود؛ بلکه اندیشمندان غیرمسلمان نیز به اهمیت کار بزرگ ایشان پی بردهاند. یوسف اسعد داغر بیروتی (مسیحی) نقش علامه امینی را چنین بیان میکند: «سوگند به خدا! اگر در قرن چهاردهم هجری، جهان تشیع جز آقای امینی (در فراهم آوردن الغدیر) و فقید سعید سیدمحسن امین (در تألیف اعیان الشیعه) و علامه بزرگوار شیخآقابزرگ تهرانی (در تألیف الذریعه)، مردان دیگری (از رجال علم و دین) نمیداشت، بهیقین برای نشر افکار اسلام و راهنمایی ارباب اندیشه و خرد کافی بود... .»۶
کار بزرگ اثباتی علامه امینی، در کنار کار تقریبی آیتالله بروجردی و نگرش جدید حضرت امام(ره) به فقه سیاسی شیعه به همراه رهبری مدبرانهاش، توانست حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه را شکل دهد.
آیتالله بروجردی؛ ابتکار در وحدت اسلامی
یکی از مهمترین تحولات فکری جریان عقلانیت اسلامی، موضوع وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی است که از سوی آیتالله بروجردی پیگیری شد. اقدام آیتالله بروجردی در راستای تقریب مذاهب اسلامی، از این جهت دارای اهمیت بود و آثاری در پی داشت که برای تقریب مذاهب، کار را از مراکز علمی شروع کرد، نه از روش تبلیغاتی. هر چند با روشهای تبلیغی میتوان در راستای وحدت گام برداشت؛ ولی همانگونه که آیتالله بروجردی تشخیص دادهاند، این اختلافات باید ریشهای حل شود و ریشۀ اختلافات در مراکز علمی است. در زمان آیتالله بروجردی، مرجع علمی جهان اهل سنت، دانشگاه الازهر مصر بود. از این رو، آیتالله بروجردی درصدد برآمدند با این مرکز ارتباط برقرار کنند. در همین راستا، آقای شیخمحمدتقی قمی که با دیدگاههای تقریبی آیتالله بروجردی هماهنگ و دبیرکل «جمعیت دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیة»۷ در قاهره بود، رابط بین الازهر و آیتالله بروجردی شد. در این راستا، آیتالله بروجردی رضایت خود را از تشکیل دارالتقریب، به وسیلۀ شیخمحمدتقی قمی به علمای دارالتقریب و رئیس وقت الازهر اعلام کردند.
در پاسخ به پیام شفاهی آیتالله بروجردی، شیخ عبدالمجید سلیم، رئیس الازهر مصر، در نامهای از حمایت آیتالله بروجردی تشکر کردند. آیتالله بروجردی نیز در پاسخ به نامۀ شیخ عبدالمجید سلیم، نامهای نوشتند و در راستای وحدت و تقریب، اعلام آمادگی کردند. فتح بابی که با نگارش نامه ایجاد شد، موجب شد شیخحسن باقوری، از علمای الازهر و وزیر اوقاف وقت مصر، به ایران سفر کند و به دیدار آیتالله بروجردی برود. پس از این دیدار بود که کتابهای شیعه، از جمله المختصر النافع علامه حلی و تفسیر مجمعالبیان شیخ طبرسی، در مصر به چاپ رسید. با ارتباط و انتقال منابع، دیدگاه علمای مصر دربارۀ شیعه تغییر کرد؛ نهتنها نسبتهایی مانند «کافر» به شیعه از میان رفت؛ بلکه بعضاً به برتری دیدگاههای شیعه معترف بودند؛ برای نمونه شیخالازهر. شیخعبدالمجید سلیم در اینباره میگوید: «من باید اعتراف کنم که فقه شیعه در موارد متعددی، بر فقه ما برتری دارد.» در واقع، ابتکار آیتالله بروجردی این بود که نگاه جهان اهل سنت به شیعه را تغییر داد. اوج دستاوردهای آیتالله بروجردی زمانی است که شیخ محمود شلتوت، رئیس جامعة الازهر، در اعلامیهای مذهب تشیع را همانند چهار مذهب اهل سنت معرفی میکند.
آیتالله بروجردی که با بصیرت، «وحدت» را رمز پیروزی اسلام بیان میکرد، این اقدام را برای خود افتخار میدانست. از دیگر اقدامات آیتالله بروجردی در این زمینه، استفاده از ظرفیت بزرگ حج برای وحدت است. با توجه به اینکه حج از ضروریات اسلام است و شیعیان برای انجام این فریضۀ الهی باید با حکومت عربستان هماهنگ باشند، تفکرات تند وهابی همیشه مشکلاتی را در پی داشت و گاهی به ممنوعیت حجگزاری شیعیان میانجامید. در زمان آیتالله بروجردی، ملک سعودبنعبدالعزیز پادشاه سابق عربستان به تهران آمد. دبیرکل دارالتقریب در گفتوگو با پادشاه عربستان، دیدگاههای شیعه را تبیین و از برخورد تند علمای وهابی با شیعیان انتقاد کرد. پادشاه وقت عربستان برای جبران اقدامات علمای وهابی، هدایایی برای مرجع جهان تشیع آیتالله بروجردی فرستاد که آیتالله بروجردی برخی از هدایا را که شامل قرآن و تکه پارچهای از کعبه بود، پذیرفت و بقیۀ هدایا را به همراه نامهای۸ به ملک سعود برگرداند و با نوشتن حدیثی دربارۀ اعمال حج، از او میخواهد موانع وحدت و یکپارچگی مسلمانان در اعمال حج را برطرف کند.
پینوشتها:
۱ـ ولایت اعتباری، در برابر ولایت تکوینی معصوم به کار میرود. همچنین ولایت معصوم را به باطنی و ظاهری نیز تقسیم میکنند.
۲ـ امیرمهدی حکیمی، نگاهی به دریا از دور (علامه امینی و«الغدیر» در اندیشهها)، با مقدمۀ استاد محمدرضا حکیمی، قم: دلیل ما، 1381، ص 129.
۳ـ محمدرضا حکیمی و عبدالکریم بیآزارشیرازی، همان، ص76.
۴ـ محمدرضا احمدی، همان، ص 146.
۵ـ امیرمهدی حکیمی، همان، ص 57.
۶ـ 28 هزار روز تاریخ ایران و جهان، ص 355، به نقل از امیرمهدی حکیمی، همان، ص 56.
۷ـ محمد واعظزادهخراسانی، «وحدت و انسجام اسلامی از نگاه آیتالله بروجردی»، کیهان فرهنگی، ش ۲۵۷، اسفند ۸۶، ص ۲۵.
۸ـ عبدالکریم بیآزار شیرازی، «تقریب بین شیعه و سنی در مناسک حج»، پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله بروجردی، دسترسی در: http://broujerdi.org//