اکبر کریمی/ بیشک هر کشوری برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار باید بر روی مزیتها و قابلیتهای بالفعل و بالقوه خود تکیه کند. کشور ایران مزیتهای اقتصادی فراوانی دارد که صنعت فرش و تابلوفرش از آن جمله است. ایران هماکنون در این حوزه از معدود کشورهایی است که تولیداتش آوازه
جهانی دارد.
علیرضا جهانی و محمدمهدی مصفّا دو جوان خوشفکری هستند که با درک این مزیت بالا، اقدام به راهاندازی شرکت تولیدی تابلوفرش در کاشان کردهاند و در زمانی کم (دو ساله) توانستهاند پیشرفتهای کاری بسیاری را تجربه کنند.
چرا تولید تابلوفرش؟
علیرضا جهانی و محمدمهدی مصفا، هر دو در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کردهاند. جهانی علاقه فراوانی به حوزه بازاریابی، فروش و تبلیغات دارد و تجربه فعالیت در صنوف گوناگون را نیز داشته است. سه سال پیش او و دوستش تصمیم به راهاندازی کسبوکاری شخصی با سرمایه اولیه 50 میلیونی میگیرند که هم مزیت و ارزش کاری مناسبی داشته باشد و هم بتوانند از آموزههای علمی خود در آن بهره گیرند و به طور حتم انتظار پر سود بودن شغل نیز مدنظرشان بوده است. هماکنون پس از گذشت دو سال، گردش مالی شرکت آنها ۵/۱ میلیارد تومان است.
این دو شریک 28 ساله پس از گشتوگذار در مشاغل گوناگون و پرسوجو و تحقیق تصمیم میگیرند به حوزه تابلوفرش که یکی از زیرشاخههای صنعت فرش محسوب میشود، وارد شوند.
جهانی درباره علت انتخاب این فعالیت و مزایای آن میگوید: «این صنعت همه ویژگیهای مثبتی که ما از یک فعالیت انتظار داشتیم را یکجا دارد؛ هم هنر، هم پرستیژ و کلاس کاری بالا و هم خلاقیت و از همه مهمتر درآمد مالی مناسب. افزون بر این ویژگیها، ایران در صنعت تولید فرش و تابلوفرش یکی از نامدارترینهای جهان است و شهر کاشان نیز علاوه بر عرقیات گیاهی و گلاب، یکی از برترینهای این صنعت در کشور به شمار میرود، به همین دلیل در این حوزه بهترین زمینه کاری برای ما فراهم بود.»
با وجود این، این دو جوان بیگدار به آب نزدند و پیش از شروع به کار، حدود شش ماه تحقیقات فشردهای در حوزه تابلوفرش، ذائقه و نیاز مناطق گوناگون کشور و بازار فروش در حوزه تابلوفرشهای ماشینی انجام دادند.
«فرشان» مخفف فرش کاشان و نام برندی است که این دو جوان برای محصول خود انتخاب کردهاند و قصد دارند در آیندهای نه چندان دور این نام را به یک برند معروف جهانی تبدیل کنند.
مصفا ضمن شناختی جامع از فعالیت در این حوزه میگوید: «در حال حاضر صنعت تابلوفرش در دو شکل بافت تابلوفرش با ماشین و دیگری چاپ تصاویر بر روی فرش انجام میگیرد.»
در فرشهای بافت ماشینی محدودیت رنگ وجود دارد و در دستگاههای این نوع فرشها قابلیت بهکارگیری 8 تا 10 رنگ وجود دارد، اما در روش دوم، یعنی چاپ طرح روی فرش هیچگونه محدودیت رنگی وجود ندارد و تا 16 میلیون رنگ را میتوان
به کار برد.
مراحل تولید و عرضه محصول
شرکت «فرشان» تنوع 400 عددی در تولید محصولات عمومی دارد که شامل تصاویر حیوانات، گل و گلدان، منظرههای طبیعی، آیات و اشعار، مشاهیر و شخصیتهای برجسته دینی و سیاسی ایرانی و خارجی و طرحهای متعدد دیگر میشود.
در این شرکت افزون بر طرحهای عمومی، طرحهای سفارشی و شخصی نیز تولید میشود.
جهانی میگوید: «ابتدا پالت رنگی متناسب با کار سفارشی را انتخاب میکنیم و روی آن طراحی نقشه انجام میشود. اگر کار سفارشی از نوع بافت تابلوفرش باشد، ابتدا آن را به شرکتهای طرف قراردادمان ارسال میکنیم و سپس مراحل دیگر کار مانند حاشیهزنی، قاب و بستهبندی در شرکت انجام میشود، اما اگر سفارش از نوع چاپی باشد، تمامی مراحل کار در خود شرکت انجام میگیرد.»
مصفّا نیز در ادامه میگوید: «برای تولید تابلوفرشهای چاپی، از رنگها و نقشههای فرشهای دستباف تبریز استفاده میکنیم تا نمونه کارهایمان را به کارهای دستباف شبیهتر و نزدیکتر کنیم، به همین دلیل اصالت و هنر فرش بودن در محصول حفظ میشود و مشتری با مشاهده یا لمس اثر، ارزش تابلوفرش را متوجه میشود و تفاوت آن را با عکس و پوستر کاملاً درک میکند.»
بستهبندی سبک و قابل حمل
برای تابلوفرشهای ایرانی
شرکت فرشان دو سالن تولید و 15 کارگر ثابت دارد. توان تولید این مجموعه در هر روز، بین 300 تا 500 تابلوفرش است و سال گذشته 25 هزار تابلوفرش تولید کرده است.
در کارگاههای این شرکت مراحل طراحی نقشه، چاپ، قابسازی و بستهبندی انجام میشود. در کنار سالنهای تولید این شرکت، نمایشگاهی از محصولات متنوع ایجاد شده است. افزون بر قبول سفارش حضوری، امکان سفارش محصول از طریق شبکههای اجتماعی نیز فراهم شده است. این شرکت سفارشهای چاپی را حداکثر سه روزه و تابلوهای بافتی را حداکثر هفت روزه به مشتری تحویل میدهد.
تابلوفرشها عموماً برای هدیه دادن خریداری میشوند. شرکت فرشان برای حل معضل فراگیر بستهبندی تابلوفرش در کشور اولین مجموعهای است که برای محصول خود بستهبندیهای محکم و سبک طراحی کرده است.
برنامه برای آینده
اضافه کردن بخش تابلوفرش دستباف به شرکت یکی از برنامههای آینده آن است. تولید کالای آنتیک و هنری از دیگر ایدههای جدیدی است که تولید آن با برش قسمتهای منتظم از فرشهای قدیمی شروع شده است.
اکنون شبکه فروش فرشان در کل کشور فعال است و بیش از 570 گالری فرش، مبلمان و صنایع دستی با این شرکت ارتباط دارند.
افزون بر این، بخشی از تولیدات عمومی و سفارشی شرکت به کشورهای پاکستان، عمان، قطر، امارات، عراق، روسیه، قزاقستان و آذربایجان صادر میشود.
برای تهیه گزارش از فعالیتهای اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 تماس بگیرید.