مهدی امیدی/ برگزاری جشنواره فیلم فجر هر سال با حاشیه‌های گوناگونی همراه می‌شود. یکی از حاشیه‌های ثابت جشنواره فجر، داوری غیر استاندارد و جنجالی است؛ به گونه‌ای که هر سال، اعتراضات فراوانی به نامزدهای معرفی شده و برگزیدگان جشنواره صورت می‌گیرد و شاید کمتر کسی از نتایج جشنواره فجر راضی باشد.
سرگرداني در شيوه انتخاب برندگان را بايد يكي از نتايج بي‌هويت بودن جشنواره فيلم فجر دانست؛ يعني داوران جشنواره، بي‌تفاوت به محتوا و پیام فيلم‌ها، صرفاً با تكيه بر سلیقه فردی خود، آثار برگزیده را معرفی می‌کنند. این رویکرد نامتعین سبب شده است قابليت جريان‌سازي این جشنواره گرفته شود. گاهی نیز فیلم‌ها و افرادی شایسته سیمرغ یا نامزدی این عنوان می‌شوند که اتفاقاً از نظر تکنیکی و هنری نیز چندان مهم نیستند! به طور کلی ناديده گرفته شدن محتواي آثار و محدود کردن داوري به سلیقه شخصی داوران سبب شده است جشنواره فجر نتواند راهنماي خوبي براي انتخاب بهترين فيلم‌ها به جامعه باشد. اين در حالي است كه بیشتر جشنواره‌هاي استاندارد و جریان‌ساز در جهان، شاخصه‌ها و معیارهایی مشخص برای اعطای جوایز دارند که این ملاک‌ها نیز اغلب برآمده از اهداف و خط قرمزهای ایدئولوژیک آن جشنواره‌هاست. در نتیجه، کمتر پیش می‌آید به انتخاب‌ها و جوایز آنها نیز اعتراضی صورت گیرد. برای نمونه، برگزیده شدن فیلم‌های همجنس‌گرایانه در جشنواره کن، امری طبیعی و قابل انتظار است، چون همه می‌دانند یکی از معیارهای جشنواره کن، توجه به این موضوع است یا هیچ کس انتظار ندارد یک فیلم انقلابی و حامی مقاومت، در این گونه جشنواره‌ها جایزه بگیرد، چون یکی از خطوط قرمز آنها بایکوت این نوع فیلم‌هاست.
با توجه به اینکه این رویداد، عنوان زیبای فجر را دارد و به منزله یکی از جشن‌های بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، توقع بی‌جایی نیست که کار داوری نیز مطابق با عنوان و مناسبت جشنواره فجر باشد؛ یعنی می‌توان این را قانون جشنواره قرار داد که فیلم‌های نامتجانس با گفتمان انقلاب، از گردونه داوری خارج شوند و برترین آثار از نظر کیفیت و ساختار و با مضمون متناسب و مماس با شاخصه‌ها و ارزش‌های نظام انتخاب شوند. به اين ترتيب، توليدكننده‌هاي آثار سينمايي بيش از پيش تشويق مي‌شوند كه در آثار خود اعتلاي محتوايي را با كيفيت ساختاري در هم آميزند.

گفت‌وگو با جمال شورجه، به بهانه ساخت فیلم در الجزایر


 آرش فهیم/ طی سال‌های اخیر، پای فیلمسازان ایرانی به خارج از کشور باز شده و آثاری را در نقاطی از جهان تولید می‌کنند. وقتی صحبت از حضور فیلمسازان ایرانی در کشورهای دیگر برای ساخت فیلم می‌شود، همه یاد مجید مجیدی و اصغر فرهادی می‌افتند، اما امسال یک کارگردان انقلابی، به کشوری دیگر دعوت شد تا یک فیلم سینمایی بسازد. «جمال شورجه» که نامش با فیلم‌های جنگی «سجاده آتش» و «عملیات کرکوک» شناخته می‌شود، به دعوت وزارت فرهنگ الجزایر به آن کشور سفر کرد تا یک فیلم سینمایی درباره «احمد بای» قهرمان مبارزات انقلابی الجزایر تولید کند. به این بهانه و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با جمال شورجه گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
***
* پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آیا می‌توان گفت که جریان فیلمسازان انقلابی در کشور به وجود آمده است؟
به یقین ما سینماگران مذهبی و انقلابی پرشور و قابل توجهی داریم. همان‌طور که می‌دانید دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از موالید و مواهب برای سینمای ماست که شاهد ظهور نسلی از فیلمسازان بود که توانستند خود را به عرصه برسانند و رشد کنند. ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمسازی در سطح جهانی و بین‌المللی است؛ کسی که با حضور در میدان جنگ و در جبهه‌های دفاع مقدس، فیلمساز شد. مجتبی راعی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، جواد شمقدری، ابوالقاسم طالبی، شهریار بحرانی و... به طور کلی فیلمسازهایی که آثارشان صبغه مذهبی و انقلابی داشته، همه از رویش‌های انقلاب و دوران دفاع مقدس هستند و نمی‌توان این طیف از فیلمسازان را نادیده گرفت. اما نسبت به انقلاب بزرگی که اتفاق افتاده و یک واقعه منحصربه‌فرد و کم‌نظیر در قرن اخیر بوده، خیلی کم‌کاری شده است. در واقع وقتی آمار می‌گیریم، از میان هزاران فیلمی که طی 40 سال اخیر ساخته شده، فقط ما حدود 300 فیلم در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دیده می‌شود. که البته الان تولیدات سالیانه ما در این زمینه به حدود 100 فیلم رسیده، اما از این تعداد، کمتر از 10 فیلم در سال با موضوعات دینی و انقلابی مرتبط است. با این مقایسه‌ در می‌یابیم که نسبت سینما و آثار انقلابی به عظمت انقلاب بسیار اندک است که جای تأسف و تأثر دارد. 
* چرا فیلمسازهای انقلابی هیچ‌گاه برای ساخت فیلم به دیگر کشورها دعوت نمی‌شوند. چه شد که دولت الجزایر برای ساخت فیلم از شما دعوت کرد؟
توفیقی که حاصل شد، ‌به دلیل عمق نفوذ «یوسف پیامبر» در کشورهای اسلامی و عربی بود. چون «یوسف پیامبر» در آن کشور تأثیر مطلوبی گذاشته بود. در واقع افکار عمومی در الجزایر و جهان عرب حضور من را ‌پذیرفت. با گسترش تولید آثار فاخر تاریخی و مذهبی و عرضه بین‌المللی این گونه آثار، به گونه‌ای که مردم جهان با این نوع فیلم‌ها و در نتیجه ظرفیت‌های سینمای ما آشنا شوند، تردید نکنید که آنها، خودشان راغب می‌شوند تا از هنرمندان ما دعوت کنند در کشورشان کار تولید کنند.
* جایگاه سینمای انقلاب در جهان چگونه است؟ 
پس از تجربه حضور در شمال آفریقا و ساخت فیلم در آنجا متوجه شدم چقدر در کشورهای منطقه و ملت‌های مسلمان برای فیلم‌های ارزشی و دینی تشنه هستند. همچنین درخواست‌هایی برای نمایش آثار سینمای ایران وجود داشت. بارها به من گفته شد که علاقه‌مندند فیلم‌های ایرانی در آن کشورها به نمایش دربیاید. به ویژه اینکه اغلب کشورهای اسلامی و عربی سینما ندارند و نمایش فیلم در آن کشورها در چنبره و محاصره سینمای غرب است. اما متأسفانه در این وضعیت و با وجود نیاز این کشورها، آثار سالم و خانوادگی از سینمای ایران به آنها ارائه نمی‌شود. به همین دلیل هم ما باید سینمای‌مان را خیلی فعال‌تر از آنچه هست، کنیم. این هم از دست کسی بر نمی‌آید، مگر از سوی نهادها و مراکز کلان نظام؛ آنها باید سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند تا آثاری در شأن کشور و انقلاب‌مان تولید و در سطح جهان عرضه شود. چون در آن کشورها فیلم‌های مبتذل به اندازه کافی هست، اما جای فیلم‌هایی که به مسائل مبتلابه جوامع اسلامی و عربی توجه کند، خالی است. بی‌تردید اگر در سینما به موضوعات دینی، تاریخی، اخلاقی و خانوادگی با هدف مخاطب خارجی پرداخته شود، سینمای ما در سطح جهان گسترش خواهد یافت.
* به نظر شما، سینمای ایران با پرداختن به چه موضوعاتی می‌تواند به سینمای کشورهای منطقه راه یابد؟
ببینید، یک سرطان به نام داعش در منطقه ایجاد شد و به جان ملت‌های مسلمان افتاد. درباره این موضوع، تا به حال چند فیلم در کشور ما ساخته شده است؟! این درحالی است که آثاری با این موضوع به راحتی می‌توانند در سینمای کشورهای منطقه عرضه شوند. اما متأسفانه فیلمسازهایی که آثاری از این دست را تولید کنند، هم تعدادشان بسیار کم است. همان تعداد اندک هم که دغدغه ساخت چنین فیلم‌هایی را دارند، معمولاً بودجه لازم را به دست نمی‌آورند. حتی درباره معضلات اجتماعی که می‌تواند به طور مشترک بین کشورهای اسلامی ساخته شود نیز هنرمندان مذهبی و انقلابی فرصت کار نمی‌یابند و اغلب خانه‌نشین شده‌اند! این روزها کسانی می‌توانند فیلم بسازند که بتوانند از طریق ساخته‌های خودشان به نانی برسند. آن هم به هر طریقی و به هر بهانه‌ای چنگ می‌زنند و آن را مستمسک قرار می‌دهند تا فیلم‌شان پرفروش شود. متأسفانه این روند در سینمای ما به یک ارزش تبدیل شده است! سینماگران ارزشی و انقلابی ما کم نیستند، اما موقعیت ساختن فیلم پیدا نمی‌کنند.
* برای راه‌یابی سینمای انقلاب و دفاع مقدس به آن کشورها چه باید کرد؟
باید نهادهایی چون؛ وزارت ارشاد، کمیسیون فرهنگی مجلس، حوزه هنری، سپاه، بسیج، صداوسیما و... همه دست به دست هم دهند و با سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری مناسبتی، تولید آثار انقلابی و ارزشی را تقویت کنند. سپس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن‌های فرهنگی کشورمان در نقاط گوناگون جهان، با برگزاری پی در پی هفته‌های فیلم، زمینه را برای آشنایی بیشتر مردم جهان و در نتیجه ایجاد مراوده میان فیلمسازان ایرانی و دولت‌ها و نهادهای خارجی، فراهم کنند.



«چیز»های بسیاری در جهان هست که خیلی مفهومی اسم‌گذاری شده‌اند، به طوری که با چشم غیرمسلح، مصادیق آن اسم در آن چیز قابل فهم نیست. مثلاً «ستاد مدیریت بحران» برای خودش دارای شأن و جایگاه معنایی ا‌ست. «چادر اندامی» هم برای خودش مصداق دارد. چیزهایی مثل نوشابه رژیمی، پیام‌رسان امن و بانکداری اسلامی یا همین دانشگاه آزاد اسلامی نیز وجود خارجی دارند و ما هم باورشان می‌کنیم. بنا بر همین قاعده، فرانسه هم مهد دموکراسی است و حرف اضافه نباشد. آمار ۱۰کشته و هشت‌هزار زخمی هم اخبار کذبی است که از اعتراضات خیابانی منتشر شده است که با حفظ حق روشن کردن شمع کنار علمک گاز سفارت آن کشور، نحوه حاکمیت تمدن و دموکراسی را بر این اعتراضات تشریح می‌کنیم.
دموکراسی در اعتراض/  در فرانسه مردم می‌توانند به هر موضوعی بدون محدودیت و پیگرد قانونی اعتراض کنند. برخلاف ایران که اعتراضات خیابانی فقط با موضوع براندازی صورت می‌گیرد و اگر موضوع چیز دیگری هم باشد، برمی‌گردد سر خانه اول، یعنی براندازی. مردم فرانسه در اعتراضات خود با تنوع موضوعاتی چون؛ سخت جدا شدن روکش لواشک تفی شده، پول خرد نداشتن راننده تاکسی‌ها، خاریدن جای کش جوراب، کوتاه بودن سیم شارژرها و چک‌پول دادن عابر‌بانک‌ها و غیره مواجه هستند. حق اعتراض به ارباب‌رجوع‌هایِ دل‌ناشتایِ مسواک نزده‌یِ ادارات نیز برای‌شان محفوظ است. واکنش دولت نیز، تنها توزیع ساندیس در میان معترضان است. توجه کنید که موضوعات خارج از این فهرست در مهد دموکراسی تعریف نشده و باید به «راهنمایی» یا «دبیرستان» دموکراسی مراجعه کرد.
دموکراسی در اعوجاج/  پلیس ضدشورش فرانسه نیز با تنوع در تجهیزات، دموکراسی را شرمنده خود کرده ‌است. معترضان که با حق انتخاب میان فلش بال یا فلش بال مواجه‌ هستند؛ از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند و اصلاً به ‌خاطر همین چشم و روده و خون‌شان از زیر پوست‌شان بیرون زده است. رسانه‌های مغرض با سانسور این جلوه از دموکراسی سعی دارند آن هشت‌هزار نفر معترض را زخمی جلوه بدهند.
دموکراسی در انقراض/  به علت همین خدمات نیروهای ضدشورش بود که شادی معترضان فرانسوی به این بیرون زدن از خود محدود نشد و از ذوق و غافلگیری این حجم از دموکراسی در کالبد خود نیز نگنجیدند. پلیس فرانسه نیز به قید قرعه به ۱۰ نفر از معترضان تور گردشگری جایزه سفر ارواح به دور دنیا و بازدید از کهکشان‌های اسفل‌السافلین را اهدا کرد.                       فروغ زال

 شگفت‌زدگی از آثار جشنواره هنر مقاومت
دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «در خصوص گرافیک و خصوصاً پوستر در کشور بسیار نگران و مأیوس بودم، اما با دیدن آثار حاضر در نمایشگاه پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت به جرئت می‌توانم بگویم که باید در افکارم تجدیدنظر کنم.»
«ابراهیم حقیقی» گرافیست، طراح و مدیر هنری و دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بازدید از آثار منتخب پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت اظهار داشت: «آثار این جشنواره مرا به وجد آورد و شگفت‌زده‌ام کرد و اذعان می‌کنم که بسیاری از آثار این نمایشگاه با کیفیت بوده و در سطح هنری بالایی قرار دارند. به طور مثال در برخی رشته‌ها مثل عکس یا کاریکاتور شاهد آثار خوبی بودم.» حقیقی درباره طراحی منحصربه‌فرد و خاص نمایشگاه پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت نیز گفت: «با دیدن فضای بدیع و خلاقانه این نمایشگاه به وجد آمدم؛ چرا که با ساده‌ترین مصالح به شیوه‌ای کاملاً نو و بدیع پیام اصلی و مضمون نهفته در نمایشگاه به بازدیدکننده القا می‌شود.»
پنجمین جشنواره هنر مقاومت تا ۲۴ بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست. 
شهدای مدافع حرم
 در نمایش «نامیرا»
نمایش محیطی «نامیرا» با محوریت جنایات داعش و شهدای مدافع حرم روی صحنه می‌رود.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی از ۲۱ بهمن در پارک دانشجو اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «نامیرا روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رؤیا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود.» شفیعی گفت: «نامیرا به این سؤال می‌پردازد که چه قدرت‌هایی با چه ایدئولوژی‌هایی داعش را به وجود آوردند و اینکه زمانی که از داعش صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم نقش شهدای مدافع حرم را نادیده بگیرم.» 
انصراف «خون خدا»
 از جشنواره فیلم فجر
فیلم سینمایی «خون خدا» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی در اعتراض به بی‌برنامگی‌های روز نخست از ادامه حضور در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر انصراف داد. سیاوش حقیقی تهیه‌کننده «خون خدا» به خبرگزاری مهر گفت: «به دلیل بی‌قانونی‌ها و بی‌برنامگی‌های این جشنواره، از ادامه رقابت صرف‌نظر کردیم.» وی در تشریح دلایل این اعتراض افزود: «امروز به جای اکران فیلم ما در سینما جوان برای اکران مردمی و سینماهای صنوف، فیلم «غلامرضا تختی» که نسخه نهایی آن با تأخیر به جشنواره رسید، اکران شد. چرا باید با تغییر برنامه اکران فیلم من به فیلم آقای ملکان توجه ویژه شود؟ جالب این است که دبیر جشنواره هم به اعتراض ما توجه نمی‌کند.»

همیشه امیدوار بودم و می‌گفتم وقت زیاد است. مگر نه اینکه به رحمت الهی باید امیدوار بود! پس وقت هست برای گذشتن از خود و پیدا کردن راه و هیچ‌گاه دیر نمی‌شود...
چون شنیده بودم و گوشم از این حرف‌ها پر بود، ولی امروز صبح انگار تمام اعضای بدنم بی‌حس شد و نتوانستم از جای خود برخیزم. انگار فلج شده‌ام! وای خدای من! انگار برای هر کاری دیر شده است... 
مولایم را صدا می‌کنم تا دستم را بگیرد و مرا کمک کند، شاید بتوانم از جای خود برخیزم. در درون خودم با او گفت‌وگو می‌کنم، تا به آرامش برسم، با خودم‌ در دلم به جدال می‌رسم... 
دیروز که هر روز را به فردا حواله می‌دادی، آیا فکر امروز را نکرده بودی؟ این همه وقت داشتی و صدایش نکردی، این همه خوش بودی و نگاهش نکردی، این همه او تو را دید و تو او را ندیدی...
امروز را دریابیم، ‌زیرا شاید فردایی نباشد که حتی صدایش کنیم و یادش بیفتیم. 
بیایید امروز دست بر آسمان برداریم و ظهورش را استجابت کنیم و دعای هر روزمان باشد...
عجل علی ظهورک یا صاحب الزمان

دوست داری که بدانی
چقدر برای دیگران عزیز هستی؟
کافی است چند روزی سراغ‌شان را نگیری!
در این صورت یا دلتنگت می‌شوند
یا فراموشت می‌کنند!
اگر دلتنگ و نگرانت شدند، قدرشان را بدان
و به هر قیمتی که شده آنان را در کنار خود داشته باش
اما اگر فراموشت کردند، به راحتی فراموش‌شان کن...
همیشه «پروانه» بودن برای دیگران
نشانه عقل و انسانیت نیست...


امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «خداوند اختیار همه کارها را به مؤمن داده، اما این اختیار را به او نداده است که ذلیل باشد. مگر نشنیده‌ای که خداوند متعال می‌فرماید: «عزت از آن خدا و رسولش و مؤمنین است»؟ 
پس، مؤمن عزیز است و ذلیل نیست. [در ادامه] فرمودند: مؤمن از کوه محکم‌تر است، زیرا از کوه با ضربات تیشه کم می‌شود، اما با هیچ وسیله‌ای از دین مؤمن نمی‌توان کاست.»
«تهذیب‌الاحکام
 ج ۶، ص ۱۷۹»